Hoe maak je een wissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDommel

Hoe maak je een wissel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 17:39

Hey,

Bij mijn stage heb ik het een beetje geleerd, maar ik ben het een beetje kwijt. Dus als iemand me een beetje wilt uitleggen hoe je dat doet. Zal dat heel erg aardig zijn Haha!

Groetjes Lidy Clown

di_Segno

Re: Hoe maak je een wissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:41

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 18:06

okeej bedankt maar daar staat het ook niet echt helemaal op

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:11

Je zou steeds achtjes kunnen rijden in de bak en op de x over springen. Je zou eerst steeds terug kunenn nemen naar draf en dan meteen weer aanspringen in de goede. Na een paar keer dat doen, doe je het zonder de tussenovergang naar draf. Als je paard dat snapt dan snapt ie de hulpen en jij ook. Dan kun je het later op andere plekken ook weer gebruiken.
Echt zon "boerse" manier maar zo deed de eigenaresse van een vorig verzorgpaard van mij het, en dat werkte goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:50

Ik zou het dus NIET met achtjes doen Haha! want imo heb je dan veel te grote kans dat je je paard gewoon 'omgooit' en daar krijg je nooit goede wissels van.
Netjes op de rechte lijnen werken, liefst binnenhoefslag, vanuit een contragalopje, netjes rechtrichten, wisselhulp en voilá

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:52

eventueel een balk als hulp gebruiken om ze te springen..

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:54

Of even les nemen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:39

Nou, ik heb altijd mijn buitenbeen iets achter de singel. (Daar zijn ook hele discussie over ; of je nou je buiten of binnenbeen voor/achter de singel moet houden.)
Maar ik heb iig mijn buitenbeen achter de singel, zodra ik b.v. van hand verander en op dat moment 'mijn binnenbeen' iets achter de singel leg, wisselt mijn paard Lachen als ik dan doorrijd met van hand veranderen is dat ook weer mijn buitenbeen.

Tjaah, zo maak ik een wissel Nagelbijten / Gniffelen Waarbij je wel moet gaan opletten is dat je paard met van hand verandere niet automatisch van galop gaat wisselen (had ik een tijdje last van) want dan word zo'n contra-galop erg lastig.
Gewoon op jouw been = wisselen Lachen

Les is inderdaad heel fijn ! Zou ik doen Lachen
Xx

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:46

Liezel1 schreef:
eventueel een balk als hulp gebruiken om ze te springen..

Gaan ze van naspringen heb ik gehoord.. Knipoog

Um lijkt mij hier meer te gaan om een 'huis-tuin-en-keuken-wissel'?

Weet wat je jezelf op de hals haalt zou ik zeggen..
geen idee wat voor niveau je nu rijd, maar de contra komt er op een gegeven moment en aan..en als je het goed doet, bij de paarden ook de zogeheten vliegende wissel (in het Z2)..
Dus lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee om dit zomaar even te leren voor de leukigheid/stoerigheid e.d.

Zou idd gewoon les nemen.. Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:47

ik ga ervanuit dat de TS gewoon les heeft trouwens...
dat ze haar beenligging onder controle heeft en haar gewicht verplaatsing...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:48

[gast1122], wat doe jij met de schouder en heup van je paard dan? En met de buiging van je paard?
Een paard dat de wissels nog niet kent wisselt echt niet op een been omleggen, daar horen nog wat meer stapjes bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:05

Jaaa okee, maar de vraag is 'Hoe maak je een wissel?' nou ik doe het zo Knipoog Precies zoals ik boven heb uitgelegd Knipoog
Ik rijd hem gewoon recht en als ik met mijn andere been druk geef, springt hij over Lachen

Tuurlijk lukt dat niet in een keer, veel oefenen .. En les zou misschien handig zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:28

Ja maar nu zeg je er al bij dat je "hem gewoon recht maakt". Dus je doet toch al meer handelingen dan je eerst beschreef Knipoog

Zo zou je ook over je rechtmaken kunnen nadenken, want dat is niet alleen kwestie van even je stelling aanpassen. In een correct gereden en dus gesprongen wissel gebeurt er nog veel meer...

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:37

Ik heb ook problemen met de wissels, maar dan in het springpacours, mijn pony springt soms namelijk alleen voor over, maar achter niet (en dat zit met toch iritant! Tong uitsteken) Ik heb wel gewoon les, maar daar krijg ik te horen dat ik haar moet verzamelen en dan heel duidelijk moet zijn met m'n been, zoiets Knipoog, maar zelfs op een sprong of balkje wisselt mijn pony wel eens niet, heeft iemand tips??

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:40

[/quote]

Um lijkt mij hier meer te gaan om een 'huis-tuin-en-keuken-wissel'?

Weet wat je jezelf op de hals haalt zou ik zeggen..
geen idee wat voor niveau je nu rijd, maar de contra komt er op een gegeven moment en aan..en als je het goed doet, bij de paarden ook de zogeheten vliegende wissel (in het Z2)..
Dus lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee om dit zomaar even te leren voor de leukigheid/stoerigheid e.d.[/quote]

misschien heeft de ts ze nodig voor het springen?

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:43

boefster, ik ben niet de ts, maar ik heb het inderdaad nodig voor het springen, dus goed gezegd Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:11

had al zo'n vermoeden.. Knipoog

Maar valt dan op zich ook wel in die categorie..(is immers geen 'dressuurmatige wissel')

dan zou die balk al minder erg zijn..

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:38

misschien gewoon een ervaren instructie raadplegen. een goede wissel rijd je niet van de een op andere dag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:42

Born2BCrazy schreef:

Maar valt dan op zich ook wel in die categorie..(is immers geen 'dressuurmatige wissel')

springwissel of dressuurwissel, me dunkt dat je hem beter gewoon meteen goed kan aanleren. Je verkoopt het paard, ruiter wil eerst dressuren en dán loop je in het Z tegen de laksheid van de vorige ruiter aan... Of als je zélf gaat dressuren (je weet nooit of er iets gebeurt waardoor je niet meer mag springen oid) en je komt in het Z...Ja daar zit je dan met die springwissel Knipoog Nee, dat telt niet vind ik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:58

ik denk dat 'les nemen' hier het beste advies is.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:33

Mijn paard springt vanzelf over dus als ik op de X ben springt ze uit zichzelf over naar de andere galop.
Maar ik denk dat jij het beste in galop van hand kan veranderen en dan voor de x in draf en dan na de x waar in de goede galop.
En dan de hele tijd oefenen, je kan het ook in de hoeken proberen. Na een tijd snapt je paard het denk ik wel en springt hij hopelijk wel over. Maar het is een kwestie van oefenen en tijd.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:40

pharagirlke schreef:
Born2BCrazy schreef:

springwissel of dressuurwissel, me dunkt dat je hem beter gewoon meteen goed kan aanleren. Je verkoopt het paard, ruiter wil eerst dressuren en dán loop je in het Z tegen de laksheid van de vorige ruiter aan... Of als je zélf gaat dressuren (je weet nooit of er iets gebeurt waardoor je niet meer mag springen oid) en je komt in het Z...Ja daar zit je dan met die springwissel Knipoog Nee, dat telt niet vind ik.

geloof nl dat de ts dit onderscheid niet maakt en dit effect dus (blijkbaar) op de koop toe neemt..
of heb ik het nou verkeerd geinterpreteerd?

(ben het persoonlijk wel met je eens hoor! Knipoog )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:47

Born2BCrazy; net daarom dat ze de hulpen niet zou mogen leren via een forum Knipoog

shauni; hoop dat jij geen Z cariere wilt met die pony Clown (ooit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:54

Shauni_Itica schreef:
Mijn paard springt vanzelf over dus als ik op de X ben springt ze uit zichzelf over naar de andere galop.
Maar ik denk dat jij het beste in galop van hand kan veranderen en dan voor de x in draf en dan na de x waar in de goede galop.
En dan de hele tijd oefenen, je kan het ook in de hoeken proberen. Na een tijd snapt je paard het denk ik wel en springt hij hopelijk wel over. Maar het is een kwestie van oefenen en tijd.

Ik denk dat het ongeveer net zo effectief is om een boek over dressuur in zijn stal te leggen en te gaan hopen dat 'ie 'm leest...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:59

pharagirlke schreef:
Born2BCrazy; net daarom dat ze de hulpen niet zou mogen leren via een forum Knipoog

nee klopt..en vervolgens thuis lekker gaan 'aanrommelen'.. Ziek
Laatst bijgewerkt door Born2BCrazy op 01-07-07 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt