Zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Santian

Zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:14

Mijn paardje staat nu nog lekker buiten gras te eten, maar binnenkort halen we haar naar huis toe.
Ze moet natuurlijk zadelmak gemaakt worden, en dit willen we laten doen door iemand die hier verstand van heeft. Mijn droom is stiekem toch wel dat ik er zo snel mogelijk er een keertje op kan stappen, om haar even aan te voelen. Wat vinden jullie? Toch maar langer wachten of kan het geen kwaad? Haha!

sas_dancer

Re: Zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:24

hoe oud is het paardje Lachen ?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:25

Zomaar op een paard klimmen dat niet is ingereden? Dat lijkt me onverstandig en onverantwoordelijk. Nog even geduld, zou ik zeggen.

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:27

Ligt er aan wat je bedoelt? Hoe oud is je paard, door wie laat je hem/haar inrijden en wil je er voor die tijd op of na die tijd.

Santian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:34

Mijn paardje komt terug als ze 2 en half is en dan wordt ze wel zadelmak gemaakt, en als ze dan een paar keer bereden is wil ik er graag een keertje op, natuurlijk wel onder begeleiding.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:36

te vroeg!
een paard van 3 jaar is al beetje vroeg maar als je dan maar 2,3 en soms 4 keer per week rijd dan is het nog te doen maar een 2,5 jarige zou ik nog even half jaartje of iets langer nog laten staan.
en helemaal als die nog niet goed volgroeid is

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:38

Als je paardje gewend is aan een ruiter op de rug, kan het wel. Kun je het niet bespreken met de persoon die haar inrijdt? Als dat die begeleiding is waar je het over hebt, waarom vraag je het dan aan ons Clown

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:41

Niet doen! Bij 2,5 jaar zijn de groeischijven nog niet dicht. Als je het paard nu al gaat inrijden, dan is dat dus slecht voor de gewrichten en kan hij/zij later allerlei klachten krijgen zoals slijtage en arthrose. Het is dus beter om te wachten tot het paard minimaal 3 is, maar beter als hij/zij 4 jaar is. Sla de diverse boeken er maar op na of vraag het aan je veearts! Succes.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:45

bedoel je niet gewoon of het verstandig is om een ander op een paardje te laten rijden terwijl iemand bezig is deze in te rijden?
Dat ligt gehaal aan het paardje vind ik en dat kan dus alleen de ruiter je vertellen. Als het beestje gewoon heel vertrouwd is vind ik het prima kunnen.

verder over de leeftijd ben ik het met de rest eens.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 07:13

-> OMG

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:56

ik zou het paard sowieso nog minimaal een half jaar langer op het land laten
en dna op het gemak zadel mak maken , een keer erop en dna verder kijken

Chloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:34

Santian schreef:
Mijn paardje komt terug als ze 2 en half is en dan wordt ze wel zadelmak gemaakt, en als ze dan een paar keer bereden is wil ik er graag een keertje op, natuurlijk wel onder begeleiding.

laat hem een half jaartje op een stal staan
en laat hem even in rijden door een profesionele ruiter
en ga er dan zelf op zitten ? ideete misschien Lachen

angie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:05

Hoi
Ik zou er nog maar even mee wachten en er eerst een band mee opbouwen zodat je paard je vertrouwd ik heb er zelf 1 van 3 jaar en ben nu net begonnen met inrijden heb met zn 2 jarig leeftijd veel grondwerk gedaan longeren minstens 3 keer in de week en verder lekker met hem bezig zijn elkaars vertrouwen winnen dat vind ik met een jong paard erg belangrijk

anouk_daris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:08

Nog niet doen !
een paard van 4/5 jaar is pas volgroeit !
als een paard nog zo jong is, en je gaat erop zitten kan het zyn dat het "scheef"wordt !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:35

Zadelmak maken, laten wennen aan zadel en bit en alles wat daarbij komt kijken, kan op leeftijd van 2,5 jaar heel goed, en er ook opstappen en even kijken wat hij doet zal voor een keertje geen probleem zijn. Het probleem is dat, als je bij het zadelmak maken wel problemen tegen komt, dat je dan door moet. Op het verkeerde moment stoppen omdat de kalender aangeeft dat het nog niet kan, bevestigd het paard in het ongewenste gedrag (bokken bij opstappen, rennen als het zadel er op gaat)
Ander risico is dat paarden zich heel snel gaan vervelen. Ook al zou je er een basis inbrengen met longeren, zadel erop en een of twee keer ruiter erop, kun je ze gewoon geen half jaar domweg rondjes laten lopen aan die longelijn.

Dus: als je al begint, wees bereid om door te gaan tot je op een goed moment aankomt zodat je kunt stoppen. En als je eenmaal begint, waak ervoor dat ze zich gaan vervelen.

Al met al zou ik zeggen dat je het beste nog even kunt wachten. En ik zou het zadelmak maken uit handen geven en laten doen door iemand die er echt ervaring mee heeft, zodat je zeker weet dat het goed gebeurt.

Er zijn overigens al meer topics hierover geweest. Kijk even hier:

viewtopic.php?f=4&t=405744

viewtopic.php?f=105&t=792758

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:36

OMG --> RT-P.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:05

Cassidy schreef:
Zadelmak maken, laten wennen aan zadel en bit en alles wat daarbij komt kijken, kan op leeftijd van 2,5 jaar heel goed, en er ook opstappen en even kijken wat hij doet zal voor een keertje geen probleem zijn.

Wie zegt dat het geen probleem is om op een 2,5 jarig paard te gaan zitten? De literatuur, wetenschappelijke onderzoeken en dierenartsen in ieder geval niet!

Je bedoelt natuurlijk goed, maar dit soort uitspraken zal een aantal mensen verleiden om toch te vroeg hun paard te gaan inrijden... Ik heb drie pony's (gehad) waarvan één met hoefkatrolontsteking + arthrose en twee met spat. Twee van de drie zijn te vroeg ingereden (toen ze nog niet van mij waren) en eentje is weliswaar laat ingereden (door mij) maar blijkt achteraf al vòòr zijn 2e jaar al regematig gelongeerd te zijn Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:11

Misschien is het handig op toch de links in het antwoord boven dat van jou eens door te lezen, en je dan nog een keer de vraag stellen wat het verschil is tussen zadelmak maken en een of twee keer een lichtgewicht ruiter erop en echt inrijden...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:16

Ik snap dat jij dat bedoelt (daarom schreef ik ook dat je het goed bedoelt) maar ik vrees dat niet iedereen die links gaat lezen en in je antwoord een vrijbrief zien om een paard te vroeg in te gaan rijden. Je antwoord is dus ook niet helemaal fout, maar ik wilde het voorzekerheid nog even aanvullen Haha!

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:25

Zadelmak maken is een kunst appart! Helaas beginnen veel mensen zelf met het verkeerde aan te leren voordat het niet meer gaat en ze 'm bij een prof brengen.
Helaas heb je er dan veel meer problemen mee, omdat ze of al teveel conditie hebben of ergens van geschrokken zijn in 1 van de handelingen en je dit dus moet oplossen!

Wij hebben dan ook het liefst een paard wat zo uit de wei komt die al ruim drie is en ergens nu mei, juni (voor vroege 3 jarige) zadelmak gemaakte kan worden. We rijden ze gelijk door zo'n maand of drie in totaal en dan nog even voor een paar maandjes terug de wei op. Paarden die wat later drie zijn komen ook wat later aan de beurt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:31

@ Bokjes, kijken jullie naar het echte geboortedatum, of is ieder paard per 1 januari in jullie ogen al 3?

En idd, iets een paard iets goed aanleren is net zo snel gedaan als een paard iets verkeerds aanleren. Alleen krijg je dat laatste er maar heel moeilijk weer uit...

kimly890

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:35

ik xou het pas doen als je begleider het goed vind en het paard en klaar voor is en niet dat het dadelijk fout gaat ...

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:37

@Cassidy: We kijken in het jaar dat ze drie worden naar de maand waarin ze geboren zijn!

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:37

Snel al op haar 2 en een half jaar!!
Ik zou nog even wachten..
En als 3-jarige beginnen met het zadel erop.. Of eerst alleen wat poetsen of aan een touwtje lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:03

bokjes schreef:
@Cassidy: We kijken in het jaar dat ze drie worden naar de maand waarin ze geboren zijn!

Kijk je behalve de kalender ook naar het paard, of hij het wel aankan?