Faal angst.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JILLIA

Faal angst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 20:03

Heey..

Ik heb een probleempje , eigenlijk best groot probleem Tong uitsteken .
Kijk , ik heb 2 jaar terug met de kerst een eigen pony gekregen.
Springen ging hartstikke goed todat de laatste tijd ze begint te weigeren , als ik alleen rijd doet ze dat (bijna) nooit. Maar als ik springles of springwedstrijd heb dan word ik zo zenuwachtig van al die mensen die dan staan kijken.
En dan weigert mijn pony en schaam ik me kapot. Het is niet dat ik het niet durf , want als ik helemaal alleen ben springen we best hoog. Haha!
Maar in de les dan durf ik het niet omdat ik dan bang ben dat ze weigert en die mensen dat zien.Terwijl ze een hartstikke goede spring pony is ..
Ik wil dan het liefste stoppen met de springles en wachte tot die mensen weggaan. Tong uitsteken
In het begin had ik het helemaal niet , maar de laatste tijd word het steeds erger .
En ik wil mijn pony ook niet verkopen omdat ik het gewoon wil proberen op te lossen maar hoe?

Kan iemand mij helpen??

Gr.Jilliaa

dolor

Re: Faal angst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:15

probeer je gewoon niks van die mensen aan te trekken. gewoon lekker rijden en als ze weigerd jammer dan. volgende keer beter. je hoeft je niet te schamen voor een weigering of voor een fout. je lest toch om het te leren en fouten maken is niet erg, zolang je eraan blijft werken en je best doet om het weer op te lossen.

JILLIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 20:30

Ja weet ik , maar toch denk ik van..Ja wat zullen die mensen wel niet denken. Terwijl het toch een goede spring pony is..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:40

ja. ik snap wat je bedoelt. kan je niet proberen je alleen op de sprong te concentreren, en niet meer op de mensen? alleen op jezelf, je paard en de sprong en eventueel je instructrice.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:42

Laat die mensen lekker voor wat ze zijn en concentreer je op je springen. En als ze wat denken, laat ze lekker denken.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:45

Niks van aantrekken. Lekker belangrijk wat 'ze' denken. Gewoon je gang gaan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:48

probeer die mensen te negeren. ik heb dit heel sterk op wedstrijd. daardoor wordt mn paard ook zennuwwachtig en schrikt overalvan waar hij normaal niet vanschrikt. en dan raak ik in de stress. probeer het te negeren denk bij jezelf ik rij voor mezelf en niet voor die mensen die aan de kant staan. veel succes.

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:51

Ik denk dat je jezelf moet dwingen er heen te gaan, en als het nu eenmaal gelukt is dat het je niets meer uitmaakt!

Succes Lachen

JILLIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 20:55

Ja vorige week woensdag ging het kei goed.
Had ze helemaal niet geweigert , maar natuurlijk was ik als enigste in de les met mij instructuur omdat de andere op vakantie waren(3). Dus was er geen man die het zag..*zucht*

JILLIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 20:55

En gistere weigerde ze er weer op los in de springles..

JILLIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 21:11

Dus uiteindelijk ben ik geen stap verder..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:13

gewoon weer opnieuw doen. probeer je gewoon weer op jezelf te concentreren en niet op de andere. die maken ook fouten en dat ziet er met het rijden ook niet altijd super uit. iedereen maakt fouten. dus het is niet erg als jij het ook een keer doet. gewoon volgende keer weer opnieuw proberen. en ook als je voor jezelf rijdt en er kijken mensen.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:35

ik denk dat je het zelf al wel vaak genoeg geprobeerd hebt; de mensen geprobeerd hebt te negeren, maar je dit niet gelukt is. ik stel voor: begin met voor jezelf een paar spongetjes nemen, vraag vervolgens je een goede kennis (of eventueel ouders) om te komen kijken. zodra je daar vertrouwen in hebt, vraag je bv de buren om ook eens voorbij te komen. zo vraag je steeds meer/ voor jou vreemdere mensen om te komen kijken. dat lijkt allemaal veel werk, maar ik denk dat het je wel verder zal helpen. verspreidt die stijging in het aantal mensen over een aantal weken, maar stop niet met ondertussen nog lessen te nemen. daardoor weet je dan hoe goed je vooruitgaat. misschien, nadat de goede kennis is langs geweest, springt je pony in de volgende les al wel één of misschien twee sprongetjes met jou erop.

DNIEKJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:46

Jill, gewoon denken dat die mensen er niet zijn of niet kijken;)

Je moet je gewoon concentreren op je pony en de hindernis, passen tellen enz;)
Je weet hoe papy in elkaar zit en je weet dat die dat kan doen. Maar ze springt er daarna toch overheen??
En dan kijken de mensen ook;)

Het komt allemaal goed!

als je op wintersport bent zal ik haar is trainen! haha

Esther v

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:54

Hee Jil,
Wist niet dat jij ook op bokt zat.
Je moet je echt gewoon proberen af te sluiten van die mensen die staan te kijken.
Je kunt goed springen, en je paardje ook.
Enne van Rob heb je ook heel goed les. Leg het anders bij hem voor. Misschien dat hij je kan helpen.

Off topic: Die stal is wel erg mooi geworden. Kom binnenkort weer n keertje langs.

Groetjes Esther

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:36

Ik heb wel een tip! Ga wat vaker bij andere mensen kijken, je zult zien dat daar ook van alles mis gaat! Ik heb er ook best last van dat ik zenuwachtig word als mensen kijken.
Ik ben toen steeds vaker ook bij andere mensen wezen kijken, nou en wat je dan ziet!!!!
Ze begonnen te vloeken en te schelden als het fout ging enzo! hahah Toen dacht ik zo erg gaat het bij mij nog niet eens op onze slechtste dag!
En als die mensen daarna bij mij kwamen kijken moest ik eigenlijk een beetje om ze lachen en wou ze wel even laten zien hoe het moet!
Succes Haha! Gaat je helemaal lukken!

JILLIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 16:52

Okee , ik ga het dadelijk meteen proberen!
En ik doe vanavond niet mee met de springwedstrijd , eerst kijken hoe de springles volgende week gaat. Als die goed gaat doe ik volgende week vrijdag weer mee!*D

Painters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:07

Ik ken je probleem, heb er zelf ook last van (alleen niet met springen maar met dressuur denk ik altijd 'Ze zullen aan de kant wel denken wat een prutsen Haha!), heel erg vervelend en lastig.

Als je weer moet springen met mensen erbij, concentreer je dan heel sterk op jezelf, je paard en de hindernissen ipv. op die mensen. Vaak als je zelf onzeker bent ga je anders zitten, bijv. blokkerend of houd je je been er niet goed aan. Concentreer je daarom als je op de hindernis aanrijdt heeeel sterk op je houding en zit en je been, let erop dat je goed zit en goed been aanhoudt, dan gaat het vast beter! Suc6!

Painters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:08

Oja, misschien kun je je instructeur inlichten, dan kan hij/zij je met je koppie bij de les houden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:24

Lijkt me eerder een topic voor rijtechnisch of praktijkproblemen...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:36

Cassidy schreef:
Lijkt me eerder een topic voor rijtechnisch of praktijkproblemen...

Hier ben ik het mee eens, ik denk dat je een stuk verder komt als je gericht rijtechnisch advies krijgt. Dat kan voor jezef qua angst een hoop schelen.
Ik verplaats je topic dus naar RT-P, daar zal je meer gericht advies krijgen.

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:54

dit heb ik ook heel apart.. vandaag kwam eigenaar kijken naar een springwedstrijd en ik was zo zenuwachtig, en ja uitgebeld weet is mij eigen schuld maar steeds als mensen die ik ken gebeurd het vaak Knipoog ik volg dit topic dus even !!

WijzeGuusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:02

Halloo !! ;D

Ik denk dat je paardje al die drukte gewoon niet gewent is! Je moet hem gewoon op zn gemak stellen en blijven oefenen dan komt het vanzelf goed Knipoog

xjes Eva

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:12

WijzeGuusje schreef:
Halloo !! ;D

Ik denk dat je paardje al die drukte gewoon niet gewent is! Je moet hem gewoon op zn gemak stellen en blijven oefenen dan komt het vanzelf goed Knipoog

xjes Eva

Het ligt in elk geval niet aan de pony !!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:38

probeer je niks aan te trekken van anderen,maar ik weet ook hoe moeilijk dat kan zijn!
er is al goed commentaar gegeven,ik hoop dat je minder nerveus wordt,probeer de rust én het plezier terug te vinden!