Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
.
ariiane schreef:Het is juist ontspanning. mijn paard die 11 is en zich gedraagt als een 3/4 jarige doet het ook. Het gaat vanzelf weer over
_angela_ schreef:Nee, gaat niet vanzelf over. Als het paard zich ergens aan blijft ergeren, dan gaat het pas over als je de ergenis wegneemt...
saaraah schreef:Die van mij deed dat eerst ook wel veel, maar toen had ik er een enkelgebroken bit in. Nu heb ik er een dubbelgebroken bit in en doet ze het veel minder, geeft ze ook makkelijker op na..
Dus misschien is dat ook een idee?
(bij ons wel)
Idd een dubbel gebroken bitje wil ook wel helpen tegen spanning. Heb mijn 4 jarige er veel fijner op lopen. _angela_ schreef:Nee, gaat niet vanzelf over. Als het paard zich ergens aan blijft ergeren, dan gaat het pas over als je de ergenis wegneemt...
Venetia schreef:Spanning gaat over door ervaring en vertrouwen, dat is dus min of meer vanzelf. Alleen als tandenknarsen voorkomt uit pijn of gewoonte gaat het niet vanzelf over!
_angela_ schreef:Venetia schreef:Spanning gaat over door ervaring en vertrouwen, dat is dus min of meer vanzelf. Alleen als tandenknarsen voorkomt uit pijn of gewoonte gaat het niet vanzelf over!
maar dan nog: je hebt de oorzaak weggenomen. je hebt het paard dan namelijk geleerd dat het kan ontspannen als je erop zit. Het is bij tandenknarsen dus ALTIJD van belang om het ongemak weg te nemen, en dat kan door het opbouwen van vertrouwen zijn, maar ook door een medische oorzaak weg te nemen.