3jarige opeens out of the blue er vandoor, rug bol en bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milka

3jarige opeens out of the blue er vandoor, rug bol en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:09

Ik heb nu sinds 3 weken een 3 jarig arabiertje op stal staan.
Een vreselijk lief beest in de omgang en tot voor kort ook met rijden.

Vorige week hadden we voor het eerst les. Het begon prima, heel ontspannen, rustig, lekker op zijn eigen benen laten lopen totdat we gingen galopperen. Ik raakte mijn ene stijgbeugel kwijt en probeerde die onder het galopperen terug te vinden. Ik raakte uit balans hierdoor en kwam per ongeluk met mijn zweep tegen zijn kont aan waardoor hij er vandoor schoot en ik uiteindelijk op de grond belande.
Hierna er natuurlijk weer op, alles weer rustig en ontspannen dus weer een galopje proberen. Aanspringen ging netjes, maar ik zat er te gespannen op en daar reageerde hij op door er weer vandoor te schieten. Again...zandhappen.

Nou heb ik nooit zoveel vertrouwen in mezelf laat staan met paardrijden en zeker na die 2 keer goed vallen, was bij mij het vertrouwen ver te zoeken. Dus gewoon rustig aan gedaan die week erna. Veel gelongeerd en woensdagavond weer geprobeerd erop te stappen. Een paar rondjes maar gestapt (met iemand erbij die hem aan de longeerlijn had) maar het voelde niet goed, dus er vanaf gestapt.

Afgelopen zaterdag weer geprobeerd. Van te voren flink gelongeerd en daarna erop. Eerst weer aan de longeerlijn, maar had al snel het vertrouwen om weer los te gaan. Dit ging prima. Stappen en draf. De galop even gelaten voor wat het was.

Tot vanavond.
Weer gelongeerd van te voren. En toen erop gestapt. Paar rondjes aan de longeerlijn gedaan en daarna weer los. Stappen ging prima tot ik de overgang maakte naar draf.
Zomaar, out of the blue, spoot hij er weer vandoor. Had een halstertouw om zijn hals gedaan en probeerde me zo vast te houden (zodat ik hem in ieder geval niet dwars zat in de mond). Maar hij maakte op een gegeven moment zijn rug bol en bokte en ik vloog er weer met een enorme klap naast.

Ik snap er niks van.
Dit is een heel ander paard als wat ik toen een maand meegemaakt heb (ook met rijden). Zijn nieuwe omgeving kent hij inmiddels wel en er was niks om van te schrikken.
Oke we hebben te maken met een erg jong paard, maar dit is toch iets heel anders dan ik 'gekocht' heb.

Ik heb nu de tip meegekregen om hem gewoon flink te gaan longeren met bijzet.
Nadat ik gevallen was, hebben andere hem nog gelongeerd met slof eraan totdat hij er ongeveer bij neer viel, maar heb er een beetje gemengde gevoelens bij.

Vandaar dit verhaal op bokt. Ik ben opzoek naar handige tips. Van rijden komt het er een tijd niet van, tenzij iemand zich geroepen voelt Haha! maar ik blijf er voorlopig naast staan.

missnynke

Re: 3jarige opeens out of the blue er vandoor, rug bol en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:13

Het paard kan door hebben dat hij zo onder het werk, en jouw spanning uit komt.
Het paard kan natuurlijk ook pijn hebben omdat het zadel niet goed past.
Tenslotte hebben paarden na het inrijden ook vaak dat ze in de puberteit komen....
misschien dat een zekerder iemand jou kan helpen voorlopig? en laat het zadel passen door een GOEDE zadelmaker!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:18

Zadel en rug in ieder geval na laten kijken door vakmensen.

Als dat niet het probleem is dan hele goede begeleiding zoeken van iemand die verstand van zaken heeft.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:21

Ik denk eerder dat je paardje het vertrouwen kwijt is geraakt in de ruiter.
Je zorgt eerst voor twee schrikreacties: de zweep en het vallen. Daardoor is hij al wantrouwig.
Daarna bevestig je zijn wantrouwen door niet meer te galopperen. Zowel door jouw eigen spanning als het afstappen.
Ik zou een ruiter zoeken die hem het vertrouwen teruggeeft, dus iemand die zonder angst met hem durft te galopperen. Als dat vertrouwen weer bevestigd is kun je er zelf mee aan de slag.
Als je hem gaat longeren tot hij er bij neervalt, zal hij alleen maar minder vertrouwen in de mens krijgen, dan bouw je alleen angstweerstand op.
Succes er mee!

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:21

Missnynke: In je eerste opmerking kan ik me goed vinden. Ik ben inderdaad niet zo zeker meer als ik er een keer naast heb gelegen en heb dan vaak meer spanning.
Had ook de tip opgevolgd om een halstertouw om zijn hals te hangen zodat ik me daar aan vast kon houden en geen druk op de teugels zou hebben dan. Maar dat mocht niet baten.

Zadel kan ook een optie zijn.
Moet opeens ook denken aan het feit dat hij 2 weken geleden door de draden van de wei is gegaan en een enorme kale plek op zijn rug heeft zitten aan de achterkant van het zadel, zeg maar.
Alleen lijkt hij daar geen last van te hebben als je erop drukt.
Vreemde is ook dat hij die plek al had toen ik ook met hem gereden heb en alles goed was. Ook met galop. Super braaf.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:22

3 jaar...arabier...en na de val er weer op gegaan de laatste keer?? Zo niet, dan weet hij nu al hoe hij van je af kan komen. Ben het dus met bromfiets eens.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:24

Na de laatste val van 2 weken terug ben ik er nog weer op gegaan.
Vandaag niet, dat was ook niet mogelijk door de toestand waar ik nu in verkeer door de val.
Dat zal de komende weken ook nog wel zo blijven.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:27

misschien is hij schrikachtig geworden doordat je ervan gevallen bent...
Heb ooit gelezen dat je best bij zadelmak maken er niet afvalt, want dan krijgt het dier schrik

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:31

SFCAP schreef:
misschien is hij schrikachtig geworden doordat je ervan gevallen bent...
Heb ooit gelezen dat je best bij zadelmak maken er niet afvalt, want dan krijgt het dier schrik

mooi gezegd, maar elk jong paard probeert de rodeo wel eens uit, soms meteen, soms pas later, en er zijn weinig ruiters die dan blijven zitten, ook al ben je heel ervaren.
Als je gaat, dan ga je toch ...(dacht ik laatst nog op een paard wat er van door ging, terwijl ik een beugel kwijt was, maar kon hem wonderwel weer terugnemen, hihi)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:34

Flink longeren met bijzet zou ik niet doen.
Wel longeren, ook wel met bijzet, maar niet flink.
Dat kan hij zowel geestelijk als lichamelijk niet aan.

Ik kan van hier zijn reactie niet zien, maar wat ik van je heb gehoord en gezien van hem geloof ik niet dat dit bewust jou eraf krijgen is.
Ik denk eerder dat het te maken heeft met zijn gevoelige karakter. Jouw spanning is voor hem heel erg voelbaar en daar wordt hij heel onzeker van. Neem 10 stappen terug en ga hem lekker 3x in de week longeren. Zonder erop te stappen. Tot je zelf ziet dat dat goed gaat.
Dan longeer je hem met zadel. Voelt het goed, stap je er een keer op. Voel je je niet zeker longeer je alleen en zet hem daarna op stal. Of zoek iemand die hem even voor jou door wil rijden, zodat hij het vertrouwen in de ruiter terugkrijgt.
Het is een fase waar jullie samen doorheen moeten. Een fase van vertrouwen en dat heeft tijd nodig. Tijd die je hem, maar ook jezelf moet gunnen Lachen
Ik wil je hier ook gerust bij helpen, heb nu toch even geen paardje om te doen.
Jullie zijn een super combi, dus dat vertrouwen komt echt wel!

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:29

hejje ,
een arabiertje is niet het meest stevig gebouwde paard dat er bestaat, bij paarden met een niet zo steveige rug en benen is het bij de eerste galop soms verstandiger om niet in je zadel te gaan zitten met gewicht, je raakt het zadel, hou jezlf licht op op je benen en als hij bokt kun je veel beter mee gaan omdat je dan niet zo gecatapulteerd word, maar je vangt hm wel op en kunt gewoon doorrijden.
het kan ook iets anders zijn, maar het is betre om de eerste gallopjes zo te rijden, dan kun je na een paar weken ( als hij rugspieren heeft gekregen van het rijden, je gewicht langzaamaan trg in je zadel plaatsen.

xx michelle

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:38

Ik denk echt dat het diertje jou onzekerheid voelt en dat dat het enige is waarop hij schrikt.

Longeren tot ie er bij neervalt vindt ik persoonlijk niet eerlijk, en dan nog niet te spreken over de hulp teugels.

Zover ik het kan inschatten heeft het dier last van jou onzekerheid. Vooral arabieren zijn erg gevoellig.

Ik zou als ik jou was gewoon rustig aan de longe blijven en stapje bij beetje weer vertrouwder worden en je zekerheid terug krijgen. En als het moet is dat dan nog maar een paar maanden aan de longe.

Je zou je zadel en de rug na kunnen laten kijken, maar zoals je het nu zo verteld denk ik dat het in de eerste instantie daar niets mee te maken heeft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:57

Ten eerste zou ik op een 3 jarige nog geen zweep bij me dragen zodat je hem niet per ongeluk kan rakenof kan laten schrikken. Kun je zorgen dat je voorlopig nog niet gallopeert met em? Mijn toen 3 jarige paard met flink wat trakehner bloed schrok erg van balans wijzigingen ging dan galloperen en door nog meer balanswijzigingen ook bokken hij was dan erg van slag en geschrokken. De keren dat ik ging rijden nadat ik gevallen was hij nog veel onzekerder en ik moest van mijn instructeur zorgen dat hij niet wegging en als hij al wegging dat ik hem stopte voordat hij ging bokken. Dus ik heb een behoorlijk tijdje gestapt en gedraafd en ook behoorlijk lang aan een lijntje (en dan bedoel ik geen minuten, maar weken!!), zorg ervoor dat je eerst gewoon bij hem weer vertrouwen opbouwt, want gallop zal hem ook angst aan jagen net als het jou doet. Extra longeren als straf slaat nergens op want dit paard zal het niet uit voorbedachte rade doen maar uit associatie met de eerdere paniek en voorvallen. Ik heb nadat ik erg gevallen was toen ook een bodyprotector aangeschaft en daar altijd mee gereden zodat ik zelf rustiger en zelfverzekerder was. Dat scheelde voor mij heel erg veel. Doe in ieder geval voorzichtig. Straf je paardje niet, jonge paarden zijn ook eenvoudig de schrik aan te jagen. De mijne vond zelf het been over het zadel gooien een tijd verschrikkelijk eng omdat ik in slecht weer een keer gevallen was toen hij onwijs wegsprong bij het opstappen. Dus niet alleen jij maar ook je paard moet weer worden opgebouwd en vertrouwen krijgen, dus ik zou het voorlopig even bij stap en draf houden als je al kunt rijden en daar de rust bij beide terugvinden en pas dan weer verder. Het is ook helemaal geen schande om voorlopig aan een lijntje in een kleinere bak te rijden als je daarmee allebei weer verder komt. Heel veel succes in iedergeval!

Edit: Arabieren en Trakehners zijn erg gevoelig en intelligent, ze onthouden ALLES, dus je moet dit samen weer herstellen zodat je elkaar weer kunt vertrouwen

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 06:53

Ludora schreef:
Ik denk echt dat het diertje jou onzekerheid voelt en dat dat het enige is waarop hij schrikt.

Longeren tot ie er bij neervalt vindt ik persoonlijk niet eerlijk, en dan nog niet te spreken over de hulp teugels.

Zover ik het kan inschatten heeft het dier last van jou onzekerheid. Vooral arabieren zijn erg gevoellig.

Ik zou als ik jou was gewoon rustig aan de longe blijven en stapje bij beetje weer vertrouwder worden en je zekerheid terug krijgen. En als het moet is dat dan nog maar een paar maanden aan de longe.

Je zou je zadel en de rug na kunnen laten kijken, maar zoals je het nu zo verteld denk ik dat het in de eerste instantie daar niets mee te maken heeft.

Dit wilde ik ook neerzetten, maar Ludora had al zo'n reactie gegeven..
Vandaar dat ik hem even kopier! Lachen

Succes!
En als ik je een keer moet helpen..? Roep maar!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:39

fargo schreef:
Ten eerste zou ik op een 3 jarige nog geen zweep bij me dragen , Kun je zorgen dat je voorlopig nog niet gallopeert met em? De keren dat ik ging rijden nadat ik gevallen was hij nog veel onzekerder en ik moest van mijn instructeur zorgen dat hij niet wegging en als hij al wegging dat ik hem stopte voordat hij ging bokken. Dus ik heb een behoorlijk tijdje gestapt en gedraafd en ook behoorlijk lang aan een lijntje (en dan bedoel ik geen minuten, maar weken!!), zorg ervoor dat je eerst gewoon bij hem weer vertrouwen opbouwt, want gallop zal hem ook angst aan jagen net als het jou doet. Extra longeren als straf slaat nergens op want dit paard zal het niet uit voorbedachte rade doen maar uit associatie met de eerdere paniek en voorvallen. Ik heb nadat ik erg gevallen was toen ook een bodyprotector aangeschaft en daar altijd mee gereden zodat ik zelf rustiger en zelfverzekerder was. Dat scheelde voor mij heel erg veel. Doe in ieder geval voorzichtig. Straf je paardje niet, jonge paarden zijn ook eenvoudig de schrik aan te jagen. De mijne vond zelf het been over het zadel gooien een tijd verschrikkelijk eng omdat ik in slecht weer een keer gevallen was toen hij onwijs wegsprong bij het opstappen. Dus niet alleen jij maar ook je paard moet weer worden opgebouwd en vertrouwen krijgen, dus ik zou het voorlopig even bij stap en draf houden als je al kunt rijden en daar de rust bij beide terugvinden en pas dan weer verder. Het is ook helemaal geen schande om voorlopig aan een lijntje in een kleinere bak te rijden als je daarmee allebei weer verder komt. Heel veel succes in iedergeval!

Edit: Arabieren en Trakehners zijn erg gevoelig en intelligent, ze onthouden ALLES, dus je moet dit samen weer herstellen zodat je elkaar weer kunt vertrouwen

Hier kan ik heel erg mee eens zijn ik zou ook de zweep voorlopig laten staan in de kast, en heel lang aan de longeerlijn blijven tot hij zijn jou vertrouwen weer heeft, wand een tik met de zweep komt bij een arabier (op het verkeerde moment) erg hard aan en is vreselijk beledigend en dat neemt hij je dan ook erg kwalijk, en dan heb je best wel een lange weg te gaan om dat eruit te krijgen, veel spelen met de zweep over hem heen aaien als je er naast staat, en als hij dat accepteert er op gaan zitten, aan de longeerlijn en weer met de zweep aaien tot hij dit goed vind, en dan kan je het in stap gaan doen,en dan in draf, maar nog even niet in galop.
Vaak hebben arabieren problemen met het aanhouden van je kuiten, waardoor ze weleens willen gaan bokken is vaak maar eén oplossing voor je kuiten goed aanhouden tot hij niet meer bokt want als je dat niet aanleert dan heb je een probleem als hij gaat bokken wand dan heb je toch je kuiten nodig om er niet af te vallen en dat is dan een extra reactie om noch eens harder te gaan bokken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:44

Het zou fijn zijn als jullie even het hele verhaal lezen en dan vooral onderstaand stuk Lachen
De fase galop even laten zitten is Emio al voorbij, dat heeft ze zelf ook wel begrepen.
Maar, zoals in onderstaand stuk staat, doet hij het nu ook bij het aandraven.

Emio schreef:
Afgelopen zaterdag weer geprobeerd. Van te voren flink gelongeerd en daarna erop. Eerst weer aan de longeerlijn, maar had al snel het vertrouwen om weer los te gaan. Dit ging prima. Stappen en draf. De galop even gelaten voor wat het was.

Tot vanavond.
Weer gelongeerd van te voren. En toen erop gestapt. Paar rondjes aan de longeerlijn gedaan en daarna weer los. Stappen ging prima tot ik de overgang maakte naar draf.
Zomaar, out of the blue, spoot hij er weer vandoor. Had een halstertouw om zijn hals gedaan en probeerde me zo vast te houden (zodat ik hem in ieder geval niet dwars zat in de mond). Maar hij maakte op een gegeven moment zijn rug bol en bokte en ik vloog er weer met een enorme klap naast.

Ik ga mee met het feit dat het een vertrouwen kwestie is. En dat heeft gewoon heel veel tijd nodig.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:49

Ik heb het stuk gelezen, ik geef alleen maar aan dat het helemaal niet erg is om een behoorlijk lange tijd de galop even te vergeten en niet een of een paar keer. Advies, je weet wel, meedenken en ervaringen uitwisselen Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:53

fargo schreef:
Ik heb het stuk gelezen, ik geef alleen maar aan dat het helemaal niet erg is om een behoorlijk lange tijd de galop even te vergeten en niet een of een paar keer. Advies, je weet wel, meedenken en ervaringen uitwisselen Knipoog

Ik doelde niet persoonlijk op jou.

Er worden nu veel tips gegeven als voorlopig niet galopperen, of dit en dat doen in de galop.
Terwijl de galop voorlopig toch nog niet aan de orde is.
Het is handiger om tips te geven waar ze nu direct iets mee kan Lachen
Zoals idd zweep in de kast en laten wennen aan je kuiten. (Alhoewel ik de voorkeur geef aan een kort zweepje erbij. Springzweepje bijvoorbeeld.) Dat zijn de dingen waar ze nu absoluut wel wat aan heeft OK dan!
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 21-08-07 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:57

Eerst maar terug aan de longeerlijn, het vertrouwen terug krijgen met iemand op de grond die verstand van zaken heeft erbij.
Dus dan heb ik het over bijvb 3x in de week les aan de longe een kwartier tot 20 minuten ongeveer. Eerst lekker stappen en als je het weer durft een drafje en het zo uitbouwen. De zweep laten voor wat het is. Degene die de longe vast heeft kan wel een longeerzweep vast hebben zodat als je paard niet voldoende reageert op je been en stemhulp ze wel mee kan helpen te zorgen dat hij in geen geval terugkomt in tempo.

Als je dat niet kan/durft de eerst komende tijd, kan er beter eerst even iemand anders op met een stevige zit en wat lef.
Tijdens je blessure tijd (want volgens mij heb je behoorlijk bezeerd de laatste keer dat je eraf viel) kun je op de dagen dat hij gereden word wel grondwerk met hem doen om zo beiden weer wat vertrouwen terug te krijgen in elkaar.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 08:47

Bedankt iedereen voor de tips.

Zoals Amanda al aan gaf, is de galop allang niet meer aan de orde. En ook niet voor een paar keer, maar voor een hele tijd. Ik durf dat voorlopig echt nog niet aan.

De zweep is na het eerste keer vallen al meteen weggehaald.

Ik ga mee met het feit dat het een vertrouwenskwestie is. Het idee 'longeren totdat hij erbij neervalt' was ook niet mijn idee. Het was een 'tip' die op stal gegeven werd gisteravond en waar ik, qua gevoel, niet achtersta en dus vandaar dit verhaal op bokt neer zet om wel goede tips te ontvangen.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:13

Ik ben het dus volkomen met Ineke2 eens! Ik ben laatst ook knetterhard van me 3 jarige gevallen. Wij hebben degene gebelt die hem heeft beleerd en die is er 2 dagen later opgestapt. Hij deed toen super raar, maar heeft niet gewonnen.
Ik viel er af omdat hij ineens vanuit het niets schrok. Gelukkig is het maar 1 keer gebeurd. Maar we hebben die man er dus weer opgezet want hij moest niet zijn zin krijgen. Ik denk dat dit ook zo is met jou paardje. Laat er iemand opzitten die er niet afvalt zodat je paardje niet weer wint. Ik denk dus dat hij je aan het uitproberen is, en dat dit hem op deze manier ook is gelukt. Als hij dan heeft verloren en je durft het weer aan, ga je er zelf weer op.
Je kan hem zoizo wel gaan longeren en ook wel met bijzet. Maar wel met mate, zoals je zelf ook al zegt.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:19

Ik zou precies hetzelfde doen als ik het paard was.
Hij is er 2 keer vandoor gegaan wat eigenlijk door jou gevoel/houding kwam. Hij heeft je er 3 keer afgekregen en daarna hoefde die niks meer te doen.
Waarom zou die nog voor je werken, dit is toch veel makkelijker..

Je geeft zelf al aan dat je weinig zelfvertrouwen hebt, waarom ga je dan op een jong paardje zitten. Paarden voelen aan dat je onzeker brengt en dat gevoel breng je over op hun.

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:24

Hey, Wat vervelend voor je dat je paard zo wild is geworden ineens.
Hier staan al veel goede tips om te voorkomen dat hij wild wordt.
Maar misschien is het ook handig dat je weet wat je kunt doen als hij al aan het bokken is.
Het beste is natuurlijk voorkomen, dus als je het aan voelt komen kan je het beste meteen zn hoofd opzij trekken (zo hard als je kan) zodat hij rondjes moet lopen. Je mag je hand dan ook best omlaag doen, en goed vasthouden. Dan kan hij En niet meer bokken, En niet meer wegrennen. Je moet dan gewoon net zo lang rondjes draaien dan tot je denkt dat ie weer rustig is. Dan weer voorwaarts, en zodra ie lastig wordt weer een rondje draaien. Snap je?
Het klinkt misschien een beetje zielig, maar het is eigenlijk gewoon zn eigen schuld. Bokken mag gewoon nooit!
Als je dit trucje een beetje goed aanpakt hoef je het helemaal niet vaak te doen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:38

Ik ben het eens met Kiim Ja

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 19:45

Kiim schreef:
Ik zou precies hetzelfde doen als ik het paard was.
Hij is er 2 keer vandoor gegaan wat eigenlijk door jou gevoel/houding kwam. Hij heeft je er 3 keer afgekregen en daarna hoefde die niks meer te doen.
Waarom zou die nog voor je werken, dit is toch veel makkelijker..

Je geeft zelf al aan dat je weinig zelfvertrouwen hebt, waarom ga je dan op een jong paardje zitten. Paarden voelen aan dat je onzeker brengt en dat gevoel breng je over op hun.

Goed lezen.
2 weken geleden met de les ben ik beide keren na het vallen er meteen weer opgestapt en gewoon verder gelest tot het einde van de les.
Maandagavond kon ik er gewoon niet meer op stappen door mijn blessure (wat wel een paar weken gaat duren volgens de dokter), maar is hij meteen aan het werk gezet aan de longeerlijn met bijzet.
Dus eerst goed lezen voordat je een opmerking plaatst.

Of ik wel of niet een jong paardje moet rijden, is toch echt mijn keuze en ga ook verder niet in op die opmerking.