hij springt niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iloonaa__

hij springt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 13:36

ik vertel het verhaal wel....
...mijn ponie is een zoon van de beroemde spring new forest kantje´s ronaldo. mijn ponie heeft altijd goed gesprongenm, met veel techniek en hij genoot er altijd veel van. af en toe weigerde hij maar als ik goed achter zijn vodde zat sprong hij alles. vorig jaar had hij een top jaar. hij wiegerde bijna nooit en spring allerlei hoogstes. maar dit jaar is een ramp. sind januari weigerd hij alles, en als hij geweigerd heeft begint hij te dreigen met omhoog gaan. en dat kan zo 5 minuten doorgaan. in maart werd het ietsje beter en begon hij een beetje een parcours in de les te rijden zonder al te groot probleem maken.

maar de laatste tijd is het weer vreselijk, alweer dreigen , e af en toe ook gewoon omhoog komen, en dan vooral als ik wedstrijd of oefenparcours rijdt. maar het rare is als ik inspring doet hij het altijd weer super.

nu begin ik ook altijd een beetje bang te worden, dat hij het altijd gaat doen, dus ik begin ook soms een beetje zenuwachtig. ik weet dat het fout is, want dat kan hij voelen. maar als ik altijd begin in het parcours is dat gevoel weg.

nu heb ik ook faalangst dus ik ben heel erg snel bang voor die dingen die dan gebeuren. het doet mij ook heel veel pijn dat hij me nu steeds in de steek laat, ik stop nu telkens met springen met een hyperventilatiebui, en steken in de buurt van mijn hart, dus dit kan niet langer. ik heb akl gekeken of ik kan beginnen met een andere ponie, want af en toe ben ik gwoon klaar met hem

dus mij vragen zijn....
....weet iemand waarom mijn ponie mijn telkens in de steek laat??
of heeft iemand ervaring ermee?? moet ik hem wegdoen,en een echte springponie kopen, of moet ik gewoon doorgaan met mijn ponie.(hij kan heel goed dressuuren maar dat is niet mijn tak van de sport, ik doe het wel met plezier hoor, maar vind springen leuker)
Laatst bijgewerkt door iloonaa__ op 06-07-07 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lejo

Re: hij springt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:42

mijn eerste reactie is toch dat er ergens een keer iets is misgegaan waardoor hij niet meer wil.
Een keer een pijnlijke landing, of tuig wat hem pijn doet tijdens het springen, een keer erg geschrokken, ergens anders pijn, het kan vanalles zijn.

Ik zou beginnen je tuig te controleren en hem eens los te laten springen om te zien of hij ergens raar beweegd (samen met een heel ervaren iemand). Daarna als het dat allemaal niet is kun je gewoon rustig helemaal opnieuw gaan opbouwen met les, want dan is het, of uitproberen van hem wat jij moet overwinnen, of angst van hem, die hij moet overwinnen.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 13:45

maar hoe kan het dan dat hij thuis, en bij inspringen het wel super doet?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:48

dan issie gewoon aan het uitproberen zoals ik al zei, dan zou ik er gewoon consequent aan gaan werken, met hulp.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 14:01

ja, maar hij doet echt te raar, terwijl hij dat nooit zo had.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:08

Toch treffend dat je vraag bij ongang zit en niet bij Rijtechnische problemen.

Ik denk dat jij als ruiter toch grotendeels dit hebt beinvloed. Heb je niet teveel alleen maar gesprongen met je pony tot vervelends toe voor hem?

Ik zou even een rustpauze met springen inlassen, begin weer met afwisselende sprongen (misschien eens een crosstraining) voor de afwisseling?

Verder gewoon met instructie weer oppakken, want je zult ook echt eerst weer aan je eigen zekerheid moeten werken. Grotendeels denk ik dat jouw onzekerheid nu het probleem veroorzaakt heeft en blijvend houd. Probeer eens oefenspringen met minder wedstrijddruk erachter en bouw beide weer vertrouwen op.

Je zegt zelf al dat je pony prima kan springen/ kon springen. Een nieuwe springpony kopen lost dit probleem niet op..

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 15:06

ja thuis gaat springen zoiezo altijd goed. maar hoe kom ik zelf dan van die druk af, in mijn lichaam? thuis heb ik ook veel natuursprongen, mischien kan dat het zijn dat hij dan op een andere plek heeft dat hiij de kleuren mischien raar vind?, thuis spring hij ok selfs over kistjes etc. mischien moet ik ook wel weer een keer gaan crossen, maar dat is niet hier digt in de beurt.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:53

Ik zou eens een pauze inlassen, om daar mee te beginnen.

Dan idd zelf jouw hindernissen ook een kleurtje geven (onze oude pony was eerst ook niet gewend aan de kleurtjes en wilde daar toen ook niet overheen) en dan meer afwisseling en niet iedere keer springen.. Gewoon max. 2x per week (en dat vind ik al veel).

Daarnaast goede professionele hulp die naar jou kijkt, naar jouw fouten in het rijden en in de spanning.
Veel oefenparcoursjes gaan rijden en niet opgeven totdat hij iig het hele parcours heeft gesprongen (maakt niet uit hoeveel springfouten, als hij er maar overheen gaat). Consequent en streng zijn. Ook voor jezelf de knop omdraaien:'nu gaat hij het doen!' en gewoon boos worden op hem.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:59

misschien vind hij het gewoon niet leuk? Ik bedoel je schrijft zelf als dat je hem in het begin ook achter de vodden moest zitten. Ook voor een pony kan de maat eens vol zijn.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:39

Ik verplaats je topic even naar RT, rijtechnisch zullen er ook een hoop oplossingen kunnen zijn.
Verder een verzoek aan de TS om op het taalgebruik te letten, schrijf ABN en gebruik hoofdletters, dat leest een stuk prettiger.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:42

toen ik nog op de manege reed, waren er een stel meisjes die heel heel veel sprongen met hun ponies, en AL die ponies stopte ermee, gewoon omdat ze het spuug en spuugzat waren, ga lekker wat anders doen met je pony, ga even een paar maanden helemaal geen concoursen en niet meer springen. Zo te horen heeft hij het er gewoon mee gezien!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:56

Je zegt dat je hyperventileerd , steken in je hart krijgt , angst heb enz enz, ik denk dat het probleem bij jou ligt en niet bij de pony,
Wat doet hij als er een ander een aantal keer op gaat springen??
Iemand zonder al die angst in zijn lijf , denk dat daar het probleem ligt en dan kun je wel een andere pony kopen , maar dan krijg je hetzelfde probleem , jij moet van je angst af en dan zal je pony ook ontspannender zijn.

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:39

Het doet je zeer wat je paard jou in de steek laat?

Hij zal er een super goede reden voor hebben, want anders zou hij het wel springen zoals eerst.
Indd gewoon een tijd niet springen, en als hij het dan leuk vind rustig en niet te vaak meer doen, en anders moet je er eigenlijk maar mee stoppen?!
Maar laat hm anders nog controleren of hij niet ergens last van heeft?!

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:24

mijn paard springt ook niet so goed meer:|
heb vanalles geprobeert om hem niet te laten weigeren..
ik heb een poos weer goed met haar gesprongen..
toen werd ze ziek en kon k 3 weken niet op haar rijden..Boos!
Nu springt ze weer niet.. heel irritant
Nu rij ik ook meer Dressuur met haar.. Kan ze ook veel beter dan springen.Knipoog

En best grappig eigenlijk... ze springt schuin met haar achterbenen Tong uitsteken heel grappig om te zien.. waarom ze dat doen weet k ook niet:P

Veeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:56

misschien is hij geschrokken en durft hij niet meer.. zadel etc. controleren is denk ik een goed idee

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:24

ik denk dat het best met de kundigheid van de ruiter te maken kan hebben. Vooral omdat hij het eerst wel goed deed. Als hij een paar keer hard in aanraking is gekomen met de balken of je blijft soms een beetje achter bij het springen, trekt hem misschien tijdens het springen of landen regelmatig in zijn mond of hij moet te vaak springen dan denk ik eerder dat die pony zich in de steek gelaten voelt door zijn baasje. Ook raar dat je gelijk gaat kijken voor een andere pony. Het is toch een dier en geen gebruiksvoorwerp en zeker geen robot, vreemd verhaal hoor. Alles heeft een reden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:30

Is hij soms begonnen met dit gedrag nadat je een overgang naar een hogere klasse hebt gemaakt? Dan kan het een combinatie van jouw onzekerheid en zijn onzekerheid zijn.
Misschien voelt hij aan dat jij bang bent en gaat daarom weigeren. Je zegt zelf al dat je faalangst hebt. Zoals hierboven wordt gezegd, probeer altijd mee te gaan met de beweging, wees voorbereid op een noodsprong als hij niet goed uitkomt of wil weigeren zodat je ervoor zorgt dat je altijd goed meekomt en hem niet in zijn mond trekt.
Vraag een ervaren iemand om je te helpen met je pony, het zou jammer zijn als je zo'n goede pony hebt en er niet van kunt genieten.
Waar woon je, er is vast wel iemand van bokt die je wil helpen?

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 09:03

anneliesdj schreef:
Is hij soms begonnen met dit gedrag nadat je een overgang naar een hogere klasse hebt gemaakt? Dan kan het een combinatie van jouw onzekerheid en zijn onzekerheid zijn.
Misschien voelt hij aan dat jij bang bent en gaat daarom weigeren. Je zegt zelf al dat je faalangst hebt. Zoals hierboven wordt gezegd, probeer altijd mee te gaan met de beweging, wees voorbereid op een noodsprong als hij niet goed uitkomt of wil weigeren zodat je ervoor zorgt dat je altijd goed meekomt en hem niet in zijn mond trekt.
Vraag een ervaren iemand om je te helpen met je pony, het zou jammer zijn als je zo'n goede pony hebt en er niet van kunt genieten.
Waar woon je, er is vast wel iemand van bokt die je wil helpen?

ik geef hem altijd wwel genoeg ruimte, en ik spring nog gewoon B en ben niet hoger gegaan, hjaa vorig jaar toen het goed ging, maar daarna ging ik gewoon weer B, ik heb nooit echt hoger dan moest gesprogen...en als hij een noodsprong maakt, ben ik altijd wel trots en geef ik altijd een klopje want hij had ook evenngoed kunne stoppen...
hjaa het is een super springponie, eigenlijk, me instructeur heeft er ook wel eens opgezeten en toen zag ik pas hoe goede afdruk en techniek hij heeft, (mischien van zijn vader...v. kantjes ronaldo)alleen af en toe mist hij dat beetje lef, denk ik, want als ik denk ''we gaan ervoor'' dan stopt hij ook gewoon... het is heel vreemd, maar ik ga een oefencroos op 4 aug. rijden kijken of hij dat wel mischien wilt... het is een ponie met een gebruiksaanwijzing. en hij doet niet alles uit zichzelf, ook niet met dressuur.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 09:07

maar dressuur heb ik ook wel door met hem , en de punten vliegen erbij, maar ik moet ook nog leren springen en hij ook, want er is voor mij nooit mee gesprongen, dus we zijn samen groen. nu kan hij het inmiddels wel. maar ik zou zo graag met hem in de L willen. om te bewijsen aan alle mensen dat hij dat ook kan. want daar ligt mijn hart gewoon in ( in de cross en springtak) want omdat toen me zus hem reed, ze nooit met hem sprong, en dus dacht iedereen daat hij geen springer is, maar hij kan het zo goed, als hij het doet, dus ik heb echt hulp nodig, maar me hele fam. is een dressuur fam. ebn geen spring en cross. en daar ligt het probleem ook.

dus ik denk ook af en toe, dat ik gewoon een ponie nodig heb, die mij leert hoe je moet springen, eentje die het eerder vanzelf doet, een echte springleerponie. die zijn er echt wel. heb er genoeg gezien/gechekt.

Chloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:48

begin rustig weer met oefenparcourtjes van 60 centimeter laat hem hier een 2 maandjes door lopen, je pony zit in een stop om nu op zijn eigen niveau door te trainen heeft geen zin. bouw het weer rustig op

anouk_daris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:05

als je paard ophoudt met springen wil dat iets zeggen,
of hy heeft even geen zin en zit in de "stop ". of er is iets aan de hand ( pijn )
als je paard in de stop zit kan het zyn dat : hy onzeker is over de hoogte, of het "baasje"uit probeerd. als hy je uitprobeerd, is de oplossing springen totdat hy het wel doet.
maar als hy onzeker is (myn paard) moet je over een lagere hoogte springen tot dat je paard weer zeker is.
wanneerr je paard pyn heeft is het nodig om de dierenarts even te laten kyken..

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:43

hjaa ik dnk zelf neit dat het pijn is, maar ik ga ook weer rustig beginne. maar 50 cm doet hij al raar. heel vreemd. ik ga nu voor de afwisseling crossen over 3 weken. het is maar oefen. dus er kan neit veel fout gaan. want ik zelf heb ervaren dat hij daaar minder lastig mee is, en ook meer springt daarmee. maar we zullen wel zien over 3 weken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:11

Eerst wat de andere zeggen alles nakijken, dus tuig, rug, bewegingen, jou zit, etc. Dan kun je denken aan een periode rust (zet hem maar nu het lekker weer is een maandje ergens op de wei en laat hem tot rust komen) of gewoon even een tijdje niet meer springen en het dan weer rustig opbouwen. Mijn pony's knappen altijd erg op van een maandje rust in een kudde en weinig contact met mensen. Daarna kunnen ze er weer fris tegenaan en kun je weer opbouwen en verder. Misschien kun je ook wat met het gevoel doen, probeer super trots op hem te zijn als hij het goed doet en niet te veel te straffen als hij het niet doet, maar vooral dat trots en paarden kunnen goed emoties voelen dus je hoeft niet midden in je parcours te schreeuwen: "o wat ben jij een super geweldig brave pony! Niemand springt zo geweldig als jou!" maar gewoon trots zijn en iedere sprong als een geschenk zien van je pony.

otjepedro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:32

iloonaa__ schreef:
ik vertel het verhaal wel....
...mijn ponie is een zoon van de beroemde spring new forest kantje´s ronaldo. mijn ponie heeft altijd goed gesprongenm, met veel techniek en hij genoot er altijd veel van. af en toe weigerde hij maar als ik goed achter zijn vodde zat sprong hij alles. vorig jaar had hij een top jaar. hij wiegerde bijna nooit en spring allerlei hoogstes. maar dit jaar is een ramp. sind januari weigerd hij alles, en als hij geweigerd heeft begint hij te dreigen met omhoog gaan. en dat kan zo 5 minuten doorgaan. in maart werd het ietsje beter en begon hij een beetje een parcours in de les te rijden zonder al te groot probleem maken.

maar de laatste tijd is het weer vreselijk, alweer dreigen , e af en toe ook gewoon omhoog komen, en dan vooral als ik wedstrijd of oefenparcours rijdt. maar het rare is als ik inspring doet hij het altijd weer super.

nu begin ik ook altijd een beetje bang te worden, dat hij het altijd gaat doen, dus ik begin ook soms een beetje zenuwachtig. ik weet dat het fout is, want dat kan hij voelen. maar als ik altijd begin in het parcours is dat gevoel weg.

nu heb ik ook faalangst dus ik ben heel erg snel bang voor die dingen die dan gebeuren. het doet mij ook heel veel pijn dat hij me nu steeds in de steek laat, ik stop nu telkens met springen met een hyperventilatiebui, en steken in de buurt van mijn hart, dus dit kan niet langer. ik heb akl gekeken of ik kan beginnen met een andere ponie, want af en toe ben ik gwoon klaar met hem

dus mij vragen zijn....
....weet iemand waarom mijn ponie mijn telkens in de steek laat??
of heeft iemand ervaring ermee?? moet ik hem wegdoen,en een echte springponie kopen, of moet ik gewoon doorgaan met mijn ponie.(hij kan heel goed dressuuren maar dat is niet mijn tak van de sport, ik doe het wel met plezier hoor, maar vind springen leuker)

Heb je gekeken of hij misschien ergens last van heeft! Dat kan het ook zijn

tequilaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:54

spring even laag voorlopig, vertrouwen winnen is nu heel belangrijk.