...In mijn ogen zijn die paarden echt niet achters gebouwt dan andere paarden / pony's ,dus dan zouden die mensen toch eigenlijk echt te zwaar zijn? Hoe denken jullie daarover?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
...
en ik zou het ook wel eens willen weten. (alhoewel ik het ook geen zicht vind om grote meisjes op een shet pony te zien zitten).
) heb je met twee zaken te maken: Jantine_ schreef:Even een vraagje tussendoor...
Vinden jullie het kunnen dat zo'n meisje op een shet rijd;
16 jaar.
1.80
64 kilo.
* ongeveer.
Dit vind ik dus absoluut niet kunnen!
_paula_ schreef:Jantine_ schreef:Even een vraagje tussendoor...
16 jaar.
1.80
64 kilo.
* ongeveer.
ik vind dit echt niet kunnen...
Ik ben zelf niet groot, nét 1.70 m maar als ik op een shetje van 90 cm ga zitten ben ik echt te groot, ondanks dat hij mij misschien qua gewicht wel kan houden. Het zit niet lekker, het is niet fijn voor de pony. Een combinatie die vaak geen plezier bij zowel ruiter als pony geeft. Waratje schreef:Bij IJslanders (ik brand me niet aan paard of pony) heb je met twee zaken te maken:
ten eerste worden IJslanders gewoonlijk later ingereden dan het gros van de paarden/ponies in NL, zodat ook de groeischijven van de rug dicht zijn en ten tweede is de bouw van de IJslander toch wel iets anders dan van bijvoorbeeld een Welsh B-tje. IJslanders hebben een relatief korte rug (= stevig) en bepaald geen luciferstokjes als onderdanen, waardoor ze gewoon meer aankunnen.
Maar ik ben niet echt gecharmeerd van kerels van "normaal" postuur op een IJslander van 1.30 m
Yamcha schreef:Tja, een IJslander kan 90 kilo dragen (ook niet elke IJslander) maar als je te lang bent, krijg je een soort hefboom-effect, wat ook weer schadelijk is voor de pezen en gewrichten. Een kleinere ruiter uit balans is voor het paard gewoon makkelijker te compenseren dan zo'n lang eind. En idd, wat Woest ook zegt, zwabberende benen, die tegen de benen van de pony aankomen, lijkt me voor de pony ook erg vervelend. (ik zou er iig knettergek van worden als ik een pony was).
Yamcha schreef:Ik ben 1,60 maar rijd wel graag op grote paarden, graag 1,65 - 1,70 ik zit daar fijner op. Kan beter hulpen geven, zit beter, en ik hou erg van ruime gangen. Ik zie idd ook niet de lol van een te klein paard/pony rijden.
fiekhe schreef:Een ijslander van een meter 40 kan max 90 kg dragen, een ijslander van een meter 35 max 70 kg -met zadel e.d. inbegrepen (http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html). Sterke dieren zijn het wel, ze kunnen wel wat meer hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard, maar lengte is ook een probleem.
Urielle schreef:dacht dat ze het hadden van een duits tijdschrift dat daarover een soort studie had gedaan ofzo, maar helemaal zeker ben ik niet.fiekhe schreef:Een ijslander van een meter 40 kan max 90 kg dragen, een ijslander van een meter 35 max 70 kg -met zadel e.d. inbegrepen (http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html). Sterke dieren zijn het wel, ze kunnen wel wat meer hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard, maar lengte is ook een probleem.
Ah, vandaar dat al die warmbloedjes van 1.60 met stevige venten erop zo moeizaam lopen?
Laat me toch niet lachen zeg. Ik weet niet hoe ze eraan komen, maar de praktijk wijst gewoon anders uit. Zo'n tenger Frans gefokt springpaardje van 1.65 komt niet over de 1.60 Wereldbeker-hindernissen gezeild met een vent van 90 kilo, jaar in jaar uit als hij daar last van heeft hoor.
Ik denk dat paarden qua gewicht echt wel wat kunnen hebben.
Een volwassen vent van 1.80 op een Ijslandertje vind ik geen gezicht, maar last ervan hebben daar ben ik nog niet zo zeker van. Ga je nog eens 30/40 centimeter kleiner naar een Shetje dan vind ik het alweer anders, maar dat is een flink hoogteverschil. Een stevige C en een D moeten door een volwassene zonder overgewicht wel te rijden zijn imo.
Urielle schreef:fiekhe schreef:Een ijslander van een meter 40 kan max 90 kg dragen, een ijslander van een meter 35 max 70 kg -met zadel e.d. inbegrepen (http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html). Sterke dieren zijn het wel, ze kunnen wel wat meer hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard, maar lengte is ook een probleem.
Ah, vandaar dat al die warmbloedjes van 1.60 met stevige venten erop zo moeizaam lopen?
Laat me toch niet lachen zeg. Ik weet niet hoe ze eraan komen, maar de praktijk wijst gewoon anders uit. Zo'n tenger Frans gefokt springpaardje van 1.65 komt niet over de 1.60 Wereldbeker-hindernissen gezeild met een vent van 90 kilo, jaar in jaar uit als hij daar last van heeft hoor.
Een volwassen vent van 1.80 op een Ijslandertje vind ik geen gezicht, maar last ervan hebben daar ben ik nog niet zo zeker van. Ga je nog eens 30/40 centimeter kleiner naar een Shetje dan vind ik het alweer anders, maar dat is een flink hoogteverschil. Een stevige C en een D moeten door een volwassene zonder overgewicht wel te rijden zijn imo.
Urielle schreef:Oh, nu ik mijn bericht herlees, zie ik wel dat ik het zelf nogal onduidelijk verwoord heb. Ik zei dat "ze meer kunnen hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard" maar daarmee bedoelde ik niet qua gewicht, maar wel qua verhouding. Vond het zelf niet helemaal duidelijk dus verbeter ik het maar evenfiekhe schreef:Een ijslander van een meter 40 kan max 90 kg dragen, een ijslander van een meter 35 max 70 kg -met zadel e.d. inbegrepen (http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html). Sterke dieren zijn het wel, ze kunnen wel wat meer hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard, maar lengte is ook een probleem.
. Nuja, ik haalde die tabel ook maar even aan als 'richtlijn' (of hoe moet ik het zeggen) en het hangt hoe dan ook per paard af denk ik
. Jantine_ schreef:Even een vraagje tussendoor...
16 jaar.
1.80
64 kilo.
* ongeveer.
fiekhe schreef:Oh, nu ik mijn bericht herlees, zie ik wel dat ik het zelf nogal onduidelijk verwoord heb. Ik zei dat "ze meer kunnen hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard" maar daarmee bedoelde ik niet qua gewicht, maar wel qua verhouding.
Maar dat was dan een misverstand.Urielle schreef:Nee, bedoelde ik dus niet, maar zag pas nadien dat het onduidelijk geformuleerd wasfiekhe schreef:Oh, nu ik mijn bericht herlees, zie ik wel dat ik het zelf nogal onduidelijk verwoord heb. Ik zei dat "ze meer kunnen hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard" maar daarmee bedoelde ik niet qua gewicht, maar wel qua verhouding.
Ah pardon, ik dacht dat je die gewichten in de tabel bedoelde. Ik ben zelf 80 kilo dus ik werd gelijk verwezen naar koudbloeden, want mijn zadel is ook wel een kilo of 5 en kleren een kilo en die moest je ook meerekenenMaar dat was dan een misverstand.
Een mooi voorbeeld was idd Pierre Durant met zijn Jappeloupe. Dat beest sprong alles wat er maar te springen viel. Wie kan het dan nog wat schelen dat er meters ruiter boven een paard uitkomen?
Voor dressuur is het plaatje dan wel weer van belang natuurlijk. En mooi is het niet (maar dat ben ik ook niet met mijn dikke reet op mijn chique KWPNertje)