Rijden met bijzet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carry

Rijden met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 19:59

Hallo,

Ik wil graag een discussie starten over rijden met bijzetteugels. Heeft een van jullie het ooit eens gedaan? En waarom?

Ik heb een keer V gereden met bijzet omdat ik hem niet meer durfde los te laten. Na die ene keer met bijzet, dat hij niet zijn hoofd omhoog kon gooien en wegrennen, ging het rijden steeds beter (ben door andere redenen dan het rijden ermee gestopt). Ik vind het zelf wel goed, de bijzet trok hem niet in de krul en ik durfde mijn hand mee te geven. Verder onderving het paard er ook geen hinder van.

Wat vinden jullie? Rijden met bijzet goed of juist heel slecht? En waarom bijvoorbeeld bij longeren wel en bij rijden niet.

Groetjes carry

Minidroppie

Re: Rijden met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:01

Als het nodig is, is het goed. Zolang je paard er maar niet mee in de krul word getrokken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:08

Brrrr rijden met bijzet, ik vind het doodeng! Mocht je paard in verzet komen dan kan je niks en lig je zo achterover!

Mocht je toch een hulpteugel moeten gebruiken dan zou ik eerder voor een slof kiezen, die kan je nl snel loslaten.

Daarom zou ik niet kiezen voor rijden met bijzet en wel longeren!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:10

Ik longeerde met bijzet. Nu niet meer nu longeer ik met Pessoa, en rij met thiedeman (omdat mn paard extreem zn hoofd in de lucht gooide) maar die thiedeman kan er al weer bijna af want het gaat nu echt goed Pling

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:12

Ben niet zo'n fan van rijden met bijzet, en kies ook eerder voor een slof of martingaal o.i.d.
Deze kan je makkelijker weer ontspannen, mits goed gebruikt, dit vind ik veiliger.

Ik longeer meestal met pessoa, voornamelijk om het paard door z'n hele lichaam goed te laten lopen.
Bij longeren met alleen een bijzet wordt de achterhand eronder brengen nog wel eens vergeten.

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:56

Ik zou ook niet rijden met bijzet. Mij hebben ze ook verteld dat als hij in verzet komt je achteover kan vallen met je paard. Slof ben ik ook niet zo voor, omdat ik weet dat ik hem niet goed zal gebruiken. Ik loste het op met een thiedemanteugel. Ik longeer mijn paard wel met bijzet teugels eraan.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:32

Ik rijd en longeer mijn paard zonder bijzet of andere hulpteugels. Van mij hoeft hij niet aan de teugel te lopen, laat hem liever met een lange hals lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:53

Ik vind rijden met een bijzet echt levensgevaarlijk, ik ken meerdere ruitertjes die zo achterover gingen en onder hun pony lagen met alle gevolgen van dien.
Longeren doe ik er wel mee, maar als ik idd zie hoe mijn paard er soms mee omslaat ben ik blij dat ik er niet op zit dan.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:57

Urielle schreef:
Ik vind rijden met een bijzet echt levensgevaarlijk, ik ken meerdere ruitertjes die zo achterover gingen en onder hun pony lagen met alle gevolgen van dien.
Longeren doe ik er wel mee, maar als ik idd zie hoe mijn paard er soms mee omslaat ben ik blij dat ik er niet op zit dan.

Je paard slaat wel is om en toch blijf je longeren met bijzet?

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:03

Ik hou ook niet echt van bijzet. Als je paard wild of dwars doet ga dan eerst kijken waarom. inplaats van meteen zorgen dat hij/zij dat niet meer doet. Ook worden ze vaak in een krul getrokken maar ik lees al dat jullie dat niet doen Lachen

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:04

aartlover schreef:
Ik hou ook niet echt van bijzet. Als je paard wild of dwars doet ga dan eerst kijken waarom. inplaats van meteen zorgen dat hij/zij dat niet meer doet. Ook worden ze vaak in een krul getrokken maar ik lees al dat jullie dat niet doen Lachen

Mee eens Lachen Denk dat de meeste mensen (of allemaal) hier op bokt die met bijzet rijden ze niet dwingen om nageeflijk te lopen. (staat ook in berichten Knipoog )

lovemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:31

Ik heb nog nooit. met bijzet teugels. gereden.. maar mij is wel eens vertelt als je er mee gaat rijden en je doet het te strak.. dat hij vastkomt tezitten..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:47

Marilyn_ schreef:
aartlover schreef:

Mee eens Lachen Denk dat de meeste mensen (of allemaal) hier op bokt die met bijzet rijden ze niet dwingen om nageeflijk te lopen. (staat ook in berichten Knipoog )

Die zijn er wel hoor. Knipoog Een vrouw bij mij op stal gebruikt haar slof ook daarvoor, zodat haar paard met zijn neus op zijn borst loopt..

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:47

Zo een hadden we ook op de manege.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:03

Inge_ schreef:
Urielle schreef:

Waarom niet? Wat heeft mijn bijzet daar nou weer mee te maken?

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:00

Inge_ schreef:
Die zijn er wel hoor. Knipoog Een vrouw bij mij op stal gebruikt haar slof ook daarvoor, zodat haar paard met zijn neus op zijn borst loopt..

Oké ik zeg niks meer over bokt Clown Wat vreselijk zeg! Ik heb er wel over gehoord, maar ben ik nou zo dom dat ik het toen niet geloofde? Scheve mond

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:39

Ik rijd alleen met martingaal.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:26

Urielle schreef:
Inge_ schreef:

Waarom niet? Wat heeft mijn bijzet daar nou weer mee te maken?

Jij zegt: Longeren doe ik met bijzet, maar als ik zie hoe mijn paard er soms mee omslaat, ben ik blij dat ik er niet op zit dan.
Je paard slaat om door jouw bijzetteugels, schrijf je. Dan zeg ik: Je paard slaat daardoor om en toch blijf je met bijzet longeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 06:54

Nee hoor, je interpreteert verkeerd. Mijn paard slaat om als er bijzetteugels aan zitten, maar ook zonder. Zelfs gewoon aan de hand als we buiten gaan wandelen wel eens (enge koeien Clown ). Gelukkig komt het niet met grote regelmaat voor.

Maar als er bijzets aanzitten slaan ze anders om, recht achterover ipv zich zijwaarts laten vallen en dat maakt het voor een ruiter nog veel enger.
Je moet de nadruk dus leggen op HOE een paard ermee omslaat in dat zinnetje Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:03

Ik snap dat dan niet, ik longeer niet met bijzet, gewoon helelmaal los, maar als mijn paard achterover zou slaan door de bijzet, haal je dat ding er toch af? Jij vindt het een akelig gezicht, maar hoe denk je dat het voor je paard is om achterover te slaan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:46

Lees je nu niet goed of wat? Het paard slaat niet om DOOR de bijzet. Het paard laat zich uberhaupt af en toe omslaan.
Alleen gaat ie met bijzet recht achterover en zonder bijzet op zijn flanken.
En waarom met bijzet? Heel simpel: omdat ik niet bekwaam ben om met een dubbele longe te werken (imo, ik vind dat dit een enorm gevoel voor timing, coordinatie, en een hele gevoelige hand vergt - helaas denkt niet iedereen er zo over, maar dat is een andere discussie.) en longeren zonder hulpteugel of dubbele longe geen werk is maar beweging geven.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:51

Ik vind al die hulpstukken helemaal niets. Als je paard er met je vandoor gaat en je hulpstukken nodig hebt om hem in bedwang te houden, is het dan wel het juiste paard voor je?

Wij hebben een heel energieke kruising arabier in de les les. Die MOET van te voren gelongeerd worden om zijn energie iets kwijt te raken. Doen ze dat niet, dan vliegt hij er continu in de les vandoor. Dit is niet alleen storend voor de rest van de ruiters, maar het jut de paarden van de rest ook nog eens op. Het meisje rijdt alleen op de middencirkel en durft geen hoefslag met hem te volgen, omdat hij zich dan meteen bijeenpakt en er van door vliegt.
Ik vraag me wel eens af wat daar nou de lol van moet zijn om zo'n paard te rijden. Ik neem maar aan dat ze gewoon heel erg veel van haar paard houdt en daarom blijft volhouden.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:11

Ik rij nooit met hulpteugels of bijzet en longeren ook niet.
Waarom zou je?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:02

Hoe longeer je dan? Gewoon met enkele longe? Dat vind ik dus echt geen trainen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:13

Urielle schreef:
Lees je nu niet goed of wat? Het paard slaat niet om DOOR de bijzet. Het paard laat zich uberhaupt af en toe omslaan.
Alleen gaat ie met bijzet recht achterover en zonder bijzet op zijn flanken.
En waarom met bijzet? Heel simpel: omdat ik niet bekwaam ben om met een dubbele longe te werken (imo, ik vind dat dit een enorm gevoel voor timing, coordinatie, en een hele gevoelige hand vergt - helaas denkt niet iedereen er zo over, maar dat is een andere discussie.) en longeren zonder hulpteugel of dubbele longe geen werk is maar beweging geven.

Dat had ik al begrepen, dat je paard zowieso omslaat. Bij mijn vorige post had ik het over het recht achterover slaan. Opzij omslaan vind ik al erg genoeg, maar als door de bijzet het paard achterover omslaat, dat laat je toch niet gebeuren? Ik zou dat tenminste niet doen.