Beleren probleempaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Beleren probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 16:47

Hai, ik hoop dat iemand tips voor mij heeft om het volgende probleem op te lossen.

Sinds kort heb ik een nieuw paard in training. Hij is 5 jaar, het is een kruising hackney x engels volbloed (lees:heet). Hij is op zich best braaf, hij is al gewend aan het zadel, hoofdstel, longeren met enkele en dubbele lijnen etc. Het grote probleem komt zodra je erop stapt. Opstappen zelf is geen probleem, hij staat netjes stil. Maar zodra je zit gaat hij er als een speer vandoor! En dan bedoel ik: hij gaat compleet door het lint.

De persoon waar ik hem voor train was er zelf al mee begonnen, en het meisje wat haar hielp is er dus afgevallen en had haar arm gebroken. Nu kom ik erachter dat de mensen waar zij hem van heeft gekocht hem ook al hadden geprobeerd zadelmak te maken en er ook afgevallen waren.
Er zijn in totaal dus al 3 mensen vanaf gevallen.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit paard over deze angst voor de ruiter heenkrijg? Of moet ik haar gewoon vertellen dat t m niet gaat worden en ze beter een meer geschikt rijpaard moet zoeken? Ik beleer elk jaar zo'n 30 paarden, maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.

Cassidy

Re: Beleren probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:56

Een typisch voorbeeld van een paard dat een verkeerde start heeft gehad. Blijft het bij rennen? Dan zou ik teruggaan naar grondwerk, en vanaf de grond het dier laten wennen aan de ruiter op de rug, de bewegingen die een persoon maken kan enz.
Blijft het bij rennen of gaat hij ook bokken?

Ik zou er iig van uitgaan dat het dier misschien niet op zijn plek is bij de huidige eigenaar.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:05

Precies zoals Cassedy al zegt, weer een met een verkeerde start. En hoe vaker het met div. vorige eigenaren is gebeurd, hoe moeilijker het is om het paard vertrouwen terug te geven.
Begin maar weer van voor af aan. Dus longeren, hoofdstel, zadel erop, enz. enz. Eigenlijk is het het beste om hem een paar maanden weg te zetten op het land en met een hele schone lei te beginnen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 17:08

Voor zover mij is verteld blijft het bij rennen.
Ik heb al veel grondwerk met hem gedaan, hij is absoluut niet bang zolang ik er niet op zit. Ook hangen is geen probleem. Ik heb er gisteren opgezeten en een paar stappen laten zetten, dat ging goed. (Ik werk zonder longeerlijn, buig zn hoofd naar mijn knie). Ben afgestapt, beloond en weer op stal gezet. Vandaag precies hetzelfde gedaan, alleen ging deze keer opeens een knop om en hij raakte dus compleet in paniek en begon keihard te rennen. Gelukkig werk ik in een roundpen dus hij kan alleen maar rondjes rennen. Hij struikelde en viel en terwijl hij toch op de grond lag ben ik er maar af gestapt. (Had ik misschien niet moeten doen, maar dit was gevaarlijk)
Moet ik hem gewoon laten rennen totdat ie stopt (of een van ons beiden serieus in het ziekenhuis beland?!)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 17:11

@aerdenhout1: Als het mijn paard was zou ik hem idd op het land zetten, maar de eigenaar wil hem zo snel mogelijk "rij-klaar" hebben, "want hij is al 5"....Hij staat hier voor 3 maanden, maar ik betwijfel of dit ooit een betrouwbaar rijpaard zal worden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:16

Misschien met een stropop op het zadel longeren? Ik heb het zelf nog nooit nodig gehad, maar apart paard, aparte maatregelen Clown
Als je het idee hebt dat het altijd een probleemgeval blijft zou ik dat wel eerlijk zeggen tegen de eigenaar. Of ze hem dan wil houden of niet is aan haar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:21

Tja dat is lastig, gaat hij ook rennen als je hem aan de lijn hebt?? wat je kan proberen is OF een hele kleine goed omheide ruimte waar hij geen vaart kan maken OF de ruimte opzoeken en hem maar eens laten gaan. Ik zou in iedergeval een halster over het hoofdstel doen, daar de teugels aan maken zodat je zo Min mogelijk in de mond zit (kan schrikreactie geven) dan de teugel van links naar rechts over de neus zodat je aan een kant die begeleiding hebt

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:28

Libera schreef:
@aerdenhout1: Als het mijn paard was zou ik hem idd op het land zetten, maar de eigenaar wil hem zo snel mogelijk "rij-klaar" hebben, "want hij is al 5"....Hij staat hier voor 3 maanden, maar ik betwijfel of dit ooit een betrouwbaar rijpaard zal worden

Dan heb je een probleem....
Een paard wat al meerdere malen getracht is zadelmak te maken c/q beleren is niet zo snel mogelijk rijklaar.
Dat is vaak een langdurig proces...je verklooit ze in een paar weken maar het weer goed zien te krijgen...

Ik heb een soortgelijk paard(alleen die bokte me er ook nog bij af Zij zijn groot en ik is klein! ).
Ik heb weggebracht (naar een ervaren vakman)en daarna nog zelf met hem wat cursus NH gehad.

Ik zou dus ook met het grondwerk beginnen en vanuit daar verder werken.
Maar ja...daar krijg je zo te lezen de tijd niet voor dus ik kan wel een heel verhaal wegzetten en goede boeken/tips maar dat is het lange termijnwerk Knipoog

Ik zou echt proberen de eigenaar aan het verstand te peuteren dat of jij de tijd krijgt die je nodig hebt of nog beter naar een ervaren beleerder brengen met verstand van dit soort (verpeste)paarden......is echt werk voor een vakman/vrouw om dergelijke paarden op de goede weg te krijgen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 17:28

Mmm stropop is misschien een idee..Waar haal je die??:D

Heb er zelf niet aan de lijn opgezeten, maar de eigenaresse vertelde dat toen zij er mee bezig was hij schrok en omdraaide en ze hem niet kon houden, en het meisje er af viel/sprong omdat de lijn om haar heen draaide....
Ik werk met hem in een roundpen, ong. 18 meter doorsnee dacht ik.
Zit er aan te denken om hem eens gewoon te laten rennen, maar wil mn nek nou ook weer niet breken Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:31

ga er dan op in de roundpen Lachen en de grondpersoon is zo, zo ongelooflijk belangrijk..... veel belangrijker dan de ruiter die erop zit.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 17:34

@cars: bedankt voor je reactie, ja je hebt helemaal gelijk. Probleem is, eigenaar heeft geen geld om hem hier zolang te laten. Ik weet zeker dat ik het voor elkaar kan krijgen, maar niet in dit tijdsbestek.
Misschien moet ik haar overhalen om m eerst eens naar een cowboy te brengen, die hebben we zat hier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:36

hahaha ik had je Gert van het Hof willen voorstellen (onze lagelanden cojbojjj) maarja toen las ik dat je in California zit....... en das iets ver weg Lachen

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 17:38

haha ja denk niet dat ie zover wil reizen...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:41

KiWiKo schreef:
ga er dan op in de roundpen Lachen en de grondpersoon is zo, zo ongelooflijk belangrijk..... veel belangrijker dan de ruiter die erop zit.

Ja
Wilde hetzelfde schrijven...
Een grondpersoon moet hem voor kunnen blijven.

Wat bij mijn paardje goed heeft geholpen...meevluchten ROFL
Ik weet niet of je ervaring hebt met freestyle/grondwerk.
Maar paard loopt in roundpen en jij(of grondmens en jij erop) controleert zijn tempo met je handen,lichaam en je leadrope(ik doe voestmethode)
Paard vlucht(gaat uit zijn stekker in volle galop) ipv hem te remmen ga je met je lichaam enz. mee in zijn beweging....je vlucht dus als het ware mee.
Mijn paard had echt zoiets van ..rennen...rennen... rennen...maar na flink wat rondjes zag je hem gaan reageren.
Na verloop van tijd ging hij begrijpen dat hij niet hoefde te vluchten er was niet om voor te vluchten.

Voordat je denkt...makkie Haha!
Heeft 2 jaar geduurt hoor eer hij enigszins ontspannen te rijden was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:43

stropop kan werken, wij hebben ooit een merrietje op stal gehad die ook vreselijk er vandoor ging.
hebben we van een overall een pop gemaakt, helemaal vol met stro en die er op.
kan ook vreselijk fout gaan hoor,die pop moet echt goed vast zitten want als die naar onder zakt wil je niet weten wat er gebeuren kan Knipoog

in het geval van de merrie werkte het, ze was zo overdonderd dat ze toen ze rustig was en wij er zelf opstapten geen kik meer gaf...
nadeel was wel weer dat de keer er na ze er gewoon weer vandoor ging Tong uitsteken
uiteindelijk is ze voor de kar beleerd en dat ging supergoed Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:48

Als je contact zoekt met Parelli, kan die je daar vast wel mee verder helpen...je zit haast aan de bron.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 17:53

Ik denk dat zo'n pop wel eens kan helpen....Hij is namelijk niet bang voor het gewicht maar meer het idee van "er zit iets op mijn rug, Yikesss!!!!"

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:55

kan je net zo goed oogkleppen op doen Lachen Lachen, heeft mij ook wel eens geholpen Lachen

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 17:57

KiWiKo schreef:
kan je net zo goed oogkleppen op doen Lachen Lachen, heeft mij ook wel eens geholpen Lachen

Maar ik denk dat ie dan dwars door het hek heenloopt Tong uitsteken

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:59

wat gebeurd er als je op het hek gaat zitten of als je het paard poest vanaf een strobaal ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:59

hahaha ik heb er ooit een gehad daar kon je zo opstappen, alleen kon je niet rechtop zitten Lachen dan ging hij compleet uit zijn stekker, liet zich gewoon tegen de muur op knallen........ met oogkleppen (weet je wel van de mensport) kon hij niet zien dat je rechtop ging zitten, en dan was het goed........ stuur, rem, gas er zo op gemonteerd.... en toen de oogkleppen af Lachen was spannunt, maar omdat je toen redelijk aanwijzingen kon geven was het minder drama ":)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 18:02

@garny95: Dan gebeurt er niks, want dat vind ie niet eng.

Kiwiko, deze doet dus hetzelfde, gewoon in het hek knallen etc. Zodra hij ervandoor gaat, is het licht wel aan maar er is niemand thuis, om het zo maar te zeggen.
Met dit paard denk ik niet dat de oogkleppen een verschil zullen maken...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:03

kijk ook verder dan aleen de angst van het paard, ik heb een merrie gehad, ook met problemen met opstijgen, wij waren er gelukkig vrij snel achter dat ze een schoftwervel met een trauma had, voor haar was het komplete paniek ( pijn) als we op haar rug gingen zitten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:03

Libera schreef:
Ik denk dat zo'n pop wel eens kan helpen....Hij is namelijk niet bang voor het gewicht maar meer het idee van "er zit iets op mijn rug, Yikesss!!!!"

IK denk dat je dan toch wat meer aandacht moet gaan besteden aan de sacking out...ook en met name vanaf een hoger punt dan dat je er naast staat.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:06

stel dat het tussen haar oren zit en dat je uiteindelijk na veel tijd ( niet geheel risicoloos ook trouwens) lukt, dan moet je er toch rekening mee houden dat niet iedereen het paard zal kunnen bestijgen en dat dat waarschijnlijk altijd met de grootste voorzichtigheid moet gebeuren. Het was ook niet echt een koele kikker ?