Paard schrikt van andere paarden in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vaatwasser

Paard schrikt van andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 12:56

Mijn paard schrikt heel erg van andere tegemoetkomende paarden in de bak, dan schiet hij er vandoor. Ook als paarden die harder gaan dan hem en hem passeren schiet hij er van door over 3 weken heb ik wedstrijd, hoe krijg ik hem er aan gewend dat het normaal is als er andere paarden in de bak erbij lopen?

Katja

Re: Paard schrikt van andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:58

Ik hoop voor je dat iemand de oplossing weet. Ik rijd zelf op het moment een 19 jarige die op hoog niveau loopt maar hetzelfde probleem met tegenliggers heeft. Terug in stap zorgt dat hij het redelijk kan verwerken maar echt handig is het niet met losrijden.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 13:06

Maar hoe rijd jij dan los? Op de manege waar ik wedstrijd heb, heb je nog een bak naast de losrijbak en de wedstrijdbak, waar ik in mag losrijden, maar ideaal is het niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:07

Goed om je heen kijken en zorgen dat je steeds de ruimte hebt. Ideaal is het zeker niet en ik hoop dat er bij jouw paard nog wat aan te doen is.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 13:10

Ik hoop het ook, hij is net 6 geworden dus met een beetje geluk gaat hij eraan wennen, maar ik kan dan tijdens het losrijden gewoon aan de medebakgebruikers vragen of ze veel afstand houden?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:11

Dat kun je in ieder geval proberen maar niet iedereen zal zich daaraan houden.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:13

Ik heb dit ook gehad met mijn paard. en dit krijg je niet zo een twee drie eruit, zeker niet binnen 3 weken. Het enige wat je kan doen is je been er aan leggen wanneer ze bang wordt en belonen. En inderdaad eerst in stap er langs. Het heeft bij mij wel een dik half jaar geduurd voor ze er aan gewend was en als de springring naast het dressuur terrein is en iemand gallopeerd op mij af, peert ze er nog tussenuit.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 13:17

Ik ben er ook al vanaf het begin dat ik hem heb mee bezig, en het gaat zo rustig aan wel beter, nu kan een paard wel in draf passeren, dat kon in het begin niet, maar op de manege waar ik sta rijdt bijna iedereen buiten, dus krijg ik niet heel veel de gelegenheid om het te oefenen. Aangezien ik vind dat er er zo langzaam aan toch aan moet gaan wennen, heb ik me toch maar ingeschreven, nu heb ik nog kans dat hij er aan went, als hij tien is waarschijnlijk niet meer.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:18

mijn pony heeft hier ook erge last van. mt wedstrijden zoek ik inderdaad atijd de ruimteop en ik vraag altijd de volle aandacht van haar. verder probeer ik regematig met anderen in een bak te rijden. maar omdat ik vrijwel altijd de bak alleen heb is dat soms lastig.
gewon veel oefenen, net doen of er niets aan de hand is en rustig door rijden!
misschien gaat het niet helemaal over, maar verbeteren zal het vast wel!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 13:18

En jij vraagt ook gewoon of iedereen dan afstand van je wil houden?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:23

nee hoor, dat kun je niet maken vind ik.
ze moeten gewoon normaal rijden, op wedstrijd gaat niemand rekening met jou houden hoor! daar rijden ze je gerust van je sokken, en dan ben ik weer 5 minutn bezig me de ontspanning.
gewoon net don of er niets aan de hand is en niet problemen gaan vermijden.
je kan wel met iemand oefenen, eerst alebei aan een kant vd bk, dan eens door elkaar met ruime afstand, naars elkaar stappn etc.
gewoon doen en blijven doen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:38

-> RT

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:43

ik rij ook een paard dat daar last van heeft, maar dan vooral wanneer er iemand van achter aankomt. nu heb ik voortaan rood strikje in de staart met losrijden, en dat gaat goed.
wat ik me trouwens afvraag; de paarden die ik gereden heb en die angstig waren voor anderen hebben als jong paard altijd alleen gestaan ipv in een koppel. zou dat er wat mee te maken hebben of is het nou toeval? stonden die van jullie ook alleen?

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:11

Die van mij stond juist altijd met andere paarden. Toen ik haar net had ingereden had ze er ook helemaal geen last van. Het is bij mijn merrie pas begonnen nadat ze haar veulen heeft gehad en een tijdje heeft stilgestaan. Gelukkig zijn we er nu weer bijna helemaal vanaf (op af en toe een incidentje na)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:13

Dat is bij die ik rijd niet meer te achterhalen. Als hij buitenloopt heeft hij geen problemen met andere paarden het is alleen onder het zadel.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:40

Mijn paard heeft er ook heel veel last van gehad, tegenwoordig is het een stuk minder, maar eng vindt hij het nog steeds, zeker bij vreemde paarden.
Hij heeft overigens voor zover ik weet wel zijn hele leven in een groep gestaan, en is eigenlijk altijd de leider van iedere groep waar hij in terecht komt. Gewoon los heeft hij totaal geen problemen met andere paarden, bang is hij dan zeker niet.
Hij is ook niet altijd bang geweest, en ik weet bij hem dan ook heel duidelijk de oorzaak. Hij heeft eens van een heel kort passerend paard wat hem tegemoed kwam een enorme dreun gekregen. Een achterhoef kwam vol in zijn ribben terecht waar hij flink last van heeft gehad, de andere hoef op het been van zijn ruiter (mijn bijrijdster zat er toen op), waardoor er van de ruiter natuurlijk ook een behoorlijk heftige reactie kwam, dubbeldikke schrik dus.

Daarna is hij heel bang geworden, in een bak met een 'open' afzetting zoals lint o.i.d. sprintte hij er heel hard langs of maakte een enorme sprong voorwaarts, in een bak met een dichte afzetting of houten hek was het nog een groter probleem, dan sprong hij namelijk tegen de bakrand op.

Wat bij mijn paard geholpen heeft is rijden in de bak met een betrouwbaar paard wat hij goed kende en mee samen stond. Eerst passeren terwijl hij stil stond, daarna in stap, later draf en steeds dichterbij. Gelukkig had ik een aardige paar stalgenoten die me toen goed geholpen hebben mijn paard weer een beetje tegenligger-proof te maken.
Dat lukte overigens echt niet in een paar weken hoor, daar ging een aardig tijdje overheen.
Maar spannend vind hij het nog steeds, al hij paarden kent reageert hij af en toe nog een beetje hupsig, vreemde paarden die passeren daar versnelt hij ook wat bij, maar geen echt gekke taferelen meer.

Af en toe kom je nog weleens zo'n fijn persoon tegen die echt constant kort passeert, ik verwacht zeker niet dat de hele wereld rekening houdt met mij, maar sommigen blijven zo kort passeren dat ik mijn tenen in moet trekken en mijn paard weer helemaal over de flos is.
In het geval dat ik zo'n knurft tegen komt werkt het nog het beste om mijn zweep in mijn binnenhand te houden en ietwat dwars Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:43

Ik had het in het begin ook heel erg met mijn paard.
Als een paard mij tegemoed kwam was het mis.
Ik heb veel geoefend,
En zijn gedrag zoveel mogelijk genegeert (vooral niet boos worden)
En op wedstrijd deed ik een rood strikje in de staart (zo gaven ze mij tenminste wat ruimte)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:44

P.S. zelfs als een paard niet echt bang is voor andere paarden doe ik de eerste wedstrijd een rood strikje in de staart.
Er is al genoeg stress op een wedstrijd en als mensen je op die manier wat meer ruimte geven scheeld dat alleen maar.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 07:20

het kan zijn dat hij met een oog minder ziet, kan je controleren door met je vinger naar en van zijn oog te halen van verschillende kanten.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 07:31

Mijn oude paard had daar ook vreselijk veel last van! Losrijden op concours stond vaak gelijk aan een zelfmoordpoging. Complete paniek!! Net alsof je in de achtbaan zat. Hij heeft het ooit gepresteerd om boven op de hoefslagkering te springen.
Gelukkig kende ik dit paard na verloop van tijd behoorlijk en kon ik inschatten welke paarden bij het losrijden de meeste problemen zouden opleveren. Meestal waren dit grote, dominant uitziende paarden, friezen (vanwege het stampen) paarden met veel wit of paarden die veel geluid maken (hijgen, blazen etc.)
Meestal zocht ik het meest grote, dikke, ronde paard uit op concours en daar bleef ik dan een tijdje achter rijden (mijn paard was het bangste voor paarden die hem tegemoet kwamen). Dat is natuurlijk niet echt fijn losrijden, maar zodoende kreeg ik wel de ergste spanning er af en kreeg hij wat meer vertrouwen in de omgeving.
Overigens heeft dit paard altijd in een groep gestaan, hij was echter een typisch 'pispaaltje'.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 07:34

Bedankt voor de reacties allemaal! Voor zover ik weet heeft hij altijd met andere paarden gestaan, maar ik weet wel dat hij niet veel paardenvrienden heeft, er zijn maar een paar paarden die hij niet staat te slaan. Ik heb gister al weer geoefend en toen ging het eigenlijk weer heel goed, we zullen het wel zien.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:36

idd goed been erbij, het paardje wat ik op de manege rij doet het ook, ze is zelf behoorlijk dominant en doet het vooral bij grotere paarden en als je 1.58 bent zijn dat best veel paarden Knipoog Bij haar moet je echt heel duidelijk zijn met je been en zelf vooral niet bang en niet vermijden. Ik was nl op een gegeven moment een beetje gestresst daardoor en ze ging veel heftiger reageren, terwijl toen ik een keer ging oefenen in de bak met nog een ander paardje daar niet eens aan gedacht had en ze dus ook maar 1 keer een poging heeft gedaan.

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:46

mijn paard doet het ook hij heeft een paar maanden terug een trap tegen zijn hoofd gehad van een ander paard op de les. sinds dien is het mis. vooral als paarden mij tegemoed komen of als ik op een ander paard af moet rijden. dan draait ie om en gaat ie er vandoor. ik heb het nu redelijk onder controle door veel te oefenen met de andere pension gasten die hielden er rekening mee, ik ben er eerst steeds met wat buitenstelling en een grote afstand langs gereden en dit heb ik echt heel vaak moeten doen, steeds een stukje dichterbij en minder stelling. zorg ervoor dat je paard zijn aandacht bij jou houd hou hem bezig zodat ie niet kan nadenken en ervandoor kan gaan, goed naar voren rijden en blijven spelen in je hand zodat ie niet ineens het bit vast kan pakken. met indoor wedstrijden rij ik vaak thuis eerst los zodat ik niet alles nog moet doen op de wedstrijd waar je met 20 paarden in een kleine binnenbak zit. buiten zoek ik gewoon een rustig plekje en let ik goed op zodat ik niet in de problemen kom ik ga dan gewoon stappen. probeer veel te oefenen en vooral rustig te blijven, gewoon rijden en zorgen dat de aandacht bij jou blijft! suc6

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:20

als ik dit allemaal lees was het dus gewoon toeval dat die paarden altijd alleen hebben gestaan en dit gedrag vertonen. ik met mn theorietjes....Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:33

boefster schreef:
als ik dit allemaal lees was het dus gewoon toeval dat die paarden altijd alleen hebben gestaan en dit gedrag vertonen. ik met mn theorietjes....Lachen

Mijn paard heeft tot haar 3de in de kudde gestaan en was behoorlijk dominant.
Toen werd ze verkocht en daar stond ze samen met een andere merrie (maar die merrie is ook veel (lees maanden achter elkaar) van huis geweest.
Toen kreeg ik haar en stond ze samen met een ruintje en een merrie.
Maar ze is nog steeds dominant en niet bang in de weide.
Maar met rijden was ze dat wel in het begin, voor tegemoedkomende paarden.
En dan vooral de hele grote (met veel geluis makende paarden) of witte of fjorden!
En dat kon dan ook het kleine witje (B pony'tje) zijn!