elastiek of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 18:10

ik zit erg te twijfelen. Of ik een elastiek ga gebruiken bij me haffie (dit onder begeleiding)

Op de stal waar ik ga staan. Rijden ze met elastiek. Omdat het bij mij op de stal waar ik nu sta. Wordt gezecht dat elastiek niet goed is en daarbij de rug vast zet.

Nu vroeg ik aan me stal waar ik kom te staan. Van waarom hun nou elastiek gebruiken. Ze zei van zo leren ze beter te ontspannen. Dus ik beetje op in van zet je zo de rug niet vast? Zegt zei: dat ligt er aan hoe je het gebruikt. Want ze vertelde ook dat ze een paardje hebben gehad die eerst elastiek had. En daarna niet meer.En dus bij minder gevroderde mensen niet aan de teugel ging lopen. En later kreeg hij last van zijn rug. (omdat er steeds op zijn rug gebonkt wordt) DAarna hadden ze weer elastiek gedaan. Zodat hij soepel over zijn rug ging lopen. En nu loopt die super en heeft nergens last van. Ze zegt ook het ligt er echt aan hoe je er mee omgaat.

Ook zei ze van. Als een paard echt niet ontspannen aan de teugel wilt lopen dan doet hij het ook niet. WAnt ze hadden een paardje gehad die wel laag liep. Maar echt niet aan de teugel. Elastiek stond gewoon op spaning. Want als een paard ontspannen loopt dan is er geen spanning op het elastiek.

Dus nu zit ik erg te twijfelen.
Bij mijn huidige stal ken ik iemand die longeerde aventoe met een elastiek. Omdat haar paard echt gewoon omhoog keek. En nu loopt hij super aan de teugel zonder elastiek. Hij heeft ook geen last van zijn rug.

Ik zit dus nogmaals erg te twijfelen. WAnt mijn haf loopt aan de pessoa (met longeren)aan de teugel. Ook als ik hem met longeersingel omdeot en dan aan beide kanten van zijn bit een longeertouw en dat door de longeersingel (soort van kar lopen) Dan loopt hij ook aan de teugel.

Maar met onder het rijden lukt hem niet om die rug los te krijgen.(waarschijnlijk omdat hij ex-manege pony is geweest. Ook al is dat 2 jaar geleden)

Daarom wil ik graag jullie mening over elastiek.

ArAx

Re: elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:22

Je kan het zowiezo een keer proberen kijken hoe het gaat als ze dan wel ontspannen wil met elastiek als je er op zit. Misschien kun je ook een keer zonder zadel rijden en proberen haar een beetje na te laten geven. Dan voel je goed haar rug waar ze dan die spanning heeft. Misschien doet ze het dan beter?!
iig succes! Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:46

Denk dat dit meer te maken heeft met jou houding of iets medisch. Als jij niet goed in evenwicht zit kan je paard ook moeilijk in evenwicht lopen maar kijk eerst zadel, rug etc na. Misschien heeft hij pijn. Zo niet zou ik ipv elastiek zitles nemen en goede instructie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:47

Vind elastiek zoiezo een slechte hulpteugel. Hij word ten eerste vrijwel altijd te vast gedaan. Daarbij heb je al snel het 'hang' ide met de elastiek en dat is niet wat je wil bereiken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:51

Dat vind ik idd ook. Zou dan kijken voor iets anders als je perse hulpteugel wil.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:57

ik ben juist zeer pro elastiek. Elke hulpteugel kun je misbruiken, maar mits goed gebruikt doen ze wat de naam al zegt, helpen.
Ik heb heel lang een elastiek bij mijn merrie gebruikt omdat ze gewoon te sterk voor mij was om continue lag te werken. Ook gaf het elastiek ons allebei rust en ontspanning omdat ik niet continue hoefde te vechten waardoor de ontspanning snel kwam en ze nu gewoon fijn loopt Ja
ook bij mijn lessen rijden leerlingen regelmatig met een elastiek als extra hulpmiddeltje. mits je dat ding niet te strak zet, en de teugels vast blijft houden en goed van achteren rijdt, zie ik niet in wat er mis kan gaan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 00:00

Lowara schreef:
ik ben juist zeer pro elastiek. Elke hulpteugel kun je misbruiken, maar mits goed gebruikt doen ze wat de naam al zegt, helpen.
Ik heb heel lang een elastiek bij mijn merrie gebruikt omdat ze gewoon te sterk voor mij was om continue lag te werken. Ook gaf het elastiek ons allebei rust en ontspanning omdat ik niet continue hoefde te vechten waardoor de ontspanning snel kwam en ze nu gewoon fijn loopt Ja
ook bij mijn lessen rijden leerlingen regelmatig met een elastiek als extra hulpmiddeltje. mits je dat ding niet te strak zet, en de teugels vast blijft houden en goed van achteren rijdt, zie ik niet in wat er mis kan gaan

maar dat is het hem net, heel veel lesgevers en klantjes zetten de elastiek zodanig vast dat peerd bna met zn neus óp de singel moet lopen om enigzins verlichting in de mond te voelen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 00:16

en dan gaat het mis ja Ja
Mijn motto, paard moet nog compleet omhoog kunnen zonder dat het bit ergens achter de kiezxen hangt.
Juist als het elastiek niet werkt, is het doel bereikt. maar ook psygisch kan zo'n ding helpen, ook al doet hij niets, de ruiter kan dit wel dneken en dus onbewust anders gaan rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:42

Ik blijf er toch voor om eerst het zadel enzo na te kijken (met singel aan de lange lijnen doet ze het wel dus enige verschil zie ik dan het zadel en de ruiter) en daarna zelf een goede houding te krijgen en dan verder te kijken of er eventueel een hulpteugel nodig is.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:45

[quote="plutolover"] WAnt mijn haf loopt aan de pessoa (met longeren)aan de teugel. Ook als ik hem met longeersingel omdeot en dan aan beide kanten van zijn bit een longeertouw en dat door de longeersingel (soort van kar lopen) Dan loopt hij ook aan de teugel.

Maar met onder het rijden lukt hem niet om die rug los te krijgen.(waarschijnlijk omdat hij ex-manege pony is geweest. Ook al is dat 2 jaar geleden)

quote]

Misschien zou het dan ook aan je manier van rijden kunnen liggen??? Heb je les?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:13

Ik zou het zeer zeker niet doen, paardrijden kun je ook heel goed zonder bijzet , zoek een geoee instructrice, die zal nooit een bijzet of wat dan ook aanraden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:20

midgie schreef:
zoek een geoee instructrice, die zal nooit een bijzet of wat dan ook aanraden.

dus een goede instructeur is gewoon anti-hulpteugel of begrijp ik em verkeerd?

ik vind een elastiek reuze handig... vind het een vriendelijke bijzet mits je em goed gebruikt! maar hij zal ook niet voor ieder paard geschikt zijn, denk aan de paarden die dus echt gaan hangen op een elastiek want dan verpruts je meer...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:27

Ik merk zelf ook idd dat ik de pony's waar andere instructeurs hulpteugels voor aanraadde nu gewoon kan rijden of dat ze lichamelijk iets hadden/hebben waardoor ze het niet kunnen of dat het ruig niet goed ligt. Er is veel verandert in mijn houding en zit en ik leer nu cht rijden dus een paard met buiging de bocht door ipv zijn hoofd in stellen vragen op mijn binnenhand en hopen dat de rest er goed achteraan loopt Tong uitsteken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:12

Rianneke schreef:
midgie schreef:

dus een goede instructeur is gewoon anti-hulpteugel of begrijp ik em verkeerd?

ik vind een elastiek reuze handig... vind het een vriendelijke bijzet mits je em goed gebruikt! maar hij zal ook niet voor ieder paard geschikt zijn, denk aan de paarden die dus echt gaan hangen op een elastiek want dan verpruts je meer...

Als iemand jou goed les wil geven , vind ik dat ze geen hulpteugels moeten gaan promoten, de fout is gewoon vaak bij de ruiter te zoeken, geeneen bijzet is in principe vriendelijk, vriendelijk is als de ruiter het paard op de jusite manier weet te rijden, dus op een vriendelijke manier, dus zonder bijzet Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:25

midgie schreef:
Als iemand jou goed les wil geven , vind ik dat ze geen hulpteugels moeten gaan promoten, de fout is gewoon vaak bij de ruiter te zoeken, geeneen bijzet is in principe vriendelijk, vriendelijk is als de ruiter het paard op de jusite manier weet te rijden, dus op een vriendelijke manier, dus zonder bijzet

vind het antwoord wel grappig eigenlijk Haha! ooit bij topruiters naar trainingen gekeken? hoeveel er daar word gereden met slof......

(ik ben ook niet van de hulpteugels omdat ik alles rijtechnisch probeer op te lossen, maar bij een jong paard wat net onder het zadel is kan een elastiekje wel handig zijn....)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:36

midgie schreef:

Als iemand jou goed les wil geven , vind ik dat ze geen hulpteugels moeten gaan promoten, de fout is gewoon vaak bij de ruiter te zoeken, geeneen bijzet is in principe vriendelijk, vriendelijk is als de ruiter het paard op de jusite manier weet te rijden, dus op een vriendelijke manier, dus zonder bijzet

de fout kan wel bij de ruiter te vinden zijn, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden Knipoog Ik zie liever een ontspannen ruiter die correct rijdt en dit geleerd heeft via hulpteugels de correct worden aangehangen,dan een stressende ruiter en paard die het steeds mnaar niet snappen en het gevoel niet krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:49

Mijn lesgeefster heeft meooit aangeraden om een paar keer (zelfs geen hele week) met slof te rijden omdat mijn merrie gewoon niet snapte waar ze haar hoofd moest houden. Na 1x met slof rijden heb ik hem er al af kunnen halen, toen viel het kwartje.

Dus waarom zou een lesgever slecht zijn als die hulpteugels aan raad. Hij is slecht als hij de verkeerde hulpteugels aan raad/ze verkeerd leert gebruiken. (laat ik er bij zeggen dat ze eerst elastiek aanraadde, maar mijn paard voelde zich opgesloten et elastiek en kwam dan gewoon recht overeind. Kortom; stiek in 2 stukken. Op de slof deed ze dit niet)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 20:30

Het zadel is al een paar keer naar gekeken. Donderdag komt er nogmaals iemand naar kijken. Een goede zadelmaker.

Zelf heb ik nog geen elke week les. Helaas. de instructie heet niet alltijd tijd. DE andere heeft het niet op haflingers. En ik mag er geen van buitenaf. En de andere 2 Instructiece's mogen geen les geven. Op mijn nieuwe stal wil ik om de 2 weken les. oimdat het 18 euro voor 3 kwartier is. Ik wil het eerst ook zonder proberen.

En het komt ook omdat hij ex-manegepony is geweest. Want als al die kinderen op je rug gaan lopen denderen ga je rug wel vast zetten.

Maar was gewoon benieuwd naar meningen hierover.

Het kan natuurlijk ook aan me houding liggen. Dat zal best. Maar er is nog nooit iemand gelukt om hem aan de teugel te rijden. Terwijl ik zat vriendinnen hebt met een eigen paard die super lopen. Zo heb ik een vriendin zonder eigen paard. Die krijgt het echt bijna bij elk paard voorelkaar. (ze zaagt niet) Maar het lukt bij haar ook niet. Wel zit zijn achterhand er onder. Het scheelt ook een klein stukje wat hij niet nageeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:21

JE zou ook werk aan de hand kunnen gaan doen en dat langzaam omzetten naar iemand erop die het helemaal overneemt. Kan je wel wat tips geven, maar via pb.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:03

pharagirlke schreef:
Mijn lesgeefster heeft meooit aangeraden om een paar keer (zelfs geen hele week) met slof te rijden omdat mijn merrie gewoon niet snapte waar ze haar hoofd moest houden. Na 1x met slof rijden heb ik hem er al af kunnen halen, toen viel het kwartje.

Dus waarom zou een lesgever slecht zijn als die hulpteugels aan raad. Hij is slecht als hij de verkeerde hulpteugels aan raad/ze verkeerd leert gebruiken. (laat ik er bij zeggen dat ze eerst elastiek aanraadde, maar mijn paard voelde zich opgesloten et elastiek en kwam dan gewoon recht overeind. Kortom; stiek in 2 stukken. Op de slof deed ze dit niet)

het hoeft niet perse dat hij/zij slecht is als ze een bijzet aanraden, maar het is niet de manier vind ik zelf, je kan je paard ook duidelijk maken zonder wat voor hulpteugels waar hij zijn hoofd moet dragen.
Je kan idd b.v eerst aan de hand trainen, maar dat is idd moeilijk om zo even uit te leggen,

IK vind het gewoon zo jammer dat mensen tegenwoordig best wel snel naar de hulpteugel pakken , terwijl vaak het probleem niet bij het paard ligt , maar bij de ruiter die niet snapt hoe je een paard zonder kan leren hoe hij heel mooi kan lopen.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:14

ik longeer mijn paard (voor de afwisseling) met enige regelmaat met de elastiek. je moet ervoor zorgen dat het paard in een natuurlijke en goede houding word gezet, en hierbij niet te veel gaat hangen op de stiek. Goed voorwaarts drijven is hiervoor een optie. Als het paard gaat hangen in de stiek, denkt hij dit ook te mogen tijdens het normale rijden, dus zonder stiek, wat dan weer heel moeilijk is om af te leren. Begin er niet ondoordacht aan, alleen met goede begeleiding.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:36

ik gebruik ook wel eens een elastiek die doe ik dan tussen de voorbenen en niet te strak zodat ie alleen inwerkt als het hoofd omhoog komt, nu rij ik ook vaak zonder en dan gaat het al een stuk beter.

mijn pony drukte steeds zijn rug weg en was heel gespannen, nu loopt ie al een stuk beter met zen koppie naar beneden en zen achterhand eronder. dus ik vind het een goede hulpteugel als ie gewoon goed gebruikt word.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:09

Van een elastiek kan je paard leren om op je handen te gaan hangen.
Geen elastiek gebruiken. Als je een hulpteugel gebruiken wilt, gebruik dan een thiedemann teugel, en als je vaker longeert, een Pessoa.

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:12

Mijn lease-manege pony loopt ook met elastiek en ik vind het maar vervelend. Ze gaat inderdaad op je handen hangen, maar als ik haar dan meer door vraag gaat het wel beter. Toch vind ik ze maar niks.

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:29

_LizA_ schreef:
HaIII .. IcKk Rydd.Altydd Met ElaStiiEk. MaaRr MeEstAl MEtt SlOff. WanTttTt die KnOll Wilt nOoiit LuiSteRe DuSss TreK ik Hem InN. De KrUllL,. Bloos

in de krul trekken??!!