paard is bang voor de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Rosalie

paard is bang voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:33

Hooii
ik heb sinds een kleine maand nu een verzorgfjord,, t'gaat allemaal heel lekker, en t'is der superleuk
hij loopt al goed nagelijk enz.
hij heeft alleen meer voor de kar gelopen dan onder het zadel..
ze hebben me geadviseerd om nog niet te galoperen de 1e keren, pas waneer ik em beter kende,,
nou mog ik laatst proberen te galoperen, het ging ongeveer zo; zoef ---------->

hij pakt het bit vast en hij is weg, der gewoon bang voor krijgen we het idee,, op buitenritten en in het weiland galoppeert ie wel gewoon, maar in de bak niet ...
nou weet ik dat ik gewoon moet blijven oefenen, maar heeft iemand nog handige tips ?

laat ze horen !

xx. Rosalie

Selma204

Re: paard is bang voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:37

Ik ken mensen [ik zeg niet dat ik dit een erg goed idee vind hoor maar tis heeel mischien wat]
die mensen gaan als hun paard het bit vast pakt zagen omdat hij dan geen houvast meer heeft op het bit

ik vind het niet zo'n mega idee maar mischien dat je het wilt proberen

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:38

uhm nee dat lijkt me niet echt een goed idee..
omdat hij bang is ga ik em niet in zijn mond zagen, daar los je helemaal niks mee op
Laatst bijgewerkt door xx_Rosalie op 08-07-07 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:39

zit je er dan ook op? misschien kan je hem veel longeren& belonen als het goed gaat..

anders weet ik het ook niet Knipoog

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:41

gewoon veel oefenen en blijven proberen zen vertrouwe winnen en elke keer op het gemak aanspringen kleine stukkies galoperen en terug nemen en het weer proberen. ook buiten als hij het goed doet veel belonen en rustig galoperen geen ren galop buiten maar probeer hem ook buiten onder controle te houden. en blijven oefenen en geef hem vertrouwe er in

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:42

ik heb zaterdag voor het eerst gagalopeerd, en ze vertelden dat het voor zijn doen echt heel erg goed was, dus had em al flink beloond,,
longeren is idd wel een idee,, maar ze vedrtelde dat ie wel eens op zijn knieen door de bak heen crostte, ( hij heeft een balansprobleem ) en ik denk dat ie met longeren dan omvalt..

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:43

dat kleine stukjes galoperen is idd een goed idee, maar wel moeilijk, want hij pakt et bit vast

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:47

langzaam op pakken en eventueel straffen voor het vastpakken van het bit. een klein tikje met de zweep. en lekker ontspannen rijden. en idd lekker longeren en ook aan de longe aan galoperen en weer terug nemen. en als je denkt dat het met evenwicht te maken heeft veel figuren rijden in draf en rechte lijnen aan het even wicht werken en dan eerst in stap en draf voor je aan de galop gaat werken. maar eerst lekker grond werk en vertrouwen opbouwen

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:47

veel voltes proberen te rijden Knipoog ?

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:54

jah, maar volgens mij heeft ie dat alleen in de galop ( iig heb ik niet et idee dat ie daar last van heeft in draf en stap )
maar ik zou der opletten
bdankt voor de reacties !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:07

Misschien is het probleem wel met het mennen ontstaan , voor de kar mogen ze meestal niet in galop en worden er voor gestraft, du swaarschijnlijk heeft hij een soort vluchtgedrag als hij in de galop moet ,
Wat ik zou zoen is veel loswerken in een roundpen en hem leren normaal aan te springen en ook dat hij mag galopperen zonder dat hij op de vlucht heoft te gaan, vraag eens aan de mensen wat er gebeurd is voor de kar , hoe ze hem corigeerde als hij in galop aan sprong,
Nooit zagen, is heel pijnlijk en faar zal hij alleen maar harder op gaan lopen, als je iets wil bereiken doe het dan met een teugel nooit 2 tegelijk oppakken, zeker niet bij een paard wat op de loop gaat en het bit vastpakt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:03

De meeste paarden die ik ken die voor de kar zijn beleerd hebben in het begin moeite met galopperen. Maar dat is bij allemaal goed gekomen. Ze willen of niet of ze gaan heel hard. Vooral rustig blijven en probeer de volte op te sturen als ie te hard gaat,

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 09:12

dankjulie wel,, ik ga der zo heen, dus ik zou et proberen Ja

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:15

je hebt ook speciaale bitjes die een paard niet kan vastpakken.

Mijn paard kon/durfde eerst ook niet te galopeeren, heb je het wel eens geprobeert aan de longeerlijn? mischien als je hem of daar laat galopeeren dat die het van zelf makkelijker gaat vinden.
en idd zoals de andere zeggen, probeer hem op de volte te sturen als die er zo hard van door gaat.

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 10:01

ik probeerde em zaterdag op de volte te sturen, alleen lukt dat niet.. dan rent ie gewoon kijhard door,,

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:08

weet je zeker dat hij bang is? Is het trouwens de fjord uit je profiel die je met s&t rijdt? want zie zat daar de stang erg los hangt misschien als je die er bij doet dat je net wat meer te zeggen hebt

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:20

Ik denk niet dat het angst is maar gewoon een balans probleem.
Hij gaat knetterhard omdat hij het moeilijk vind, niet omdat hij bang is (dat kan verklaren waarom het buiten (op een recht stuk) wel goed gaat.
Gewoon veel oefenen, korte stukjes galoperen, veel belonen en vooral niet zagen!
Als hij echt heel erg hangt kan je eens proberen om de teugel "los" te gooien.
Gewoon in één keer je handen naar voren en weer terug nemen (niet trekken)

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:57

Misschien is het een idee om hem gewoon te laten rennen, zonder tegen te werken en zodra hij iets rustiger wordt probeer je hem beetje voor beetje terug te nemen tot een normaal, beheerst galopje?

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:59

zo hauw ie het goed doet belonen en hem gerust blijven stellen

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:00

ik denk niet dat hij 'bang' is.
waarom in de bak bang zijn voor galop? en buiten niet? en daarbij, galop is een veel natuurlijkere gang voor een paard dan draf...

volgens mij is het een vorm van 'verzet'.

hard rennen is een stuk makkelijker en minder inspannend dan aan elkaar onder je te galopperen...

dit ga je niet in 1x via een berichtje op het forum oplossen, veel oefenen en lessen.

persoonlijk zou ik het paard op een volte of afgezette kleinere bak ( zoals een longeerring) steeds kleine stukjes laten galopperen, en heel streng neerzetten op het moment dat hij gaat rennen..

niet voor iedereen werkt het zomaar, je moet je er zelf wel goed bij voelen.

maar dat een paard bang zou zijn om te galopperen vind ik moeilijk om te geloven.

misschien bang van de ruiter ( het gevoel op zijn rug), maar dan zou hij buiten ook zo moeten doen.

succes er mee!!
Laatst bijgewerkt door MisDaad op 09-07-07 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:01

ladymagic schreef:
Ik denk niet dat het angst is maar gewoon een balans probleem.
Hij gaat knetterhard omdat hij het moeilijk vind, niet omdat hij bang is (dat kan verklaren waarom het buiten (op een recht stuk) wel goed gaat.
Gewoon veel oefenen, korte stukjes galoperen, veel belonen en vooral niet zagen!
Als hij echt heel erg hangt kan je eens proberen om de teugel "los" te gooien.
Gewoon in één keer je handen naar voren en weer terug nemen (niet trekken)

mee eens

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:07

Snelheid in galop in een bak komt idd door een balansprobleem. Paard is niet sterk genoeg om die korte wendingen te maken. Als je de mogelijkheid hebt om in een grote bak te rijden (groter dan 20x40M) kan dat al een stuk schelen, dan hoeft hij die hoeken niet zo scherp door...

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:18

en ik zou hem juist op een volte en op de buiten teugel rijden Knipoog hihi..

over dat balans waren we het eens, maar ik denk dat je de achterhand op een volte makkelijker 'sterk' maakt, omdat het paard dan ( als je hem niet over de buitenkant weg laat lopen ) van nature het binnen achterbeen al meer onder de massa plaatst

zo zie je maar weer.. meerdere oplossingen mogelijk, maar net wat je zelf fijn vind.

maar ik zou hem nooit laten rennen, dat zou ik zeker afstraffen!

gewoon kleine stukjes doen Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:26

niet in balans zijn en daar angst voor hebben is ook mogelijk hoor. Het gevoel dat ze uit evenwicht raken veroorzaakt paniek en nog harder rennen. Net zoals er paarden zijn die juist niet meer durven lopen wanneer ze voelen dat ze uit balans raken.

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 21:16

Maureenn schreef:
weet je zeker dat hij bang is? Is het trouwens de fjord uit je profiel die je met s&t rijdt? want zie zat daar de stang erg los hangt misschien als je die er bij doet dat je net wat meer te zeggen hebt

dat zijn hele oude foto's met de eigenaar erop,, ik rij met gewoon een trensje