Hoevaak rijden jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dancertjje

Hoevaak rijden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 20:51

Hoevaak rijden jullie je 4/5 jarige paard per week? En wat is het beste volgens jullie?

Groetjes

happyjoyce

Re: Hoevaak rijden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:18

Toen mijn pony nog vier en begin 5 was reed ik haar meestal twee dagen en dan had ze weer een dag rust. Of i.p.v rijden longeren natuurlijk.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:20

er is een etiket.
3 jarige 3x p/w 20 min (langer kunnen ze de aandacht er niet bijhouden)
4 jarige 4x p/w
en 5 jarige 5x p/w

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:52

Wat ik altijd doe: 2 dagen rijden (kan ook 1 dag een buitenritje zijn), dan een dag onbelast beweging (longeren, molen, paddock, land) dan weer rijden, dan een dag onbelast beweging, enz, enz.
Wel zorg ik dat ze minimaal 1 of 2 x niet aan het werk hoeft.
Is ook nog goed voor de afwisseling!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:54

Dat is per paard verschillend, maar het schema van Griebels is een goede richtlijn.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 07:41

Schema van Griebels heb ik met mijn paard ongeveer aangehouden.
En een 3-jarige echt kort, max een half uur.
4-jarige afwisselend een half uurtje andere keer 3 kwartier en heel soms een keer doortrainen tot een uur.
Nu is ie 5 en train in soms nog een half uurtje, maar train steeds vaker wat langer door richting een uur.

_justlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:57

Roxx schreef:
Dat is per paard verschillend, maar het schema van Griebels is een goede richtlijn.

Ja ik denk ook wel dat dit een goede richtlijn is...Aan het paard merk je waarschijnlijk vanzelf wel wanneer hij/zij het zat is en niet meer geconcentreerd is Lachen

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:04

is ze net beleerd?

zo ja; dan zou ik elke dag 20 minuutjes gaan, en dan vooral stappen & draven.

als ze al een tijdje bereden is ben ik het met griebels eens Lachen

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:07

ik zou ongeveer 4 dagen doen.. en dan miss een 5e dag erbij om een beetje de omgeving te verkennen ofzo.. misschien een keer een buitenritje maken.. een keer aan de hand een ommetje stappen.. dat soort dingen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:28

Griebels geeft een mooi schema. Al zal ik er zelf voor kiezen om pas met 4 jaar te beginnen, en dan het eerst half jaar 3x p/w 20 min en daarna het lijstje van Griebels.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:04

Mijn merrie is nu 4 jaar en is net zadelmak... Ze loopt heel weinig. Zou eigenlijk meer moeten zijn omdat haar buik eraf moet Haha!

Just_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:21

Amai, is dat echt zo zoals Griebels zei Gaaaap ?
Mijn bijrijdhaf is een aantal maanden zadelmak (hij is nu 3,5).. IK rijd hem altijd 3kwartier, en dan zweet hij helemaal niet.. De eigenaren pakken hem zelf mee op weekend, en dan loopt hij van smorgens tot savonds.. Hij staat na dat weekend wel een aantal dagen stil..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:23

Dat zou ik dus echt te veel vinden voor zo'n jong paard, dat schema van griebels is een hele mooie richtlijn.
Mijn 3-jarige staat lekker niks te doen overigens ( ik moest zo nodig zwanger worden ). Als ik er weer op ga, dan houd ik in het begin het ook op 3 x 20 min en dan uitbouwen volgens dat schema.

Just_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:25

erleyne schreef:
Dat zou ik dus echt te veel vinden voor zo'n jong paard, dat schema van griebels is een hele mooie richtlijn.
Mijn 3-jarige staat lekker niks te doen overigens ( ik moest zo nodig zwanger worden ). Als ik er weer op ga, dan houd ik in het begin het ook op 3 x 20 min en dan uitbouwen volgens dat schema.

Ohw.. Dat wist ik echt niet hoor.. Moet ik nou terugvallen op dat schema? Of gewoon verdergaan zoals ik bezig ben? Want ik denk dat hij het lachen gaat vinden, 20min.. Hij kan echt veel meer aan..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:27

Hij kan nu meer aan, omdat hij conditie heeft gekregen. Dat zegt nog niks over de gevolgen op lange termijn, zowel geestelijk als voor zijn botten en pezen. Ik zou als ik jou was een paar flinke stappen terug zetten, bijvoorbeeld hem een tijdje lekker vakantie geven ( vind ik sowieso geen slecht plan bij die jonkies ) en daarna rustig verder werken en dan zeker niet te lang.

Just_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:29

erleyne schreef:
Hij kan nu meer aan, omdat hij conditie heeft gekregen. Dat zegt nog niks over de gevolgen op lange termijn, zowel geestelijk als voor zijn botten en pezen. Ik zou als ik jou was een paar flinke stappen terug zetten, bijvoorbeeld hem een tijdje lekker vakantie geven ( vind ik sowieso geen slecht plan bij die jonkies ) en daarna rustig verder werken en dan zeker niet te lang.

Hij staat nu wel heel veel stil hoor.. Rij er niet meer iedere week op (geen tijd, slecht weer, ...)
Ik zal er rekening mee houden Lachen..
Ohja, proficiat met je zwangerschap Haha!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:36

we hebben 3 3jarigen. en die mogen mar 2 x in de week onder het zadel.
Amber is 4 en die rijd nu ongeveer 4/5 in de week.

Mefr0uwtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:16

haai haai,,

Het rijden van een paard moet je opbouwen,,
een 4/5 jarige kan je gerust 5/6 dagen per week rijden ( als ze de conditie ervoor hebben en natuurlijk geen 1 1/5 uur per keer.

Zelf heb ik paarden ingereden en dan zet je ze in een sorrt training schema en dan rij je eerst bijv 15 min en dan gaat het langer.
K reed op een 3,5 jarige merrie al 5 keer in de week een half uur..

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:35

Mefr0uwtjuh schreef:
haai haai,,

Het rijden van een paard moet je opbouwen,,
een 4/5 jarige kan je gerust 5/6 dagen per week rijden ( als ze de conditie ervoor hebben en natuurlijk geen 1 1/5 uur per keer.

Zelf heb ik paarden ingereden en dan zet je ze in een sorrt training schema en dan rij je eerst bijv 15 min en dan gaat het langer.
K reed op een 3,5 jarige merrie al 5 keer in de week een half uur..

je kan ook een beetje teveel van het goeie vragen.
je paard moet conditie opbouwen.
en er plezier in houden.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:49

Vind het schema van Griebels wel een goede richtlijn inderdaad.

Hoor ook vaak "ja ik kan wel vijf dagen per week op mijn driejarige rijden want dat vind hij hartstikke leuk, als hij het niet leuk zou vinden of er last van zou hebben zou hij wel in protest komen".
Dit vind ik altijd een redelijk stomme beredenering, paarden (vooral jonge paarden) moet je vaak tegen zichzelf beschermen. Niet alle paarden zullen in verzet komen als iets ze niet zint, en dan merk je de gevolgen later pas en ben je zuur. Knipoog

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:13

ik zou 3 a 4 dagen doen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:56

4 jarig, zo'n beetje 4/5 keer per week, en dan meestal ohz, af en toe voor de kar.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:35

griebels schreef:
er is een etiket.
3 jarige 3x p/w 20 min (langer kunnen ze de aandacht er niet bijhouden)
4 jarige 4x p/w
en 5 jarige 5x p/w

Paarden worden nu wel over één kam geschoren, en ik ben het niet met je schema eens. Lachen Maargoed, dat is andere discussie.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:17

Ik heb zelf een drie jarige, en ik ben het voorlopig even zat met het bemoeierige van iedereen. Dat een drie jarige niet lang en vooral niet heel zwaar kan rijden is natuurlijk logisch. Maar ze kunnen prima elke dag bezig zijn, mits dat goed opgebouwd wordt. Van in een keer zadelmak naar elke dag wat doen is vragen om ellende, maar als een paardje laat merken dat ie plezier heeft met rijden, kan je toch wel wat vaker in de week rijden dan drie keer. Ik zelf rijd 5 keer in de week, waarvan 4 keer serieus (maar rustig en ontspannen!), kort trainen, en die andere keer is het vooral lekker ontspannen. Wil overigens niet zeggen dat ik tijdens de training niet ontspannen rijdt, ik rijd juist naar het ontspannen, vrolijk lopen van mijn merrie. Soms stap ik op andere dagen zonder zadel, of longeer ik even of stap ik buiten. Ben het er verder wel mee eens dat een driejarige moeilijk langer dan een halfuur kan rijden, rijd zelf ook absoluut niet langer. Als een paard ouder is, kan je inderdaad wat zwaarder werk gaan doen, want eigenlijk hangt het rijden vooral af van wát je doet tijdens het rijden. En niet alle paarden zijn hetzelfde, de een heeft meer moeite met rijden dan de ander. Allemaal dingen waar je gewoon persoonlijk rekening mee moet houden. Lachen

Edit: ik weet héél goed wat mijn paard aan kan, dus géén gezeur dat ik haar tegen zichzelf moet beschermen! Ik ben namelijk uiterst voorzichtig met mijn merrie, en let ook goed op of ze mijn rijden aan kan. Dus als ze een dag wat minder goed loopt snap ik haar hint wel, en doe ik wat anders, rustigers.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:55

HorseFury schreef:
Edit: ik weet héél goed wat mijn paard aan kan, dus géén gezeur dat ik haar tegen zichzelf moet beschermen!

Doel je op mijn post?
Er staat namelijk vaak, en niet altijd.
Als jij denkt dat jouw paard dit aankan vind ik het prima. Het zou niet mijn manier van aanpak zijn, maar ik ben jou niet natuurlijk. Knipoog