ontspannen galop, hoe krijgen we dit voor elkaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

ontspannen galop, hoe krijgen we dit voor elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 11:27

hallo,
ik rij een pony van ongeveer 7 jaar 1 keer per week, na 2 jaartjes oefenen loopt ze in stap en draf lmeestal mooi ontspannen. Galop is echter nog een andere zaak. Eens je haar de hulpen voor galop geeft valt ze volledig uit elkaar en is er van die ontspanning niets meer te merken.
Ze is vrij rap in galop maar totaal niet stout, bokt niet, je kan haar meteen terugnemen naar draf, je kan cirkeltjes rijden enzovoort, maar haar beetje laten ontspannen en verzamelen is er echt niet bij.

Nu weet ik ook wel dat les nemen de eerste stap zou moeten zijn, maar dat is spijtig genoeg uitgesloten en aan tips zoals: neem les heb ik dus echt niets, alle andere tips zijn echter wel welkom.

merith_ezra

Re: ontspannen galop, hoe krijgen we dit voor elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:30

probeer zelf ook je hande te ontspannen en idd veel figuren rijden,, en spelen met de teugels
dit werkt bij mij erg goed! succes!
groetjes

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:33

Misschien kun je eens oefenen vanuit stap aan te galopperen.
Omdat de stap veel op galop lijkt qua beenzetting, blijven ze vaak makkelijker bij elkaar.
Verder kun je proberen eerst druk op te bouwen in bijv draf of stap door been te geven en op te vangen, en dan pas de galop hulp te geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:43

En hoewel je dat advies nu net wilt hebben krijg je het van mij wel: neem les. Helemaal omdat het om een paard gaat dat je eens in de week rijdt, hoe wil je dat de ontspanning en verzameling gaat komen? Wordt er naast die ene keer in de week op dat paard gereden? En door wie dan?

Begin alsjeblieft niet aan hulpteugels. Als vaker rijden er in zit zou ik dat doen. Ontspanning krijg je door dagelijks te rijden en veel kilometers te maken, en lang door te galopperen (15 minuten per hand). Maar om dat te doen op een paard dat eens in de week uit de wei getrokken wordt en dan meteen in gareel moet lopen grenst aan mishandeling.

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:55

goed in het zadel blijven zitten.. probeer dat is. Bloos

ariiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:55

aan de lange teugel en dan op de volte en met je stem Lachen

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:09

In de vakantie's rij ik meestal wel meer dan 1 keer per week op haar, in het schooljaar was dit de afgelopen 2 jaar echter onmogelijk daar ik in de week op internaat zat en dus alleen in het weekend bij haar kon gaan.
Hulpteugels komen er niet aan te pas en dat zal ook nooit gebeuren.
Meestal wordt er dan ook niet vaker op haar gereden dan die ene keer per week, gebeurt dit toch dan is het alleen wandelen waar meestal geen galop aan te pas komt doordat er weinig(veilige) veldbaantjes zijn die dit toelaten. Ze wordt dan bereden door de eigenaar zelf die er spijtig genoeg niet genoeg tijd voor heeft.
Les is niet mogelijk door het niet aanwezig zijn van een piste (en het weer laat het niet altijd toe om dus een les te plannen daar een wei al vlug te glad gaat liggen en onveilig wordt).
We doen max 5 minuutjes galop op iedere hand omdat ik het niet eerlijk zou vinden om haar langer te laten galoperen terwijl ze daar gewoon de conditie niet voor heeft.

Bedankt voor de tips alvast, ga ze (eens de weide er weer veilig bij ligt) zeker eens toepassen

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:15

ik heb ook supper veel problemen met de pony die ik rij met de galop. als wij in galop willen gaan gooit ze der hoofd iin de nek. en vaak heel gespannen. ik ben er nu achter dat zij kracht mist in haar achterhand en verder heeft zij ook vaak last van haar rug. verder ben ik nu begonnen door steeds als zij gaat spannen gewooon terug nemen en weer even laten ontspannen en weer op nieuw proberen en als ze weer spant weer over nieuw beginnen. verder help het bij mij ook om haar aan de teugel te laten lopen. verder vind zij het fijn als zij met haar hoofd heel laag mag galoperen dus echt hals laten strekken in galop. succes er mee. hopelijk gaat het lukken zo ie zo duurt het altijkd wel ff voordat het lukt, gewoon hard oefenen.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:25

Heb het ook al geprobeerd om haar al de teugel te geven die ze maar wil, maar zelfs dan blijft ze heel gespannen aanvoelen. ze brengt haar hoofd naar voor en ze wil precies steeds meer teugel terwijl de teugels al doorhangen. Heb er vorige week een foto van laten nemen, maar die was net te laat genomen (en ook te laat gezien, want ze was alweer afgezadeld toen ik de foto's bekeek en zag dat ze er maar half opstaat) waardoor haar hoofd buiten beeld valt en zo zie je natuurlijk niet veel op de foto.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:42

heb even de foto opgeladen voor moest er iemand toch iets uit kunnen opmaken:
Afbeelding

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:50

Probeer het eerst eens aan de longe en kijk of je daar ontspanning kan krijgen in galop. Maar ik ben het met Cassedy eens dat je niet veel mag verwachten als een paard maar een keer per week uit het land word getrokken.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:01

longeren gaat niet lukken, door slechte ervaringen bij vorige eigenaar (ze heeft er nog steeds littekens van op haar achterste) gaat ze bij het longeren steigeren, wanneer er iemand opzit en dan aan de longe is ze meestal wel braaf maar dan is er dus hetzelfde probleem.
En wil ook niet te hoge verwachtingen hebben van haar omdat ze zo weinig wordt bereden, we hebben er al 2 jaar over gedaan om haar in stap en draf zo ontspannen te krijgen, en wil er geruct nu ook weer een jaartje over doen om dit te doen lukken in galop.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:31

Leuk gevlekt paardje, maar als je echt nog een jaar wilt wachten voordat je haar ontspannen hebt in galop heb je ons advies niet nodig. Gewoon zo doorgaan zoals je nu aan het werk bent, en mocht het met een jaar nog niet zijn gelukt kun je je weer melden.... Rolleyes

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 10:38

ik zeg niet dat ik nog een jaar wil wachten, ik zeg dat ik haar wel al de tijd wil geven, dus dat het voor mij ook goed is als ze binnen een jaar pas ontspannen loopt in galop, wat niet wil zeggen dat er in dat jaar geen vooruitgang moet zijn. Sommige mensen willen als ze en soortgelijk probleem hebben dat vb zo vlug mogelijk oplossen, bij ons is er geen haast bij, maar ik wil het wel oplossen.
Mocht de manier waarop we bezig zijn een goeie manier zijn, dan zou het waarschijnlijk wel al gelukt zijn in de voorbije 2 jaar en zou ik dus geen tips moeten vragen.

PacinoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:16

Heeej.

Zorg ervoor dat je pony eerst lekker ontspannen loopt.
Bij mijn pony helpt het als je veel overgangen in de gallop rijdt. Dan loopt die echt lekker ontspannen in de gallop!

Succes Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:21

Misteryke schreef:
Mocht de manier waarop we bezig zijn een goeie manier zijn, dan zou het waarschijnlijk wel al gelukt zijn in de voorbije 2 jaar en zou ik dus geen tips moeten vragen.

De manier die ik heb opgenoemd is niet de manier die je wilt toepassen. Galop moet net als de stap en de draf een gang zijn die ze normaal gaan vinden, en dat doen ze niet als je dat niet lang genoeg achter elkaar wilt doen. Dan ben ik voor de rest uitgepraat.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 13:13

Ik zou met veel plezier galop lang achter elkaar willen doen, maar zou je dit dan eerlijk vinden tegenover de pony die maar 1 keer per week wordt bereden en waarvan de conditie dus niet optimaal is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:17

Ik vind het niet eerlijk tegenover de pony dat je van haar eist dat de galop ontspannen gaat worden als je er maar eens in de week opstapt, en het paard nieteens de gelegenheid geeft om conditie te krijgen. Ontspannen en langzame galop betekend goede balans, en stevige bespiering....

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 13:23

Je zei in je vorige bericht dat galop net zo moet behandeld worden als stap en draf, ik heb het in stap en draf ook van haar gevraagd, waarom dan plots niet in galop? We doen evenmin 15 minuten of langer achter elkaar draf en ze heeft het toch ook geleerd.
Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat het niet makkelijker zou zijn wanneer het wel mogelijk is om enige tijd draf of galop te doen.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:58

je moet heel stil en ontspannen gaan zitten,
je moet als ware "meeliften"
je moet niet van alles willen gaan regelen.
laat je pony het maar regelen.
en kriebel hem eens in zijn manen als je galopeerd,
en stemhulpen helpen ook.
maar vooral heel stil blijven zitten! Knipoog

omdat je aangaf dat hij niet zo'n leuke ervaring met longeren heeft gehad,
misschien heeft hij dat in de galop ook wel.
laat je pony vertrouwen krijgen in het galoperen!
succes

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:02

hier heb ik ook last van maar zodra ik een paar rondjes achter elkaar galoppeer dan word ze wat moe en word het beter.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:08

ik rij op een manegepony waar ik dit ook ondervind, maar wat ik dan doe (nu) is toch blijven drijven, zodat het paard op mijn hulpen harder gaat lopen, en dus naar mij gaat luisteren. Ze luistert dan ook beter naar al mijn hulpen, maar dan moet je paard er maar net zo over denken Knipoog (zijn er genoeg die nl dan helemaal anders doen dan je wilt)

wat je anders zou kunnen doen is (ik zag het hierboven ook al) lekker lang galopperen en juist in het begin niks vragen, en dit opbouwen.. ik denk ook dat je goed moet kijken hoe je paard erop reageert, ieder paard is anders Lachen ... succes ermee

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 15:45

Karin_88 schreef:
ik rij op een manegepony waar ik dit ook ondervind, maar wat ik dan doe (nu) is toch blijven drijven, zodat het paard op mijn hulpen harder gaat lopen, en dus naar mij gaat luisteren. Ze luistert dan ook beter naar al mijn hulpen, maar dan moet je paard er maar net zo over denken Knipoog (zijn er genoeg die nl dan helemaal anders doen dan je wilt)

Ze luistert wel naar de hulpen, als je sneller wilt gaat ze sneller, wil je terug naar draf ook geen probleem. Als ik blijf drijven beslist ze meestal zelf dat het genoeg geweest is en gaat ze terugnaar draf Lachen

Ik ga het in ieder geval eens proberen om gewoon echt niets te doen, lange teugel en proberen volledig meegaan in haar bewegingen, alleen wat stemhulpen en ev beenhulpen zodat ze in galop blijft en eens zien wat dat geeft.

Wanneer je buiten galop doet reageert ze wel helemaal anders, ze is dan ook niet echt ontspannen maar dat is meer door "het mogen galoperen buiten", ze valt in ieder geval dan niet helemaal uit elkaar en gaat er niet bijlopen zoals een giraf.

Bedankt voor de tips

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:53

geef haar zoveel teugel als ze wil dan komt ze je vanzelf tegenmoed en ga recht zitten en stil ontspan jezelf helemaal en ga in je paard op,
daarnaast blijf je wel fijn en rustig en constant vragen, zet haar op de volte en galopeer ietjes langer door dan 5 min.

en dat gewoon vol blijven houden, ga niet plukken of rukken als ze blokkeert op je hand direct ontspannen Haha!

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:14

marijkedam schreef:
Misschien kun je eens oefenen vanuit stap aan te galopperen.
Omdat de stap veel op galop lijkt qua beenzetting, blijven ze vaak makkelijker bij elkaar.
Verder kun je proberen eerst druk op te bouwen in bijv draf of stap door been te geven en op te vangen, en dan pas de galop hulp te geven.

ja idd he veel succes