paard valt niet te rijden!! HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofie123

paard valt niet te rijden!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 12:59

Na lang twijfelen of ik dit topic zou aanmaken heb ik besloten dit toch te doen. Ik zit met de handen in het haar! Hier mijn verhaal.

Ik heb in februari een arabische merrie gekocht 'Shakira'. Ze was ongeveer 2 maand ingereden. Een ervaren vrouw had dit dit gedaan en wist mij te vertellen dat ze alles snel oppakte. Tijdens de proefritten was ze nogal opgefokt en heb ik vooral veel met haar gestapt aan de lange teugel omdat we elkaar niet kenden en ik haar tijd wou geven om aan mekaar gewoon te worden. Toen ik haar pas had kon ik alleen maar met haar stappen in de piste; veel trippelen, er vandoor willen gaan,... Ik dacht dat ze nog steeds tijd nodig had om alles gewoon te worden, uit haar mond blijven en uit haar buik. Longeren leek ook meer op een race. Een weekje later heb ik een eigen zadel en hoofdtstel gekocht in een winkel waar ik al mijn spullen koop. Verder gedaan zoals ik bezig was. Enkele weken gingen voorbij, rijden was nog steeds een ramp en longeren ook. Ik begon mee te doen met de lessen ( groep van 3 paarden is dit). Daarvoor had ik bijna een half uur gestapt en maar zelden eens gedraafd of gegaloppeerd, nu deed ik mee met de les. Rijden werd zweten voor mij. Ze wou steeds harder en harder gaan, stappen ging niet -> trippelen. Soms toen de helft van de les was verlopen MOEST ik stappen of ik ging doodvallen, dan maar trippelen. Uiteindelijk stapte ze wel maar toen we wilden draven was het weer omzeep. Het rijden was niet leuk meer. Ik had er geen plezier in en ik denk zij ook niet meer. Wat ging er fout?? Ik was zacht tegen haar, zonder haar zin te geven, zat niet in haar mond of buik, reed rustig en was zelf op mijn gemak ookal had ik het gevoel op een straaljager te zitten, vond de gekste dingen uit om haar bezig te houden,...

Twee weken geleden; kamp op de 'manege'. Ik wist wat mij tewachten stond. Twee keer per dag 1,5 uur rijden. Zelfs in de namiddag was ze nog even hysterisch als de voormiddag terwijl het zweet van haar voorhoofd liep. Ik probeerde rekening tehouden met haar leeftijd zodat ze zich niet zou overdoen, genoeg stappen tussendoor e.d. Het leek elke dag te verergeren.

Oke dit is mijn verhaal in het kort Clown . Nog enkele andere feiten: Onze band is goed, we doen grondwerk en dat verloopt fijn! We longeren met de pessoateugel en dat loopt ook op wieltjes, geeft ze geen kick! Ze heeft al een nieuw bitje en daar schuimt ze goed op.Ze krijgt ver geen krachtvoer en staat veel buiten met andere paarden. In de omgang is ze verschrikkelijk braaf. Ze bokt nooit, steigerd nooit, bijt nooit, is niet schrikkerig.

Hoe verloopt het juist? Ik haal haar uit de weide- ze is rustig. Ik poets haar- ze is rustig. Ik zadel haar op- ze is rustig. Ik stap op- ze wordt een ander paard.Ik stap af- ze is weer rustig.
Het probleem is enkel bij rijden (erop zitten), ze doet het ook andere mensen, onder het longeren is ze de kalmte zelve maar wel goed voorwaarts.

Heeft er iemand raad? Ik lig er echt elke nacht over te piekeren! Tips tijdens het rijden???

laura1987

Re: paard valt niet te rijden!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:03

Hoe doet ze als je erop zit aan de longe?
Aangezien je zegt dat ze met longeren de kalmte zelve is maar wel voorwaats.
En heb je al nagedacht over prive les?
Misschien als je dit verhaal mailt naar haar oude eigenaresse dat zij je kan helpen?

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:07

Wellicht is je zadel het probleem. Durf je een keer alleen met dekje of zonder iets erop te gaan zitten? Dan kun je dit testen. (Band om de hals doen voor het geval dat). Rustig stappen...kijken hoe dit verloopt. Het zou iets van singeldrang of zadeldrang kunnen zijn...

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:09

laura1987 schreef:
Hoe doet ze als je erop zit aan de longe?
Aangezien je zegt dat ze met longeren de kalmte zelve is maar wel voorwaats.
En heb je al nagedacht over prive les?
Misschien als je dit verhaal mailt naar haar oude eigenaresse dat zij je kan helpen?

Aan de longe heb ik er nog niet op gezeten.
Ik rij niet echt in een manege maar bij iemand die les geeft, mijn paard staat daar ook op pension. Meestal rij ik in een groepje van 2 à 3 mensen, dit gaat zeer zelfstandig ( we mogen ons ding doen) en krijgen ondertussen begeleiding. Ik moest va, mijn lesgeefster altijd doorrijden hoe moeilijk het ook was. Ongeveer op het einde van de les was het soms al eens mogelijk om een rondje te draven zonder dat ze wou aangalopperen. Maar ik heb niet het gevoel dat er verbetering in komt.
De oude eigenaresse zou ik inderdaad eens kunnen vragen om raad. Ze woont in Nederland en ik in Belgie dus dit zal wel via mail zijn.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:10

squid schreef:
Wellicht is je zadel het probleem. Durf je een keer alleen met dekje of zonder iets erop te gaan zitten? Dan kun je dit testen. (Band om de hals doen voor het geval dat). Rustig stappen...kijken hoe dit verloopt. Het zou iets van singeldrang of zadeldrang kunnen zijn...

De moment dat ik erop stap begint alles pas. Longeren met zadel gaat prima. Erop kruipen zonder zadel, geef ik eerlijk toe, lijkt mij zelfmoord... Ik kan een poging doen maar ik denk dat ze compleet flipt.

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:11

Wat ontzettend vervelend voor je dat je een nieuw paard hebt waar je eigelijk niet veel plezier aan hebt.
Arabieren zijn sowieso niet zulke rustige paardjes die alles direct voor je doen, maar dit is wel wat extreem hoe ze zich gedraagt onder het zadel.
Heb je ooit gedacht aan pijn? Misschien iets in de rug oid waardoor deze reacties komen. Als dit uitgesloten kan worden, zou ik veel intensief rijden gaan; wel met rust, maar zeer consequent: ho is ho en been is vooruit. Klinkt erg makkelijk zoals ik het zeg, maar zoals je zelf vast wel weet is dit in praktijk ontzettend moeilijk voor elkaar te krijgen.

Zorg ervoor dat je priveles krijgt, niet meer groepsles; hier fok je je paardje alleen maar meer mee op en krijg je alleen maar het averechtse effect.
Iemand die goed verstand ervan heeft en veel ervaring kan je vast en zeker zeer goed op weg gaan helpen. Dit had je trouwens vanaf het begin af aan al moeten doen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:11

squid schreef:

Maar ze zegt dat ze met opzadelen de rust zelve is, dan lijkt het mij niet echt singeldrang of zadeldrang aangezien ze het dan (volgens mij) ook doen. ( weet het dus niet zeker Knipoog)

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:35

Heeft er iemand nog tips ? Ik ga om 4 uur gaan rijden...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:41

Nou, ik heb het even heel snel doorgelezen, en het lijkt mij indd een zadelprobleem, singelprobleem.
Maar indien niet...tja, dan zou ik haar echt heel goed longeren voor het rijden gaan, en zodra je gaat rijden wel duidelijk je grenzen stellen van wat je van haar wilt. Ik heb ook ooit eens een paard gehad die als ik erop stapte gelijk wegdraafde, niet kon stappen enz enz.
Bij hem deed ik dan ook; opstappen en laat maar draven, even 5 minuten zijn dikste energie eruit laten draven, en dan terugnemen, of eerst doorwerken in de draf. Uiteindelijk willen ze dan echt wel gaan stappen.
Maar het is wel sneu voor je, en het kost indd een hoop zweet en doorzettingsvermogen!!
Succes

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:45

Ik mag ze nog een uur laten galopperen ze zou zich nog doodlopen!ze wordt NIET rustig. Het is echt geen doen om haar ervoor te longeren. Ze loopt netjes, je stapt erop en daar gaan we weer...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:47

sofie123 schreef:
Ik mag ze nog een uur laten galopperen ze zou zich nog doodlopen!ze wordt NIET rustig. Het is echt geen doen om haar ervoor te longeren. Ze loopt netjes, je stapt erop en daar gaan we weer...

Dan ben ik toch echt bang dat het een uiting is van pijn! Laat haar dan eerst eens nakijken door een kraker of veearts.
Paarden die pijn hebben vertonen vluchtgedrag.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:20

Hier is echt iets mis!! Denk niet dat het aan jou ligt of dat je paard zomaar gemeen is, want dat is ze blijkbaar niet!!

Het moet wel pijn of angst zijn. Laat haar en het zadel eens heel goed nakijken. Het kan best dat er tijdens het opzadelen niets aan de hand is, maar zodra jij er op gaat (druk op de rug) er iets onwijs pijn doet. Hoe langer je door gaat, hoe meer trauma (slechte ervaring) zij er aan overhoudt. Dat werkt in ieder geval averechts, want uiteindelijk als dit door gaat, zal ze merken dat jij er op wil als je gaat opzadelen en hier zal ze zich dan ook tegen gaan verzetten, etc.

Kijk er dus heel heel serieus naar, want zeker met een jong paard moet je gewoon heel voorzichtig zijn. Verpruts je nu iets door een zere rug of een slecht passend zadel, heeft ze daar misschien haar hele leven last van.

Mocht het nou niet het zadel of de rug zijn, probeer dan iets positiefs te pakken wat ze durft, bijvoorbeeld het longeren, en ga er dan op. Ze luistert normaal wel tijdens het longeren, en met jou er op kun je haar best leren dat ze dan niet bang hoeft te zijn en gewoon maar hetzelfde hoeft te doen als anders aan de longe. Misschien een idee om er op te gaan op een positieve manier (wandelingetje buiten en jij er op?), zodat ze het in ieder geval weer leuk gaat vinden!!

succes!!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:23

ow en hoe ging je les vanmiddag?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:26

Ik sluit me bij de rest aan. laat haar rug eens goed nakijken, ik vermoed dat daar iets niet goed zit.
Zoals jij het beschrijft begint het met druk op haar rug, dus als jij in het zadel zit.
hoe is ze als je over haar rug gaat met je vinger met wat kracht? Is ze hier gevoelig op.
Ik raad je een osteo of fysio aan, ik denk dat als deze is geweest de oorzaak van je probleem duidelijk zal zijn. Zolang er niemand haar rug grondig heeft onderzocht zou ik je adviseren niet te rijden.
Succes, laat je ons nog weten wat je doet en hoe het gaat?

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:29

Wat vervelend voor je. Dat is ook niet wat je verwacht van een nieuw paardje. Ik heb even op je pro gekeken en het bitje dat je daar hebt lijkt me wel wat te klein. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met dat ze goed schuimt op het bitje, want schuimen op een bitje lijkt me niet zo veelzeggend en getuigt verder ook niet van een goed bit of iets dergelijks.. Waarschijnlijk heb je gewoon een racemonster die heeeeel veel geduld gaat vragen van je.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 20:10

Heb haar vandaag opgezadeld en gedaan alsof ik wou gaan rijden. Kegeltjes gezet en balkjes gelegd over heel de piste. Haar eerst vastgehouden voor de oefeningen en daarna vrij. Stilstaan op commando, slalommen, Voor achter over balkes, achterwaarts slalommen en tussen de balkjes lopen. Op het laatste niets meer vast gehouden, ze was vrij om weg te lopen ! Heeft ze helemaal niet gedaan, je kon de opdrachten allemaal herhalen zonder haar nogmaar een second te dwingen! Ben heel fier op haar Bloos . Na het 'mentale werk' ook wat gelongeerd, pessoa aangedaan en zo stappen draven galopperen, enkele keren over de balkjes gegaan. Hier was ze heel actief in maar beheersd actief dan toch Knipoog. Heb ook aan haar rug" gehangen". In het begin keek ze me maar raar aan ; "Wat doe je nu weer??" Maar reageerde ze verder niet echt op. Mijn lesgeefster woont op een 100-tal meter van de piste (op hetzelfde domein) en geeft geen les in de vakantie maar ik kan er altijd terecht met vragen en eventuele problemen. Ze loopt er bijna altijd wel rond en geeft wel verschijdene kampen (deze doe ik bijna allemaal mee).

Ik hoop dat mijn nieuwe aanpak werkt, ik hou jullie op de hoogte wanneer er iets gebeurd! Ik ga allesinds proberen vermijden dat er zo wordt gereden, want hier hebben we beide niets aan. Het grondwerk , de oefeningen en het longeren zullen haar allesinds wel goed doen denk ik.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:17

sofie123 schreef:
Ik heb in februari een arabische merrie gekocht 'Shakira'. Ze was ongeveer 2 maand ingereden. Een ervaren vrouw had dit dit gedaan en wist mij te vertellen dat ze alles snel oppakte. Tijdens de proefritten was ze nogal opgefokt en heb ik vooral veel met haar gestapt aan de lange teugel omdat we elkaar niet kenden en ik haar tijd wou geven om aan mekaar gewoon te worden.

Hoe liep ze toen de `ervaren vrouw` haar voorreed?

En als je een paard uit probeerd, dan ook altijd goed proberen!
Ik neem aan dat je wel minstens een paar rondjes gedraafd en gegallopeerd hebt?
Deed ze toen ook al zo?

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 20:26

asjemenou schreef:
sofie123 schreef:
Ik heb in februari een arabische merrie gekocht 'Shakira'. Ze was ongeveer 2 maand ingereden. Een ervaren vrouw had dit dit gedaan en wist mij te vertellen dat ze alles snel oppakte. Tijdens de proefritten was ze nogal opgefokt en heb ik vooral veel met haar gestapt aan de lange teugel omdat we elkaar niet kenden en ik haar tijd wou geven om aan mekaar gewoon te worden.

Hoe liep ze toen de `ervaren vrouw` haar voorreed?

En als je een paard uit probeerd, dan ook altijd goed proberen!
Ik neem aan dat je wel minstens een paar rondjes gedraafd en gegallopeerd hebt?
Deed ze toen ook al zo?

Bij die vrouw liep ze netjes, ze had haar zelf ingereden enzo. Ze kon er alles gewoon mee doen maar zei dat ze het nog rustig aan deed met het galopperen. Ben en was het er volledig mee eens dat je geen enkele stap mag overslaan. Bij mij was ze nogal huppelig maar deed wel wat er van haar gevraagd werd. Het is dus echt verergerd.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:58

Heb je je instructrice er eens op laten rijden?
Want kan misschien ook komen dat jij je onbewust ergens vastzet in je lichaam, misschien iets te scheef of ergens klemt. Waardoor je merrie zich niet durft te ontspannen.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:12

Het klinkt alsof je nu goed bezig ben. Mss snapt ze je hulpen niet. Als je je been aanlegt ietsje pietsje anders dan de andere mevrouw, zal ze het mss niet begrepen. Dus even de stappen weer door lopen van inrijden, maar zelf-doen, lijkt me het best. Dan weet je dat ze snapt wat je bedoeld. Ook knap van je dat je niet gelijk 'streng' voor haar ben. Het klinkt alsof ze niet goed weet wat je van haar verwacht in de zadel. Als je dan te hard met haar wordt kan je haar voorwarts drang verpesten. Dat is iets om zuinnig op te zijn! Prive les lijkt me ook beter! Sucess.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:15

Tja, lastig probleem, omdat je eerst uit moet vinden waar het door ontstaan is...
Stap 1 is inderdaad toch de rug laten nakijken. Als dat namelijk het probleem is, kan je nog zoveel grondwerk en longeren doen, maar kan je nooit rijden. Dus dat lijkt mij in dit geval toch de eerste stap.

Vervolgens kan het door vertrouwen komen. Aan de hand vertrouwd ze je blijkbaar goed, maar dat geeft lang niet altijd aan dat ze dat vertrouwen ook hebben als je erop zit. In dat geval zou je vaak erop en eraf moeten, zodat ze door heeft dat JIJ op haar rug zit, en dat het niet eng is. Veel oefenen, korte stukjes rijden, enz.

Het kan ook zijn dat de vrouw die haar beleerd heeft, toch duidelijker tegen haar was. Je geeft aan dat je haar zacht rijd, zonder haar haar zin te geven. Echter, het KAN zo zijn, dat je door het dribbelen en rennen zacht aan te pakken, haar toch haar zin geeft..... Let wel even goed op: Dit gaat natuurlijk alleen op als bovenstaande problemen niet aan de orde zijn. Want strenger zijn heeft geen zin als het paard bang is of pijn heeft (hoewel het bij angst soms ook wonderen kan doen, maar das weer wat anders).

Het kan ook zijn dat ze je niet begrijpt. In dat geval zal je opnieuw moeten beginnen met beleren. Gewoon, aan de longeerlijn erop, niks doen, laat de longeur alles bepalen en neem het langzamerhand over. Dit kan ook helpen als ze het vertrouwen in jou mist op het moment dat je op haar stapt.

Verder vraag ik me af of je dit paardje wel had moeten kopen, maar daar heb je nu natuurlijk niks meer aan. Zorg in elk geval, dat als je er weer opstapt, je er hulp bij hebt. En dan niet van de instructrice die je nu hebt, want blijkbaar kan zij je niet (goed genoeg) helpen met dit probleem, hoe goed ze verder misschien ook les geeft (daar kan ik niet over oordelen en dat doe ik ook niet, ik baseer mijn mening in dit geval op het feit dat je meerdere keren lessen bij haar gereden hebt en het niet beter gaat. Blijkbaar weet zij in dit geval ook de oplossing niet).

in elk geval succes ermee,

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:42

Volgens mij ben je goed bezig, maar let op pijnsignalen. Wat ik iemand hoorde zeggen hier: hoeveel je ook longeert en grondwerk doet, als ze pijn heeft moet je daar eerst iets mee doen! succes!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:48

Weet je zeker dat het paard goed is ingereden? Want daar kan het ook aan liggen.
Als hij heel erg opgejut is bij het beleren, kan het zijn dat ze nu uit zich zelf altijd hard wil. Dat komt wel eens voor.
Verder ben ik het eens met Lalidan

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:56

Ik rijd ook zo een paardje (vroeger is er steeds met haar gecrosst en het enige wat ze wou was lopen...), misschien is die wat ik rijd toch wat minder erg Haha!. Maar ik begrijp wat he bedoelt! Je moet er erg veel geduld mee hebben, in het begin durfde ik ook niet met haar te draven en iedere keer dat je de teugels ook maar opnam begon ze te trippelen. Ik probeer ze altijd in het begin goed aan lange teugel te late stappen, dan neem ik men teugels op en nog wat stappen tot het getrippel voorbij is, dan draaf ik aan , je moet ze proberen traag te laten gaan, volgens mij is je paardje ook ene die niet vlug moe is dus mag ze wel veel werken denk ik. Wat je ook kan doen, dat heeft een man mij gisteren gezegd; 5 minuten stappen, 5 minuten draven en 5 minuten galopperen zonder onderbreking zo kan het paard beter in zijn ritme komen, ik weet niet of ik je kan helpen.. Groetjes!

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 11:58

Riss schreef:
Weet je zeker dat het paard goed is ingereden? Want daar kan het ook aan liggen.
Als hij heel erg opgejut is bij het beleren, kan het zijn dat ze nu uit zich zelf altijd hard wil. Dat komt wel eens voor.
Verder ben ik het eens met Lalidan

Ze was snel opgeleerd maar niet omdat het zo moest. De vorige eigenaar kan heel goed rijden en heeft veel ervaring, Shakira is een paard dat snel in de gaten heeft wat er van haar wordt verwacht (heb ik ookal gemerkt bij grondwerk). De vorige eigenares besteedde veel aandacht aan de basis en aan simpele maar belangrijke dingen zoals stilstaan bij het opstappen. Ik denk dat ik ' wat er fout gegaan is' zeker en vast bij mijzelf moet zoeken of dat het aan haar ligt ( pijn, verwarring,..). Ik ga alles stapje per stapje weer overlopen , ik heb de tijd er voorover! Niemand jaagt ons op Knipoog .
Amelli; Ze is inderdaad geen lui paardje Bloos . Ze valt nog liever dood dan traag te gaan!