Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Urielle schreef:Ik vind rijden met een bijzet echt levensgevaarlijk, ik ken meerdere ruitertjes die zo achterover gingen en onder hun pony lagen met alle gevolgen van dien.
Longeren doe ik er wel mee, maar als ik idd zie hoe mijn paard er soms mee omslaat ben ik blij dat ik er niet op zit dan.
aartlover schreef:Ik hou ook niet echt van bijzet. Als je paard wild of dwars doet ga dan eerst kijken waarom. inplaats van meteen zorgen dat hij/zij dat niet meer doet. Ook worden ze vaak in een krul getrokken maar ik lees al dat jullie dat niet doen
Denk dat de meeste mensen (of allemaal) hier op bokt die met bijzet rijden ze niet dwingen om nageeflijk te lopen. (staat ook in berichten
) 
Marilyn_ schreef:aartlover schreef:Ik hou ook niet echt van bijzet. Als je paard wild of dwars doet ga dan eerst kijken waarom. inplaats van meteen zorgen dat hij/zij dat niet meer doet. Ook worden ze vaak in een krul getrokken maar ik lees al dat jullie dat niet doen
Mee eensDenk dat de meeste mensen (of allemaal) hier op bokt die met bijzet rijden ze niet dwingen om nageeflijk te lopen. (staat ook in berichten
)
Een vrouw bij mij op stal gebruikt haar slof ook daarvoor, zodat haar paard met zijn neus op zijn borst loopt..
Inge_ schreef:Urielle schreef:Ik vind rijden met een bijzet echt levensgevaarlijk, ik ken meerdere ruitertjes die zo achterover gingen en onder hun pony lagen met alle gevolgen van dien.
Longeren doe ik er wel mee, maar als ik idd zie hoe mijn paard er soms mee omslaat ben ik blij dat ik er niet op zit dan.
Je paard slaat wel is om en toch blijf je longeren met bijzet?
Inge_ schreef:Die zijn er wel hoor.Een vrouw bij mij op stal gebruikt haar slof ook daarvoor, zodat haar paard met zijn neus op zijn borst loopt..
Wat vreselijk zeg! Ik heb er wel over gehoord, maar ben ik nou zo dom dat ik het toen niet geloofde?

Urielle schreef:Inge_ schreef:
Je paard slaat wel is om en toch blijf je longeren met bijzet?
Waarom niet? Wat heeft mijn bijzet daar nou weer mee te maken?
). Gelukkig komt het niet met grote regelmaat voor.

Urielle schreef:Lees je nu niet goed of wat? Het paard slaat niet om DOOR de bijzet. Het paard laat zich uberhaupt af en toe omslaan.
Alleen gaat ie met bijzet recht achterover en zonder bijzet op zijn flanken.
En waarom met bijzet? Heel simpel: omdat ik niet bekwaam ben om met een dubbele longe te werken (imo, ik vind dat dit een enorm gevoel voor timing, coordinatie, en een hele gevoelige hand vergt - helaas denkt niet iedereen er zo over, maar dat is een andere discussie.) en longeren zonder hulpteugel of dubbele longe geen werk is maar beweging geven.