Zeer voorwaarts paard, kan amper verzameld lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Zeer voorwaarts paard, kan amper verzameld lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:08

Ik hoop op tips, al is het moeilijk er "van deze kant" wat van te zeggen natuurlijk.
Ik heb al een hele tijd geen les, dit gaat er voor mij voorlopig ook niet van komen. Morgen komt er een vriendin van me mee, die graag weer begint met rijden na een pauze van twee jaar, en zij kan hopelijk binnenkort met mijn paard gaan lessen.

Maar toch: mijn paard is zeer voorwaarts, in de bak knalt ze het liefst door de hoeken als ik haar "voorwaarts, neerwaarts" laat lopen. Zowiezo vind ik dat een beetje achterhaald, maar als ik haar terug wil nemen en wat meer wil laten verzamelen, dan gaat ze een soort huppelen en waggelen. Uit balans, niet goed wetend of ze nou voorwaarts moet of hoe ze rustiger moet lopen.

Ik werk al een tijd aan ontspanning, dit gaat al wel een stukje beter. Maar bijvoorbeeld uitstappen: lange teugel, dan gaat ze het liefste weer draven. Dus zelfs met uitstappen moet ze op de rem gezet worden.

Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Moet ik haar nu eerst voorwaarts laten gaan, plat door de bochten, dus op eigen benen laten lopen. Of toch terugnemen, wat meer verzameld en moet ze dat gewoon flink oefenen, met gehuppel en al?

Nu maar hopen dat het klikt tussen bijrijdster en paard, dan mogen ze naar les....

Alvast bedankt!

GamblersCup

Re: Zeer voorwaarts paard, kan amper verzameld lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 22:14

Wat jammer dat niemand een idee heeft wat te proberen, ik zou de meningen en ideeen van andere mensen juist erg op prijs stellen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:43

misschien is je paard zeer voorwaarts.. maar hij kan ook reageren op hoe je zit. heb je dat al onder de loep genomen? zit je in een stoelzit of wat voorover? klem je met je benen of lijken ze maar niet stil te kunnen liggen?

en heeft je paard ooit wel eens stil moeten staan tijdens het rijden? vooral niet meteen 20 minuten stil staan willen maar wel regelmatig een of twee seconden halthouden zijn al goed om mee te beginnen. Hierbij is het prima om een beetje te praten. een hoger en sneller stemgeluid bij sneller tempo en een lager en langzamer stemgeluid bij een lager tempo
Blijf vooral consequent maar laat hem/haar niet ongeduldig worden.
Dit kan je ook aan de hand doen en dan vooral je stem gebruiken.

Het kan ook aangeleerd zijn (dat je beter zit/ontspant als ie wil gaan draven, of een beloning die nog steeds herinnerd wordt of onbewust gegeven), of een wat vreemd verzet tegen het zadel of het bit

Misschien is het wel eens goed om zelf ook weer eens een privelesje ofzo te nemen. dat hoeft echt niet elke week 10 euro te kosten... je kan ook eens per maand of eens per twee weken lessen
De bijrijder laten lessen is zoiezo een goed idee van je, maar dan moet je zelf ook aan de bak vind ik hoor.

phoeh, lang verhaal al. maar ik heb nog een idee. Gaaaap

misschien is het wel helemaal niet goed voor jouw paard om voorwaarts neerwaarts te lopen en voelt ie zelf dat ie teveel op de voorhand gaat lopen, hierdoor porbeert ie dat te compenseren door steeds harder te willen. voorwaarts neerwaarts is niet alleen gas en dan gaat ie wel omlaag. (moet je mij nou horen, de recreatieruiter, maar volgens mij klopt het wel een beetje wat ik zeg). Houd dus gewoon de teugels op een normale lengte en houd het teveel aan voorwaarts tegen.
Dit kan op twee manieren: teugels steeds strakker tot je paard in de krul loopt of: polsen iets gebogen, handen rechtop, van elleboog tot paardenmond een rechte lijn en bij teveel energie een ophouding terug (een hele (=hele overgang)of een halve (=tempo terug) ophouding

Ik weet niet of je hier wat aan hebt en het lijkt me dan ook het beste gewoon weer eens les te nemen zoals ik al zei. maar ik wens jou, je bijrijder en je paardje succes met het oplossen van dit probleem
nu is t echt bedtijd, moet morgen weer vroeg op... Slapen

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:58

Ik denk idd ook dat je een beetje naar de bouw van je paard moet kijken. als hij vanzelf makkelijk op de voorhand gaat lopen moet je hem niet eerst met zijn neus over de grond laten rondrennen. Ook niet onmiddelijk bovenin natuurlijk. Ik heb ook zo een drammerke. En veeeeel overgangen. Ook in tempo, korte stukjes terugschakelen, en dit dan wat verder uitbouwen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 23:04

Hartstikke bedankt voor de tips!

Ik laat haar natuurlijk niet als een bezetene door de bak knallen onder het mom van "voorwaarts, neerwaarts" maar al zou ik haar die ruimte geven, dan doet ze dat. Tot ze niet anders kan dan in galop overgaan.

Rug is al nagekeken, dat wilde ik als eerste uitsluiten, maar het is altijd een snelheidsmaniak, et of zonder zadel. Ze reageert goed op stem, dat scheelt ook een stuk. Zelfs als ik er zonder zadel op zit, in het weiland, staat ze even te grazen maar dan wil ze het liefste weer rondrennen. Oortjes gezellig naar voren en gaan met die banaan.

Ik denk inderdaad dat ze teveel op de voorhand loopt zo, ik krijg op deze manier de kont er niet onder. Maar lessen is voor mij op dit moment niet te doen. Waarschijnlijk helemaal niet meer. En me scheel betalen aan lesgeld voor een beetje rondhobbelen, daar ben ik te gierig voor. Haha!

Ik zal eens kijken hoe ze loopt als mijn vriendin er op zit, vanaf de grond zie je het beter denk ik. In ieder geval anders als dat ik er op zit.
Ik sta eigenlijk weinig stil tijdens het rijden. Ik zal dat eens gaan proberen, het stilstaan in de overgangen meenemen.

Meer ideeen zijn welkom!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 23:06

Dat wil zeggen, veel overgangen rijden, maar wel enigszins verzameld, dus niet zo vlot laten gaan?

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:13

je moet nu natuurlijk ook niet acuut op de rem gaan staan denk ik. Ik doe met de mijne steeds een overgang terug als zij te brutaal wordt. Dus als ze gaat crossen of als ze sterk wordt ik de mond. Ook korte overgangen, even terug en dan weer weg. Eigenlijk gewoon even laten wachten en dan weer wegrijden. Anders worden ze hier alleen maar feller van. Denk ik toch...

Ik heb hier ook lang problemen mee gehad, maar heb nu een goede lesgever gevonden, daardoor is het rijden alleen maar fijner geworden, want zo een race eend kan behoorlijk frustrerend zijn. Clown

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 23:18

Inderdaad kan het frustrerend zijn, maar gelukkig is het verder zo'n lief paard dat ik er automatisch het geduld voor opbreng tijdens het rijden.

Het zou alleen fijn zijn als ik er een oplossing voor weet, hoe ike r aan kan werken. Die overgangen daar gaan we morgen gelijk mee beginnen, liever een uur lang constant overgangen als na het rijden het gevoel te hebben weer niets bereikt te hebben wat dat betreft,

Het gekke is, aan de longe doen we niet anders als afwisseling en overgangen. Maar tijdens het rijden ga ik automatisch voltes, van hand veranderen en lange zijdes rijden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:24

veel op de volte rijden wil ook helpen. En wel los laten aan de voorkant, niet aan gaan hangen! Ik rij ook een paard wat alleen maar hard wil. Heel lastig en frustrerend rijden.. Maar geduldig blijven en zelf rustig blijven en niet hangen aan de teugels helpt een hele hoop!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:25

je kan ook op de lange zijde en op de volte overgangen rijden...
probeer ook eens wat oefeningen zoals schouder binnenwaarts (travers,wijken en dergelijke: allemaal om het paard op het achterbeen te zetten en dus steeds meer te verzamelen). hiervoor moet je wel een tempo hebben dat waarschijnlijk lager ligt dan hoe hard je nu gaat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 23:38

Dus eerst aan het tempo werken.

Ik wil zelf aan de basis werken en vooral mijn bijrijdster (als dat allemaal doorgaat natuurlijk) het paard verder laten rijden. Ik red het door mijn geblesseerde schouder niet meer om "zwaardere" oefeningen te doen. Vandaar dat les er voor mij ook niet echt inzit.

Maar als het klikt met mijn paard en bijrijdster wil ik ze ook niet in de weg zitten door op deze manier door te blijven gaan, al zal dat veel makkelijker gaan als zij er daadwerkelijk aan kan werken met mijn knollie.

Het is niet helemaal de juiste combinatie, een paard dat nog veel moet leren en een eigenaar die het dier eigenlijk niet verder kan rijden, maar ik heb haar inmiddels 3 jaar en ik wil haar echt niet meer wegdoen! Ach gut

naath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:32

Veel overgangen rijden, zorgen dat het paard alleen vlot gaat als jij daar toestemming voor geeft.
Veel figuren rijden, zodat ie ergens mee bezig is.
En proberen vanaf de achterhand naar de voorhand te rijden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 15:37

Als het eens ophield met zo half te stormen, konden we er vanavond flink mee beginnen... Boos!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:39

Mijn merrie kan ook zo racen, ik rijd gewoon veel voltes, echt heel veel voltes. Ik rijd zelden gewoon over de hoefslag.
Ik ga constant dan weer rechts een volte dan weer links een volte. Mijn paard moet nu zo opletten waar ik heen stuur dat dat de snelheid er een beetje uithaalt,

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:41

Ik heb ooit een haflinger gehad die ook meende dat hij omviel als hij niet tegen 50km/uur door de bak ging. Al was de reden bij hem vooral paniek. Rustig zijn stond niet in zijn woordenboek. Waar ik me vooral mee bezig hield was gewoon veel figuren rijden en dit allemaal aan een bijna doorhangend teugeltje. En geloof me in het begin duurde het soms 3 kwartier eer hij op een normaal tempo kon lopen. Dan kon je eigenlijk pas met hem beginnen rijden. Het inrijden was dus niets anders dan voltes, slangenlijnen, gebroken lijnen,... De reden dat dit aan een bijna doorhangend teugeltje gebeurde, was dat hoe mee druk je van voor zette, hoe harder hij ging. En dit heeft lang zo geduurd. Tot hij op een bepaald moment ineens doorhad dat hij van begins af aan ook rustig kon lopen. Wanneer de rust er dan eindelijk in was, kon ik pas aan de verzameling beginnen werken. Volgens mij moet je deze tussenstap ook nemen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 15:43

Maar als jouw paardje alleen maar wat rustiger loopt door constant voltes te draaien, kun je dan ook verzameld rijden? Of een hele proef rijden? Of gaat het daar nog van komen, is dit het begin?

Want ik ben niet van plan constant rondjes te gaan draaien om haar maar "af te leiden" zeg maar, ze moet op een gegeven moment toch wel leren rustiger te lopen.

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:47

herken het probleem, veel geduld dan komt het goed, met mij gaat het al stukken beter...

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:48

ik heb nu al een hele poos aan het oefenen en het gaat beter. Ze kan ook verzamelen, maar niet meteen aan het begin van het rijden. Ze moest ook de kracht in haar achterhand krijgen om te kunnen verzamelen en te dragen van uit achteren.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:49

Ik weet niet of het op mijn bedoeld is maar je moet het natuurlijk niet constant doen. Ik deed het vooral bij een versnelling van zijn kant. Neem er ook diagonalen en de hoefslag bij. Die van mij werd er gek van als hij de hele tijd op een volte moest dus ik snap wel wat je bedoelt. Ik denk dat je die tussenstap moet nemen van haar eerst rustig te laten lopen en dan pas naar de verzameling te werken. Het is immers een grote stap dat je moet nemen. Je moet vooral geduld hebben. Niet om je te ontmoedigen maar het heeft me 2 jaar gekost eer die van mij pas echt het woord rustig kende. Hij is in het verleden zo goed als zeker mishandeld geweest en gebrek aan vertrouwen was dus bij ons het grootste probleem. Als dat bij je paard goed zit, zal het wel sneller gaan. Je moet ook even aankijken hoe zij op overgangen reageert, wordt ze er heter of rustiger van. Wordt ze rustiger dan neem je deze er ook bij.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:52

Is jouw paard goed in evenwicht? dus kan hij goed lopen zonder op jouw hand te hoeven steunen. Ik zou zowiezo opassen dat je hem niet vast pakt, maak een ophouding en laat direct weer los. Wil ze niet rustig? ga dan direct stappen. en ga pas weer draven als ze in stap helemaal naar je zin is. Laat de galop voorlopig even achter wege, daar worden paarden erg druk van.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:04

heb je een fotot van het rijden? misschien kan ik wat tips geven voor je houding. Als jij uit balans zit kan een paard moeilijk in balans lopen, kan wel maar is moeilijker voor hem.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 20:54

Nee, dat heb ik helaas niet. Misschien dat we die nog gaan maken.

Vanavond dus in de stromende regen gereden en ja hoor, zodra ze rustig moet lopen (ik neem dus niet terug met de teugels maar met de zit) gaat ze dus zo lopen huppelen. Dan loopt ze niet meer op eigen benen. Ik heb het nu ook bij mijn bijrijdster (sinds vanavond Knipoog ) gezien. Dus of niet op eigen benen lopen, of keihard en compleet uit elkaar vallen en door de bochten knallen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:23

ik zou je paard toch rustig houden, dat huppen houdt wel op? Mijn paard deed(doet) dat ook uit onrust, soort draf sprongetje maken? nou in ieder geval niet rustig stappen. Ga net zo lang stappen tot ze wél stapt, al duurt het een uur. al duurt het een week

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:29

Dat is het volgens mij niet helemaal, ze loopt heel twijfelachtig, niet op eigen benen. Alsof ze op eieren loopt. In stap ging het trouwens prima, het draven was alleen nog precies hetzelfde.

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:35

probeer hem onspannen te rijden .. dat helpt.. en niet gaan trekken in zijn mond Haha! suc6 ermee