Bij jonge pony al aan nageeflijkheid werken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Bij jonge pony al aan nageeflijkheid werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:33

Hallo,
Heb even raad nodig: Ik ben dus een maand geleden begonnen met een pony zadelmak te maken en in te rijden.
Ze is nu dus perfect zadel- en bitmak en je kan er op zitten zowel met als zonder zadel het maakt haar geen bal uit. Tong uitsteken
Ik ben nu begonnen met longeren en langzaamaan beginnen de commando's door te dringen, maar nu mijn vraag: ze is 3 jaar en 2 mnd, mag ik al beginnen met aan de nageeflijkheid te werken, langzaamaan en spelenderwijs natuurlijk maar zou ik haar bv al mogen longeren met lossere touwtjes? Ze leert iig erg snel. Ik heb haar al in mijn handen gehad vanaf de dag dat ze geboren is, dus ze is goed opgevoed.
Het is wordt een pony voor kinderen en ik wil er voor zorgen dat ze kant en klaar is, ze heeft een geweldig karakter en zal een leuke rijpony worden. Lachen
Dus; iemand raad en tips voor mij? Een berichtje zal dan erg welkom zijn. Haha!

Alvast bedankt,
Groetjes Lara

Liberte

Re: Bij jonge pony al aan nageeflijkheid werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:37

Ik vind het sowieso nooit goed als een paard gelijk naar beneden wordt gereden, het beste is om een paard op eigen benen te laten lopen. Als je dat niet doet dan heb je grote kans op problemen later. Als de pony het vanzelf doet moet je natuurlijk niks doen. Dan is het alleen maar goed, omdat de pony/paard op eigen benen loopt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:40

Ah ok dus het is beter haar nu nog even zo te laten?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:44

Dat vind ik, sommige vind het juist wel goed. Maar uiteindelijk moet je kijken hoe de pony zelf is. Niet alle paarden zijn hetzelfde, voor sommige is het juist goed en andere totaal juist nog niet.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:53

geen problemen mee, is alleen maar goed voor de (spier)ontwikkeling, mits het goed gebeurd. Zoals je al zegt: losse touwtjes. Het gaat om nageeflijkheid en het leren om ontspannen over de rug te lopen, dat is heel wat anders dan vastzetten en in de krul trekken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:59

Jonge paarden longeer ik altijd eerst met touwtjes alvorens erop te stappen (op het werk dan, mocht ik in de situatie komen deed ik het ook), maar meer lang en laag, we stappen er ook pas op wanneer ze de commando's gewoon kennen enz. We hoeven er dan onder het zadel weinig meer aan te doen. Bovendien, wanneer je ze nagevelijk lopen, zijn ze ook ontspanner, dus dat kan ook weer in je voordeel werken. Lachen Losse touwtjes lijken me een goed idee! Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 15:13

Ok ik ga er straks heen dus ik zal eens proberen, lang en laag dus, ik had in gedachte tussen de benen en op de laagste ring van de singel met voldoende ruimte.
Ik zal hier ook even zeggen hoe het gegaan is. Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:31

het is idd beter dat je ze leer nageeflijk lopen zodat het een gewoonte wordt van als er gewerkt wordt dat het zo is, wordt dit dan ook makkelijker wanneer je echt begint te rijden.

Als inrijdt gaat je paard het zelf aangeven wanneer hij zich wil gaan ontspannen en nageeflijkheid komt dan ook haast vanzelf.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:35

Wat ik niet begrijp is dat je eerst gaat rijden en dan pas gaat longeren om de hulpen te leren??? Je draait de hele volgorde van africhten om!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 18:55

aerdenhout1 schreef:
Wat ik niet begrijp is dat je eerst gaat rijden en dan pas gaat longeren om de hulpen te leren??? Je draait de hele volgorde van africhten om!

Huh? Ik heb er nog nooit op gereden. Ik heb haar zadelmak gemaakt, dwz wennen aan zadel, hoofdstel, bit, en toen heb ik eens getest of ik er op kon zitten en dit ging zonder problemen.
Nee aan echt rijden denk ik nu nog niet, ik wil haar eerst de hulpen hebben aangeleerd vanaf de grond. Lachen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:32

Lijkt me de goede volgorde hoor en als ze netjes gelongeerd kan worden dan is los bijzetten prima. Je ziet vanzelf wanneer ze toe is aan wat meer. Ze moet eerst wennen aan druk op het bit en de spieren anders leren te gebruiken, dus dat gaat niet ineens, maar dat zal je al wel door hebben Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:10

Okee...sorrie, verkeerd begrepen. Bij mij is zadelmak dat je er al op zit en rijd. Maar zoals jij het doet, dat noemen ze inderdaad ook zadelmak. Dan kan je haar, wat WowAmigo ook al zegt, langzaam aan wennen aan druk op het bit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:28

zodra ik erop zit moeten ze over de rug, recht, van achteren naar voren lopen......... dus ik rij ze gelijk nageeflijk

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:31

Idd meteen nageeflijk proberen te krijgen.
Zo lopen ze het beste over de rug en train je de goede spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:38

Idd, meteen leren
of leren, gebeurd vanzelf als je ze van achteruit rijd Lachen
Zo gebruiken ze de juiste spieren om je te dragen, dus alleen maar goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:39

idd het hoeft niet geleerd te worden, het gebeurd bij correct rijden Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:42

ik zou het dier niet bij zetten, ik vind het dan meer gedwongen, Een paard komt vanzelf wel als hij goed gereden word. En duurt het ff dan neem je de tijd. Eerst lekker op eigen benen laten lopen lekker veel rechtuit rijden. Ik heb die van zo onderhand in het bos beleerd! Lekkere lange stukken, lekker evenwicht zien te krijgen. en nu een jaartje later ben ik wat meer gaan trainen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:43

ik vind dat altijd de beste manier, lekkere lange paden rechtuit Lachen , maar wel technisch correct Lachen

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:32

ik doe het wel...dan leren ze het maar..maar dat moet alleen voor als je dressuur gaat rijden.ik heb al veel paardjes ingereden..en het hielp wel..anders krijg je weer dat ze het niet willen...

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:41

gewoon heel veel voorwaarts rijden en van de teugels afblijven (soms heel licht spelen) goed je been er aan, dan zakken ze vanzelf wel Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:58

Cinnepin schreef:
ik zou het dier niet bij zetten, ik vind het dan meer gedwongen, Een paard komt vanzelf wel als hij goed gereden word. En duurt het ff dan neem je de tijd. Eerst lekker op eigen benen laten lopen lekker veel rechtuit rijden. Ik heb die van zo onderhand in het bos beleerd! Lekkere lange stukken, lekker evenwicht zien te krijgen. en nu een jaartje later ben ik wat meer gaan trainen

Maar ze heeft het nu nog over longeren en dan kan je naar mijn mening beter wat gaan bijzetten dan ze tot in de eeuwigheid met de neus alle kanten op in de rondte slingeren! Als je erop gaat zitten vraag je op een gegeven moment ook meer druk (je moet toch de links/rechts en de ho erop zetten is 't niet) en het is alleen maar prettig als ze zonder ruitergewicht de tijd krijgen om te leren nageven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:01

WowAmigo schreef:
Anoniem schreef:

Maar ze heeft het nu nog over longeren en dan kan je naar mijn mening beter wat gaan bijzetten dan ze tot in de eeuwigheid met de neus alle kanten op in de rondte slingeren! Als je erop gaat zitten vraag je op een gegeven moment ook meer druk (je moet toch de links/rechts en de ho erop zetten is 't niet) en het is alleen maar prettig als ze zonder ruitergewicht de tijd krijgen om te leren nageven.

wat dacht je van de links en de rechts en de ho op je zit? Ik doe erg weinig met me teugels, wijs soms de weg als ze het niet snapt en dan zet ik alleen mijn hand iets op zij. Ik vind een jong paardje vast binen geen goed idee. zoiets hoort niet door die dingen te gebeuren maar uit ontspanning Knipoog dan komen ze vanzelf wel

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 21:44

Jasphertje schreef:
gewoon heel veel voorwaarts rijden en van de teugels afblijven (soms heel licht spelen) goed je been er aan, dan zakken ze vanzelf wel Knipoog

Je kan er nog niet op rijden. Knipoog

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:18

Ik zou begeleiding bij een goede instructeur nemen, dit is niet iets om in je eentje te gaan proberen (lijkt mij)

gringo68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:15

ik vind wel dat je juist een jong paard naar beneden moet rijden, mits je het op de goede manier doet, dit ontwikkelt de rugspieren die zo nodig zijn om de ruiter goed te kunnen dragen