Waudrey(v. Ronaldo) 1.5 week OHZ

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilde_92

Waudrey(v. Ronaldo) 1.5 week OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 15:32

Ze is nou zo'n 1.5 week onder het zadel en het gaat super goed! Ze loopt graag helemaal achter de loodlijn en daarom heb ik ook een spoortje aan, als ik mijn handen dan wat naar voren zet en haar een klein prikje geef met de sporen, gaat ze al met haar neus naar voren ipv helemaal opgekropt te lopen.
Ik kruip zelf ook graag naar voren, dus ik probeer er meer op te letten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes

_Rosanna

Re: Waudrey(v. Ronaldo) 1.5 week OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:34

Ziet er goed en netjes uit!
soms mag je wel wat meer rechter zitten maar dit had je al gezegt Haha!
Leuk paardje Haha!
Laatst bijgewerkt door _Rosanna op 13-08-07 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:35

sorry, dit zou niks voor mij zijn.. anderhalve week ohz en dan al aan de teugel gaan rijden en met sporen.. Scheve mond

ik zou dat beestje eerst lekker zijn evenwicht laten vinden!

alhoewel het er niet verkeerd uit zien..
maar ikz ou toch nog een maand zowieso wachten met aan de teugel enzo..

Alke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:38

Leuk paardje en fijn dat het zo goed gaat.

Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar is het niet beter om bij een paard dat zo kort ohz is, voortdurend iets meer de ruimte te geven van voren zodat ze constant voor de loodlijn loopt. En is het niet op te lossen zonder spoor???

Verder heb ik wel het idee dat je die spoor, met name in de galop, toch meer gebruikt dan je zelf in de gaten hebt. Dat lijkt me zonde!

Succes ermee.

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:41

Heey meisje !
Daar hebben we Waudrey weer, echt een mooi beestje is het!
En een super gaaf hoofdstel zeg!

Maar nu eventjes over het rijden, vind dat je haar echt super netjes rijd! Je hebt haar lekker aan het lopen! Vind het echt knap hoe ze het al doe na 1.5 week OHZ. Jullie gaan in zo'n korte tijd al zoveel vooruit! Ga zo door meisje! OK dan!

Ik kom deze week weer langs, kom ik jullie twee weer bewonderen!
Vind jullie echt een leuke combi samen hoor! Haha!

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 15:42

Alke schreef:

Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar is het niet beter om bij een paard dat zo kort ohz is, voortdurend iets meer de ruimte te geven van voren zodat ze constant voor de loodlijn loopt. En is het niet op te lossen zonder spoor???

Verder heb ik wel het idee dat je die spoor, met name in de galop, toch meer gebruikt dan je zelf in de gaten hebt. Dat lijkt me zonde!

Succes ermee.

Je ziet geen een foto waar ik echt met mijn hand terug zit te werken.
M'n spoor was ook een eenmalig iets, want op het laatst kroop ze al niet meer zo met d'r neus zover achter de loodlijn!

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:44

Hoii,, Haha!

Sjeetje 1,5 week en dan zo rijden, Cool
echttt goedd man!!

Groetjess Pling

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:46

Volgens mij als je gewoon netjes rijd en je handen stilhoud dan gaan jonge paarden vanzelf aan de teugel lopen.
de foto's van jonge paarden die met hun hoofd in de lucht lopen die zijn niet goed aangereden

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:48

Schimpie schreef:
Volgens mij als je gewoon netjes rijd en je handen stilhoud dan gaan jonge paarden vanzelf aan de teugel lopen.
de foto's van jonge paarden die met hun hoofd in de lucht lopen die zijn niet goed aangereden

Ben ik het mee eens, daarom vind ik ook dat Hilde hem super netjes rijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:49

ik ben het eens met schimpie Ja
ook is mijn vraag, waarom je haar al zo snel aan de teugel wilt hebben?
het was denk ik, slimmer geweest als je haar eerst haar evenwicht had kunnen laten zoeken, dat ze echt lekker loopt en dan na een maand rustig gaan opbouwen Knipoog
nou heeft iedereen natuurlijk een andere mening, en ik bedoel het niet aanvallend hoor Knipoog

suzycarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:50

Schimpie schreef:

Hier ben ik het dus helemaal mee eens!
Zo ontwikkel je veel sneller spieren en worden ze ook sneller sterker en gehoorzamer!!
En sporen aan is ook helemaal geen ramp, je been alleen gebruiken wanneer het nodig is.
Met sporen aan en reactie is ook altijd beter dan zonder sporen en iedere keer te moeten schoppen en duwen.
Ga vooral zo door!!

Alke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:50

Watch_Me schreef:
Alke schreef:

Succes ermee.

Je ziet geen een foto waar ik echt met mijn hand terug zit te werken.
M'n spoor was ook een eenmalig iets, want op het laatst kroop ze al niet meer zo met d'r neus zover achter de loodlijn!

Hmf, typ ik net wat, wordt het niet geplaats. Zeker op het verkeerde knopje gedrukt ... Bloos
Hoe dan ook: Ik kan het van foto's moeilijk beoordelen en jij weet het beste welk gevoel je in je handen had toen je reed, maar het lijkt (ik zeg LIJKT) alsof je op de tweede foto wel iets tegenwerkt. Maargoed, zoals ik al zei: ik vind het lastig te zien, tenzij het er dik bovenop ligt en dat is hier zeker niet het geval. Ik vind het wel fijn dat het spoorgebruik eenmalig was.

Succes verder!

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 16:25

Bij dit beestje is het zo; als je echt tegenwerkt met je handen, gaat ze over de flos, aangezien dat ze lekker ruim loopt, is dat niet het geval.

Een jong paard zoekt zelf de nageeflijkheid op als je hem naar voren rijdt, als een paard heel erg met zijn hoofd omhoog gaat lopen, dan is er echt iets mis. Toen ze voor de 2e x aan de longe liep, liep ze al helemaal met haar neus over de grond heen!

Ze zocht al meer de aanleuning op, dus die spoor gaat er weer af, ik heb er ook maar 1x mee gereden en dat was vandaag!

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:28

Hilde meisje!
Wat een PRACHT van een pony is het geworden zeg!
Echt waar vergeleken met 3 weken geleden en nu!
En eventjes over de aanleuning:

Als een jonge pony, weet dat die aan de teugel mag lopen, en zelf de aanleuning ook zoekt, is er niks mis mee.
Als je een jonge pony, aan de teugel rijdt.. praat je over wat anders!
Zoals hilde tegen mij heeft gezegt zoek waudrey zelf de aanleuning, soms iets te veel en dan geeft ze een prikje met haar spoor, dat klopt ook! want als je je pony een tikje geeft met je kuiten/sporen, dan wordt je pony naar boven gesteld, en dat is waar hilde denk ik een beetje naar toe wilt rijden.

Meis, nog heel veel succes met waudrey!
Ik ben benieuwt hoe ze eruit ziet die knappert!

xHouvnje! & tot morgen! Lovers

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:43

Ja, dat is precies wat ik wil bereiken.
Als ze niet op m'n kuit reageerde dan gaf ik haar een prikje, als ik dan bijvoorbeeld een doodslag zou geven met mijn benen of de zweep, dan verbreekt ze meteen al de aanleuning die ze op dat moment had en je paard wordt bang.
In de galop kropt ze zich het meeste op en daarom zie je ook dat ik op de laatste foto het meest mn spoortje gebruik, nu zie je dat ze ook voor de loodlijn loopt!

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:44

Jonge paarden zoeken zelf je hand op, als jij die stil houdt, en ze gewoon netjes naar voren rijdt. Dat heb ik ook met Wodan (voor foto's op de 2e pagina van HAW OF in mijn profiel)
En het is beter dat ze zelf de aanleuning al opzoeken!
Verder vind ik dat je er prima opzit! Ze loopt lekker ruim, en het ziet er goed ontspannen uit.
Ik rijd jonge paarden alleen nog niet met mijn mooie anky's, dus daar zou ik mee uitkijken, dat als ze een keer tegen het hek aankomt, jij geen schrammen op je mooie laarzen heb Lachen

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:48

Ik had het deze keer ook vooral gedaan, omdat ik mijn hakken niet zo optrek als ik leren laarzen aanheb Schijnheilig
Ze heeft opzich al een aardig balans, valt niet naar binnen of plakt niet tegen het hek aan.
Ik zal is kijken naar jou beestje!

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:50

Ziet er netjes uit en zeker omdat ze net 1.5 week ohz zit.
Succes verder. Leuk paardje ook.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:01

Ik vraag me af hoe vaak je deze merrie rijd?
Want na 1,5 week had ik pas 3x op mijn pony gezeten.
en toen ging ik voor het eerst een heel klein stukje los (uitstappen), maar dat ging nog vrij onwennig.
Daarnaast wilde ik zeggen dat je je voet iets verder uit de beugel moet doen en netjes naar binnen moet draaien.
Over het nageeflijk lopen, mijn pony (ook aan het inrijden), loopt vrij gemakkelijk aan de teugel, dat is ook vrij normaal voor jonge paarden, maar ook hij loopt snel achter de teugel. Wat ik doe is aan de verlenging van de hals werken, door hem met zijn neusje er uit te rijden, maar sporen zijn daar echt nog niet voor nodig, veel halsstrekken werk is ook een goede methode. Probeer haar zoiezo tijdens het rijden in de hals iets meer ruimte te geven, waarschijnlijkt pakt ze zo de hand weer op en loopt ze wat minder opgekropt.
Maar het ziet er verder luek uit! Knipoog
Ik denk trouwens wel dat je zelf niet te veel bezig moet zijn met het nageeflijk rijden en haar toch nog veel zelf op haar benen moet leren lopen, ik merk ook dat als mijn pony minder teugeldruk heeft hij het al veel lastiger vind, en vooral in de draf nog veel moet zoeken naar zijn evenwicht.

Veel succes! Knipoog

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 11:28

Ik rijd ook met langere teugels, ben zelfs al naar buiten geweest en dat ging zonder problemen, ze heeft al een goed balans, ze valt niet naar binnen, loopt al netjes recht op de binnenhoefslag etc etc.
Ze is al 4 dus het is niet echt een jong beestje dat helemaal geen evenwicht heeft en nog echt zon puppy is.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:59

Mijn pony is ook geen puppy, maar elke pony moet met iemand op zijn rug leren lopen, omdat een pony natuurlijk op zijn voorhand loopt.
Maar het kan natuurlijk zijn dat je paard het goed oppakt Knipoog!
En dat is mooi, maar hoe vaak in de week rijd je haar dan?
daar ben ik heel benieuwd naar, omdat ik me altijd afvraag wat normaal is voor een jonge pony (rijd die van mij 2x per week onder begeleiding).

Wat ik nog even wilde zeggen: ziet er leuk uit, leuk diertje en fijn dat ze het goed oppakt, wees zuinig op haar! Knipoog Haha!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:01

Als je zegt , af en toe met je spoor te prikken, waarom zit je dan op de eerste en laatste foto met die spoor in dr buik?

Mooi diertje, maar het ziet er niet uit dat ze 1.5 week ohz is.

_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:09

Wat een verschil al met de vorige foto`s!
Het ziet er goed uit Hilde.. Knipoog
Probeer er wel op te letten dat je je voeten netjes naar voren en uitgedrukt houdt.
Je zou inderdaad niet zeggen dat die pas 1,5 week onder het zadel is.

Succes verder met Waudrey!

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 22:11

Het is toch echt zo dat ze 1,5 week onder het zadel is, toen ik haar kocht kende ze nog helemaal niks en dat was echt te merken! Ze was zo schuw als iets en vond alles eng.
M'n spoor is een eenmalig gebeuren, ze loopt nu al niet meer achter de loodlijn.
Op inrijd stallen, of bijvoorbeeld Gertjan v/d Hof, noem maar op die rijden de paarden allemaal met sporen in(niet allemaal, maar de meeste wel)
Ik rijd haar om de dag en dan zo'n 20 minuten, er zit aardig wat pit in haar.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:20

Ziet er netjes uit!
Fijn dat het zo goed gaat!

Geniet er maar lekker van!