problemen met het opzadelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rensjeenrick

problemen met het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 14:49

als ik mijn paard wil opzadelen gaat het staan dribbelen en staan springen van me weg en naar me toe wie weet hier iets aan te doen.
hij doet het niet altijd soms een hele tijd niet en soms weer dagen achter elkaar ??
de vorige keer sprong hij me bijna omver.
(het is geen groen paard of jong) hij kent het opzadelen goed en er is nooit iets vreemds voor gevallen.
wie weet raad??

8nnemiek

Re: problemen met het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:59

Weet je 100% zeker dat het zadel goed past?

Mijn paard liep vroeger ook altijd weg als ik met het zadel kwam, het bleek niet meer goed te liggen.
Nu kan ik hem helemaal los opzadelen in de paddock.

Je kan eens met je paard gaan oefenen in de bak. Gewoon los zetten, en dan een dekje op leggen (ook al duurt het een uur, gewoon rustig blijven en blijven proberen), en dan goed belonen, het dekje weer eraf halen en de wei op met hem.
Daarna ga je dat zelfde weer met het dekje doen, en daarna leg je het zadel op. Weer goed belonen en in de wei zetten.
Daarna de singel vast doen.
En dat kun je dan een paar keer per maand herhalen, zodat hij weet dat het zadel niet altijd betekent dat hij moet rijden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:01

Ik denk dat je inderdaad eerst naar je zadel moet laten kijken. En eigenlijk ook wel naar je paardje, het kan zijn dat hem lichamelijk iets dwars zit (bijvoorbeeld rugproblemen).

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 15:06

ik heb het zadel pas oplaten vullen en met mensen die er verstant van hadden naar gekeken want ik dacht mss ook zo iets maar het bleek gewoon goed te liggen.
van het dekje is ie niet bang en van een deken singel ook niet van een deken heeft ie het ook dat wil ie ook liever niet op zijn lijf hebben.
sommige mensen denken dat ie dat doet omdat ie geen zin heeft om te lopen toch wissel ik het werk genoeg af.
veder nog tips ??
toch bedankt voor de antwoorden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:08

probleem is tegenwoordig dat er veel 'mensen zijn die er verstand van hebben' , juist helemaal geen verstand van zadels en zadelpassen hebben.

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 15:24

ja ik weet het maar ik heb er zelf een blaadje van de paard en sport bij gehouden van een paar jaar terug.
en ik heb zelf in een paarden winkel gestaan (daar ook les gehad om zadels te verkopen en te zorgen dat ik mensen kon vertellen hoe ze konden zien of het zadel pasten) ik heb er zelf al naar gekeken en nog en volgens mij licht het goed en volgens nog een paar.
ik dacht eerst mss moet het opgevult worden hoewel ik geen druk plekken zach heb ik het toch maar laten doen.
toch is het volgens mij ook niet helemaal vlucht gedrag want dan springen ze van je af wat denken jullie.
en nog andere tips waarom hij dit doet en hoe het op te lossen is??

aimeetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:52

misschien prikt er iets wat aan de singel of onder het zadel zit, dat hij daar van geschrokken is,
het kan ook komen door rugproblemen Knipoog

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:54

Ja, als het niet aan het zadel ligt, misschien ligt het aan je paard! (niet banketstaaf bedoelt voor je paard, maar ik bedoel lichamelijk zeg maar!)

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:27

tja het zou kunnen aan de ene kant denk ik van niet als ik opstijg is er niks aan de hand en zonder zadel ook niet alleen als ik het er op wil leggen.
tot een tijd geleden deed hij dit nooit(met wedstrijd dekje en singel doet ie het ook) maar hij laat het zadel er op leggen gewoon niet toe.
sommige denken dat hij gewoon geen zin heeft om bereden te worden.
zodra het zadel ligt is er ook niks meer aan de hand alleen voordat het ligt:S
toch bedankt voor de hulp.
wie helpt me nou veder.
moet ik het gedrag nou negeren,Corrigeren

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:00

Negeren werkte bij mijn paard niet.
Wat wel werkte is steeds op de plaats terugzetten. Ga er zelf naast staan, en laat iemand anders het zadel opleggen. Als je paard dan een stap naar voren doet dan zeg jij 'Nee!' en zet jij hem weer terug, en dan gaat de andere persoon weer verder met het zadel. Als het paard rustig is kan ze weer wat dichterbij komen met het zadel. Totdat het zadel uiteindelijk boven het paard hangt.

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 21:37

bedankt ik ga het meteen uit proberen alleen de mensen om me heen hebben weinig tijd :S weet iemand een aanpak die ik alleen kan uitvoeren??

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 21:37

(morgen) Tong uitsteken
want hij springt me omver of de andere kant op :s

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 07:20

probeer hem eens aan de ander kant op te leren zadelen, misschien heeft hij aan de linkerkant een verkeerde ervaring gehad.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 07:35

Een paard doet niet zomaar iets
Alles wat een paard doet, is het gevolg ergens van
Zij denken echt niet "vandaag heb ik geen zin"
Paarden zijn vluchtdieren, ook voor pijn kunnen ze vluchten
Welk merk zadel heb je? en plaats eens een foto van je zadel, op je paard
Het kan ook zijn dat je paard is gevallen en daar een pijnlijke rug aan heeft overgehouden
Dat iemand zegt dat je zadel goed ligt wil niet zeggen dat dat ook zo is
Op het gebied van zadelmakers, zijn de goede op 1 hand te tellen
laat hem eens nakijken door iemand van http://www.happy-athlete.nl
zij kijken dan ook meteen of je zadel goed ligt

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 07:42

Mijn paard deed dat ook, wanneer hij het zadel zag ging hij met zijn kop van mij weg staan. Hij bleek echt last van zijn rug te hebben.
Als ik er op ging zitten liep hij heel lang ook gewoon normaal, dat zegt dus niet altijd wat. Mijn ervaring is dat wanneer een paard het zadel niet op zijn rug wil er dan wat aan de hand is. Heb je zelf zijn rug al even gevoeld of hij gevoelig is.
Als mijn paard nu ook maar evne laat blijken dat hij het zadel niet opwil, dan heb ik meteen geen plezier meer op hem te berijden. Laat anders nog even een andere zadelmaker ernaar kijken.

Gr. Jeannine

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 20:01

hij is niet gevoelig een ander meisje heeft er wel pas opgerden en opgezadelt enzo toen ik er niet was aan rechts opzadelen gaat ook niet goed:S toch bedankt voor de tips nu doe ik het welles met iemand erbij als hij vevelend doet (ik vindt het wel raar dat hij alleen soms zo'n bui heeft en soms niet)

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:49

Doe het stap voor stap: dekje erop: brokje er in, zadeltje erop, brokje erin, singel eraan, brokje erin. Voerbeloningen maken de associatie met het zadel weer beter en houden de aandacht bij jou. Clickertraining is ook een goede: het boek van Inge Teblick is een aanrader, je hoeft niet erg veel moeite te doen om het paard aan te clickeren en het is een positief systeem dat goed gedrag beloond. Hou er rekening mee dat je paard wel tegen je praat en gedrag niet zomaar ineens ontstaat. Er kan dus wellicht toch een probleem met zadel, rug of singel zijn. Een goede osteopaath kan ook uitkomst bieden: www.osteopathiepaard.nl

Oplossingen genoeg!

Jenny_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:19

prober jau paard rustig te maken en dan te belonen missrin gaat het dan beter
Knipoog

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:18

dit probleem had mijn paardje ook.
laat je paard er eerst even aan ruiken en kijken wat het is.
zadel dan rustig op aan allebei de kanten.
bij mijn paardje is het ook goed gekomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:27

is het een merrie?

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:39

Kijk. Iedereen gaat hier soort van van uit dat het aan het zadel ligt. Maar stel dat het daar niet aan ligt.
Hoelang heb je het paard al?
Is ie jong?
Bij de vorige eigenaar nare ervaringen? -> Ga dat na.

Het kan allemaal. Wat veel mensen zeggen is idd opbouwen.
1. Bij het poetsen ga dan langzaam met je hand over de rug van je paard en check of het paard er op reageerd. Oren, Oren Bijten, Samen Trekken.
Als het dat niet is dan ga je weer verder met poetsen
2. Leg aan het begin al het zadel in zicht.. Misschien is het toch het zadel.
3. Kijk dan pas als je het zadel pakt of het paard dan reageert.
4. Leg het zadel erop en kijk of je paard dán reageerd.

Tijd stip is veel van belang. Dan kom je te weten wat het is. En je kan het in je eentje doen Knipoog
xxx

(edit) KiWiKo denk je aan drachtig???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:41

nee ik denk aan merriegedrag, wat verergerd tijdens de eisprong, hengstigheid, weet ik veel wat nog meer voor een hormonale veranderingen in het wijvenlijf Lachen

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:45

Ken iemand die dit probleem ook had beestje was alleen moeilijk met het opzadelen, liep verder goed maar was niet makkelijk met het rijden. Later toen ze het toevallig met een enting tegen de veearts vertelde heeft deze er na gekeken ookal was het niet gevoelig ofzo. Bleek dat er toch iets in de rug niet goed zat. Zij heeft toen 3x fisio gehad en daarna was het over. Dus misschien toch eens naar laten kijken.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:11

Zadel laten nakijken, rug laten nakijken, maar evenwel ook eens het hoofdstel! (klinkt misschien stom, maar het is zeker niet nutteloos)
En dan inderdaad stapje voor stapje te werk gaan zoals hierboven al beschreven staat.

Het kan ook zijn dat je paard het zadel met rijden associeert. Hou je het wel leuk voor hem als je gaat rijden? Ik denk aan voldoende afwisseling, niet dwingen, slaan, rukken in z'n mond, geen te moeilijke dingen van hem vragen, ...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:17

fiekhe schreef:
Zadel laten nakijken, rug laten nakijken, maar evenwel ook eens het hoofdstel! (klinkt misschien stom, maar het is zeker niet nutteloos)
En dan inderdaad stapje voor stapje te werk gaan zoals hierboven al beschreven staat.

Het kan ook zijn dat je paard het zadel met rijden associeert. Hou je het wel leuk voor hem als je gaat rijden? Ik denk aan voldoende afwisseling, niet dwingen, slaan, rukken in z'n mond, geen te moeilijke dingen van hem vragen, ...

Het hoofdstel, maar ook zijn gebit Lachen