Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lowara schreef:ik ben juist zeer pro elastiek. Elke hulpteugel kun je misbruiken, maar mits goed gebruikt doen ze wat de naam al zegt, helpen.
Ik heb heel lang een elastiek bij mijn merrie gebruikt omdat ze gewoon te sterk voor mij was om continue lag te werken. Ook gaf het elastiek ons allebei rust en ontspanning omdat ik niet continue hoefde te vechten waardoor de ontspanning snel kwam en ze nu gewoon fijn loopt![]()
ook bij mijn lessen rijden leerlingen regelmatig met een elastiek als extra hulpmiddeltje. mits je dat ding niet te strak zet, en de teugels vast blijft houden en goed van achteren rijdt, zie ik niet in wat er mis kan gaan

midgie schreef:zoek een geoee instructrice, die zal nooit een bijzet of wat dan ook aanraden.
Rianneke schreef:midgie schreef:zoek een geoee instructrice, die zal nooit een bijzet of wat dan ook aanraden.
dus een goede instructeur is gewoon anti-hulpteugel of begrijp ik em verkeerd?
ik vind een elastiek reuze handig... vind het een vriendelijke bijzet mits je em goed gebruikt! maar hij zal ook niet voor ieder paard geschikt zijn, denk aan de paarden die dus echt gaan hangen op een elastiek want dan verpruts je meer...
midgie schreef:Als iemand jou goed les wil geven , vind ik dat ze geen hulpteugels moeten gaan promoten, de fout is gewoon vaak bij de ruiter te zoeken, geeneen bijzet is in principe vriendelijk, vriendelijk is als de ruiter het paard op de jusite manier weet te rijden, dus op een vriendelijke manier, dus zonder bijzet
ooit bij topruiters naar trainingen gekeken? hoeveel er daar word gereden met slof......
midgie schreef:zoek een geoee instructrice, die zal nooit een bijzet of wat dan ook aanraden.
Als iemand jou goed les wil geven , vind ik dat ze geen hulpteugels moeten gaan promoten, de fout is gewoon vaak bij de ruiter te zoeken, geeneen bijzet is in principe vriendelijk, vriendelijk is als de ruiter het paard op de jusite manier weet te rijden, dus op een vriendelijke manier, dus zonder bijzet
Ik zie liever een ontspannen ruiter die correct rijdt en dit geleerd heeft via hulpteugels de correct worden aangehangen,dan een stressende ruiter en paard die het steeds mnaar niet snappen en het gevoel niet krijgen. pharagirlke schreef:Mijn lesgeefster heeft meooit aangeraden om een paar keer (zelfs geen hele week) met slof te rijden omdat mijn merrie gewoon niet snapte waar ze haar hoofd moest houden. Na 1x met slof rijden heb ik hem er al af kunnen halen, toen viel het kwartje.
Dus waarom zou een lesgever slecht zijn als die hulpteugels aan raad. Hij is slecht als hij de verkeerde hulpteugels aan raad/ze verkeerd leert gebruiken. (laat ik er bij zeggen dat ze eerst elastiek aanraadde, maar mijn paard voelde zich opgesloten et elastiek en kwam dan gewoon recht overeind. Kortom; stiek in 2 stukken. Op de slof deed ze dit niet)

_LizA_ schreef:HaIII .. IcKk Rydd.Altydd Met ElaStiiEk. MaaRr MeEstAl MEtt SlOff. WanTttTt die KnOll Wilt nOoiit LuiSteRe DuSss TreK ik Hem InN. De KrUllL,.