Mijn paard maakt helen kleinen pasjes...??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_S

Mijn paard maakt helen kleinen pasjes...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 19:00

heey,,
We hadden een half jaar geleden een paard van de manege gekocht die nix kon alleen maar achteruit en bokken. Nu we halfjaartje veder zijn gaat stukken beter. maar nu zitte we nog met linker galop dat gaat ook al stuk beter. Maar maakt in stap draf en galop helen kleinen pasjes. Als ik galopeer zit ik in verzamelden galop. En moet er dan egt een tik geven om egt wat harder naar voren te gaan. Al zitte er in de teugels een bogje. En in draf maakt ze ook van die kleinen pasjes en als ik dan Probeer om der te laten strekken, Maakt e iets groteren pasjes maar geen grote. Ik had al een tip gekregen om een passoa teugel te kopen dat heb ik gedaan en ga die binnekort gebruiken. (welken stand zal het beste voor haar zijn>??) en Hebben jullie nog meer tips om te zorge dat haar passen groter worden.?
alvast bedankt Haha!

KayC

Re: Mijn paard maakt helen kleinen pasjes...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:02

Ik denk dat de stand van de passoa zo los en laag mogelijk het beste zal zijn. Hoe loopt ze als je een buitenrit met haar maakt? Mijn paard maakt ook hele debiele pasjes buiten of gewoon als ze zenuwachtig is. Maar ik neem aan dat jouw paard niet een uur lang zenuwachtig is als je er op zit.

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 19:05

Nee ze is wel op der gemak en schrikt nooit. En loopt wel ontspannen . Alleen die kleine pasjes Ach gut niet dat ze huppelt maar gewoon heel kort

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:07

Teugel langer laten, meer been maar op passen dat die niet harder gaat. Het kan ook zijn dat je meer op druk moet rijden.. en eventueel iets meer haver..wil soms ook helpen..licht een de pony

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:08

met op druk rijden bedoel ik teugels op druk maar wel been er aan en ja...moeilijk uit te leggen zo

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:09

De rug rond maken denk ik, dan idd pessoa op lang en laag Lachen

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:11

misschien veel balkjes draven? En haar eens goed laten bekijken OF ze wel grotere passen kan maken..

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:11

Mijn paard is ook een ex manege paard. Ook hij maakte korte passen in stap en draf. Ik heb hem na laten kijken door een chiropractor. Bleek dat z'n bekken scheef stond, en dat hij wat problemen in z'n hals en rug had. Na een paar behandelingen is dat nu helemaal verholpen. In stap stapt hij nu zelfs ruim 1,5 hoef over.

Misschien een idee om jullie paard ook eens na te laten kijken?

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 19:21

Ik heb de dierenarts wel er naar laten kijken omdat ik het iedree had dat ze last van der rug had. HIj zij dat hij niks kon vinden. Maar als ik e rop drukte reagerden ze dara niet goed op toen heb ik 1 week veel gelongeert en losgegooit en veel gewandelt en daarna een week zonder zadel. En een ander zadel die veel beter licht. En der rug is volgens mij wel goed nu. Mischien dta ik vraag of er z'n 'karker'wil kome./??

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 19:23

'kraker; sorry voor de velen fouten niet zo netjes geschreven.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:39

Een chiropractor of fysiotherapeut ziet veel meer dan een "gewone" veearts. Naar mijn mening kan het dus nooit kwaad om één van beiden te laten komen kijken naar je paard.

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 14:33

oke Knipoog Maar weet iemand dan nog dingen met rijden wat er goed voor kan zijn

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:39

Naar beneden rijden met het hoofd, zie vorige reactie, maar dan onder het zadel. Vooral niet aan de teugels gaan sjorren.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:29

Lekker voorwaarts houden, niet teveel van voren eraan zitten, en wachten tot de hand opgezocht word. Probeer je paard lekker acktief te houden in al het werk.

paardje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:11

Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst uitsluit dat je paard een medisch probleem heeft. Een fysiotherapeut of een chiropractor kan je hiermee helpen. Mocht alles goed zijn, zou ik proberen met rijden om je paard zoveel mogelijk voorwaarts-neerwaarts te rijden. Let op dat de achterhand actief blijft! Ook cavaletti lopen is een zeer goede oefening voor haar. Zorg dat ze met plezier en ontspanning loopt.

Succes!

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:12

paardje1995 schreef:
Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst uitsluit dat je paard een medisch probleem heeft. Een fysiotherapeut of een chiropractor kan je hiermee helpen. Mocht alles goed zijn, zou ik proberen met rijden om je paard zoveel mogelijk voorwaarts-neerwaarts te rijden. Let op dat de achterhand actief blijft! Ook cavaletti lopen is een zeer goede oefening voor haar. Zorg dat ze met plezier en ontspanning loopt.

Succes!

ik sluit mij hier voledig bij aan.
dat jouw paard korte pasjes maakt, geeft aan dat er fysiek iets toch niet helemaal goed zit.
laat hem een keer door een goede therapeut nakijken die kan hem dan nodig behandelen en jouw oefneingen en rijtechnisch advies geven.
sluit het zadel ook zeker niet uit. Knipoog

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:20

Laten controleren, absoluut! en in uitjes springen om de rug losser te maken.

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 22:22

ik ree vandaag in het bos en opeens ging ze uitzich zelf de helen tijd streken enz. Wrm wel in het bos en niet in de bak.?

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:10

Ik denk dat je zoiezo in de galop er ook aan moet werken, in galop heb je altijd een 3 tact nodig. Voor achter en een zweefmoment.
Je moet je paard daarvoor goed naar voren rijden. Daarna kun je gaan verzamelen als je paard daar aan toe is.. zo heb ik het altijd geleerd! Met de draf zou ik ook zorgen dat ze goed voorwaarts is, en niet voorwaarts op de manier van hard rijden, maar door de drang naar voren bij je te houden en zo van achter naar voor rijden, dan neemt je paard ook vanzelf grotere passen, als je paard goed ontspant loopt hij vanzelf veel beter, goed over de rug laten lopen, en indd een pessoa is geen verkeerd plan, gewoon op zn laatste ringetje doen!

Veel succes nog.

Van dat bos heb ik geen idee, waarschijnlijk omdat ze dan erg oplettend is, paarden zijn altijd anders op vreemdterrein vind ik

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:13

heb je er misschien een filmpje van zodat we kunnen kijken?

DiamondsTex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:40

misschien is het wel gewoon zijn manier van lopen. ik zou hem inderdaad even na laten kijken. misschien kan je aan hoefsmid vragen wat hij er van denkt. hij zou misschien wat aan zijn stand kunnen veranderen zodat hij bijvoorbeeld makkelijker afrolt.
bij het rijden kan je bijvoorbeeld ook denken aan contragalop, hiermee kan hij leren zijn pas beter af te maken (als je het goed doet). ook kan hierdoor het ritme wat tragen worden. denk zelf ook aan je ritme dat je rusitg blijft. het paard moet niet trager gaan, maar een trager ritme hebben. waardoor hij dus langere passen maakt.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:45

@Yvette; Het is niet de bedoeling in je eentje te gaan slowchatten. Er bestaat een edit-knop als je iets aan je bericht wilt toevoegen. Lachen

Ik sluit me aan bij eerdere berichten om er even naar te laten kijken. Een fysio heeft toch sneller in de gaten óf er iets mis is, en anders kun je dat in ieder geval uitsluiten. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:55

allereerst: les nemen.

verder zeg je dat het paard van de manege komt, is er al eens een osteopaat bijgeweest? veel paarden die (te) kort lopen hebben last van de rug, hals en/of achterhand. ook een slecht passend zadel kan van grote invloed zijn op de gangen. kijk daar eerst eens naar, of ze iets mankeert, voor je gaat forceren met een pessoateugel en zwaardere beenhulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:06

Pessoateugel is een sterk inwerkende teugel, pas daar mee op.

Paarden die Kissing Spines hebben gaan kort lopen, dus sluit dat ook uit. Je vertelde dat ze als manege paard veel deed bokken en achteruit lopen, duidt toch op pijn of flinke ongemak. Weet wel dat manegepaarden wel wat gewend zijn en flink gehard, als ze gaan protesteren is er wel wat aan de hand.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:30

Veel benen, maar wel proberen t zelfde tempo te houden, dus diep gaan zitten..