bij 4 maanden al beleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shyla

bij 4 maanden al beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 15:05

ik kwam laatst iets tegen van iemand die een veulen van 4 maanden al een dekje op doet en peeskappen om doet.
ik noem verder geen namen ofzo want daar gaat het nu niet om.
ik wil nu heel graag weten wat jullie ervan vinden en waarom jullie dat vinden ?

ik persoonlijk vind het echt veeeeel te vroeg..
dit omdat ze nog niet eens bij haar moeder weg is en zulke dingen nog helemaal niet hoeft te kunnen.

di_Segno

Re: bij 4 maanden al beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:07

tsja, waarom al niet meteen er op gaan zitten?

inderdaad veel te vroeg, dat je hem leert om een halster om te hebben, en naast je te lopen vind ik tot daar aan toe wel goed.
maar verder... lekker met rust laten.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:08

Ik vind dat er de laatste tijd veel te veel van dit soort 'onzin' topics geopend worden...wat denk je dat heel bokt hiervan vind....ik geef je een hint....
viewtopic.php?f=10&t=818755&hilit=

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:42

Ik kan er niet mee zitten als iemand een dekje op een veulen legt. Peeskappen lijkt me lastig met die dunne sprietpootjes Knipoog
Maak je niet zo druk over dit soort gefrutsel, dat gaat meestal speels en maakt het alleen maar gewoon is dat de baas wel eens iets mafs doet. Dit is niet bepaald te vergelijken met longeren met bijzet, wat inderdaad kan wachten tot ze een jaar of drie, vier zijn.
Toen mijn merrie een veulen aan de voet had, heb ik ook wel eens voor drie hele secondes een dekje op het veulen geparkeerd, hebben ze niks van, hoor. Als ze als veulen leren dat je overal aan kunt komen, dat er wel eens iets op hun rug wordt gelegd of een keertje mee in de trailer, heb je later best gemak van. Alleen moet je niet overdrijven, hou het speels en hou het heel kort.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:47

Jammer dat sommige mensenpaarden hebben denk ik dan...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:51

Precies.
Ik heb ook wel gespeeld met mijn veulen.
Een keer een borsteltje er over heen gehaald, en inderdaad even als tafeltje gebruikt.
En daar heb ik nu alleen maar voordeel mee.
Hij staat nu op de wei \, hij is 2,5 jaar en hengst en hij kijkt van niks op!
Vind alles best.
Kan overal aankomen!

En dat ik hem wel eens als tafeltje had gebruikt word hij echt niet zielig van hoor.
Hij hoeft niks en mag "alles" op die leeftijd.
Als hij wegloopt (hij staat altijd los) dan laat ik hem lekker weg lopen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:55

Ik heb ook genoeg gefrut met mijn fjord toen hij nog heel klein was. Aan de hand mee over de weg, poetsen, op de manege kijken, dekje met dekensingel op, lijkt me niks mis mee. Hij is nu vijf en bomproof. Ik denk dat ik er alleen maar voordeel van gehad heb.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:57

Voor de lol ff'tjes een shabrakje opleggen oke(dan bedoel ik opleggen en afhalen, niet om het belerend te doen he!). AMaar om het nou serieus bedoeld te doen? Nee.
Peesjes om als hij 4 maanden is!?

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:05

dat dekje vind ik niet zo erg -dan bedoel ik gwoon op en af- ,
alleen peesklappen vind ik een beetje dom, ja veel te jong.
maar je verwacht bij dit soort topics de reacties van mensen denk ik wel .

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:06

Ik zie het nut van peesjes niet in, maar ook het kwade niet. Als je ze even omdoet, en dan weer af, tsja, kan dat zo veel kwaad? Heeft ie dat ook een keer gezien. Het gaat er volgens mij om dat je je gezond verstand gebruikt, dan maakt het niet zo veel uit wát je doet. Het kort houden ed, rekening houden dat het wel nog maar een jong ding is.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:08

slim vind ik het, als veulen is alles leuk en spannend, een dekje op is dus een soort spelletje voor ze, en dan weten ze gelijk als ze 3 jaar zijn dat een dekje neit eng is, zelfde als peesjes;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:11

Ik heb het ook gedaan, maar dan meer als opstapje van dekenmak maken (we gebruiken geen dekens maar altijd handig voor evt een andere eigenaar), wat ook gebeurde terwijl hij los stond, vond het alleen maar leuk.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:27

Tja, dingen zoals dekje en peesjes aandoen kunnen weinig kwaad. Maar het is maar de vraag of het daar ook bij zal blijven?
Ik vermoed van niet. want als hij dat braaf doet, gaan ze al snel weer een stape verder.
Voor je het weet, wordt er gelongeerd of ligt er ook een zadel op etc..

Bij mijn jonge pony ging het net zo.
Toen ik hem kocht als 1,5 jarige werd hij door de verkopende partij aan een longe aan ons voorgesteld.
En het was niet de eerste keer. (pony was het gewoon dat merk je wel) Bij navraag bleek dat hij al regelmatig gelongeerd werd sinds hij een maand of 6 was.
Ik vond dit geen reden om hem te laten staan, maar blij ben ik daar ook niet mee. (Dat snappen jullie wel) Ik kan alleen maar hopen dat hij er niets aan over houdt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:39

Luckystory schreef:
Tja, dingen zoals dekje en peesjes aandoen kunnen weinig kwaad. Maar het is maar de vraag of het daar ook bij zal blijven?
Ik vermoed van niet. want als hij dat braaf doet, gaan ze al snel weer een stape verder.
Voor je het weet, wordt er gelongeerd of ligt er ook een zadel op etc..

Bij mijn jonge pony ging het net zo.
Toen ik hem kocht als 1,5 jarige werd hij door de verkopende partij aan een longe aan ons voorgesteld.
En het was niet de eerste keer. (pony was het gewoon dat merk je wel) Bij navraag bleek dat hij al regelmatig gelongeerd werd sinds hij een maand of 6 was.
Ik vond dit geen reden om hem te laten staan, maar blij ben ik daar ook niet mee. (Dat snappen jullie wel) Ik kan alleen maar hopen dat hij er niets aan over houdt.

Wat een onzin. Ik bedoel: als je dat weet en dan bang bent dat het dier er wat aan over houdt, waarom koop je het beest dan? Je was ervan op de hoogte, je hebt er zelf voor gekozen, nu moet je geen slachtofferrol aan gaan nemen. Het is je niet overkomen.

Ik zie het probleem van een dekje en wat peesbeschermers bij een veulen niet. Een goede baas weet waar de grens ligt en die gaat niet verder dan een dekje en wat peesjes. Een jong paard moet vooral leren hoe hij sociaal gezien moet functioneren. Maar zo nu en dan mag een mens best even wat aandacht vragen om dit soort simpele zaken te kunnen leren. Dit is waarschijnlijk om straks stress te voorkomen. Jong geleerd is oud gedaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:54

Er is verschil tussen wennen en beleren. Knipoog

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:59

Pletje123 schreef:
Wat een onzin. Ik bedoel: als je dat weet en dan bang bent dat het dier er wat aan over houdt, waarom koop je het beest dan? Je was ervan op de hoogte, je hebt er zelf voor gekozen, nu moet je geen slachtofferrol aan gaan nemen. Het is je niet overkomen.

Slachtofferrol Verward juist ja.
Ik schreef net dat ik het geen reden vond hem te laten staan.
Het beestje voldeed aan wat ik zocht. Enige punt waar ik niet zo blij mee was, was dat hij al gelongeerd werd. Op dat vlak was het een overwogen gok om hem te kopen.
9 kansen op 10 is er niets aan de hand en krijgt hij er nooit last van.
Maar het zou maar eens wel zo moeten zijn. De kans bestaat natuurlijk.
Is het dan zo verkeerd om te hopen dat je juist beslist hebt? Ik zie niet in wat dat met een slachtofferrol te doen heeft?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:59

Ik zie het probleem niet! Er wordt geen lichamelijke inspanning gevraagd dus het zal het veulen heus niet schaden.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:31

Ik liep al met m'n veulens een klein rondje buiten langs de weg toen ze 1,5 maand oud waren, zonder mama Nagelbijten / Gniffelen

En voordat ik iemand over me heen krijg, ze vinden het prachtig!
En ze schreeuwen echt niet om hun moeder (andersom trouwens ook niet)

Ik ben van mening dat je vroeg met bepaalde dingen moet beginnen, zodat je er later alleen maar profijt van kan hebben.

En dan bedoel ik natuurlijk niet longeren en alle andere zaken wat met beleren te maken heeft, maar gewoon simpel meelopen aan een halster, stilstaan als ze moeten stilstaan en niet stijgeren op de plaats o.i.d. Vaststaan en voetjes geven, buiten een rondje lopen. Alles een beetje spelenderwijs.

Ik merk het wel hoor, met de veulens waarmee ik dit alles doe die zijn later veel makkelijker dan de veulens waarmee ik dit niet heb gedaan..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:48

Ik vind dat dat 'wennen' dat te maken heeft met tuig ook een paar jaar later kan ... lekker leren voetjes geven en stilstaan als je wilt dat ie dat doet en dat soort dingen voordat ie de opfok in gaat ofzo
Nou ja .. nou ken dekje op en af doen geen kwaad tuurlijk

shyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 19:05

jah gewoon een keer borstelen of voetje op tillen ofzo.. vind ik wel mee vallen. maar dat veulen moest ook al over hindernisbalken heen enzo. en om een dekje met een deken singel om je veulen heen te doen vind ik beetje ver gaan.

tuurlijk kan je lekker *spelen* met je veulen en af en toe beetje dollen.. door een keer mee te laten lopen aan halstertouw.. of voor de fun voetje op tillen.. maar om nou elke week je pony van 4 maanden een dekje met dekensingel op te laten lopen en peeskappen om en dan over hindernisbalken.. hmmm nee.

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:46

shyla schreef:
jah gewoon een keer borstelen of voetje op tillen ofzo.. vind ik wel mee vallen. maar dat veulen moest ook al over hindernisbalken heen enzo. en om een dekje met een deken singel om je veulen heen te doen vind ik beetje ver gaan.

tuurlijk kan je lekker *spelen* met je veulen en af en toe beetje dollen.. door een keer mee te laten lopen aan halstertouw.. of voor de fun voetje op tillen.. maar om nou elke week je pony van 4 maanden een dekje met dekensingel op te laten lopen en peeskappen om en dan over hindernisbalken.. hmmm nee.

Je maakt het nu wel steeds erger.. Clown

Ik prutste vroeger ook al lekker om met de veulentjes.
Dekje op, lekker lopen! ( niet vast gezet met een singel)
Of een zeiltje op de grond in de bak leggen en ze daar aan laten snuffelen en later aan een touwtje proberen of ze dat wouden.
Ik ben van mening dat dit alleen maar goed is.

Ben ik nu dan ook bezig met het ''beleren'"!! van mijn veulen?

Sja over balkjes heen laten lopen, kan je msischien beter doen als ze iets ouder zijn, maar ook hiermee schaadt je niks lijkt mij.
Als het alleen maar balkjes zijn die plat op de grond liggen... Als je, je veulen niet dwingt , en hem zelf lekker aan de balkjes laat snuffelen en wat stappen, dan kan het niet kwaad.

En ik vind dat dit niks met beleren uit heeft te staan, gewoon lekker laten wennen aan van alles en nog wat.

Groetjes Vork

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:37

Een dier met 4 maanden moet gewoon lekker met mama spelen.

Leren met een halster om te lopen aan de hand met een touw oke, maar voor de rest mag hij/zij nog lekker jong zijn.
De rest komt over 2 of 3 jaar wel Knipoog

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:41

ach mijn veulen kreeg bij 6 maanden a bandages om en een dekje op haar rug met een reksingeltje
beestje is doodsbraaf en kijkt van niets op

zo kreeg ik een hengstje van 7 maanden die niets kende, ook al die dingen bij gedaan(dekje nog niet) en die kijkt ook van niets meer op

zo maak je brave paarden denk ik Vork

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 01:01

mij veulen was 4maanden jong en die had het zadel van mams al op ze rug gewoon los
geen singel
geen gekke enge dingen
beugels waren opgestoken
en hij vond het niet eng raak of wat dan ook
rede dat hij zadel ophad is hij was (is) erg nieuwschierig en me zadelbok was gejat hier was ik vergeten in me stal tezetten dus ja dan maar het veulen als zadelbok Tong uitsteken
hij heb hem niet langer als een minuut opgehad dus zal heus geen schade gemaakt hebben.
en dekje kreeg hij al op ze rug toen hij 3maanden was
zo kon het dekje drogen en het veulen lol maken met het deken
hij vondt het allemaal geweldig.
zelfs UIT ZICH ZELF (hoofdstel hing aan de bok) pakte hij het bit en beet erin hahaha hij is zo grappig Haha!
en dit was allemaal speelstwijze
nu krijg ik heel bokt oven me heen omdat het dierenmishandeling is hahhahah kom maar op met boze gezichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:00

Leetjuhh schreef:
Ik vind dat er de laatste tijd veel te veel van dit soort 'onzin' topics geopend worden...wat denk je dat heel bokt hiervan vind....ik geef je een hint....
viewtopic.php?f=10&t=818755&hilit=

Ja die hint ..

Daar kan ik nou misselijk van worden , zulke mensen zouden ze een schop onder hun hol moeten geven.
Dan leg ik af en toe wel een dekje op een veulen dat lijkt me een stuk eerlijker.

Zelf heb ik ook 2 veulens groot mogen brengen en heb ze ook wel eens als bijzet tafel gebruik hoor, even een halster over de rug leggen als je met mama bezig ben of een borstel een jas als je hem even kwijt wilde, vinden ze alleen maar leuk die aandacht en het schept een band.
Peeskapjes gebruik ik zelf nooit , en zou het ook niet echt bij een veulen doen, stel dat hij in paniek gaat , een jas valt eraf een peeskap blijft zitten en wat dan??