Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 14:52

Zoals velen weten heb ik door een val van mijn vorige paard een hersenbloeding gehad, hierdoor had ik geen vertrouwen meer in hem en durfde ik hem ook niet meer te rijden.
Omdat dit paard toch altijd al wat moeilijk was, wilde ik toch gaan uitzien naar een ander (soort) paard, eentje waarbij ik met mijn beperkingen niet bang hoefde te zijn op om de halverklap in het zand te liggen.

Ik koos voor een Shire, het zijn machtig mooie dieren en koudbloeden, dus in mijn ogen wat cooler in de kop dan mijn bloedpaardje Knipoog

Ik heb mijn vorige paard ingeruild en heb een 4-jarige, gereden Shire ervoor terug gekregen, met fikse bijbetaling. Zoals gezegd zou het paard gereden, zeer braaf en makkelijk zijn, wel moest hij verder doorgereden worden, maar hij was braaf, werd gezegd. Bij de verkoper heb ik verteld van mijn historie en mijn gevoel t.o.v. paarden, na mijn ongeluk. Ik vertrouwde er dus ook op dat ik eerlijk behandeld ben.

Na een dag of 4 ben ik begonnen het paard op te pakken, eerst aan de longe. Dat liep op een enorm fiasco uit, want het paard steigerde meerdere keren en raakte in paniek. Ik schrok, want zo had ik mij geen koelbloedige koudbloed voorgesteld!
De dagen er na ben ik bewust een stap terug gegaan en heb hem de beginselen van longeren langzaam bijgebracht, dat ging aardig maar hij raakte nogal snel in paniek.

Na een paar dagen, hij was toen ongeveer een week in mijn bezit, gaf het paard zoveel vertrouwen dat ik het aandurfde er op te stappen, immers, hij was bereden en dat zou dan ook geen probleem moeten zijn. Ik had zelf ook geen angst, het vertrouwen was daar gewoon.

Echter, het paard ontplofte helemaal en raakte volledig in paniek van mij op zijn rug. Mijn man kon hem met moeite aan de grond houden en ik ben er snel afgesprongen, om erger te voorkomen. Ook hier weer schrik, ik deed het heel rustig, beheerst en kundig, ik heb veel ervaring, ook met zadelmak maken. Maar dit was niet wat ik zou verwachten bij een GEREDEN paard!

In de dagen daarop heb ik steeds langzaam geprobeerd wat te gaan hangen, klopjes gevend op zijn rug, billen, en iedere keer weer - die totale paniek als ik ook maar IETS deed.

Ik besloot het paard enkele weken rust te geven, lekker in de wei even tot zichzelf te laten komen, want het was misschien ook wel te snel, en een stressvolle situatie. Algoed, zo gezegd, zo gedaan en lekker de band wat opgebouwd, samen wat gewandeld, gepoetst, geknuffeld, dat gaat allemaal goed.

Vanaf vandaag heb ik hulp in de vorm van een vrouw die ruim 40 jaar ervaring met paarden heeft. Zij is ook rustig, kundig en handig. Zij zou mij gaan helpen, want uiteraard had ik mijn "probleem" met haar besproken, en zij vond het ook wel wat gek worden.

Algoed, ook vandaag ging het NIET goed - totale paniek, wegrennen, vluchten, steigeren. Zolang je gewoon met hem omgaat, dus niets in de vorm van arbeid van hem vraagt, is het goed. Maar hij is wel schrikachtig, vindt alles eng en loopt het liefst overal voor weg. Maar met hem wandelen gaat wel, zolang je zelf geen gekke bewegingen maakt (zoals je armen de lucht in enzo)

Zadeldekje op zijn rug doen - totale paniek. Hoofdstel in proberen te doen - totale paniek. Alles wat ik wil, vindt hij eng, hoe rustig ik ook ben, hoeveel ik hem ook beloon als hij het toe laat....

Mijn hulp zegt: "Hij kijkt zo enorm wantrouwend uit de ogen, er moet iets met dit dier gebeurd zijn, wát weet ik niet, maar dit is geen normaal gedrag"

We willen het twee weken aanzien en hem proberen te veranderen, anders moet hij terug waar hij vandaan kwam, dat is voor mij zeker.

Echter, het blijft maar aan mij knagen... ik krijg op deze manier angst voor alles en iedereen.... mijn vertrouwen is helemaal weg, dit is NIET wat ik wil en zo is het mij NIET verteld dat hij zou zijn...
Ik wil hem enerzijds een eerlijke kans geven, maar hoe groot zijn de kansen dat ik vol vertrouwen op stap straks? Erg klein, als je het mij vraagt.
En hoe groot is de kans dat hij helemaal rustig wordt? Dat hij leert te vertrouwen? Dat hij niet om ieder wissewasje helemaal in paniek raakt?

Hij raakte vanochtend helemaal in paniek toen mijn hulp en een kennisje het erf op kwamen fietsen - hij heeft zich met enorm veel kracht losgerukt en zette het op een rennen... WAT als ik er op dat moment op had gezeten? Dat zijn steeds zaken die door mijn hoofd malen.

Eerlijk gezegd - ik zoek gewoon een super brave hobbelknol, geen trouble-zak. Ik wil fijn kunnen rijden zonder angst, zonder steeds na te moeten denken "Oh, ik zou weleens er af kunnen donderen vandaag" Snappen jullie???

Kortom? Wat moet ik doen???

WinBinChes

Re: Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:58

Direct weg brengen. Je hebt er nu al geen plezier en zo te lezen komt dat ook niet meer. Je moet een paard hebben die je bijna blind kan vertrouwen. Eerst volgende paard minimaal 2 weken op proef nemen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:59

Kijkende naar jou eigen gemoedsrust zou ik dit paard meteen terug brengen en op zoek gaan naar een ander paard dat wel aan jou verwachtingen voldoet. Los van hoe (on)ervaren dit paard is en of er nog wat van te maken is of niet lees ik lees ik tussen de regels door dat jij eigenlijk al geen vertrouwen meer hebt in dat paard en dat dat vertrouwen van jou kant richting zijn betrouwbaarheid juist zo belangrijk is voor jou. Dat zo belangrijke aspect voor jou ontbreekt bij dit paard helemaal en ik denk dat je uit dit niet het plezier kan halen dat je zoekt.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:01

Ik zou hem iig naar een professional brengen, bijvoorbeeld bij het Monty Roberts centrum (weet niet precies hoe dat heet), en er niet zelf mee blijven klungelen. Ik neem aan dat als je opgelicht bent, dat de verkoper hem ook niet meer terug wil nemen. Volgende keer zou ik wel beter uitkijken met een paard kopen. Iig eerst ermee aan het werk of rijden om uit te proberen... Heel veel sterkte ermee

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:02

Vraagje? Waarom heb je het paard daar niet geprobeerd? Dan wist je gelijk of hij braaf was..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 15:02

Dat is inderdaad wat ik vrees... dat het vertrouwen van mijn kant er nooit (meer) komt.

Maar aan de andere kant probeer ik dan weer eerlijk te zijn en te denken: WAT als dit iets tijdelijks is? Stel je nu eens voor dat hij hier overheen komt? Misschien laat ik dan wel een super-paard aan mij voorbij gaan!

Maar goed, moet ik dan eerst mn nek breken voor het zover is Knipoog Dat is dan weer het andere stemmetje in mn hoofd ..... Verdrietig

Laten we trouwens duidelijk zijn: ik beschuldig verder niemand in deze zaak, ik zeg bijv. ook niet dat de handelaar een slechte is bijvoorbeeld, ik ga er vooralsnog van uit dat dit gewoon een mismatch is Lachen

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:03

helemaal mee eens
als het vertrouwen er niets is en je zoveel angst en twijfels hebt is het moeilijk dat het goed komt. Ik zou opzoek gaan naar een bomproof paard, heb ik ook gedaan

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 15:04

Sim0ne schreef:
Ik zou hem iig naar een professional brengen, bijvoorbeeld bij het Monty Roberts centrum (weet niet precies hoe dat heet), en er niet zelf mee blijven klungelen. Ik neem aan dat als je opgelicht bent, dat de verkoper hem ook niet meer terug wil nemen. Volgende keer zou ik wel beter uitkijken met een paard kopen. Iig eerst ermee aan het werk of rijden om uit te proberen... Heel veel sterkte ermee

Ik wil hem in GEEN geval (niet lu-llig bedoeld) naar een Monty Roberts Centrum brengen Lachen Bovendien vind ik niet dat ik geld moet uitgeven aan een paard dat mij verkocht is als zeer braaf. Hij heeft genoeg gekost, en ik heb niet gekregen wat ik wilde, helaas.

Ik heb hem "zo" gekocht omdat ik garantie op dit dier heb Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 15:05

Rissjuh17 schreef:
Vraagje? Waarom heb je het paard daar niet geprobeerd? Dan wist je gelijk of hij braaf was..

Ik kon die dag niet rijden daar omdat de bak onberijdbaar was Knipoog Het is stom dat ik niet nog een keer terug gegaan ben, helemaal mee eens (zou ik nu ook nooit meer doen) maar ik ging er van uit dat er de waarheid gesproken werd (en dat ga ik nog steeds, ik ga er nog steeds van uit dat ik niet moedwillig bedonderd ben, laat dat duidelijk zijn) en dat ik, juist omdat er garantie op zit, het wel goed zou komen Knipoog

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:06

weg d0en, en opzoek gaan naar een bomproof/betrouwbaar paard

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:08

Ik zou hem terugbrengen. Als je steeds met de gedachte 'wat als' op dit paard moet stappen ( en dan ga ik er nog vanuit dat het goed komt en dat hij berijdbaar wordt ) beleef je volgens mij geen plezier meer aan het paardrijden.
Laatst bijgewerkt door 12345HA op 13-08-07 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:08

Barmat schreef:
Ik wil hem in GEEN geval (niet lu-llig bedoeld) naar een Monty Roberts Centrum brengen Lachen Bovendien vind ik niet dat ik geld moet uitgeven aan een paard dat mij verkocht is als zeer braaf. Hij heeft genoeg gekost, en ik heb niet gekregen wat ik wilde, helaas.

Ik heb hem "zo" gekocht omdat ik garantie op dit dier heb Lachen

Dan hoop ik echt dat je de volgende keer iets langer nadenkt (en uitprobeert) voordat je een paard koopt, het is voor zo'n dier ook erg belastend om van hot naar her gesleept te worden. Daar zal hij echt niet beter op worden.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:09

Zoals anderen ook al schrijven:Terug brengen,hoe vervelend ook,en op zoek gaan naar een paard waar jij weer vertrouwen van kunt krijgen.Die zijn er gerust wel.Het vetrouwen in dit paard is weg en ik denk dat dat niet snel meer terug zal komen.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:11

Heel hard...maar jij hebt behoefte aan een bomproof paard...en een shire is doorgaans redelijk bomproof. Dit paard duidelijk niet. Maak het je zelf dan niet moeilijker dan het al is, en breng het beestje weg. Jij moet je vertrouwen terug krijgen in paarden, daar is dit paard naar alle waarschijnlijkheid niet geschikt voor.
Het is niet wat jij wilt, vervelend...maar helaas. Jij hebt nu waarschijnlijk een paard nodig waar je zo op weg kan rijden, inruilen lijkt mij dan het beste.

ps. Waar heb je dit paardje dan gehaald? Bij een shire-stal / fokker? of particulier?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:12

Inruilen!
Klinkt hard maar dit paard is duidelijk niet geschikt voor jou. Er zijn legio brave paarden op de wereld! Je kunt zoveel meer plezier beleven aan een paard dat wél bij je past! Vraag een deskundig iemand om je te helpen een 'goeie' uit te zoeken.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:12

mijn mening weet je en die is volgens mij in een lijn hier met de meeste Knipoog denk ik

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:13

hoe vervelend ook... terugbrengen dat paard voordat er ongelukken gebeuren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:16

Vandaag nog bellen en op de trailer zetten. Als jouw vertrouwen nu NOG een keer een deuk oploopt, ga je misschien wel nooit meer op een paard, en dat zou toch zonde zijn.

En dan maar even niet denken aan dat het voor het paard zo 'zielig' is dat hij van hot naar her wordt gesleept. Die komt er wel weer overheen hoor!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:17

tja heb je er een band mee?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:17

Zit er papieren bij, zo ja kijken of je bij robin hood stables kunt ruilen tegen een andere, die hebben goede shires, voor niet gek veel geld, ook gereden en hun zijn wel betrouwbaar adres

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:22

Misschien is het praktischer om gewoon voor wat meer zekerheid te kiezen. Namelijk een paard waarbij je niet eerst een half jaar of misschien wel jaar moet doorzetten met bloed, zweet en tranen.

Als op dit moment niet lijkt dat dit paard de komende maanden qua karakter en doel bij je past, dan kun je beter kiezen voor een ander paard. Ik zou niet weten waarom je achteraf spijt zou moeten krijgen daarvan. Naar ik aanneem ga je nu op zoek naar een paard dat wél een verrijking is in je paardenplezier. En als je die hebt gevonden, hoef je echt niet meer terug te verlangen naar een paard waarbij je misschien na bloed,zweet en tranen ook een band opgebouwd zou kunnen hebben Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:25

Barmat, het vertrouwen komt terug, al duurt het ontzettend lang.

Met dit paard ga je er niet komen, en ga opzoek naar een echt bomproof- aan al je wensen en eisen- voldoend paard.

Sterkte.. Ach gut

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:32

Wat je meegemaakt hebt is erg genoeg, en ik denk niet dat je iets soortsgelijks een tweede keer wil meemaken. Dit paard, Shire of niet, lijkt me adhv je verhaal, geen bomproof, rustig bereden paardje.
Ik zou hem voor je eigen veiligheid terugbrengen. Zelfs als wordt ie ongerust van jouw (onderbewuste) gebrek aan vertrouwen, dan kan je nog het risico niet nemen.
Probeer hem alleszins in te ruilen imho, en ga op zoek naar een ander rustig en braaf paardje.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:33

Naima schreef:
Wat je meegemaakt hebt is erg genoeg, en ik denk niet dat je iets soortsgelijks een tweede keer wil meemaken. Dit paard, Shire of niet, lijkt me adhv je verhaal, geen bomproof, rustig bereden paardje.
Ik zou hem voor je eigen veiligheid terugbrengen. Zelfs als wordt ie ongerust van jouw (onderbewuste) gebrek aan vertrouwen, dan kan je nog het risico niet nemen.
Probeer hem alleszins in te ruilen imho, en ga op zoek naar een ander rustig en braaf paardje, waarbij je niet meer van nul moet beginnen, zoals bij deze het geval lijkt te zijn.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:34

Hoe lu-llig ook, inruilen, maak maar gebruik van je garantie, hier komen zowel jij als het paard niet beter uit.