Paard blindt aan één oog, moeilijkheden bij het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ldev

Paard blindt aan één oog, moeilijkheden bij het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 11:39

Ik rijd nu bijna een jaar op een manege waar een paard staat dat aan één oog blindt is.
Nou heb ik er al een aantal keer opgereden en ze rijdt opzich wel erg fijn, maar ze loopt scheef doordat ze aan één kant niks ziet, en met sturen bereik je niks want dat vindt ze eng omdat ze niks ziet aan die kant.
Ook in galop is dat scheeflopen nogal irritant, vooral omdat het sturen geen nut heeft bij haar, daar wordt ze alleen maar drukker van en wat jij wilt bereiken lukt niet.
Toch wordt ze op wedstrijden wel gebruikt voor springen enzo, dit vind ze hartstikke leuk en gaat ook allemaal heel goed.
Nu is mijn vraag, zijn er meer mensen die ook een blind paard of halfblind paard rijden?
En die af en toe ook wat problemen mee maken?

TurboTinker

Re: Paard blindt aan één oog, moeilijkheden bij het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:40

Bij ons op stal staat een paardje , die ook aan 1 oog blind is.
Deze is gewoon braaf,en gaat gewoon mee op buitenrit,loopt zijn rondjes in de bak,en ook op het land, gaat altijd goed.
tsja, hij draait wel zijn hoof half om,als hij iets wilt zien,aan de kant waar hij blind is.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:44

Ik ken wedstrijdpaarden die met 1 oog door het leven gaan. Eentje die M crosst en dit gaat allemaal goed, eentje die nu opgeleerd is en die pakt ook gewoon alles op en heeft haar eerste sprongetjes gemaakt en eentje die iets aan zijn oog had en het oog is er volledig uitgehaald het paard is al 18 en dit is pas vorig jaar gebeurd. Dit paard gaat nu terug mee op wedstrijd (jumping) en de amazone ondervind ook geen problemen. Je moet er natuurlijk wel bij nadenken als je zo een paard rijd dat hij aan de ene kant veel minder ziet, je moet rekening mee houden.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:47

Nee, dat gaat juist hartstikke goed. Ik heb op een ponykamp gereden op Letkiss, een pony zonder oog. Zijn oog was er aan 1 kant uitgehaald. Hij had nergens last van. Wel soms schrikkerig aan die kant waar geen oog zat, maar dat is niet zo erg. Verder was het echt een paard die gewoon hartstikke vlug was met een hoog tempo, dus verder geen problemen Knipoog

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 11:51

Oow okee, nou ja zelf vind ik het opzich wel knap van die paarden dat ze zover kunnen raken, want ja, als wij blind zouden zijn aan een oog, zou je veel dingen die je hoort eng vinden aan de kant waar je niks ziet.
Maar ik hou wel rekening met het paard, maar toch kan het soms wel vervelend zijn.

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:10

Ik ken(de) 3 paarden die half blind waren. 1 had zijn oog nog en de andere 2 niet meer. Doordat ze maar met 1 oog konden zien was hun coördinatie slechter geworden. Dat zou dat scheef lopen kunnen verklaren. Ik denk dat je er in principe niks aan kan doen.. Als ik iets weet zal ik het wel melden Lachen

Just_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:34

Ikzelf heb geen blind paard maar tegenover ons huis staat wel ene paardje dat blind is aan 1 oog.. Hij had er vroeger eens een tak in gekregen.. Het meisje maakt er nog steeds boswandelingen mee en gebruikt hem ook voor western.. Ze ervaart dus niet echt moeilijkheden denk ik Lachen..

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:41

Bij ons op de rijvereniging is er ook iemand met een paard wat een oog mist. Hiervan heeft zowel het paard als de ruiter helemaal geen hinder. (Het is een aangeboren afwijking red.)

Soms kan hij wel schrikken van geluiden of dingen aan zijn 'blinde' kant, maar verder merken we weinig verschil met de anderen paarden. Ze start hem inmiddel L1 Knipoog.

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:07

mijn paard is blind aan 1 oog. Ik ondervind geen enkele hinder ervan. Je moet er gewoon niet teveel over nadenken. Ik rijd nu M1 met haar en heb 7 winstpunten.
Ook neem ik haar mee op ponykamp waar ik meega als leiding en bosritten zijn ook geen enkel probleem.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:02

ik heb 1.5 jaar een haflinger verzorgd die aan 1 oog blind is (maanblindheid) Ze moest eerst het vetrouwen krijgen daarna kon je gewoon erg leuk rijden.
ingelover @ bokt verzorgd haar nu

LoveEddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:08

Bij ons op de manege is een paard met maar 1 oog..
Ik weet niet of het problemen oplevert bij het rijden,, ik rijd zelf op de paarden..
Maar volgens mij niet,, want hij rijdt heel gewoon mee in de lessen..

lovelymoon0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:12

Hee.
Mijn verzorgpaard mist door een ontsteking een oog, dus is ook wel degelijk blind aan haar ene oog.
Ze loopt inderdaad wat scheef, en is iets schrikkeriger aan een kant.
Maar verder heb ik er geen problemen mee, meestal krijg ik haar ook recht gestelt na het instappen.

Gr. Ellen

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:53

Ik rijd er zelf geen maar ik ken er wel een paar met 1 oog blind en doen het allebei goed in de dressuur Haha! vertrouwen is zeker nodig bijn zo'n situatie.

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:40

aartlover schreef:
Ik rijd er zelf geen maar ik ken er wel een paar met 1 oog blind en doen het allebei goed in de dressuur Haha! vertrouwen is zeker nodig bijn zo'n situatie.

Mee eens Lachen

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:43

Ik ben zelf aan 1 oog blind.. ( ben geen paard hoor Haha! ) Maar kan uit ervaring zeggen..(bij paarden ) dat je je erg moet concentreren op het zicht wat je hebt. Ook moet je erg veel vertrouwen hebben in de ruiter..

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 21:22

nou ja, zoals ik uit de reactie's begrijp hebben jullie niet echt problemen gehad met een half blind tot blind paard.
Vertrouwen is inderdaad hard nodig, maar dat heb ik ook in het paard omdat ik weet dat ze er nooit vandoor zou gaan of iets geks uithalen, het is alleen je moet heel goed opletten, meer inspannen dan bij een niet blind paard, omdat die een muur ziet en er dus nooit tegenaan zou lopen, dit blinde paard ziet niet alles, en als je even niet oplet loopt ze dingen gewoon omver..

ariiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:54

Nee, ik heb een keer op vakantie een paard gereden ZONDER oog. hij had dus maar 1 oog. en het ging perfect. ik merkte helemaal niks van dattie halfblind was.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:35

Mijn merrie is ook aan 1 kant helemaal blind, andere kant is ook niet goed.

Ik rij er nog lekker mee en heb er geen problemen mee. Ze loopt wedstrijden voor de wagen (dresuur, vaardigheid en af en toe indoor marathon).
Het enige lastige wat ik met rijden ondervind is dat ze uit zich zelf links om gebogen is, en omdat haar rechteroog blind is is ze in haar hals (door het vele naar rechts kijken) nu juist weer rechtsom soepeler geworden is. In haar hals buigt ze dus rechts erg makkelijk, maar door haar hele lichaam links.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:42

Dennis schreef:
Mijn merrie is ook aan 1 kant helemaal blind, andere kant is ook niet goed.

Ik rij er nog lekker mee en heb er geen problemen mee. Ze loopt wedstrijden voor de wagen (dresuur, vaardigheid en af en toe indoor marathon).
Het enige lastige wat ik met rijden ondervind is dat ze uit zich zelf links om gebogen is, en omdat haar rechteroog blind is is ze in haar hals (door het vele naar rechts kijken) nu juist weer rechtsom soepeler geworden is. In haar hals buigt ze dus rechts erg makkelijk, maar door haar hele lichaam links.

Dat herken ik. Mijn paard is blind op links en heeft het andersom. Ik doe naast dressuurrijden ook oefeningen op de grond om hem meer in balans te krijgen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:39

Mijn paard is helemaal blind aan beide ogen, vindt hier geen hinder van. Ik doe alles nog, behalve springen.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:49

Ik ken ook een paard die ook blind aan 1 oog kan worden.
Natuurlijk, ze hebben dan een makkelijke kant met rijden en rijden met hun goede oog het lekkerste aan de binnenkant zeg maar. Knipoog Maar ik denk dat je nog wel zowat alles met hem/haar kan doen. Alleen springen zal een beetje moeilijker worden. Clown

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:55

Mijn verzorgpaard is ook blind aan een oog. (het anderee kan mischien nog komen..) Maar nee, je hebt er echt geen last van.
Ze was nog (bijna) nooit bereden met 2 goede ogen (niet altijd blind geweest) dus het was nog half inrijden met 1 oog. Maar echt geen last van, we draven balkjes enzo (springen lukt nog even niet) Buitenritten zijn voor haar wat moeilijker, ze schrikt vaak als er geluid is aan de kant van haar blinde oog.

Ik moet ook altijd langs haar lopen aan de kant waar ze niet blind is. Als ik bij haar blinde oog ga lopen, ziet ze me niet en raakt ze in paniek.

Op het begin slungelde ze een beetje door de bak, ze wist niet waar ze haar voeten neer moest zetten omdat ze het niet zag.
Je kunt dan b. 2 balkjes een meter uit elkaar leggen, dat ze daar recht door moet lopen. Nu loopt ze weer als de oude Lachen

Longeren is een ander verhaal, je moet goed opletten dat ze niet een keer naar buiten 'valt', want dan zit ze nog een keer tegen het hek. Aan een kant ziet ze je dan ook niet, dan praat ik heel veel. Echt bijna álleen maar praten zodat ze weet waar ik ben. En het geluidje van de zweep soms laten horen, zodat ze nog weet wat de bedoeling is.

Rijden met een blind paardje gaat gewoon heel goed Lachen
Nu merk ik bijna niet meer dat ze blind is (heel afentoe)
We hebben wel héél veel vertrouwen in elkaar, omdat we nogal wat meegemaakt hebben, dus dat heeft zeker geholpen.
Andere laat ze dan ook absoluut niet op haar rijden
*wel vervelend want ze is niet van mij...

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:58

Ik had aantal jaar geleden ook een pony samen met mn
tante die blind was aan een oog..
Door een trailerongeluk moest zijn oog eruit..

Toen hij van ons werd was dat dus al zo,
maar toen had hij het alweer een jaar of drie
en ondervondt er geen problemen mee!
Ging ook gewoon op wedstrijden nog, zowel dressuur
als springen..
En ik heb er daarna nog zown 2 jaar mee buitengereden,
en af en toe is een lesje mee gereden, en dat ging erg goed!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:51

Die van mij gaat ook gewoon mee op buitenrit voor de wagen en onder het zadel (op de weg gaat dit goed, maar vind sommige dingen wat spannend, bos en strand is helemaal geen probleem).

Slootjes springen in het bos doen we wel, gewone balken springen lukt haar bijna niet. Balkjes lopen weer wel en dit vind ze ook geweldig.

Het 'lastigste' vind ik dus eigenlijk nog dat ze 2 kanten om gebogen is (hals rechts, lichaam links).
En het is jammer dat ze niet kan springen, want ze vond het altijd erg leuk ondanks dat we het niet veel gedaan hebben (ik begin vaak rustig aan te springen als ze 4 worden maar omdat ik haar toen aan het betuigen was heb ik dat toen laten zitten op een enkele keer na, en ze is blind geworden toen ze 4,5 was).

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:40

ik ondervind helemaal geen problemen ook word er mee gesprongen, alleen dan moet je wel rekening houden dat je de wending rechts om niet te kort maakt.
Verder rij ik met haar en sta er helemaal niet bij stil dat ze blind is aan 1 oog.