Wat doen jullie zoal met een 4 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Wat doen jullie zoal met een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 21:00

Geeeeeen idee of dit hier goed staat.

Maar ik vroeg me af wat jullie zoal doen met een 4 jarige.

Stoffel is beleerd toen hij 3 was en in dat jaar heb ik alleen maar recht uit gereden om op zijn eigen benen te leren lopen.
Soms een drafje en een galopje, maar vooral veeeeeeel stappen.
Daarnaast hebben we ook vele kilometers te voet gemaakt.

Stof heeft nu een paar weken vakantie gekregen en maken we enkel alleen nog maar wandelingetjes te voet.
Na de vakantie gaan we wat meer dressuur matig rijden en zullen we ook 1x per week mee gaan lessen in een groep.
Volgend jaar beginnen we dan eindelijk met de endurance training en hoop ik dat hij het tempo beter aankan.

Wat doen vragen jullie per week van je jonge paardje?

ArAx

Re: Wat doen jullie zoal met een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:41

Mijn vz paardje is net 6. Ik begon toen hij 5 was intensiefer met hem te rijden meer dressuur oefeningen enzo. Springen vind ik niet zo leuk maar pak ik nu een beetje op. Ik vind dat je nu wel wat meer van je paardje kan vragen hoor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:42

Mijn vierjarige is net onder het zadel. Hij is enorm groot en daardoor slungelig. Ik heb hem lekker laten staan. Hij gaat nu vooral leren aan het been te zijn, zijn eigen balans te vinden en lekker naar buiten, veilig achter zijn moeder aan, rechte lijnen lopen. Ik rij hem 2x per week.

MiJn_PaArDjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:54

Mijn 4-jarige heb ik nu een jaar en ben ik dus ong een half jaar (iets meer) mee bezig (op te leren) en nu longeer ik hem, stap ik op hem en rijd ik met hem (stap, draf en hangt een beetje van zijn gedrag af of er een galopje bij kan) en dat doe ik minstens 2x per week dus dat is soms 3x of 4x maar ik heb er ook al een klein sprongetje mee gemaakt (40 cm ofzo) en ik wandel ook af en toe buiten met hem (erop).
Nu gaat hij op de nieuwe stal 5x in de stapmolen(opgebouwd natuurlijk) en longeer ik hem niet meer voor het rijden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:09

Flash word in augustus 4, tot nu toe hebben we haar lekker laten staan en niet veel van haar gevraagt (beetje poetsen en wat grondwerk).
Een maand geleden heeft ze met 6 andere merries kunnen dollen, helaas is het niet helemaal gegaan zoals we gepland hadden.
Ze geeft nu zelf aan dat ze toe is om te leren en zo zijn we rustig aan aan het wandelen, een beetje grondwerk en elke keer een beetje meer.
Het gaat heel goed op het moment.
Heb het gevoel dat ze er nu aan toe is, ze is nu eindelijk uit de babyfase aan het komen.
Ze is nu nog aan het genezen maar als ze strakjes helemaal weer de oude is gaan we haar inrijden.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:11

Gewoon net zoveel als met de andere paarden.
af en toe springen, wel eens het bos in.
Dressuur ook nog... Knipoog

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:47

di_Segno schreef:
Gewoon net zoveel als met de andere paarden.
af en toe springen, wel eens het bos in.
Dressuur ook nog... Knipoog

bij ons op de manege doen ze ook zoiets Knipoog

Goof89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:50

Ik rij mijn 4 jarige +- 4 keer per week telkens een goed halfuur, afhankelijk hoe hij loopt.
Soms rijd ik wel eens 5 keer, ook al een paar wedstrijdjes meegedaan.
Als we rijden train ik vooral op de overgangen, tempowisselingen & zijgangen. Aandacht op nageeflijkheid en
ontspanning.

Ook wandelingetjes & longeerwerk doen we voor wat afwisseling & elke dag ravotten op de wei *LOL*

Groetjes Cléo

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:57

Mijn 5jarige vzpaard doet al best veel. Hij wordt nu met succes M1 gestart (niet alles doorlopen) en dat gaat geweldig, hij heeft er lol in, pakt het lekker op enz. Voordeel is dat hij al snel spier kreeg, goed evenwicht heeft en contole over zijn eigen heeft.
Het verschild zo sterk per paard, de ene moet vooral leren op zijn eigen benen te lopen en de ander leert overgangen van stap-galop, kan schouderbinnenwaarts en travers al helemaal.
Maar de eigenaar gaat ook geregeld met hem op buitenrit, hij loopt elke dag met zen vriendin in de bak en wei en heeft ook dagen niets. Afwisseling krijgt hij wel, maar werken zal hij Haha! ( Knipoogffekes gein )

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:02

Ik doe metmijn 4jarige pony, net zoveel als met mn andere ponys. gewoon dressuur(voltes, overgangen wijken, etc.), Springen (nu 60cm) en buitenritten alles eigelijk gewoon.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:49

Een keer of 4 a 5 rijden en/of longeren in de week, 30 tot 60 minuten afhankelijk van hoe het gaat en wat ik doe. Daarnaast regelmatig een keer vrijspringen en balkjes lopen en bij goed weer een uur a anderhalf uur buiten stappen aan de hand. Verder dagelijks een half uur stapmolen en overdag op de wei of paddock.

Qua rijden ben ik bezig om hem klaar te maken voor het L.
Voornaamste thema's: (schijn)overgangen en tempowisselingen in alle drie de gangen, slangenvoltes, wijken voor het been, schouderbinnenwaarts, aangalopperen vanuit stap, achterwaarts en een beginnetje aan de contragalop.

Nu weer aan het opbouwen na een stop ivm gezondheidsredenen van mij, dus rustig aan.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:57

Mijn 4 jarige loopt L1, hij is best ver voor zn leeftijd en moet dus oppassen dat die niet te snel gaat, maar ik denk maar zo; wanneer het echt te veel word komt die wel in verzet.

Overigens je zegt dat je veel stapt, ga vooral veel galloperen! Dat is de beste/makkelijkste gang voor jonge paarden!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:29

Ik stap juist om hem op eigen benen te leren lopen.
En voor de endurance schijnen dit hele mooie stabiele kilometers te zijn (gaat alleen niet zo snel)

Helaas hebben we geen bak tot beschikking, dus eigelijk rijden we alleen maar op het asfalt.
Voordeel is wel, dat ik nu een super verkeersmak paardje heb wat elke <LOL>
Na de vakantie beginnen we onze eerste dressuur lessen in een heuze bak!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:38

heey annebe !
ik denk dat stoffel nog erg uit moet groeien, net als britt destijds Ja
ik zou hem lekker een paar maandjes op de wei zetten en na de vakantie weer oppakken bv 2 x per week, vergeet niet dat hij nog heel jong is en haflingers worden sowiezo wat later "volwassen" dus geef hem de tijd om een echte vent te worden Knipoog

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 20:37

Heey mel!!

Stof heeft nu al sinds mighty weg is vakantie en dat duurt nog wel tot begin augustus.
Als de kids naar school zijn pakken we het weer langzaam op.

Ook beginnen we na de vakantie weer het mennen op te pakken en stof dan ook eindelijk voor de wagen te beleren.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:08

geweldig ! moet je straks is zien hoe hij veranderd is, tenminste britt was echt een dame geworden met volle rondingen enzo, heel grappig wat een tijdje rust met weidegang kan doen Ja

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:59

Mijn 4-jarige (vandaag 4 geworden Go jij! Go jij! ) wordt zo'n 4 keer per week door mij gereden. Ik rijd dan dressuur met hem. Daarnaast doe ik grondwerk en staat hij van 9.00u tot 18.00u in het weiland. Hij is nu trouwens bijna een jaar onder het zadel.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:52

Ik rijd mijn 4 jarige Haflinger zo een 4 keer per week, daarnaast longeer ik haar een keertje en 2 dagen gewoon een kleine wandeling. Het moet ook leuk voor blijven.
Ik rijd voornamelijk dressuurgericht met haar, af en toe een sprongetje en een buitenrit. We lessen ook!

phi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:59

Mijn 4-jarige is nu n half jaar onder het zadel en ik rijd haar 4x id week ongeveer een half uurtje, soms iets langer, soms iets korter. We gaan buiten uitstappen, draven soms balkjes, nu paar keer klein sprongetje gedaan. Dressuurtraining is ook nog heel speels en niet intensief. Ik zorg vooral voor veel variatie en met meer dan genoeg rust, vooral zodat ze fris blijft in dr hoofd. Laatst onderling wedstrijdje gehad met best veel drukte en gedoe eromheen, daar is ze dan meteen 2 dagen moe van. Voorzichtig dus met die jonge beestjes Knipoog

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:06

Met mijn 4-jarige ben ik sinds een maand of 2 bezig ohz te beleren. (Zo´n 2-3 x per week een half uurtje)
Dit gaat allemaal heel relaxed en prima Lachen .
Sinds een jaar deed ik al wel van alles met d´r: grondwerk, longeren, circus-clinics, dubbele longe enz.
Ook gaat ze vanaf dat ze een jaar of 2,5 was, als handpaard met d´r moeder mee naar buiten.
Ze vindt alles hardstikke leuk om te doen, zolang je niet meer dan 2 á (hooguit) 3 dagen achter elkaar hetzelfde van d´r vraagt Knipoog .

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:39

het is idd belangrijk dat een jong paard op eigen benen te leren lopen Lachen
je bent goed bezig geweest met je paardje als ik het zo lees,
met mijn pony(toen die was) ben ik een jaar bezig geweest met halstermak-zadelmak-inrijden en op eigen benen laten lopen
toen die dat kon was die 5, ondertussen had ik al heel wat wandelingen aan de hand erop zitten met hem waardoor hij ook al redelijk verkeersmak was.
op zijn 5e is hij begonnen met springen(ong. 2keer per maand)
vanaf 6jaar vind ik dat je het paard volop kan/mag trainen omdat ze dan al redelijk ver zijn in de ontwikkeling Lachen

Crum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:44

Gewoon op B-niveau rijden en af en toe een sprongetje en buitenrit Knipoog

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:39

Ik rijd een 4-jarige en heb haar in het L1 lopen met 4 wp. Ze pakt het snel op en ik rijd haar ongeveer drie tot vier keer per week. Vanaf september dit jaar ga ik een jaar op wereldreis en wordt ze licht doorgereden door haar eigenaresse, geen wedstrijden. Als ik terugkom ga ik haar weer starten en we zien wel hoe snel het gaat. Kan ze in een jaar mooi alles verwerken in haar koppie.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:35

Onze 4-jarige loopt sinds oktober onder het zadel. Ik rijd haar 5/6 keer in de week, beetje afhankelijk van de wedstrijden. Ze is B springen en heeft de punten voor het L2 dressuur. Ze is ook ver voor haar leeftijd, we passen dan ook wel goed op haar. Zo'n 2 keer in de maand gaan we op concours. Trainen bestaat uit: Meestal licht dressuurwerk, vooral de basis dingen zoals overgangen, nageeflijkheid en ontspanning. Per keer rijd ik meestal zo'n 20 minuten/half uurtje. één keer in de week springen, en voor de rest lekker ravotten aan de longeerlijn, in het weiland of een buitenritje.
Na concours krijgt ze sowieso een dag vrij, en als ik denk dat ze eraan toe is ook.
Ik denk dat het per paard heel verschillend is wat je met een 4-jarige kan doen. De één pakt het sneller op dan de ander.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:42

Mijn vierjarige probeer ik maximaal 4x per week te rijden, zelden in het zweet en vaak 20-30 minuten werk.
Ik heb haar in maart opgepakt na een rustige winter. Ze loopt nu op wedstrijden L1+8 (in 4 wedstrijden) en is goed L2 klaar. Ze kent beginnetjes Schouderbinnenwaarts, contragalop en in stap wat travers. Hier hoef ik nooit langer dan 5 min op te trainen. Kent ze zo. Ik kan wel zeggen dat ik ze nooit lang train, is totaal overbodig. Paarden snappen het vaak snel, meestal moet vooral de ruiter de oefeningen leren.
In plaats van het rijden longeer ik eens per week met een balkje erbij (max 20 min, lang genoeg) en ze staat dag en nacht buiten.

Ik snap eigenlijk niet waarom sommigen zo hard moeten trainen met hun vierjarige, ze mogen toch alleen maar L lopen en dat gaat vaak al hard genoeg. Ik vrees dat ik al voor de winter uitgereden ben in de L en moet wachten tot ik weer mag starten.