Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Alleen niet de meest vriendelijke. 
morelia schreef:Er zijn nogal wat dingen die je kunt proberen. Longeren zonder bit met kaptoom. Veel rechtrichtende oefeningen gaan doen aan de hand en met longeren. Eens advies inwinnen bij de bittenbank. Hier krijg je advies aan de hand van een flinke vragenlijst en kun je bitten uit proberen ( huren ) voordat je hoeft over te gaan op aanschaf. Het is namelijk net zo belangrijk om een goed passend bit te hebben als een goed passend zadel. Info hierover kun je vinden op advertentie nummer 28259064 op speurders.nl of op http://www.equimatch.nl . Verder is het gebit even laten nakijken door een DA of tandarts ook handig om problemen in die hoek in ieder geval uit te sluiten. Succes!
Shanna schreef:het probleem is alleen dat ze het nietz zozeer bij het longeren doet maar vooral als ik een beteje met de teugels ga spelen en dus het bit gaat bewegen en ze dit dus niet zelf doet, ik kan haar ook gewoon meenemen aan het hoofdstel en dus het bit en dan geeft ze er niks om, het bit hoger hangen heb ik al geprobeert en dan nog lukt het haar, evenals de neusriem zo strak mogelijk doen maar dat heeft ook geen nut.. zonder neusriem heeft evenmin nut..
Novice schreef:Shanna schreef:het probleem is alleen dat ze het nietz zozeer bij het longeren doet maar vooral als ik een beteje met de teugels ga spelen en dus het bit gaat bewegen en ze dit dus niet zelf doet, ik kan haar ook gewoon meenemen aan het hoofdstel en dus het bit en dan geeft ze er niks om, het bit hoger hangen heb ik al geprobeert en dan nog lukt het haar, evenals de neusriem zo strak mogelijk doen maar dat heeft ook geen nut.. zonder neusriem heeft evenmin nut..
Dan zeg ik als eerst: handen stil houden!!!
Niet rommelen in die mond om iets voor elkaar te krijgen, met je been cq zweep naar voren laten lopen en daardoor moet hij nageven en niet omdat jij gaat spelen met het bit.
Het is eerst een aanleuningsprobleem en straks is het een zeer vervelende gewoonte waar hij niet meer afkomt.
Ik zou dus het boven afgebeelde bit met tonglepel zeker gaan gebruiken
Mijn paard had dit probleem ook in het begin en rij altijd met het boven afgebeelde bit. Nu nergens last meer van
Shanna schreef:het probleem is alleen dat ze het niet zozeer bij het longeren doet maar vooral als ik een beteje met de teugels ga spelen en dus het bit gaat bewegen en ze dit dus niet zelf doet.

soes_01234 schreef:Mijn paard doet het soms ook welleens, weetje wat bij mij het beste werkt? Niets van aantrekken en juist gewoon doorgaan met het werk, het is nl helemaal niet fijn voor ze om de tong over het bit te gooien, je moet hem daar zelf achter laten komen, dus juist doorgaan waarmee je bezig was. Bij mijn paard werkt dit wel, hij doet het nog maar heel af en toe, en als ik hem zn gang laat gaan, doet hij hem zelf na een minuut of tien weer terug. Je kunt het proberen, maar het zal niet voor alle paarden de oplossing zijn.