misschien is je paard zeer voorwaarts.. maar hij kan ook reageren op hoe je zit. heb je dat al onder de loep genomen? zit je in een stoelzit of wat voorover? klem je met je benen of lijken ze maar niet stil te kunnen liggen?
en heeft je paard ooit wel eens stil moeten staan tijdens het rijden? vooral niet meteen 20 minuten stil staan willen maar wel regelmatig een of twee seconden halthouden zijn al goed om mee te beginnen. Hierbij is het prima om een beetje te praten. een hoger en sneller stemgeluid bij sneller tempo en een lager en langzamer stemgeluid bij een lager tempo
Blijf vooral consequent maar laat hem/haar niet ongeduldig worden.
Dit kan je ook aan de hand doen en dan vooral je stem gebruiken.
Het kan ook aangeleerd zijn (dat je beter zit/ontspant als ie wil gaan draven, of een beloning die nog steeds herinnerd wordt of onbewust gegeven), of een wat vreemd verzet tegen het zadel of het bit
Misschien is het wel eens goed om zelf ook weer eens een privelesje ofzo te nemen. dat hoeft echt niet elke week 10 euro te kosten... je kan ook eens per maand of eens per twee weken lessen
De bijrijder laten lessen is zoiezo een goed idee van je, maar dan moet je zelf ook aan de bak vind ik hoor.
phoeh, lang verhaal al. maar ik heb nog een idee.
misschien is het wel helemaal niet goed voor jouw paard om voorwaarts neerwaarts te lopen en voelt ie zelf dat ie teveel op de voorhand gaat lopen, hierdoor porbeert ie dat te compenseren door steeds harder te willen. voorwaarts neerwaarts is niet alleen gas en dan gaat ie wel omlaag. (moet je mij nou horen, de recreatieruiter, maar volgens mij klopt het wel een beetje wat ik zeg). Houd dus gewoon de teugels op een normale lengte en houd het teveel aan voorwaarts tegen.
Dit kan op twee manieren: teugels steeds strakker tot je paard in de krul loopt of: polsen iets gebogen, handen rechtop, van elleboog tot paardenmond een rechte lijn en bij teveel energie een ophouding terug (een hele (=hele overgang)of een halve (=tempo terug) ophouding
Ik weet niet of je hier wat aan hebt en het lijkt me dan ook het beste gewoon weer eens les te nemen zoals ik al zei. maar ik wens jou, je bijrijder en je paardje succes met het oplossen van dit probleem
nu is t echt bedtijd, moet morgen weer vroeg op...