Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Luilak schreef:Waarom doet hij dat? Vanwege pijn, of niet goed gereden misschien? Tanden?
Ik zou beginnen met eerst eens alle mogelijke medische oorzaken uit te sluiten, en daarna pas rijtechnisch er aan gaan werken.

Pollux schreef:Grappig... ik heb een soortgelijk probleem met mijn paardje. Ik heb ook net een topic hierover geplaatst.. NIET verkopen, vind het een beetje een voorbarige reactie van je instructeur. Liever een andere instucteur die samen met jou naar een oplossing gaat zoeken. Mijn paardje doet precies hetzelfde, zij pakt als ik op rechts een volte inrijd het bit rechts vast, gooit haar hoofd naar links en rent op de uitgang af. Het is haar nog niet gelukt om de uitgang uit te rennen, maar ik weet ook niet wat ik er aan moet doen om te voorkomen dat ze dit doet. Als iemand jou de gouden tip geeft om te voorkomen dat je paard uitbreekt, houd ik me helemaal aanbevolen om deze tip van jou te krijgen.
succes!
Groetjes,
Saskia
Citaat:Ik heb dat ook gehad met een paarddit paard deed zodra je haar op een volte stuurde, alleen op de rechterhand, pakte ze ook het bit vast en rende ze de hoek in. Trekken werkt gewoon echt niet, paard gaat terugtrekken en die is toch sterker.
Wat ik toen een keer gedaan heb is er zonder zadel opgesprongen (paard zat als een huis) omdat ik dan veel meer ontspannen zat en zo beter kon aanvoelen wanneer zij wou uitbreken, ik vind dat je het nml. veel beter kunt voorkomen dan verhelpen.![]()
Nou wil ik niet zeggen dat jij er zonder zadel op moet springen, maar let er op dat je niet aan het klemmen bent. Probeer ontstpannen mee te zitten in de beweging van je paard. Wat je kan helpen om even goed het gevoel te voelen van wanneer zij uit wil breken, is iemand in het midden van een volte zetten, longeerlijntje eraan, en het gevoel voelen van als zij uit wil breken. Zo kun je het gevoel daarna beter herkennen en zo voorkomen dat ze uit gaat breken.
Verder denk ik dat je idd veel hebt aan de tips die hierboven al zijn gegevenidd, veel rechtrichten helpt ook goed en blijf vooral gewoon doorrijden. Ga niet denken of wachten tot ze gaat uitbreken, dan ga je spannen in je zit. Probeer ook niet op die volte extra veel aan de binnenteugel te zitten, vergeet je buitenteugel niet, en ook niet vergeten beide benen eraan te houden, dus niet overdreven je buitenbeen. Maar beide, en steeds rechtrichten. Je kunt ook beter vasthouden en ontspannen op je binnenteugel als ze uitbreekt, dan eraan te gaan trekken.