Ik krijg zóvéél pijn bij doorzitten!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esthertjuh_

Ik krijg zóvéél pijn bij doorzitten!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:32

Heejheej...
Ik wil niet klinken als een beginner ofzo maar ik heb zoveel moeite met doorzitten...
Ik kan het wel volhouden maar dan heb ik t gevoel alsof ik geen adem krijg...
Ik probeer dan diep in en uit te ademen en dat doet dan ook pijn en daar heb ik moeite mee....
Ik wil gewoon meedoen met de lessen en niet speciaal zijn ofzo omdat iedereen dat niet geweldig kan en het vervelend vind om door te zitten voor een langere tijd(wij moeten dan een stuk of 6 figuren rijden met doorzitten).
Hebben jullie goede tips ? Ach gut

Groetjes
Esther

Coconut

Re: Ik krijg zóvéél pijn bij doorzitten!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:35

ontspannen zitten, laat je paard maar eens rustig draven zodat hij bijna niet opgooit en probeer dan te blijven zitten. Doe lekker rustig aan en bouw dat dan op, zo houd je het steeds langer vol.

Succes!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:46

Dankjewel...
Het probleem is dat mijn instructrice het héél leuk vind om ons lang te laten doorzitten en daarbij vind ze dat we niet ver van perfect mogen zitte.. Tong uitsteken
Verder probeer ik t altijd maarja ik begrijp t neit goed ....
op gegeven moment dan zit ik niet meer door maar raak ik echt door de moe-heid zo slecht dat ik meer meehobbel en op en neer ga.....
en daarna heb ik ook rug pijn ???
komt het door mezelf???

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:53

Ik denk dat je door het vele doorzitten er steeds verkrampter door gaan gaat zitten en omdat je je een keer beroert hebt gevoelt wordt dat steeds sneller zo. EN als je een goede instructrice hebt moet je haar alles kunnen zeggen en vragen, jij betaald tenslotte haar loon. Dus ik vind dat ze jou daar ook de uitleg over mogen geven en al moet ze dat 6x opnieuw doen en blijven oefenen, zo lang jij het niet kan of begrijpt moet ze jou blijven helpen. EN voel je er dan nog niet goed bij dna moet je het gewoon niet doen??? Want je rijdt neem ik aan nog steeds voor de lol paard en niet om perfect te worden want dat is zelfs de beste ruiter van de wereld nog niet. Je bent geen robot. Je blijft met paarden heel je leven leren en bij een nieuw paard steeds weer opnieuw. Vraag het je instructrice gewoon.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:56

Dat is waar...
Maar zij vind dat we door moeten zetten om goed te worden en dat ik t ook moet leren en dat ik niet aan moet stellen....

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:57

je moet het wel leren, maar om gelijk dan een half uur te moeten doorzitten is ook niet goed! Moet je opbouwen, heb een keer op een tuiger moeten doorzitten die erg hoog opgooide, dan ben je blij Tong uitsteken Had daarna een blauwe kont haha Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:59

Je paard moet ook wel een beetje netjes lopen en z'n rug wat loslaten, anders kun je ook bijna niet lekker doorzitten.
Voor jezelf helpt het misschien als je wel je voeten goed in je beugels houdt. Verder wel ontspannen, maar hierdoor ga je iets minder snel hobbelen, omdat je niet met je volle gewicht op de rug van je pony zit.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:00

Whahah Tong uitsteken
Nee maar ik krijg blijkbaar een draver te verzorgen dus dan kan ik goed leren!!
Maar ook gewoon als ik doorzit kan ik zo gaan zweten en het benauwt krijgen ??
iemand meschien ervaring of oplossing want na dat zweten krijg ik rammende hoofdpijn..Tong uitsteken

blackqueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:02

op een fijn in balans lopend paard lukt het ook al stukken beter, en korte stukjes afwisselen in doorzitten lichtrijden doorzitten lichtrijden verlichte zit etc. om de pas of 5 kan ook werken, en dit dan een tijdje volhouden ( dus geen half uur zo rijden)zo krijg je en een betere balans en verkramp je niet snel door je te veel te focussen op het doorzitten.succes

Marieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:03

Ik denk veel blijven oefenen!
Toch zou ik het probleem aan je instructie doorgeven, zodat ze dan op dat moment je kan helpen etc.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:23

Goed dan eigenlijk heb ik een tweede vraag :
Ik heb ook moeite met doorzitten bij het aanspringen in galop want als je net de hoek langs bent dan moet je weer verder doorzitten bij ons en dan heb je hetzelfde plus het probleem dat ze dan een grotere vaart hebben om er goed in te komen...
wat te doen ?:P

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:25

je moet als die niet gelijk in galop springt, weer in rustige arbeidsdraf terug nemen en dan weer aanspringen Knipoog

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:27

mijn instructrice zegt van niet..
ik heb t al eens gevraagt van t gewone drafje terugnemen maar dat was te irritant voor de andere met rijde...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:31

Goed doorzitten leer je niet door door te stuiteren als je ergens pijn hebt, of letterlijk begint te stuiteren. Je begint met lichtrijden, en dan 2 keer doorzitten, dan 3 keer, dan 4 keer, en zo opbouwen tot je al die tijd goed kunt doorzitten zonder spanning, stuiteren of pijn. Zodra je iets voelt wat niet goed is, weer lichtrijden en opnieuw proberen. Als je instructrise niet aan kan geven waardoor jij pijn krijgt met het lichtrijden, dan is ze niet geschikt om jou les te geven, en moet je iemand zoeken die dat wel kan...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:32

esthertjuh_ schreef:
mijn instructrice zegt van niet..
ik heb t al eens gevraagt van t gewone drafje terugnemen maar dat was te irritant voor de andere met rijde...

Dat vind ik echt heel raar....je paard kan niet in een keiharde draf opeens in galop. Je moet hem rustig terug nemen naar arbeidsdraf, doorzitten, buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel en dan in galop! Irritant voor de anderen pff... Nagelbijten / Gniffelen

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:33

Ja , omdat ik dan in kleine draf tegenover galop gevaarlijk doe...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:37

ja oke, maar dan draai jij een volte en spring je weer aan Knipoog

Luisindepels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:03

Je moet jezelf als het ware in het zadel drukken, goed op je beugels steunen met de bal van je voet. Hierbij is het van belang dat je ook voldoende lange beugels heb. Armlengte + een gaatje extra.
Goed je navel naar voren drukken, je tieten mogen ook gezien worden. Hierdoor kantel je automatisch samen met je lange beugels je bekken en kun je goed recht opzitten, doorzitten wordt zo een stuk eenvoudiger.

Een tip van de dag... miss eerst wat rek en strek oefeningen voor je lengtespieren in je benen. Je moet zelf ook los zijn als je wil gaan rijden. Tis tentslotte nog steeds een sport.

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:12

Je moet jezelf juist niet in het zadel drukken. Dan ga je alleen maar gespannen zitten. Probeer goed te blijven ademen en ontspannen maar... Dan ga je het vanzelf lekker vinden

Luisindepels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:18

Wat ga je lekker vinden? Ik ben niet van het al te vrouwelijke geslacht. Hoe dieper ik in het zadel ga en mn bekken kantel des te beter zit ik. Lijkt wel tantra.. of

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:19

whahhaa Clown ooh sorry hahaha daar moet ik even om lachen Bloos voor mannen misschien wel pijnlijk om door te zitten ja Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:00

Probeer rustig aan te draven en zo lang mogelijk door zitten,en dan licht rijden zonder uit het zadel te komen, deed ik ook als ik middendraf moest doen, sommigen zagen het en andere niet, word je wel handiger van, als je dan weer door wil zitten even weer stappen en dan weer aandraven.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:15

Ik denk dat je eens uit moet kijken naar een andere intructrice. Doorzitten kan alleen makkelijk op een paard dat goed door de rug loopt. Vroeger moest ik van mijn intructeur alles lichtrijdend doen. Zelfs arbeidspirouettes en piaffe oefeningen.
Door te gaan zitten stuiteren op een rug die niet volledig los en ontspannen is kan je nooit goed leren zitten en je verpest er de rug van je paard ook mee.
Doorzitten leer je pas goed als je je paard goed aan het lopen hebt. Dan is het ineens heel makkelijk.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:30

Klinkt niet als een leuke instructrice eerlijk gezegd. Ik zou het toch gewoon eens, na de les bijvoorbeeld, aan haar vragen: gewoon tips hoe je beter kan doorzitten.
Mijn tip: probeer je paard íets langzamer te laten draven, dan gooien ze vaak iets minder hoog op. Probeer ontspannen te zitten, niet gaan klemmen met je benen maar echt met je zit de beweging voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:38

esthertjuh_ schreef:
Ik kan het wel volhouden maar dan heb ik t gevoel alsof ik geen adem krijg...
Ik probeer dan diep in en uit te ademen en dat doet dan ook pijn en daar heb ik moeite mee....

Hoi Esther,

Als het echt zoveel pijn blijft doen, dan is dat niet normaal.
Ga eens naar je huisarts toe met deze klacht; misschen heb je wel een klein scheurtje in je middenrif dat de pijn zou kunnen veroorzaken.