Indeling van het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessol

Indeling van het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 16:09

Hey Doei!
    Weet niet of het hier goed staat, maar is toch rijtechnisch..
    Wat is jullie indeling tijdens het alleen rijden?
    Ik bedoel, hoelang stappen juillie in en dergelijke.
    Is wel interessant om te weten Ja

Carry

Re: Indeling van het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:22

Ligt aan het paard wat ik rijd, omstandigheden en waarvoor ik train. Gisteren heb ik met een paardje 5 minuten ingestapt (ging om ong 3 uur longeren) en vanmorgen vroeg heb ik wel een halfuur moeten stappen tot ik haar spieren los had

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:25

het ligt inderdaad aan de punten die Carry hierboven al aangegeven heeft.
wat ik wel altijd doe ik 1x per week enkel stapwerk onder het zadel. dit om wat meer te rekken en te strekken. hij wordt er altijd super los van!

Goof89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:26

Carry schreef:
Ligt aan het paard wat ik rijd, omstandigheden en waarvoor ik train. Gisteren heb ik met een paardje 5 minuten ingestapt (ging om ong 3 uur longeren) en vanmorgen vroeg heb ik wel een halfuur moeten stappen tot ik haar spieren los had

3 uur longeerwerk ? Is dat niet wat veel ?

Ik stap rond de 5 min los , dan wat oefeningen in de stap.
Dan het drafwerk met veel overgangen, rond de 15 min, dan galop met overgangen rond de 10 min denk ik..

Het is eigenlijk altijd wel anders, soms snel galop om snel af te ronden.
Soms pas na een half uur galop als hij het uithangt.. Tong uitsteken

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:29

Goof89 schreef:
Carry schreef:

Dan het drafwerk met veel overgangen, rond de 15 min, dan galop met overgangen rond de 10 min denk ik..

Lezen. Haha!

Meestal ga ik met een los teugeltje instappen, op elke hand 2/3 rondjes. Dan ga ik met een los teugeltje indraven en wat oefeningetjes doen. Dan pak ik de teugels op en doe ik oefeningen en werken aan de nagevelijkheid enzv.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:29

Bij paarden die langzaam zijn begin ik eigelijk met galopwerk. Lekker lang en ontspannen.

Bij de al wat snellere paarden stap met veel rek en strek, na 4/5 min draf met daarin ook weer rekken enz. Dan neem ik de teugels op maat en begint het echte werk.

Ken ook mensen die in 30 min een intensive training klaarhebben. Daar zit dus ook de opwarming bij Lachen

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:30

Goof89 schreef:
Carry schreef:

Nee, om 15.00 uur (3 uur dus, ik ga absoluut niet 3 uur longeren wordt ik misselijk op den duur Tong uitsteken)

Ik zit met een paard dat de hele nacht slaapt en ook ligt dus 's morgens is ze heel stijf.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:33

Eerst paar rondjes zonder contact oid losstappen, daarna lang en laag oppakken.
Voltes en figuren rijden, lang en laag, wat rond vragen. Daarna lang, laag en rond losdraven,
ook weer figuren, lekker losrijden dus. Overvangen om achterhand te activeren,
en na ongeveer 20 min. (soms meer) oppakken en dan nog wat oefeningen rijden.
De ene keer als hij braaf oppakt stop ik vrij snel en sluit ik het goed af,
andere keer rijd ik wat langer door en ga ik nog wat verder met wijken/sb enzo.
Na het oppakken lekker laten uitdraven/galopperen aan het lange teugeltje, daarna uitstappen (10 min.).

Soms net wat anders, hangt er vanaf hoe hij zich gedraagd, maar vaak zoals hierboven. Ja

Goof89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:01

Carry schreef:
Nee, om 15.00 uur (3 uur dus, ik ga absoluut niet 3 uur longeren wordt ik misselijk op den duur Tong uitsteken)

Ik zit met een paard dat de hele nacht slaapt en ook ligt dus 's morgens is ze heel stijf.

hahah oke oke ; ik dacht echt al van isdie ZOT Tong uitsteken

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:03

Goof89 schreef:
Carry schreef:

hahah oke oke ; ik dacht echt al van isdie ZOT Tong uitsteken

Rijden 3 uur een buitenrit vind ik al meer dan genoeg maar 3 uur longeren Vork paard zal neervallen met dat tempo

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:16

Eerst kwartiertje laag en rond opwarmen, stretchen, aan de hulpen stellen.
Dan even stappen nog steeds laag en rond om op adem te komen.
Dan iets meer oppakken en trainen zoals ik met het betreffende paard doe en werken aan waar ik die dag aan wil werken.
En als ik vind dat ie goed z'n best heeft gedaan weer 10 min lang en laag afronden.

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:26

5 min, stappen, en dan draven op allebei de handen, met allemaal figuren. en dan aan elke hand een paar keer galop!!
ik oefen veel op nageefelijk laten lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:50

Ligt eraan of hij van de wei komt of op stal heeft gestaan, of hij stijf aanvoelt, hoe heet hij is en of hij de dag voordien heeft gewerkt en zo ja hoe hard. En dan ook nog het weer en of ik binnen of buitenrij want ik zie niet veel heil in lang in- en uitstappen bij koude regen of een gure wind.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:43

hangt maar net van het paard af en waarvoor je traint. Bij jonge paarden eerst lekker 10 minuutjes lange teugel stappen om ze te laten wennen aan de omgeving en ontspannen te worden. Daarna wat lang/laag stappen, beetje strechen en rekken, veel voltes en tempo wisselingen. Hetzelfde in draf en galop. Afhankelijk hoe ze aanvoelen wat meer oppakken, maar rij meestal nooit langer dan 45 minuten met warmingup en coolingdown.

Bij hete paarden zet ik ze meestal meteen iets meer aan het werk. Maar wel eerst naar de ontspanning toe werken.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:54

Hangt van het paard af. Kan niet zomaar eventjes hierneer zetten hoe of wat. Want het hangt echt van het paard af waar ik op zit. Lachen
De één heeft nou eenmaal langer losstappen nodig dan de ander enz enz.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:20

Eerst stap ik een paar rondjes aan de lange teugel, dan pak ik haar op en gaan we wat figuren rijden en ook beetje schouderbinnenwaarts, travers e.d.
Dan draven, veel overgangen rijden en figuren voor de buiging.
Dan beide galopjes even en dan begint het echte werk Tong uitsteken (schouderbinnenwaarts, travers, verzamelde galop, wijken)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:45

Eerst even instappen, daarna even draven met een los teugeltje en na een paar rondjes draven wat overgangen maken, paar rondjes galloperen. En dat alles op beide handen.
En dan ben ik zo'n 20/30 minuten verder

Dan even stappen en op adem komen, daarna oppakken, nageeflijk laten lopen
doet ie eigenlij kzelf haha
en nog wat overgangetjes en oefeningen en dan uitstappen. En meestal ben ik zo'n half uur/3 kwartier aan het rijden. Zo gaat dat meestal hier, niet altijd

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:30

Vaak laat ik het paard eerst 10 minuten losstappen aan de hand.

Soms wordt het dan nog een minuut of 15 a 20 gelongeerd (met bijzet).

Zodra ik erop stap wordt er gewerkt aan ontspanning. Met de meeste paarden houdt dat in lang en laag in stap, draf en galop. Paarden die van voor erg zwaar zijn en moeilijk op te richten laten we minder diep zakken. Wat voltes, 8ten en slangevoltes enz in die ontspannen lage lijn (alleen op zithulpen) en daarna worden ze rustig opgepakt en doorgetraind. De duur is afhankelijk van wel of niet longeren vooraf, het nivo van het paard en natuurlijk zijn conditie. Met een jong paard ben ik soms in 10 minuten al klaar met dit onderdeel van de training Knipoog .

Na het intensieve deel gaan we weer terug naar lang en laag (worteltjes zoeken noemen we dit) in galop, draf en stap. Hierna wordt het paard nog minimaal 10 minuten aan de hand uitgestapt.

Daarbij maken we ook nog een weekplanning zodat het paard veel afwisseling heeft in de training.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:10

ik ga eerst 2 rondjes stappen met los teugeltje.
rechts en links, en dan even draven met los teugeltje rechts en links.
Dan stappen en rustig opbouwen met rijden, volte, gebroken lijn enzovoorts.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:41

10 minuutjes instappen.
dan beetje draven.
na ongeveer 30 minuutjes een galopje,links en rechts.
dan weer draven en dan uitstappen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:32

Hangt af hoe mijn paard is. Haar humeur, of ze gisteren gewerkt heeft, haar 'soepelheid', ...
Ik stap altijd minimum 5 minuten in, maar eigenlijk is het altijd meer.
De eerste 5 minuten stap ik gewoon rustig aan een losser teugeltje, nadien neem ik er een stapbalkje (balkjes) bij/ eens wijken/ voltes / ... enzo.
Uitstappen doe ik meestal zo'n 10 minuten, maar ook dat hangt af.
Hebben we lang gereden? Hoe intensief was het? ...
Tussen het draven door stap ik natuurlijk ook altijd. Galopperen doe ik pas op het einde omdat ze daar af en toe nog vreselijk heet van wilt worden (ik zeg wel af en toe; vroeger kon ik na de galop niet eens meer draven, dat gaat nu gelukkig wel & we trainen daar ook op). Maar na de galop draaf ik meestal nog een klein beetje. Is ze niet te heet en loopt ze op d'r eigen benen gebeurt dat aan een los teugeltje, anders iets meer contact Lachen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:12

1 warmstappen aan de hand, langzaam oppakken en wat buiging vragen, dan stapje schouder voor, schouder binnenwaart 3 en 4 hoefslagen en schouderbinnenwaarts op de volte. beide handen dan deze oefeningen in draf en dan even de ontspanning zoeken tijdens het halthouden (hoofd lekker laten zakken even alles rekken/strekken. eventueel pak k de benen dan ook even mee, dan erop en lekker los paardje, kan ik lekker rijden en dan uitdraven en uitstappen. Tijd afhankelijk van hoe paard als ik denk nu is hij lekker los ga ik erop.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:33

10 mijn losrijden is stap, allemaal oefeningen doen, daarna galoppeer ik aan gewoon lang en laag rijden en voltes enz. rijden. daarna nog draven lekker en doorheen en dan pak ik hem op, dan ben ik ongeveer 15 tot 20 min. aan het losrijden voordat die echt aan het werk mag.

bij mijn paard werkt het het beste als ik eerst galoppeer, anders loopt die soms wat onregelmatig in de draf. daarna is het goed dus vandaar die methode

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:34

ik probeer het meestal als volgt;
10 min. instappen/loswerken met lange (wel contact houdende) teugel al wat ruime figuren meepakken, daarna even losdraven, ook nog met een lange teugel beetje linksom, beetje rechtsom, wat grote voltes/achtjes en daarna de teugels oppakken en nagefelijk rijden en dan zo verder uitbouwen, het ligt er maar net aan wat ik wil gaan doen en met wie. En uiteindelijk weer 10 minuten uitstappen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:38

eerst rij ik haar los, dit in stap. Of als het warm weer is ga ik al gauw in een rustige draf.
Dan hangt er het van af wat ik ga doen.
Spring ik dan warm ik haar springgericht op.
bij dressuur rij ik dus gewoon.
En dan spring ik dus of rij ik figurenen of werk ik op een paar dingen van dressuur.
En daarna lang uitstappen of een wandelingetje maken!

En dit alles hangt er nog van af hoe het paard zelf staat! Ze kan ook eens een lome dag hebben of een dag dat ze minder zin heeft in iets. Ik pas me daar op aan Knipoog . Als het paard er ook maar plezier aan heeft...