[Fr] Maurits @ dressuurwork, 1e x op Bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maurits_

[Fr] Maurits @ dressuurwork, 1e x op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:29

Hoi,
Eindelijk zijn hier dan foto's van het rijden van mijn knappe Fries Maurits.
Hij is nu 3 jaar en zijn vader is Brend. Hij pakt het rijden allemaal heel goed op, al zijn er nog een hele hoop verbeteringen nodig. Maar dat heeft heel geen haast.
Mijn zadel moet wat opgevuld worden, want ik word nu eigenlijk naar voren geduwd en daardoor gaan mijn onderbenen naar achter. Ik rijd nu met een bontje (op de foto's nog niet).
De foto's zijn van vorige week (BR event) en die week daarvoor (PK sunflower).
Foto's staan niet op volgorde!

1. Afbeelding
Meet Maurits Vork
2. Afbeelding
Op zich goed, mag misschien een klein tikkeltje ronder.
3. Afbeelding
Aanleuning goed, pianohandjes...
4. Afbeelding
Kijk, zó willen we het hebben!
5. Afbeelding
Even poseren tussendoor.
6. Afbeelding
Galop vinden we allebei nog moeilijk, Maurits gooit erg hoog op, waardoor ik niet zo goed kan blijven zitten en er verder van nageeflijk rijden niks terecht komt... Maar we blijven oefenen!
7. Afbeelding
Geen commentaar.
8. Afbeelding
En wie zegt er dat zijn achterhand er meer onder moet! Vork
9. Afbeelding
Moet wat ronder.
10. Afbeelding
Zelfde commentaar als bij 6, hier zie je goed dat ik niet goed kan blijven zitten...
11. Afbeelding
Na afloop even lekker rollen...
12. Afbeelding
Beentjes in de lucht!

Leuk dat je even kwam kijken, ik zou het leuk vinden als je een berichtje achter liet.
Commentaar mag altijd, maar hou er graag even rekening mee dat hij pas 3 is en ik nog lang geen Anky ben. Knipoog
Groetjes! Doei, doei
Kwaliteit van de foto's is érg achteruit gegaan door het verkleinen... Nagelbijten / Gniffelen

d0rien1988

Re: [Fr] Maurits @ dressuurwork, 1e x op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:00

het ziet er zeker goed uit voor een 3-jarige! In de draf komt hij al een stuk naar de hand toe en ziet het er lekker ontspannen uit. De galop is sowieso voor friezen al moeilijk vaak, en duurt altijd wat langer in het begin. Je ziet dat hij daar erg veel moeite mee heeft, maar dit zal vooral te maken hebben met het ontbreken van voldoende kracht. gewoon lekker dooroefenen dus, dan komt dat vanzelf allemaal goed!
Veel succes en plezier met hem verder!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:04

Ziet er goed uit alleen lijkt het of je erg op het rond rijden gefocusd ben. Laat hem eerst op eigen benen lopen en evenwicht krijgen, dan komt het nageven daarna wel.
Ook vraag ik me af wat je op foto 4 aan het doen bent?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:06

ten eerst een mooi fries!
zoals ik het zie, is het nog een beetje een slungel en weet hij nog niet helemaal precies wat hij allemaal kan doen met die lange stelten Haha!
galop gaat vanzelf helemaal goed komen! vooral de achterhand trainen doormiddel van longe,touwtjeswerk, en ook de hand volgend en halstrekken en weer daartussen in, werkt ook super!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:13

Mooi setje op de eerste foto's vooral Cool
Vind dat je 'm lekker aan het lopen hebt, af en toe letten op de pianohandjes maar dat zeg je zelf ook al. Veel succes & plezier nog met hem!

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:14

d0rien1988 schreef:
het ziet er zeker goed uit voor een 3-jarige! In de draf komt hij al een stuk naar de hand toe en ziet het er lekker ontspannen uit. De galop is sowieso voor friezen al moeilijk vaak, en duurt altijd wat langer in het begin. Je ziet dat hij daar erg veel moeite mee heeft, maar dit zal vooral te maken hebben met het ontbreken van voldoende kracht. gewoon lekker dooroefenen dus, dan komt dat vanzelf allemaal goed!
Veel succes en plezier met hem verder!
Ja, hij heeft nog niet genoeg spieren, maar dat komt wel Knipoog . Bedankt voor je berichtje, leuk te horen!

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:19

laura1987 schreef:
Ziet er goed uit alleen lijkt het of je erg op het rond rijden gefocusd ben. Laat hem eerst op eigen benen lopen en evenwicht krijgen, dan komt het nageven daarna wel.
Ook vraag ik me af wat je op foto 4 aan het doen bent?
Hij is nu eigenlijk bijna een halfjaar onder het zadel, heb hem nu zelf zo'n 2 maanden. Hij was al verder doorgereden toen ik hem kreeg, en die evenwicht zat eigenlijk al wel goed. Hij moet idd wel meer op eigen benen lopen, maar moet ook zijn rug ontspannen. Het voorwaartse is het belangrijkste, ben ik met je eens, maar daarna vind ik het nagelijke belangrijk. Als hij zijn rug niet ontspant, gaat hij ook niet beter lopen.
Foto 4 is een beetje creatief genomen, lijkt het net alsof hij zijn hoofd een beetje kantelt, maar dat valt reuze mee. Maar iig bedankt voor je berichtje! Knipoog

dutselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:20

Wauw, wat een mooi Brendje, ziet er echt heel stoer uit!!!! Doe je hem ook nog naar de keuring? En hij pakt t zo te zien onder het zadel wel heel erg snel op!! Wat is moedersvader? En heeft ie ook al een test gelopen ofzo? omdat je zegt dat ie al verder door gereden is....

Veel succes ermee!

gr

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:25

@ pluche_pluus: We hebben het pessoa een keer bij hem geprobeerd, maar de dag daarna was hij veel te los in zijn hals, waardoor hij mijn hand helemaal niet meer volgde. In overleg met mijn instructrice hebben we besloten dat het slimmer is om het dan niet meer te doen, omdat hij toch al in stap een beetje achter de teugel wil kruipen. Maar bedankt voor je berichtje, ga er zeker wat mee doen!

@ hanmar: Doe mijn best, maar bedankt voor je berichtje!

@ dutselover: Weet zo gauw even niet wie zijn moedersvader is, zal het een keer voor je nakijken. Hij is in mei naar de keuring geweest, maar heeft geen premie gehaald.
Als je intresse hebt kan ik je het hele verhaal wel via PB vertellen, maar anders wordt het hier een beetje erg lang. Hij is wel opgenomen in het stamboek. Hij heeft geen test gelopen, is nu ruin, maar van dat doorgereden bedoel ik eigenlijk mee dat ze met inrijden verder met de basis door zijn gegaan. Meer dan alleen stap, draf en galop, dan.
Maar bedankt voor je berichtje!

Edit: Zijn moedersvader is Jurjen

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:35

[/quote] Hij is nu eigenlijk bijna een halfjaar onder het zadel, heb hem nu zelf zo'n 2 maanden. Hij was al verder doorgereden toen ik hem kreeg, en die evenwicht zat eigenlijk al wel goed. Hij moet idd wel meer op eigen benen lopen, maar moet ook zijn rug ontspannen. Het voorwaartse is het belangrijkste, ben ik met je eens, maar daarna vind ik het nagelijke belangrijk. Als hij zijn rug niet ontspant, gaat hij ook niet beter lopen.
Foto 4 is een beetje creatief genomen, lijkt het net alsof hij zijn hoofd een beetje kantelt, maar dat valt reuze mee. Maar iig bedankt voor je berichtje! Knipoog[/quote]

Ok dan zeg ik nks, had verwacht dat hij een stuk minder lang onder het zadel zou zijn aangezien hij pas 3 is.
Word hij dan al bijna 4 of is hij gewoon erg vroeg ingereden?

Ben het ook met je eens dat het wel belangrijk is dat hij zijn rug ontspant........

Je snapt wel wat ik bedoelde met mijn berichtje Knipoog

Verder veel plezier met hem

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:38

Wat een supergaaf beest! Haha!
Ik vind het er ook heel netjes uitzien OK dan!
Galop kun je tuurlijk blijven oefenen. Knipoog

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:47

@ laura1987: Ja, hij is erg vroeg ingereden. Waarschijnlijk begin dit jaar, terwijl hij half juni 3 is geworden. Vind het wel jammer dat het zo vroeg is gebeurd, omdat Friezen pas laat rijp zijn, maar ja, het is niet anders. En ik kan hem nu ook wel een halfjaar stil zetten, maar dat heeft ook niet heel veel zin, denk ik...
Snap het helemaal, bedankt voor je berichtje!

@ rivanalover: Bedankt voor je berichtje, van zulke dingen word ik nou echt blij! Haha!

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:48

leuke fries!

ziet er wel al fanatiek uit....hij is nog wel wat aan de jonge kant of ligt het aan mij,
volgens mij is drie voor een fries nog wel heel jong, (ik heb verder helemaal geen verstand van friezen) maar dat is altijd wat ik hoorde over friezen....??

verder wel een heel leuk paard.

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:55

nati schreef:
leuke fries!

ziet er wel al fanatiek uit....hij is nog wel wat aan de jonge kant of ligt het aan mij,
volgens mij is drie voor een fries nog wel heel jong, (ik heb verder helemaal geen verstand van friezen) maar dat is altijd wat ik hoorde over friezen....??

Ja, klopt. Friezen zijn pas laat rijp. Maar de keuze was niet aan mij om hem zo vroeg in te laten rijden, anders had ik wel minstens een jaar gewacht. Weet dat ik toch wel een beetje fanatiek ben, maar ik rijd niet vaker dan 3 x in de week, en dan ook niet langer dan een halfuur intensief. En mocht blijken dat dat te veel voor hem wordt, krijgt hij rustig een week (of meer) vakantie, en doe ik rustiger aan. We hebben geen haast. Knipoog Maar bedankt voor je berichtje!

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:56

Hééé wat leuk om jullie zo bezig te zien! Gaat echt lekker of niet;)

Weet nog wel toen je hem kocht(A) Van douwe-arend..Haha!
ik was daar op stage;)

Nou veel plezier samen en ga zo door!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 07:43

Erg mooi paard!

Even mijn commentaar (hopelijk kun je er iets van leren):
Het commentaar is per foto, wat me het eerste opviel:
1) Je hangt naar jou rechterkant, probeer recht boven je paard te blijven, al helemaal tijdens het stilstaan.
2) Je strekt je armen erg uit, maak een knik in je ellebogen, en houdt je ellebogen onder je oren, maar contact met de mond van je paard vanuit je ellebogen, en niet vanuit je handen. Let ook op de pianohandjes....
3) Je hebt hier een iets holle rug, probeer hem recht te houden
4) Je zegt hier dat je het zo graag wilt zien, maar ik zie een paard dat het hoofd kantelt, probeer je paard altijd rechtgericht te rijden
8) je valt hier naar binnen in de wending, probeer in de wending recht boven je paard te blijven.

Voor de galop: ga als je je paard niet uit kunt zitten in verlichte zit galloperen. Dan belast je de rug van je paard niet zo (als je zo ver uit het zadel komt, dan loop je te stuiteren, niet echt fijn voor je paard, en als je zo de hele tijd staat, dan zit je giga te spannen, ook niet fijn). Oefen je verlichte zit dus, en leer zo eerst je paard tijdens de galop iets meer te ontspannen. Als dat goed gaat, kun jij de galop ook gemakkelijker uitzitten, en kun je je zit steeds dichter bij het zadel brengen tot je uiteindelijk kan zitten.

Heel veel succes! Gaat vast wel goedkomen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 07:45

Daarnaast: friezen zijn idd laat rijp. Rijdt niet meer als 2 keer in de week een 20 minuutjes, INCL het instappen (uitstappen mag daar buiten vallen, maar dan ook alleen als het een totaal lange teugel is waarbij je niets meer vraagt). Dat is meer als genoeg voor zo'n jong paard.

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:38

Wat een mooie Fries! Hij oogt idd nog heel jong, maar dat gaat vanzelf goed komen Knipoog Men zegt idd dat Friezen laat rijp zijn. Mijn Fries is ook ingereden op haar derde, daarna pas bij ons gekomen. Ze is zo sterk als een beer! Succes met je friesje!!

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:22

Ziet er goed uit Lachen

ff vraagje off topic wat voor zadel heb je er op liggen? ziet er uit als een heerlijk zadel!

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 10:41

Wat een leuke reacties allemaal!

@ SumSum: Wat leuk dat ik je hier weer tegenkom! Ja, hij loopt echt fijn! Bedankt voor je berichtje!

@ _angela_: Bedankt voor je tips. Ik weet dat ik teveel naar rechts zit, en van de handen ook. Ik ben vaak ook erg druk met Maurits bezig, ipv met mijn houding en zit. Ga eraan werken! Van die galop: Op die 2e galopfoto is te zien dat ik verder uit het zadel kom, maar in die galop ging ik ook meer richting verlichte zit zitten. Dus het is niet zo dat ik zit te stuiteren, ofzo. Maar iig bedankt voor je tips, hier heb ik zeker wat aan!
Ik denk dat ik nu eigenlijk wel een goede verdeling heb qua rijden enzo, maar mocht het zijn dat ik hem toch iets overvraag, zal ik zeker veel rustiger aan doen. Maar toch bedankt!

@ Dautsen: Leuke reactie, bedankt!

@ Mensonides: Bedankt! Dit is de Phryso Profile, is idd een erg fijn zadel. Is ook een wat compacter zadel, maar zit super!

Zo, volgens mij heb ik nu zo alles wel ongeveer beantwoord! Knipoog

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:02

nu sie ik eindelijk een beetje hoe maurtis loopt. ziet er echt super uit hoop het snel in het echt te zien maar dat zal wel zijn want abe komt strax. en ja had lekker wat te poetsen of niet na dat rollen haha.

ps. je hebt echt lange benen maurits is al heel groot en je komt nog met je benen onder hem uit dat red ik nog niet eens bij abe Verdrietig en dan roos en geel staat maurits goed Pling
Laatst bijgewerkt door lauraenabe op 24-07-07 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:09

_Maurits_ schreef:
nati schreef:
leuke fries!

Ja, klopt. Friezen zijn pas laat rijp. Maar de keuze was niet aan mij om hem zo vroeg in te laten rijden, anders had ik wel minstens een jaar gewacht. Weet dat ik toch wel een beetje fanatiek ben, maar ik rijd niet vaker dan 3 x in de week, en dan ook niet langer dan een halfuur intensief. En mocht blijken dat dat te veel voor hem wordt, krijgt hij rustig een week (of meer) vakantie, en doe ik rustiger aan. We hebben geen haast. Knipoog Maar bedankt voor je berichtje!

Leuke fries heb je. Goed dat je zo voorzichtig met hem bent. Je zou hem ook altijd een paar maanden lekker het land op kunnen doen, zonder rijden e.d. Is vaak erg goed voor tussen zijn oren. Hebben wij vorig jaar ook met onze fries gedaan. Daarna pakte hij het zonder problemen weer op. En de galop, ja dat is en blijft lastig voor een fries Haha! Belangrijkste voor dit moment is dat hij lekker voorwaarts is en recht gericht loopt. Dat is de basis. Fixeer je niet zo op dat nageeflijk lopen. Als je zo doorgaat als je nu bezig bent komt dat vanzelf wel! Suc-6 met je leuke paardje!

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:15

Oh ja, even off topic. Doe je voorzichtig met die peesbeschermers? De benen van friese paarden zijn toch wat dikker dan die van bijvoorbeeld kwpn'ers. Op mijn vorige stal was er een fries die door die beschermers allemaal drukplekken kreeg met als gevolg allemaal plekken met witte haren op zijn benen. Just to let you know.

Ik heb zelf heel lang moeten zoeken (lees ook een aantal miskopen gehad) voor ik geschikte beschermers had gevonden ( en geschikte dekens ivm zijn brede borst... Tong uitsteken, maar dat is weer een ander onderwerp ). Bij mij op stal gebruiken we voor onze friese paarden de action legwraps 3-in-1 beschermers. Zitten echt super.

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 14:06

Goh, wat gaan die berichtjes snel, zeg! Leuk!

@ lauraenabe: Haha, dank je Haha! . Maar ik had eerst gereden en daarna hem laten rollen. Dus daarna niet meer gepoetst... Vork . Ik heb mijn beugels nu wel een gaatje korter, op advies van Corina. Want omdat ik al zo naar voren wordt gedrukt en mijn onderbenen dan naar achter leg, gaan ze dan nog extra naar achter. Dit zit wel beter, bedankt voor je berichtje!

@ Gieltje2002: Ja, daar hebben wij ook al aan gedacht, maar het probleem is dat hij op een pensionstal staat, waar ze per dag zo'n 2 tot 3 uur naar buiten gaan. Dat heeft dan niet zoveel zin, en dan moet hij ook nog alleen staan. Dat is ook niet echt leuk voor hem. Voorwaartse is idd het belangrijkste, ben ik ook mee bezig. Dat rechtgerichte zit bij hem al aardig goed, hij slingert niet echt. En dat ik me op dat nageeflijke fixeer, is omdat ik het ook erg belangrijk vind dat hij zijn rug ontspant. Doet hij dat niet, gaat hij ook niet beter lopen, en drukt hij zijn rug weg. Dit wil ik liever niet.

Ik heb de peesbeschermers alleen om omdat hij zichzelf anders aantikt. Ze zitten eigenlijk super bij hem, maar ik zal erop letten! Bedankt voor je berichtjes en je tips!

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:14

Wat een leuke fries, Ja Commentaar is eigenlijk al een beetje zo gegeven. Maar vind dat je wel een nette houding heb. Het gaat vast goed komen met jullie Lachen.
PK sunflower en het setje vind ik echt geweldig staat Haha! Heb hem zelf ook.
Succes er nog mee!