In de 9 jaar dat ik hem heb, heb ik hem gereden met halster (begin ik altijd mee), dubbelgebroken trens 22 en 18 mm, enkel gebroken western 18 mm, Myler, shanksnaffle. Voor mijn andere paardje ben ik overgegaan van dubbelgebroken naar ongebroken omdat ik stapelgek werd van het gerammel - die was constant bezig met het bit door haar mond te gooien en subtiele inwerking was daardoor onmogelijk. Deze ongebroken Pelham heeft hele korte, gebogen scharen. Ik ben begonnen met een dubbele teugel, maar dan was de inwerking te direct. Met de verbindingsriempjes is er nagenoeg geen kantelwerking. Dat werkte uitstekend en op een goede dag hebben we die eens bij Tovatsj ingehangen. Die liep van het ene op het andere moment een stuk beter, vrolijker, begreep de hulpen beter, zoog het bit niet meer vast in zijn mond en schrok er niet meer van weg (deed hij bij galop in de bak nogal eens - gin gbeter op halster dan met een bit). Toen heb ik er dus zoeentje bij gekocht voor hem.
Heel belangrijk is goede handen te hebben voor dit bit, daar hebben jullie absoluut gelijk in. Ik vind dat Evelyn dat keurig oppakt en ik heb heel veel vertrouwen in Tovatsj - hij heeft mij altijd al precies kunnen vertellen of hij het ergens mee eens is of niet, of iets goed is of niet, en gezien de commentaren die ik hier lees, kan hij jullie dat ook vertellen