In galop te sterk voor me?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

In galop te sterk voor me?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 21:48

Hallo allemaal,
Ik ben vandaag weer op Linda gaan rijden, in het begin ging het heel goed, ze ging zelfs in galop een beetje nageven Haha!
Maar daarna ging ik weer draven op de volte en toen begon het eerste probleempje Tong uitsteken
Ze liep weg voor haar linkerschouder. Mijn insturcteur zei dat ik het binnenbeen eraan moest houden maar dat werkte niet. Dus tips?
Maar nu het ergste probleem.
In de galop ging het de eerste keer goed, maar na een tijdje toen ik weer aansprong toen was ze echt heel anders, ze verzette zich, ik had het gevoel dat ik een blok beton in mijn handen had voorindeplaats een zachte paarden mond, ik kreeg haar niet gestuurd en ze gallopperde recht op de omheining af. Ik vond het doodeng en ik dacht echt dat ze ging springen. Ik wil graag dat dit niet meer gebeurt. Heeft iemand misschien tips?
Ik zou niet weten waarom ze zich verzetten. Opeens was de ontspanning weg en waren we een beetje met elkaar aan het vechten.
Dus ik hoop dat jullie me tips willen geven zodat ik de volgende keer weer gewoon kan aangalloperen enzo.
Groetjes, Emmie

Edit; Typo, moet er echt wat aan gaan doen Bloos

DeniseES

Re: In galop te sterk voor me?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:08

Als ze er met je vandoor gaat, probeer haar dan op de volte te zetten en terug te rijden.

Je zegt zelf dat het in de galop goed ging, en dat ze zelfs ging nageven. Beloon haar hiervoor en vraag niet méér van haar. Volgende keer kan je het nog een keer proberen en steeds een beetje verder gaan. Ik dénk dat je (ik weet het natuurlijk niet zeker) zelf zoiets had van 'jeej! dit gaat goed', en het nog een keer zo wilde. Dat je zelf hierdoor anders ging rijden (waarschijnlijk meer gespannen).
Probeer het de volgende keer gewoon nog een keer en stop met galop als het goed gaat, goed belonen, en afbouwen.

Tessaa_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:17

Wanneer ze over de schouder weg loopt moet je je buiteteugel er juist goed bijhouden! Een fout van vele is dat ze aan die binnenteugel gaan lopen trekken, maar daarmee krijg je alleen zijn kop naar binnen... En natuurlijk moet je je binnenbeen erbij houden zodat je die buiging houdt....

Wanneer je beschikking hebt over een binnenbak zou ik binnen gaan rijden, dan hoef jij in de galop niet bang te zijn dat ze over het hek heen springt... En dan ga je gewoon zelf op de relaxte manier door hoe je in de draf ook bezig was... Je zult er de eerst paar keer erg lang mee bezig zijn om haar er doorheen te krijgen, misschien zelfs wel een half uur in die galop, maar probeer niet op te geven, en gewoon door te zetten! Wanneer ze er helemaal doorheen is kun je haar namelijk ook beter terug nemen etc... Trek je dan niks aan van dat rennen, maar rij dus gewoon relaxt door...

Ik hoop dat je er wat mee kunt!!!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 16:33

Helaas heb ik geen beschikking tot een binnenbak maar toch bedankt voor de tips!
En ze gaat niet echt te hard ofzo ze rend niet heel hard weg maar ze is gewoon onstuurbaar.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:41

dat probleem ken ik ook.
ik heb dan mijn paard op de volte gezet en terug in stap. dan in draf en als hij daar heeeeeeel braaf liep dan in galop.... na een paar keer had hij wel door dat hij in stap moest als hij niet normaal deed en dus ging hij normaal in galop en liep hij braaf in aanleuning lopen
Knipoog Knipoog
je kunt ook je paard eerst heel verzameld, laag en lang laten lopen dat hij ook voor zich zelf een beetje kan ontspannen veel kleine figuren rijden dat hij moet opletten en veel afwisseling en tempowisselingen dat hij braaf word en wel MOET luisteren Vingers aflikken

dan weet ik niet.... heeft ze een tijdje stilgestaan of iets gehad waardoor je niet kon rijden, als dat zo is is ze dan niet misschien een beetje stijf

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 15:33

Nee, ze heeft niet stil gestaan ofzo. Niets gehad. Maar ik zal je tips morgen uitproberen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:48

Ik heb net een filmpje gezien van een eerder topic. Wat mij in elk geval meteen al op viel is je zadel. Die ligt veel te ver op de schouders van je paard en dat kan, niet alleen voor je paard, maar ook voor jou, niet prettig zitten. Dan zie ik je door de bak ineens van de rechter naar de linkergalop om springen??? Was dat de bedoeling, of ging je paard uit zich zelf ineens de andere kant op? Het was niet goed te zien omdat er iemand voor stond op het moment dat je de "wissel" maakte.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 16:28

Het is niet mijn eigen pony en ik kan niet voor het tuig regelen. Ik vind zelf ook dat het te ver naar voor zit. Maar als ik he naar achter leg schuift het weer terug. Maar helaas ga ik hier dus niet over. En die wissel was bedoeld. Knipoog Maar daar was ze nog niet zo. Ze liep wel met hoor neus in de wind maar verder deed ze gewoon wat ik van haar vroeg.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:34

Nou dan zit hier dus meteen je probleem! Galopwissels rijden komt pas in de Z voor. Een paard dat zo zijn rug wegdrukt als die van jou in het filmpje, mag je zeker geen wissel laten springen! Ik begrijp dan ook niet waarom je dit doet eigenlijk??? De dressuur begint natuurlijk niet voor niets met makkelijke oefeningen!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 16:52

aerdenhout1 schreef:
Nou dan zit hier dus meteen je probleem! Galopwissels rijden komt pas in de Z voor. Een paard dat zo zijn rug wegdrukt als die van jou in het filmpje, mag je zeker geen wissel laten springen! Ik begrijp dan ook niet waarom je dit doet eigenlijk??? De dressuur begint natuurlijk niet voor niets met makkelijke oefeningen!

Ik krijg les van iemand en die zegt wat ik moet doen en ik doe dat dan ook Knipoog
Maar wil je me misschien wat meer uitleggen want ik snap het niet helemaal. Bloos Waarom mag dat niet? Is dat dan slecht voor der rug ofzo?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:55

Dan zou ik zo snel mogelijk een ander zoeken! Ja.... het is heel slecht voor zijn rug!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 16:57

Ooh, dus ik ben der nu eigenlijk al de hele tijd pijn aan het doen... Verdrietig

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 17:02

aerdenhout1 schreef:
Dan zou ik zo snel mogelijk een ander zoeken! Ja.... het is heel slecht voor zijn rug!

Maar hoe dan? Ik wil wel op Linda blijven rijden en een andere instructeur gaat niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:07

Ik wordt hier zo moedeloos van!! Dan maar even een voorbeeld....als jij leert zwemmen als klein kind, wordt je dan ook meteen in het diepe gegooid?? Als je met ballet begint, dans je dan ook meteen het zwanenmeer??? Je begint vanaf het begin, dus in de paarden met de B oefeningen. En zelfs dat ga je pas doen als het paard en ruiter er klaar voor zijn!
Galopwissels komen pas aan het eind van de africhting!
Misschien kan je je instructeur dit laten lezen??

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 17:11

aerdenhout1 schreef:
Ik wordt hier zo moedeloos van!! Dan maar even een voorbeeld....als jij leert zwemmen als klein kind, wordt je dan ook meteen in het diepe gegooid?? Als je met ballet begint, dans je dan ook meteen het zwanenmeer??? Je begint vanaf het begin, dus in de paarden met de B oefeningen. En zelfs dat ga je pas doen als het paard en ruiter er klaar voor zijn!
Galopwissels komen pas aan het eind van de africhting!
Misschien kan je je instructeur dit laten lezen??

Ik snap wel wat je bedoeld hoor Knipoog Maar ik vind het gewoon poedersuiker dat ik met iets bezig ben wat eigenlijk helemaal niet goed is en ik ben aan het denken hoe ik dit op ga lossen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:42

oke heel raar ik heb dit ook met mijn paard die ik sinds een maand rij.
De eerste linker en rechter galop gaan goed (rij ze wel heel kort; 1 rondje met een volte in het midden) maar als ik daarna heb gedraafd en ik probeer weer aan te springen gaat hij KEIhard en luisterd niet naar mijn hulpen; probeer hem dan op de volte te krijgen maar dan valt hij over zn schouder naar buiten en gaat ook recht op het hekwerk af om vervolgens op het laatste moment naar de ándere kant dan waar ik heen wil te gaan.
Ben niet snel bang maar pff kreeg het hier vrij benauwd van.
weet ook niet zo goed wat ik ermee moet; ik heb een vriend die op heel hoog niveau rijdt en vraag hem denk ik binnenkort er is op te stappen en goed door de galop te rijden. Hij is wel sterker haha.

TwistFire

LOL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:56

aerdenhout1 schreef:

BWaHA wie heeft jou dat wijsgemaakt, je moet geen Z dressuurwedstrijd rijden voor er een Galopwissel in voor komt!!

PS: ik kan je situatie niet geod beoordelen aand ehand van een tekst maar ik zou zeggen dat het balangrijk is dat je blijft rijden, zij springt weg naar een richting die jij niet uitwilt, j stuurt haar weer de richting uit die jij wilt, zonder over tegaan naar draf, je blijft galloperen, je zit in je zadel, je houd je benen er aan en die zelfde cirkel waar je voordien opzat rijd je op nieuw, springt ze weer weg, blijven galloperen, gallopeert ze braaf de cirkel ga daarachter op draf en beloon haar, even stappen en nog eens een cirkel galloperen, en dan zou ik het laten. het kan zijn dat zij ook wegrent omdat je haar misschien overvraagt en te veel gallopeert, als ze niet zoveel conditie heeft of ergens last van heeft kan ze daar ongeloofelijk tegendraads van worden!

xx michelle

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:02

deniece schreef:
oke heel raar ik heb dit ook met mijn paard die ik sinds een maand rij.
De eerste linker en rechter galop gaan goed (rij ze wel heel kort; 1 rondje met een volte in het midden) maar als ik daarna heb gedraafd en ik probeer weer aan te springen gaat hij KEIhard en luisterd niet naar mijn hulpen; probeer hem dan op de volte te krijgen maar dan valt hij over zn schouder naar buiten en gaat ook recht op het hekwerk af om vervolgens op het laatste moment naar de ándere kant dan waar ik heen wil te gaan.
Ben niet snel bang maar pff kreeg het hier vrij benauwd van.
weet ook niet zo goed wat ik ermee moet; ik heb een vriend die op heel hoog niveau rijdt en vraag hem denk ik binnenkort er is op te stappen en goed door de galop te rijden. Hij is wel sterker haha.

heje
heb je er ooit een saan gedacht een osteopaat voor paarden te laetn komen, kan best iets vast zitten in zijn rug ofzo.
als je een osteopaat zoekt, kijk dan eens op www.icreo.com

xx
michelle

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:31

Idd eerst kijken over medisch iets aan de hand is, zoals ik las ligt je zadel slecht, dat kan makkelijk pijn/blokkade in der rug veroorzaken. Als je dan ook nog eens met een niet nagevelijk over de rug onspannen paard wissels gaat springen.. dan vráág je er bijna om (ookal zegt je intructeur dat je dat moet doen, dan zeg jij weer dit voelt niet lekker aan, en je beschrijft wat je voelt: de weestand (en als je een beetje ruitergevoel hebt voel je ook spanning in zen rug en mond) en zeg gewoon eerlijk tegen je intructeur dat je twijfeld of dit de juiste manier is!) T kan best zijn dat je paard ondertussen gigantische spierpijn heeft (en die niet zomaar weg gaat na een dagje stil, want dit komt door langere tijd verkeerd trainen) of zelf spieren verkeerd heeft opgebouwd.
Met t punt van je zadel en de wissels springen komt het op mij over dat de reactie van 'rennen' en over de schouder weg lopen puur 'weg vluchten' van je paard is.
Als het allemaal niet zo zwaar is zoals het op mij overkomt kan je proberen om als je paard sterk wordt in de galop meteen weer terug naar draf te gaan, weer ontspanning op te zoeken, lekker nagevelijk en los over de rug en benen en weer opnieuw aan te springen. Ook altijd goed en duidelijk op je kont diep in he zadel blijven zitten, zit/gewichts hulpen helpen erg goed! Probeer niet in de galop te gaan terug vechten, je paard zal het met gemak winnen.

aerdenhout1

Re: LOL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:25

[qoute]BWaHA wie heeft jou dat wijsgemaakt, je moet geen Z dressuurwedstrijd rijden voor er een Galopwissel in voor komt!![qoute/]

Waar zie jij dit staan dan??? Lezen is ook een kunst.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:30

eerst en vooral die lesgever buiten gooien, die kent er niets van.

Als je een paard hebt die problemen heeft met het te berijden dan kan je heel veel oplossen met een correcte techiek toe te passen. Dus een goede basis dressuur want een volte rijden is gewoon basis en als je die basis goed kent dan kan je in alle gangen je paard onder controle hebben. Je zal natuurlijk meer moeten werken en consequenter zijn op het ene been dan op het andere. Paarden die in de correct gereden worden die zullen minder snel gaan lopen maar dit vraagt veel tijd en zweet van je paard en jezelf.

Je moet je paard op de buitenteugel leren van een wending te maken eens je dit kan en je paard snapt wat de bedoeling is dan heeft hij de vrijheid om los in zijn lichaam te werken en zich te gaan ontspannen maar eer hij op die manier loopt zal je wel even hem professioneel de les moeten spellen en dit gaat meestal niet zomaar gegeven worden.

Als ik hier in therorie u alles moet gaan uitleggen hoe je uw probleem oplost dan heb ik paginas lang en snap je er nog niets van.

Neem profles, dat is de oplossing van uw probleem.

penny1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:44

als ik jou was zou ik een scherper bit proberen ( als je daar aan toe bent Haha! ) en al dat niet helpt kan je bitloos probeeren . omdat je dan waarschijnlijk hem pijn doet of zo :S daar kan je speciale hoofdstellen voor kopen Haha!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:50

penny1994 schreef:
als ik jou was zou ik een scherper bit proberen ( als je daar aan toe bent Haha! ) en al dat niet helpt kan je bitloos probeeren . omdat je dan waarschijnlijk hem pijn doet of zo :S daar kan je speciale hoofdstellen voor kopen Haha!

Een scherper bit, ben je gek ofzo?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:42

Juist je spreek jezelf zo tegen als het maar kan. Scherper bit is noooooit de oplossing, dat maakt je probleem alleen maar erger (zoals je zelf al zegt, 'doet hem pijn of zo' :S ) en als dat de manier is om een paard te rijden..? Dan ben ik een kikker Clown Maar lees eerst eens goed wat de TS heeft neergezet, wat dus écht haar 'probleem' is.. lezen is ook een kunst.

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:55

Probeer haar eens aan een longe en met bijzetteugels