Wie O Wie heeft rijdtips voor mij ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Wie O Wie heeft rijdtips voor mij ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 19:41

Mijn houding is de laatste tijd heel erg bagger geworden en dat wilde ik weer even goed gaan oppakken! Heeft er iemand tips voor mijn houding?? En klopt het dat je houding verslechtert als je rijd met gympen? als dat zo is kan je dan beter met laarzen of jophurs gaan rijden?
Nou hier 2 foto's op verschillende paarden

Foto 1:
Afbeelding
Op een haflinger waar ik eigenlijk te groot voor ben maar ik was de enige die er niet afviel Clown

Foto: 2
Afbeelding
Ik weet het de pony is te dik en ik had een beetje een heeel oud dekje op

Dus tips over houding, aan de teugel rijden etc. zijn zeer welkom!
(blijf wel aardig please)
Knipoog

WildThing

Re: Wie O Wie heeft rijdtips voor mij ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:48

Op foto 2 vind ik je houding qua rechtopzitten enzo beter als foto 1. Mijn eerst reactie was bij foto 1 op je kont zitten en hakken uitdrukken (miss dat laarzen op chaps met rijschoentjes geen slecht idee is Knipoog ), misschien kunnen je beugels wel een gat langer want ik vind je vrij kort zitten. Verder kan je proberen een onstpannen paard te krijgen door in te werken met halve ophoudingen, voorwaartsneerwaarts rijden, bij verzet van het paard weerstand bieden en de moment dat het paard meer nageeflijk wordt moet je natuurlijk meer ontspannen. Miss een goede tip: les nemen Knipoog want foto's zijn maar momentopname's...

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 19:49

Ja ik wilde sowieso al les gaan nemen. Ik rijd nu nog op een manege maar wil met mijn verzorgpony (de fjord) les gaan nemen. Maar totdat het zover is wil ik zelf alvast aan mijn houding weken want die is afgelopen tijd echt bar slecht geworden. Omdat ik zo lang ben vind ik het er heel slungelig uitzien... Bloos

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:51

je houding is niet slecht maar ikzelf vind dat met gympen rijden je houding iig niet verbeterd en dan in het algemeen en niet enkel bij jou. Trouwens het is ook nog eens gevaarlijk. je voet kan door de beugel schieten ofzo en val je dan dan blijf je vasthaken. Daarom zou ik als ik jou was gewoon jodphurs gaan dragen

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 19:52

zitake schreef:
je houding is niet slecht maar ikzelf vind dat met gympen rijden je houding iig niet verbeterd en dan in het algemeen en niet enkel bij jou. Trouwens het is ook nog eens gevaarlijk. je voet kan door de beugel schieten ofzo en val je dan dan blijf je vasthaken. Daarom zou ik als ik jou was gewoon jodphurs gaan dragen

Maar wat is dat beter Jophurs of laarzen. Want jophurs zijn ook weer alleen tot de enkel en denk je niet dat ik mijn kuit in mijn schoen moet meenemen? Snappie Clown

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:52

ja miss zijn chaps of rijlaarzen indd wel beter, ook voor je voethouding in iedergeval hakken naar beneden!!!
verder heeft wildthing al veel gezged!
ja les nemen is ook wel een verstandig idee je instructeur kan je dan helpen bij je zit!
en als je ouder wordt, wordt je langer en dan gaan je benen slingeren, ook last van maar het gaat al stukken beter!!
Scu6 en laat je een keer foto's zien als het beter is:P

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:56

Heee! Jij ook op bokt! Wat grappig! Haha!

Vind je houding eigenlijk best meevallen! Denk inderdaad dat je rechterop gaat zitten als je laarzen of chaps aan doet. van de zomer reed ik ook wel eens alleen maar met van die chapsschoenen en dan met sokken maar dan heb je geen 'grip' aan je zadel. In vind laarzen echt het fijnst omdat je dat zeg maar blijft hangen aan je zadel. Hoe gaat het verder op maarn? Nog steeds leuke paarden en pony's? En al nieuwe? Rijd je nog wel eens wedstrijden? En nog dezelfde mensen enzo? Nog steeds leuke les? (Wel heel veel vragen he Tong uitsteken)

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:02

`haha hoeso te groot?valt wel mee toch? of ligt dat aan mij:P
en ja laarzen of chaps ofso zijn denk ik wel beter.. betere houding/ligging van je benen.
denk dat dan je houding al een heel eind verbeterd.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 20:03

bonnielove schreef:
`haha hoeso te groot?valt wel mee toch? of ligt dat aan mij:P
en ja laarzen of chaps ofso zijn denk ik wel beter.. betere houding/ligging van je benen.
denk dat dan je houding al een heel eind verbeterd.
en rechtop proberen te zitten.

Nou niet TE groot maar wel groot (slungelig). Mijn beenligging is nog het meest om te schamen (foto van de Fjord vooral). Veel te erge hoek maar zou wel komen omdat ik aardig korte beugels heb. Vind ik lekker zitten en dan vind ik van mezelf dat ik minder groot lijk Duivel

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:04

Ik vind ook dat je aardig recht zit! vooral op de 2e foto. Beugels misschien iets langer.
Denk wel om je handen, die moeten rechtop (m.n. foto 1).

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:04

wat mij als eerste opvalt is dat op beide foto's t lijkt of de zadels erg ver naar voren liggen( op de schoft). Verder zit je in stoelzit. Laarzen zijn stukken makkelijker en dan kan je je benen ook wat beter op zijn plek houden. Ik zou kiezen voor goeie instructie Haha!

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:06

Een instructrice/instructeur Haha!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:12

Boe! Geef je mij niet eens antwoord! Tsss Verdrietig

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 20:15

FenDT schreef:
Boe! Geef je mij niet eens antwoord! Tsss Verdrietig

Ik heb je een PB gestuurd Vingers aflikken

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:15

Haha okee!

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:22

Volgens mij rij je met pianohanden (in ieder geval op foto 1, op foto 2 kan ik het niet zien). Handen rechtop dus Lachen

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:25

zonder beugels gaan rijden Knipoog

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 20:25

Lisa_vD schreef:

Verbeterd je houding daarvan??

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:31

ik kan je geen rijtechnische tips geven, maar wat me opvalt is dat je steeds zegt dat je je slungelig voelt;
ik denk dat het belangrijk is als je dat gevoel kwijtraakt, en trots bent op jezelf, niet je voor je zelf schamen ofzo.
als je je geen zorgen maakt om je lengte etc, dan heeft dat vast ook veel minder invloed op je houding!
(correct me if i'm wrong..)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 20:33

Marigold schreef:
ik kan je geen rijtechnische tips geven, maar wat me opvalt is dat je steeds zegt dat je je slungelig voelt;
ik denk dat het belangrijk is als je dat gevoel kwijtraakt, en trots bent op jezelf, niet je voor je zelf schamen ofzo.
als je je geen zorgen maakt om je lengte etc, dan heeft dat vast ook veel minder invloed op je houding!
(correct me if i'm wrong..)

Jaa weetje ik voel me opzich onzeker omdat ik lang ben en op kleine (okee stevige) paardjes rijd. Nou is die fjord inderdaad stevig enzo maar toch ziet het er voor mijn gevoel lang uit. Ik ben bang dat ik te groot voor die Fjord ben. Maar ik zal proberen om mijn beugels gaatjes langer te doen! en zelfverzekerd worden Knipoog

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:40

je zit niet eens zo verkeerd hoor! Knipoog

Als ik jou was zou ik je beugels een paar gaten langer doen, en dan je hakken ver gnoeg uitdrukken, het "aan de teugel rijden" ja probeer je paard aan je been nageeflijk te rijden maar ik denk dat het makkelijker is om dan gewoon een instructrice te nemen (of les) En de eerste foto, ik zou proberen iets meer op je kont te gaan zitten en dan lang maken.. Maar ziet er zo slecht nog niet uit hoor! Knipoog

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:44

Het zadel ligt op de fjord inderdaad erg naar voren, deze moet een stuk naar achteren, verder zou ik je beugels langer doen ik denk dat je dan minder lang eruit ziet en je benen netter komen te liggen, je lichaam ziet er nu opgetrokken uit ( je benen ) en wordt de nadruk daar dus opgelegt.. met lessen kom je denk ik al een heel eind maar als je gaat lessen mag je op de meeste maneges ook niet met gympen rijden kwa veiligheid.. verder moet je je echt niet druk maken over je lengte hoor dat kan makkelijk op een fjord.. en ik vind het er zeker niet slecht uitzien.. succes met de eventuele lessen die je gaat nemen

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:45

Miriam91 schreef:
Lisa_vD schreef:

Verbeterd je houding daarvan??

Die van mij is er wel heel erg door verbeterd. Zit veel stiller en rechterop Knipoog

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:03

Ik heb niet het hele topic doorgelezen.
Maar je plaatst zulke foto's op bokt en dan vraag je rijdtips!? Nors opkijken Als hier maar geen 4 pagina topic van komt Haha!

Ten eerste misschien met deftige ruiteruitrusting beginnen : stevige Laarsjes met chaps of laarzen. Rijden met gympen is niet alleen onhandig maar ook levensgevaarlijk!! Het flapje kan onder je beugel door schieten en je komt vast te zitten. Stel dat je pony het op een lopen zet, je verliest je evenwicht en valt!? Dan blijf je wel mooi haken en kan je nog meters achterna gesleurd worden...heb ik zien gebeuren en ik krijg dus kippevel als ik iemand met gympen zie rijden!
Als je enkel sokken aanhebt, heb je ook niet veel steun en gaan je benen al snel minder vast beginnen liggen waardoor je beenhouding bagger wordt.
Dus ik vind het een beetje een gekke vraag " klopt dat je minder goed rijd met gympen en kan ik beter met chaps of laarzen rijden? " Gestoord

Verdere tips over je houding :
Je zit ook veel te ver naar voren ( foto 1) : probeer op je kont te zitten, rug recht te houden.
Je handen mogen een pak hoger : neem 10cm boven de schoft en maak een vuist. Nu heb je pianohandjes zoals ze zeggen.
Je beugels mogen volgens mij ook wel wat gaatjes langer. Dat gaat de rest van je zit / houding ook ten goede komen.
Op foto 1 vind ik tevens dat je zadel te ver naar voor ligt en op foto 2 vind ik dat je te ver achter in het zadel zit.

Ik heb een gouden raad voor je : zoek jezelf een goede instructeur en neem wat lesjes.
Begin met de basis en denk nog niet aan aan de teugel rijden zoals je zelf vraagt ,dat moet je trouwens aanvoelen en daar bestaan geen regeltjes voor;
Wij kunnen vanaf een computerscherm jou houding niet verbeteren : daar bestaan instructeurs voor!
Met rijles zal je al veel van je problemen waar je nu tegen aanloopt kunnen oplossen!

Veel succes alvast! Haha!

Hanne001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:11

maar toch vind ik het niet slim op met gympies te rijden zelf rij ik met jodhpurs. en mini chaps maar veel verandert er ook niet van je zit