help, "springpaard" springt alles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

help, "springpaard" springt alles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 18:38

Ik heb een probleem met mijn jonge merrie. Ze springt namelijk uit de rijbak. Zodra ze de kans krijgt gaat ze naar het hek toe en springt ze ook vanuit stilstand over een 1,50 hoog hek. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Voorheen sprong ze alleen over de slagboom heen waarmee je in de bak kan komen maar nu ook over de bakrand heen. De bak hoger maken is geen oplossing want het is namelijk niet mijn bak maar van de ponyclub. Ze springt ook over de rand met een ruiter op haar rug en ook als je er alleen maar langs loopt, ze vindt het helaas erg leuk om te doen en ik wil haar niet straffen voor het springen want het springen zelf moet ze niet afleren. Wie heeft de gouden tip?

CM_

Re: help, "springpaard" springt alles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:40

oei
dit heb ik ook ooit meegemaakt,
niet met mij erop, maar ze wilde het wel met mij erop.
bij dit paard was het een kwestie van aan het werk zetten en aan het werk houden,
dus probeer het paard meer aan het werk te zetten, evt wat lager instellen zodat ze niet teveel kan kijken .

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 18:43

Ze werkt al best veel in de bak maar zodra ze dan ook maar even ontspannen loopt of uitstapt dan doet ze het. Ze heeft het ook 1 keer tijdens de draf met een ruiter erop geprobeerd maar dit konden we nog net voorkomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:44

hahaha wat een dondersteen Lachen

het enige wat je kan doen is het voor zijn Lachen sterkte hiermee

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 18:49

Het leuke van deze merrie is dat ze tuig gefokt is en ik dus echt niet wist dat tuigers ook zo goed konden springen. Ze was op de keuring ook de enige in haar groep die aan het vrijspringen meedeed. Hier had ze 80 punten voor. Ze vindt het springen zelf veel te leuk. Maar ik vindt het minder leuk dat ze vanuit een zandbak het hek over en dan de stenen op springt.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:56

Kan je niet een paar sprongetjes in de bak maken? Waar ze wél over mag springen van jullie...? Als jullie veel met haar gaan springen, ipv altijd dressuur, gaat ze misschien begrijpen dat het beloond wordt als ze over sprongen heen gaat, en niet over bakranden. Dat er een lampje gaat branden dat ze pas mag springen als jullie dat aangeven.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:57

Springt ze niet over het hek van de wei heen? Of staat ze nooit in de wei?
Ik heb ook een pony meegemaakt die zowel over als door het hek van de wei sprong (met stroom erop). Hoe die het is afgeleerd weet ik verder niet.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:22

Ze mag in de bak ook springen als er hindernissen staan ze weet dat ze daar wel overheen mag. Ook als ze een keer los loopt in de bak gaat ze hindernissen crossen. Het engste wat ik een keer heb meegemaakt was dat ze op een veel te hoge hindernis afrende (nog hoger dan de bakrand) en er gewoon koelbloedig overheen sprong. Maar die bak blijft verleidelijk voor haar om er uit te springen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:23

Over de hekken in de weides springt ze niet dat heeft ze volgens mij niet in de gaten. Daar staan ook geen palen of zo alleen stroomdraden.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:40

Springt de merrie over een hindernis hoger dan 1.50?

daar moet je echt wat mee gaan doen joh Knipoog

tjah ik denk dat je het inderdaad voor moet blijven, maar ik denk dat als ze erop af rent toch het bit vast pakt? omdat je dr anders wel de bocht om kan rijden. Maar als ze het bit vast pakt en je merkt dat ze het wil gaan moen. Geef een brul! en als ze dus het bit vast heeft, een ferme ophouding. en een zweep in je buiten hand?

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:50

Ik heb ook zo'n paard. Ik zet mijn paard gewoon niet meer los in de bak. Anders staat hij toch binnen een paar minuten weer ergens anders Haha! Mijn paard is ook een keer met mij vanuit een volte over een hindernis gegaan. Dat heeft ie daarna nooit meer geflikt. Als je paard dat doet lijkt het me dat je paard je niet echt als de baas ziet...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:08

Ze ziet mij echt wel als de baas, ze vindt het springen gewoon fantastisch.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:44

Ik vind het eigenlijk wel grappig :mrgreen: je hebt een paard met veel talent!!

Maar nee serieus, dit is natuurlijk wel een probleem. Ik heb helaas echt geen flauw idee. Ik heb het 1 keer gehad met een jonge haflinger. We waren gewoon aan het rijden en stond even stil toevallig voor een hindernis (van 80 cm ofzo). We hadden nog bijna nooit gesprongen en mevrouw dacht, ach, dat is leuk, en ze stapt/hopt er zo overheen Knipoog ik in een deuk Tong uitsteken

Veel succes, ik weet het helaas niet..

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 00:41

Wat zegt je instructeur hierover.. 1 ding weet ik zeker dat ze dit zo snel mogelijk moet afleren want het zijn alles behalve fijne trucjes.. ze hoeft er maar 1 keer met een hoefje of beentje achter te blijven haken en dat hek geeft niet mee neem ik aan Knipoog.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 01:04

Kan je haar niet afleiden als ze los staat in de bak met hooi of een maatje waar ze dan mee kan spelen.
Het lijkt mij ook best eng om te zien als je paard over de bak rand springt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 01:58

Menhoofdstel?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 02:21

Ik denk dat je hier toch beter wel voor kunt straffen, ik denk niet dat je haar ermee het springen afleert. Het lijkt mij een veel te gevaarlijke situatie om niet te straffen.

Misschien ook een oplossing, een stroomdraadje boven langs de rand spannen en zorgen dat ze die even voelt als ze los in de bak loopt. Waarschijnlijk schrikt ze er dan wel even van en komt ze tot inkeer.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:08

Hihi, sorry maar ik moest wel lachen om je opmerking dat ze wel je leiding volgt alleen het springen te leuk vindt Lachen

Lees het zelf eens terug Knipoog Dan neemt je paard toch zelf de leiding als jij erop zit en deze toch over de bakrand gaat springen?

Je zult denk ik behoorlijk alert moeten zijn hierop en mogelijk toch afstraffen. Je paard zal moeten leren dat op eigen initiatief door de bak en rennen over hindernissen niet gewenst is. Begin met je springlessen dus met wachtoefeningen, waarbij het paard dus niet onder je vandaan vliegt. En wees het er tussen uit knijpen over de bak rand voor..

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:07

Ik ga dit even volgen, mijn merrie doet precies hetzelfde! Zelfs toen ik picknicktafels naar de bakrand had gesleept en hindernissen van +/- 1.60m ervoor had gezet deed ze het nog. En ze is nog maar 4 Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:09

Hee meer je erbij haalt om te zorgen dat er niet zomaar wordt gesprongen hoe meer uitdagingen je neerzet voor je paard lijkt me.. Daarmee werk je het alleen maar verder in de hand vrees ik.

Caris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:22

Wat een sprong kan ze maken, zeg!!
Ik denk toch ook dat je haar moet afstraffen als ze het probeert.
Soms een sprongetje in de bak maken zou ik zeker doen.
Maar ze zal zeker niet minder zin krijgen in springen in de bak als je haar leert dat ze niet mag springen over bakrand. Bovenstaande mails staan vol goede tips!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:40

Als ze het doet als je erop zit dan zou ik haar toch even goed duidelijk maken dat het niet de bedoeling is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 14:24

onder het zadel heeft ze met mij maar 1 keer over het hek gesprongen en daarna niet meer. Met anderen op haar rug doet ze het wel.
Stroomdraadje eroverheen accepteert ze redelijk.

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 08:45

als je paardje zo springt en zo leuk vindt zou ik er wedstrijden mee doen;)
groetjes

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:15

Ben het met jamieLrilke eens.

Als je paard het ZO leuk vind en het niet eng vind e.d. dan ga je toch leuk SGW wedstrijden rijden??
Dan rijd je tóch dressuur en mag ze daarna even los gaan met springen en cross... Misschien gaat ze dan ook wat beter dr best doen voor dressuur omdat ze het springen daarna als beloning ziet.

Als ze zooo goed kan springen zou ik er zeker wat mee gaan doen. Alhoewel over de bakrand heen springen niet goed is en ze dan ook echt naar jou of andere moet leren luisteren...

Succes ermee!