Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

erleyne schreef:vind ik ookIk zou zelf niet zo snel galopperen op asfalt. Draf en stap kan echter best, maar het is wel een kwestie van gewenning. Denk maar aan je zelf: als jij ongetraind een kilometer over asfalt gaat joggen/rennen, barst je de volgende dag ook van pijn in je spieren, gewrichten etc.
Je moet beweging over een harde ondergrond opbouwen, begin met stappen en dan gewoon steeds iets erbij. Hiermee hardt je de benen ( en met name de pezen ) van je paard, zodat ze de belasting steeds beter aan kunnen.
. Maar zelfs met training verdragen sommige paarden het niet altijd denk ik. Het hangt een beetje af per paard denk ik. Jolliegirl schreef:Galoperen op de weg zou ik nóóit doen, slecht voor de pezen en je gaat ontigelijk onderuit als je paard toch schrikt
ik zou met hem gaan oefenene om toch op de paden te gaan lopen, en nee dat is niet in 1 maand opgelost.
draven kan ipc geen kwaad, je paard geeft het wel aan als hij.zij op het zachte gaat lopen uitzichzelf
doet mijne, die stapt dan de berm in.
Germatje schreef:Beginnen op het harde na een peesblessure is omdat ze zich op ongelijke bodem gemakkelijk verstappen. Ben je weer terug bij af...Volgens mij is stappen/draven op de harde weg juist heel goed voor de pezen, worden ze sterker van. waarom zouden anders bijna alle paarden met peesproblemen op de harde weg moeten beginnen?
En galopperen geef je zelf al aan, dat gaat vaak glijden.

Breghje schreef:Mijn paard heeft een peesblessure, en Moet juist op het harde om de pezen te sterken. Dus mits gedoseerd opbouwen, is het alleen maar goed, je paard krijgt er ijzersterke pezen van. Er is mij zelfs geadviseerd om als ze helemaal beter is, toch steeds harde ondergrond mee te blijven nemen in de training juist omdat het goed is. Galopperen kan van horen zeggen ook geen kwaad, maar gedoseerd. Ik heb met Belgische trekpaarden over asfalt gegaloppeerd, zonder ijzers overigens, en nergens last van. Maar zoals gezegd, doseren! En kijk idd naar (de hoeven van) je paard als je gegaloppeerd hebt. Als die er niet goed op reageren, dan houd het op.

crossmonster schreef:Breghje schreef:Mijn paard heeft een peesblessure, en Moet juist op het harde om de pezen te sterken. Dus mits gedoseerd opbouwen, is het alleen maar goed, je paard krijgt er ijzersterke pezen van. Er is mij zelfs geadviseerd om als ze helemaal beter is, toch steeds harde ondergrond mee te blijven nemen in de training juist omdat het goed is. Galopperen kan van horen zeggen ook geen kwaad, maar gedoseerd. Ik heb met Belgische trekpaarden over asfalt gegaloppeerd, zonder ijzers overigens, en nergens last van. Maar zoals gezegd, doseren! En kijk idd naar (de hoeven van) je paard als je gegaloppeerd hebt. Als die er niet goed op reageren, dan houd het op.
juistem,ik heb dus ook ooit een paard met peesblessure gehad, elke dag 3 x op het harde wezen stappen, en ook later elke dag na de training even op het harde gestapt, beest heeft nu nog steeds bikkelharde pezen en is 19 jaar oud. de peesblessure kreeg ie op 12 jarige leeftijd
De mijne is 7 en het gaat nu goed met de blessure.Mells schreef:Beide geen probleem hoor. Na revalidatie moet er bijvoorbeeld juist veel op harde ondergrond gereden worden. Enne als je het niet te gek maakt met rondgaloperen zie ik geen problemen!