Paard van 16 kopen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Murretje

Paard van 16 kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 09:48

Het staat hier vast niet goed...sorry daarvoor!
Maar ik vroeg me af hoe jullie erover denken om een paard van 16 jaar te kopen. De eigenaar zegt dat ze nog topfit is en gewoon nog dressuur kan lopen. Ik wil ook echt verder met dressuur. Denken jullie dat 16 jaar te oud is?Ik wil natuurlijk niet dat het ten koste gaat van het paard! Ook is ze maar 1500 euro...dat kan bijna niet toch?!

Graag reacties want het lijkt me wel een ontzettend mooi en lief paard!!!! Bloos

jansy

Re: Paard van 16 kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:51

hoi ik zou niet weten waarom je het niet zou doen mijn dochter heeft een 18 jarige arabier die ook nog super fit is en waar ze l springen mee is ook springt hij af en toe met gemak een hindernis van 1.30 meter

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:52

Het hangt er vanaf in wat voor conditie het paard is, de ene is op 16 jaar helemaal op. De ander kan zo nog 10 jaar mee. Maar verwacht niet dat je met een 16-jarig paard zo Z rijdt. M moet nog goed te doen zijn. Knipoog

Murretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 09:53

Oke.......tsja ik weet dat het ook niet echt oud is...maar toch..ook voor die prijs kan dat toch bijna niet?!

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:53

Ik denk dat je nog wel dressuur met dit paard kan doen Ja
Vaker worden de hoog getrainde paarden ook nog op deze leeftijd verkocht als leerpaard Knipoog
En ik denk dat de prijs ook wel kan. Afhankelijk van de gegevens van het paard, daar kunnen wij niet zo veel over zeggen.
Ik zal gewoon gaan kijken, uitproberen met rijden en je niet laten afschrikken door de leeftijd.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:55

16 is nog helemaal niet oud! Wat hebben mensen (niet alleen hier hoor) toch een raar beeld van de leeftijd van paarden. 26 is misschien wat ouder, maar dat is nog 10 jaar! Ik kocht die van mij op z'n 17e en die doet het nog príma. Goed springen, goed dressuur en fantastisch buitenrijden.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:55

Als dit echt het paard van je dromen is, dan kan je het wel doen. Maar ik vind 1500 euro wel redelijk wat voor een ouder paard (ligt wel aan het verleden, de afstamming en de gebreken).

Maar denk ook eens anders.. je wilt de dressuur in. Ga er vanuit dat dit paard al best wat kan, dan kan je over paar maanden (winterseizoen) in de B starten. Ga er niet vanuit dat je gelijk allemaal winst haalt, want je moet ook aan dr wennen. Dan ben je misschien tegen volgende jammer L1 en dan is ze alweer 17jaar. En hoe ouder ze worden hoe sneller er gebreken komen.

Dus als je echt dressuurambities hebt, dan zou ik toch een jonger paard kopen. Want 10 of 16 scheelt al heel wat.
Heb je echt niet zulke hoge ambities, dus tot L1/2 hooguit. Dan kan je heus nog heel wat plezier aan dat paard hebben.

edit: mijn paarden zijn 14 en 15jaar en zijn idd ook nog lang niet op. Maar dat betekend niet dat wanneer ik een paard zou kopen, dat ik kijk naar die leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Tempus_Fugit op 02-07-07 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:56

Ik zie heel veel paarden te koop staan boven de 15 voor een leuk prijsje.
Een paard op leeftijd is niet per definitie afgeschreven, en kan nog jaren mee gaan.. maar kan ook zomaar echt oud zijn..
Beetje per paard afhankelijk.. Bonfire liep ook op zijn 18e nog een GP wedstrijd..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:56

Tja oude paarden zijn niet heel erg gewild dus vaak lage prijs.
Maar als je het niet vertrouwd gewoon niet doen.
Wat bedoel je trouwens dat je echt verder wil met dressuur?
Heeft de merrie al bepaald nivo behaald?
Ik heb 2 maanden terug een bijna 15 jarige gekocht, maar gewoon voor de recreactie. Wil wel beetje wedstrijdjes rijden maar hoofddoel is toch vooral plezier en daar is hij super geschikt voor.

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:59

Zo'n paard is natuurlijk niet meer zo jong en eventuele ouderdomskwaaltjes kunnen opduiken, maar je kan er misschien wel nog veel van leren, afhankelijk van het feit of het paard goed gereden is en in gezonde toestand verkeert. De prijs van 1.500 euro wordt vaker gevraagd bij paarden van die leeftijd. Indien het paard geen papieren heeft, vind ik 1.500 euro wel teveel. Je kan het paard ook altijd eens laten keuren door een dierenarts, misschien brengt dat ook al wat klaarheid. Ikzelf heb een Arabische merrie gekregen op 16-jarige leeftijd, met ietwat slechte achterbenen, ik heb er nog een 5 jaren plezier van gehad, recreatief weliswaar, omdat het paard niet echt geschoold was. Nu staat dat paardje bij een gezin met kinderen, haar oude dagen te slijten. Het hangt dus allemaal een beetje af van de toestand van het paard, wat heeft ze in het verleden gedaan, etc...

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:00

Ik vind ook dat als dit echt het paard van je dromen is en ze heeft alles wat jij wilt in een paard, dat je het best kan doen!!!

Laat je niet afschrikken door de leeftijd. Bij ons op stal staan zat oudere paarden die er nog topfit uitzien en nog op hoog niveau goed presteren. Echte oude, doorgewinterde paarden!!!

Zou dus niet weten waarom je het niet zal doen. Ikzelf heb net een paar maandjes terug een 11 (nu al 12) jarige ruin gekocht met welke ik ook nog helemaal hoog de westernsport in wil duiken. Hij is dan wel 4 jaar jonger als het paard wat jij wilt ... maar gaat om hetzelfde principe.

En als je inderdaad hoger wilt en je ambities groter zijn dan dat droompaardje van je aankan ... Net als ThaGirl zegt ... dan zal ik toch voor een iets jonger paard gaan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:04

Heel oud is het niet hoor, maar misschien wel als je echt nog een jarenlange carrière in de sport voor ogen hebt. Maar zoals hierboven al gezegd, natuurlijk kun je er, als het paard nog in goede conditie verkeert, best nog dressuur mee rijden.
(overigens lijkt me dat de vergelijking met Bonfire niet helemaal opgaat hier Haha!)
En je zegt zelf al dat het een heel leuk paard is. Dat is ook wat waard, lijkt me zo!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:04

Het hangt er vanaf wat het paard nu voor niveau heeft. Kijk...als het paard nu bijv. op L1 niveau loopt en ook nooit verder is gekomen, moet je niet verwachten dat jij er verder dan de L2...hooguit M1 mee komt. Een paard van die leeftijd is gewoon minder makkelijk nieuwe moeilijke dingen te leren.
Maar als het paard Z1 of Z2 niveau heeft kun jij er een geweldig leerpaard aan hebben! En ook dan kun jij met dat paard Z1 of zelfs Z2 worden, want het paard heeft het allemaal in zijn broekzak als hij er netjes naar toe gereden is.
Je zult, als het goed klikt met het paard, gemakkelijk de B en L doorkomen in ieder geval.
Voordeel er van is, dat als je later een paard hebt die het nog niet beheerst, jij wel weet hoe het moet en een jonger paard er ook naar toe kunt rijden, wellicht.
Het bedrag vind ik normaal voor een paard op die leeftijd met gemiddelde prestatie. Een lichte tour paard zal nog meer kosten. een recreatie paard iets minder.
Je kunt je voor het bedrag je er financieel in ieder geval geen buil aan vallen. Emotioneel misschien wel...maar die garantie heb je nooit bij een paard, ook niet bij een jonkie.
Ik zou hem wel klinisch laten keuren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:36

joy76 schreef:
Heel oud is het niet hoor, maar misschien wel als je echt nog een jarenlange carrière in de sport voor ogen hebt. Maar zoals hierboven al gezegd, natuurlijk kun je er, als het paard nog in goede conditie verkeert, best nog dressuur mee rijden.
(overigens lijkt me dat de vergelijking met Bonfire niet helemaal opgaat hier Haha!)
En je zegt zelf al dat het een heel leuk paard is. Dat is ook wat waard, lijkt me zo!

Die vergelijking met Bonfire bedoel ik dat dat paard altijd hard heeft gewerkt, maar toch op die leeftijd in zo'n goeie conditie was om GP te lopen.. en dat dus leeftijd niks wil zeggen..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:38

Die kan nog jaren mee! Ik kocht mijn merrie toen ze 14 was en heb gereden tot haar 22ste (ze is nu 23)!
En je kan 'm toch laten keuren?

Niks mis mee met die leeftijd, dan weet je ook precies wat je er aan hebt want het karakter staat al jaren vast Knipoog !

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:57

bij HAW stond van de week een topic met foto's van een paard van 26 die nog heel goed dressuur kon lopen. Het is afwachten natuurlijk hoe die van jou zal ontwikkelen, maar een jonger paard kan ook iets gaan mankeren. Ik vind 16 nog niet te oud. Vorig jaar kocht ik mijn paardje toen ze 14 was. Als ze 16 was had ik haar ook gekocht.

tuur_zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:07

Waarom niet? Als dat paard een goede conditie heeft en een goede gezondheid kan ze vast nog lang mee. Als je dat paard graag wilt moet je er zeker voor gaan. Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:11

Ik denk dat je voor jezelf eerlijk moet vaststellen wat je met het paard wilt, wat het paard kan qua niveau etc etc.

Een goed gereden paard op niveau? een ideaal leerpaard dus Ja
Recreatief en is dat wat je zoekt? De gekkigheid is er dan meestal wel af dus zul je een heel fijn rustig paard er aan hebben Ja

Ik zou het paard van mijn dromen niet laten staan omdat hij/zij 16 is Lachen

Girl007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:40

Hoi hoi,,

Ik heb ook een paard gekocht op haar 17e ze was altijd alleen bereden door een 75jarige man en had alleen met haar buitengereden en recreatief. Ik heb een halfjaar lang elke dag gereden en 1x in de week een privéles. Ze kan dit nog gemakkelijk aan nu rijd ik haar niet zo heel veel i.v.m. niet beschikken over een bak thuis. Wel probeer ik 1x in de week nog een privéles te rijden en haar nog af en toe mee naar buiten te nemen. Dus ik zou zeggen als ze nog fit is en ze is nog werklustig kun je makkelijk een wat ouder paard kopen!

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:00

Hangt er vanaf wat je eigenlijk zoekt, een leerpaard of een jong paard.
Dit paard zal een prima leerpaard voor jou zijn, en 16 is echt nog niet zo oud hoor.
Als het paard nog in goede conditie en gezond is dan zou ik zeggen: ga ervoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:04

Mijn merrie van 21 loopt ook nog 2 lessen in de week (dressuur en springen) en diverse buitenritten, tussen het veulens krijgen door.
Ik vind alleen niet helemaal duidelijk wat je bedoeld met echt verder in de dressuur, met zo'n paard zal je nog een keer M halen, misschien Z als ze dat voor haar 10 e jaar ook heeft gelopen, maar dan houdt het wel op.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:13

Net als wat er hier al meer gezegt is....wat wil je precies...
Ga eens bij dit paard kijken en ga er lekker even op rijden,het ene paard is de andere niet.
Wij hebben ooit een paard gehad die pas op zijn 10e is ingereden Tong uitsteken ...die krijgt echt nooit slijtage aan zijn benen Knipoog ...aan de andere kant...soms worden paarden al erg vroeg ingereden (2,3 jaar) en meteen de zware wedstrijdsport ingedaan.Er wordt fanatiek mee gereden en al voor het 4e levensjaar 1.40m mee gesprongen...tsja dat levert extra slijtage op.
Als een paard tijd heeft gehad om uit te groeien en men er altijd zuinig op is geweest...(wat zal ik zeggen,mijn 1e paard is rond de 40 geworden Knipoog

Dat kun je niet vanaf een foto zien...lekker paard in het echt bekijken,neem een deskundige mee en laat hem keuren (desnoods röntgenologisch) zo kun je zien waar er evt slijtage zit.

16 kan dus best heel geschikt zijn en hoeft echt niet in de bejaardensoos hoor...maarrrr je moet hem even bekijken.Mocht je dan toch twijfelen....er zijn nog veel meer paarden op de wereld Knipoog

Succes!!

Groetjes,Tinky

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:24

Het is maar net wat jij met het paard wilt gaan doen.

Je moet er alleen wel aan denken, dat jij hem straks wel lastig kunt verkopen.
Het paard wordt er namelijk niet jonger op.
Succes ermee!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:27

Ik heb mijn paard gekocht toen ze 24 jaar was Haha! inmiddels 26 jaar en ECHT nog topfit......elke week priveles en lange bosritten
met rengalop.......Dussssss maar dat is per paard verschillend natuurlijk en ik kende mijn paardje ook al 2 jaar dus wist wel wat ik kocht Knipoog !!!!!!!!
In ieder geval suc6

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:29

why not? als er niks mis mee is