Ik heb in februari een arabische merrie gekocht 'Shakira'. Ze was ongeveer 2 maand ingereden. Een ervaren vrouw had dit dit gedaan en wist mij te vertellen dat ze alles snel oppakte. Tijdens de proefritten was ze nogal opgefokt en heb ik vooral veel met haar gestapt aan de lange teugel omdat we elkaar niet kenden en ik haar tijd wou geven om aan mekaar gewoon te worden. Toen ik haar pas had kon ik alleen maar met haar stappen in de piste; veel trippelen, er vandoor willen gaan,... Ik dacht dat ze nog steeds tijd nodig had om alles gewoon te worden, uit haar mond blijven en uit haar buik. Longeren leek ook meer op een race. Een weekje later heb ik een eigen zadel en hoofdtstel gekocht in een winkel waar ik al mijn spullen koop. Verder gedaan zoals ik bezig was. Enkele weken gingen voorbij, rijden was nog steeds een ramp en longeren ook. Ik begon mee te doen met de lessen ( groep van 3 paarden is dit). Daarvoor had ik bijna een half uur gestapt en maar zelden eens gedraafd of gegaloppeerd, nu deed ik mee met de les. Rijden werd zweten voor mij. Ze wou steeds harder en harder gaan, stappen ging niet -> trippelen. Soms toen de helft van de les was verlopen MOEST ik stappen of ik ging doodvallen, dan maar trippelen. Uiteindelijk stapte ze wel maar toen we wilden draven was het weer omzeep. Het rijden was niet leuk meer. Ik had er geen plezier in en ik denk zij ook niet meer. Wat ging er fout?? Ik was zacht tegen haar, zonder haar zin te geven, zat niet in haar mond of buik, reed rustig en was zelf op mijn gemak ookal had ik het gevoel op een straaljager te zitten, vond de gekste dingen uit om haar bezig te houden,...
Twee weken geleden; kamp op de 'manege'. Ik wist wat mij tewachten stond. Twee keer per dag 1,5 uur rijden. Zelfs in de namiddag was ze nog even hysterisch als de voormiddag terwijl het zweet van haar voorhoofd liep. Ik probeerde rekening tehouden met haar leeftijd zodat ze zich niet zou overdoen, genoeg stappen tussendoor e.d. Het leek elke dag te verergeren.
Oke dit is mijn verhaal in het kort
. Nog enkele andere feiten: Onze band is goed, we doen grondwerk en dat verloopt fijn! We longeren met de pessoateugel en dat loopt ook op wieltjes, geeft ze geen kick! Ze heeft al een nieuw bitje en daar schuimt ze goed op.Ze krijgt ver geen krachtvoer en staat veel buiten met andere paarden. In de omgang is ze verschrikkelijk braaf. Ze bokt nooit, steigerd nooit, bijt nooit, is niet schrikkerig.Hoe verloopt het juist? Ik haal haar uit de weide- ze is rustig. Ik poets haar- ze is rustig. Ik zadel haar op- ze is rustig. Ik stap op- ze wordt een ander paard.Ik stap af- ze is weer rustig.
Het probleem is enkel bij rijden (erop zitten), ze doet het ook andere mensen, onder het longeren is ze de kalmte zelve maar wel goed voorwaarts.
Heeft er iemand raad? Ik lig er echt elke nacht over te piekeren! Tips tijdens het rijden???
) 
. Na het 'mentale werk' ook wat gelongeerd, pessoa aangedaan en zo stappen draven galopperen, enkele keren over de balkjes gegaan. Hier was ze heel actief in maar beheersd actief dan toch 
. Maar ik begrijp wat he bedoelt! Je moet er erg veel geduld mee hebben, in het begin durfde ik ook niet met haar te draven en iedere keer dat je de teugels ook maar opnam begon ze te trippelen. Ik probeer ze altijd in het begin goed aan lange teugel te late stappen, dan neem ik men teugels op en nog wat stappen tot het getrippel voorbij is, dan draaf ik aan , je moet ze proberen traag te laten gaan, volgens mij is je paardje ook ene die niet vlug moe is dus mag ze wel veel werken denk ik. Wat je ook kan doen, dat heeft een man mij gisteren gezegd; 5 minuten stappen, 5 minuten draven en 5 minuten galopperen zonder onderbreking zo kan het paard beter in zijn ritme komen, ik weet niet of ik je kan helpen.. Groetjes!