Zelf inrijden of uitbesteden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

Zelf inrijden of uitbesteden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 11:05

Ik vraag me af wat nou verstandiger is, je paard zelf inrijden of het door een ervaren iemand laten doen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee???

GR Esther

Quente_

Re: Zelf inrijden of uitbesteden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:06

Ligt er nou juist aan hoe ervaren je zelf bent...Knipoog
Of je er al verstand van hebt etc..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:06

Hangt denk ik van je eigen ervaring af. Heb je ervaring met het inrijden van paarden dan heeft het veel voordelen dit zelf te doen. Wanneer je daar zelf geen ervaring mee hebt is het verstandiger dit uit te besteden aan iemand die er veel verstand van heeft.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:09

Hangt inderdaad van je ervaring af, en of je een ervaren hulp op de grond kunt regelen, want de eerste tijd is de degene op de grond minstens of misschien nog wel belangrijker dan degene op het paard. Ja

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:35

Wat de andere zeggen; Als je zelf de ervaring hebt zou ik het zeker zelf doen! Je kunt je paardje dan toch naar je eigen hand rijden.

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:37

emm hoe goed kan jezelf rijden Clown
Als je nog niet zo heel goed ervaren bent zou ik het door iemand laten doen Knipoog

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 07:11

Hangt er vanaf.
Als jij ervaren bent en het kunt.
Kan je het wel doen!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:46

Van de gemiddelde ruiter uitgegaan zou ik zeggen uitbesteden. Veel mensen zijn niet meer van huis uit opgegroeid met paarden en hebben zodoende vaak ook geen ervaring met het zadelmak maken.

Ik heb het zadelmak maken ook uitbesteed om dezelfde reden. Toen ze redelijk safe was met opstappen en er enigzins een rem en stuur op zat heb ik haar overgenomen. Bevalt me prima op deze manier.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:48

Ik ben zelf begonnen met die van mij, heb er net 4 keer opgezeten. Ik moet zeggen dat ik een extreem makkelijk paard heb, die alles accepteert. Vanwege zwangerschap ben ik nu gestopt, en ik zit er over te denken om hem na mijn bevalling door een ander verder te laten rijden. Ik vind het eng als ik straks verantwoordelijk ben voor mijn kindje en dan zulke risico's nemen. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik neig nu steeds meer naar uitbesteden.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:15

Essie73 schreef:
Ik vraag me af wat nou verstandiger is, je paard zelf inrijden of het door een ervaren iemand laten doen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee???

GR Esther

Als je er ervaring mee hebt, dan kun je het zelf doen, maar heb je dit niet, dan zou ik toch eerder een professioneel iemand dit laten doen. Het is prijzig maar de moeite waard Bloos .

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:21

Ligt aan je eigen ervaring en ligt aan je paard: karakter, wat heb je er al mee gedaan.....

Een paard dat braaf is en je bent er al een tijd mee bezig kun je naar mijn mening best zelf beleren. Hij/zij heeft op jou leren vertrouwen....

Een paard dat wat moeilijker is of waar nog niet veel mee gedaan is kun je beter wegbrengen.

Maar zoals eerder gezegd ligt dit aan je eigen kunnen/inzicht...

xshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:40

Wat iedereen al zegt eigenlijk.. het ligt aan je eigen ervaring. Maar dat je erover twijfelt zegt denk ik al een hoop. Ik zou het uitbesteden en als het dan goed gaat kan je het zelf overnemen en hem zelf verder inrijden. Wat hulp met het eerste stukje is altijd handig, zeker van iemand die er wat meer ervaring mee heeft.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:45

hoe goed ken je je paardje, hoeveel 'durf' je zelf?

ik heb mijn vorige paardje vanaf veulen opgevoed en daarna zelf ingereden. dat was voor mij de eerste keer dat ik een paard heb ingereden, en dat ging prima. Ik ben geen toptalent, maar kan redelijk sturen vind ik zelf haha... ongeveer L nivo.
omdat ik mijn paardje toen al ruim 2,5 jaar had verzorgd wist ik wel een beetje hoe hij zou gaan reageren, en ik heb het heel rustig aan op mn gemak aangepakt... dat was voor ons de goede manier.

succes met beleren van jouw paardje.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:47

Als je zelf genoeg ervaring is moet zelf inrijden geen probleem zijn maar zorg wel dat je ook een ervaren hulp hebt, die hem mee vasthoud als je opstapt en de de longeerlijn vasthoud.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:03

Zelf doen met professionele hulp erbij, dan weet je namelijk precies wat er gebeurt en hoe. Stalgenote van me heeft haar jonge paard weggebracht naar een "professionele" stal, paard is er slechter van teruggekomen en is absoluut niet onder het zadel. Ze kan zelfs niet meer longeren. Ze had vrij snel in de gaten dat het niet goed ging, maar de schade zat er binnen enkele dagen al in.
Dus als je goede begeleiding kunt vinden, vooral zelf doen, maar ook alleen met die goede begeleiding.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:13

als ik een jong paard zo hebben..
dan zou ik hem door een goede ruiter in laten rijden die er veel verstand van heeft..
en dan zelf wel deel maken van het inrijden dus soms ook er op rijden. maar het echte inrijden aan een ander over laten..
weet eigenlijk niet waarom maar dat heb ik eigenlijk altijd zo gezien,

gr

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:41

Heb hem weggebracht, maar bij nader inzien had ik het in principe ook wel zelf gekunt. Maar hij was in goede handen en hij is super goed beleerd.

Leenniieeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:40

Onder goede begeleiding zelf in rijden. Als je er zelf geen verstand van hebt. Zou ik er niet aan beginnen. Je weet niet hoe je met problemen moet omgaan waar je tegen aan gaat. Dit is toch anders dan een ingereden paard. Het gaat nu toch om de basis en dat is het belangrijkste!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:46

voor mij persoonlijk..zeg ik zelf..
dan ben je er zelf bij..kan je m precies zó afstellen als je zelf wilt..

Voor TS: dat je hier aan twijfelt, zou iets kúnnen betekenen..
Zoals alle anderen zeggen, hangt van de ervaring af en van de begeleiding/hulp vanaf de grond..want die is minstens zo belangrijk!!

Inrijden doe je niet zomaar even tussendoor..is een belangrijke fundering voor de rest van het rijden..kun je veel mee voor elkaar krijgen, maar ook helaas veel verpesten..

Ik denk dat je deze afweging zelf het beste kunt maken..
Heb je voldoende ervaring? (of kun je deze opdoen bij een proffesioneel iemand)
Heb je een goede hulp/knecht? Vork
Ben je consequent en geduldig?
Ben je zeker van je zaak?

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:53

Toen ik mijn 2,5 jarige kocht, was ik er van overtuigd dat ik hem weg zou brengen om zadelmak te maken. Echter, ik kreeg zo'n vertrouwensband dat ik toch zoiets had van: zal ik het toch zelf doen? Ik heb toen voor mezelf besloten dat ik het zou proberen om het zelf te doen. Mocht ik er voor een bepaalde datum niet opzitten óf zou ik een fractie van een seconde angst voelen, dan ging hij alsnog weg. Het is allemaal heel rustig en goed gegaan, ik heb er een enorm goed gevoel over. Ik rij inmiddels wedstrijden (met winst) en ben blij dat ik het zelf heb kunnen doen. Dit komt ws mede door zijn nuchterheid dat het zo goed gegaan is. Ik ben blij dat ik het zelf heb mogen/kunnen doen. Maar als het een 'worstelpartij' had geworden had ik hem door een proffesioneel iemand laten inrijden. Wat zeker niet onbelangrijk is/was, ik had altijd iemand die erbij die ik voor meer dan 100% vertrouwde..

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:55

Ik heb mijn paard zelf zadelmak gemaakt, heb de tijd genomen om haar volledig vertrouwd te maken met hoofdstel, zadel, longe en iemand die er overheen hing en later ging zitten. Daarna voor het verder beleren een vriendin gevraagd met ervaring in het inrijden zodat ook dat direct goed zou gaan.

DePretFlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:06

Doe het alleen als je het ECHT kunt. ga er vanuit dat hij vervelend zou zijn, denk je dat je blijft zitten?? En doe het samen met een wel proffecioneel iemand..
Als je twijfelt,besteeds het maar uit.
Te vaak proberen mensen het zelf, dit gaat mis en dan kunnen wij de broodwinners het opknappen. En dan wordt het een stukje lastiger.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:24

Hangt er van af.

Ik doe het zelf, wil zelfs geen ingereden pony hebben omdat ik niet wil dat er niet mee geknoeit is. Ik rijd ook wel eens een pony voor een ander in.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:11

Paard dat ik nu rij, heb ik alles vanaf veulen zelf geleerd. Longeren, opzadelen, hele opvoeding eigenlijk. Tot en met het erop zitten en draf en galop aan de longe. Toen hebben we ze weg gedaan naar een ruiter, die ze een maand gereden heeft. Daarna heb ik twee weken ter plaatse les genomen en is ze naar huis gekomen. Dit beviel ons zeer goed. Is nu een jaar later een zeer fijn gereden paardje, dat de basis dressuur zeer geod beheerst. Ons volgend veulen wordt bijgevolg op dezelfde manier geleerd. Op deze manier hebben we ze zelf alles geleerd, maar hebben we het risico op problemen niet zelf gelopen. We hebben ook de accomodatie niet om een jong paard op een aangename manier te leren. BIj die ruiter werd ze de eerste twee weken elke dag op een grote galoppiste in het bos gereden. Dus twee weken lang met een lang teugeltje zelf evenwicht zoeken. Resultaat: een jong paard met een zeer goed evenwicht. Zelf zou ik nooit meer een paard inrijden in een piste.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:43

Ik heb bijna dezelfde ervaring opgedaan als Ratzel en ik ben nog superblij ermee dat ik het zelf heb gedaan Ja ! Maar je had een jaar geleden echt niet hoeven zeggen dat ik ooit nog een paard zou inrijden, echt niet Haha! ! Ik ben nl. helemaal geen held maar mijn paard gaf me met omgang zoveel vertrouwen dat ik op een dag zoiets had van: En nu ga ik erop! Mijn vriend slapeloze nacht want die weet hoe antiheld ik kan zijn! Maar met hulp van hem en m´n paard is het goed gekomen OK dan! ! We zijn nu 4 maanden verder en ik vind hem nu soms "enger" als in het begin maar ja, dat is een ander verhaal Knipoog !
Dus TS: naar mijn mening voel je zelf wel of dat je het durft of niet!
Succes ermee!