Hoe lomp kan je paard springen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LittleRose

Hoe lomp kan je paard springen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 17:25

Nou zo als die van mij dus Knipoog
Ik heb vorige week gesprongen gewoon weer voor de gein en het ging weer is niet op z'n best.
Op het begin was die braaf en sprong die redelijk goed maar later werd ie echt vervelend, het is jammer dat ik de filmpjes daarvan nog niet heb.
Nja genoeg gel*lt hier de foto's.

Commentaar; cap is eigen risico en ik zie dat ik af en toe me handen wat verder naar voren had mogen doen.

1. Lovers
Afbeelding

2. Hier ging het nog redelijk goed.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. immitatie giraf.
Afbeelding

5. beentje in de lucht.
Afbeelding

6. Benen wijd.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Iets te snel
Afbeelding

9. En hier begon die vervelend te doen
Afbeelding

Barmat

Re: Hoe lomp kan je paard springen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:28

Mijn eerste gedachte: Als je zelf nu eens wat minder met de handen rijd, dan wordt je paard ook een stuk makkelijker Lachen

Ofwel - zolang jij niet trekt, trekt je paard ook niet. Je geeft je paard veel te weinig ruimte bij de sprong en hierdoor gaat hij begrijpelijk vervelend doen. Als tip wil ik je meegeven - neem les om hieraan te werken, zul je zien dat het een stuk beter gaat Lachen

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:33

Barmat schreef:
Mijn eerste gedachte: Als je zelf nu eens wat minder met de handen rijd, dan wordt je paard ook een stuk makkelijker Lachen

Ofwel - zolang jij niet trekt, trekt je paard ook niet. Je geeft je paard veel te weinig ruimte bij de sprong en hierdoor gaat hij begrijpelijk vervelend doen. Als tip wil ik je meegeven - neem les om hieraan te werken, zul je zien dat het een stuk beter gaat Lachen

Mee eens..

En ALS je dan gaat springen in je eentje? leg dan in ieder geval een grondbalk ervoor,, zodat je paard het zelf een beetje kan inschatten(afstanden),, nu springt hij er TE dicht op.. Knipoog
Zo met lage hindernissen kan het nog net,, maar ga je hoger dan gebeuren er ongelukken,, neem dus les,, en ga niet zelf lopen klooien

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 17:37

Toen ik mijn paard veel ruimte gaf deed hij precies hetzelfde dus daar zal het niet aan liggen, het is bij hem nogal raar. Na een tijd doet ie het gewoon niet meer, klinkt stom maar is echt zo.. ik kan filmpjes laten zien als ik die nog krijg.

En we bleven toch laag springen dus vandaar geen grondbalk.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:38

Misschien spring je dan te lang door met hem? Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Dresuurmatig is hij echt duidelijk niet voor elkaar, en dat uit zich ook in het springen.

Enne... die grondbalk is écht belangrijk, ook bij lage huppeltjes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:40

LittleRose schreef:

Dat is natuurlijk een poedersuiker. Er wordt je hier het advies gegeven een grondbalk te gebruiken zodat je paard beter in kan schatten wanneer af te zetten. Maar dat hoeft niet want je bleef toch alleen maar laag springen? Ook bij lage sprongetjes is techniek heel belangrijk. Sterker nog, juist met lage sprongetjes kun je jouw techniek én die van het paard heel erg veel verbeteren.

Oftewel: help je paard de volgende keer een handje en gebruik een grondbalk. Of je nu laag blijft springen of niet. Wordt het écht alleen maar beter van.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:42

Ik spring nu sinds kort parcourtjes in de les met mn jonge paard van 4..

Wij krijgen NOGSTEEDS grondbalkjes hoor??ondanks dat het parcour maar 60cm hoog is Knipoog

Het is echt ontzettend belangrijk en we zeggen dit alleen maar om te helpen,,niet dat er straks ongelukken gebeuren snap je Pling

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:43

Tja, ik denk ook dat het woord "lomp" niet voor je paard geld. Je zit hem nogal in de weg vind ik en daarbij begeleid je 'm onvoldoende zo te zien. Dat je dan ook nog eens geen duidelijke grondlijn gebruikt maakt het voor je paard bijna onmogelijk normale sprongen te maken. Persoonlijk vind ik 't niet zo gek dat ie na een tijdje dwars gaat doen. Sorry, ik bedoel het niet l*llig, maar je zou -voorlopig- echt alleen moeten springen met een goede instructeur erbij.

En over die grondbalk: Ook op lage sprongetjes is het belangrijk je paard zo veel mogelijk vertrouwen te geven. Op het voorterrein van iedere internationale wedstrijd leggen de ruiters nog een grondpaal voor het kruisje en de eerste steilsprongen.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 17:47

Bedankt voor de adviesen, maar ik zal eens een andere foto laten zien waar ik wel een grondbalk heb en hij nog steeds zo springt en ook nog vervelend was (en hier kreeg ik springles)

Afbeelding

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:48

ten eerste... dit is GEEN grondbalk wat ik hier zie

ten tweede: ook HIER zit je hem gruwelijk in de weg....

sorry, maar van mij krijg je geen gelijk vandaag Knipoog

Anoniem

Dat 'ie het toevallig (nu nog) mét grondbalk ook niet helemaal normaal (of zoals jij zegt, "lomp") doet, wil niet zeggen dat 'ie de grondbalk niet nodig heeft om een betere techniek te krijgen.

Lydjaa

LittleRose schreef:
Toen ik mijn paard veel ruimte gaf deed hij precies hetzelfde dus daar zal het niet aan liggen, het is bij hem nogal raar. Na een tijd doet ie het gewoon niet meer, klinkt stom maar is echt zo.. ik kan filmpjes laten zien als ik die nog krijg.

Meestal als het paard iets niet goed doet ligt het aan de ruiter, was bij al mijn problemen ook zo Knipoog Dus (ik denk) gewoon contact met je paardje houden en je benen eraan houden. Vraag het anders aan iemand die verstand van springen heeft! En je tenen naar binnen houden, en inderdaad ik zou er ook een grondbalk voorleggen. En met dressuur: misschien moet je eens proberen om met losse teugel te rijden, en dan zijn koppie laag houden. Als hij dan lekker ontspannen loopt kun je hem een beetje op gaan pakken.
Ik hoop dat ik je goed advies geef en suc6 Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:49

Nouks schreef:
Dat 'ie het toevallig (nu nog) mét grondbalk ook niet helemaal normaal (of zoals jij zegt, "lomp") doet, wil niet zeggen dat 'ie de grondbalk niet nodig heeft om een betere techniek te krijgen.

Ik weet niet wat ik "mis" maar ik zie geen grondbalk hoor Knipoog

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:50

wie weet is het wel gewoon geen springpaard. Het ziet er ook niet echt uit of hij het leuk vind. Hij kan zen benen wel hoog opgooien...ideaal dressuur paard lijkt me Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:51

Barmat schreef:
Ik weet niet wat ik "mis" maar ik zie geen grondbalk hoor Knipoog

Nee ok, ik ook niet. Maar dan nog: al zou hij het met grondbalk ook raar doen, dan nóg wil dat niet zeggen dat 'ie dan maar geen grondbalk nodig heeft "want met grondbalk doet 'ie ook raar". Dan nog helpt een grondbalk alleen de techniek te verbeteren, dus zou de TS JUIST grondbalken moeten gebruiken.

Zo bedoelde ik het Lachen

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 17:52

@ Lydjaa: bedankt Lachen

Er ligt wel een balk voor de hindernis, en ik kreeg hier les van een goede springruiter dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:52

LittleRose schreef:

Er ligt wel een balk voor de hindernis, en ik kreeg hier les van een goede springruiter dus.

Ik zie wel een balk links van de hindernis.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:54

LittleRose schreef:
Bedankt voor de adviesen, maar ik zal eens een andere foto laten zien waar ik wel een grondbalk heb en hij nog steeds zo springt en ook nog vervelend was (en hier kreeg ik springles)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4V7CGFBW.jpg

Ik zou maar een andere instructeur(trice) zoeken,,want dit is geen grondbalk,, grondbalk ligt niet onder de hindernis maar er verder voor,, grondbalk is bedoeld om eerst overheen te draven dan wel galoperen ALVORENS men de sprong neemt Knipoog

Dus balk galopsprong hindernis
Laatst bijgewerkt door Berdien op 24-06-07 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:55

een grondbalk is een soort drafbalkje als je dat beter begrijpt.
ik zou op deze manier iniedergeval niet doorgaan met springen

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 17:58

Ja voordat we hoger gingen springen hadden we dat wel om te oefenen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:58

LittleRose schreef:

Dus wat????? Er ligt GEEN balk voor de hindernis, wel eentje er net onder/voor, maar dat is zoals ik al eerder zeg, geen grondbalk Lachen

Je doet wel enorm je best jezelf te verdedigen, terwijl je gewoon aan alle kanten de plank flink misslaat, mischien zou het je aan het denken kunnen zetten? Adviezen zijn goedbedoeld, maar het lijkt er warempel op dat je vindt dat je de wijsheid in pacht hebt.

En echt, dat is niet zo, ik adviseer je echt om goede les te nemen, of gewoon te stoppen met springen, hier komen gegarandeerd ongelukken van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:58

Had je nog LANG NIET mee moeten stoppen als je het eerder wel deed.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 18:03

Umhh ja zoals je zegt is het bedoeld om adviesen te geven, en niet om iemand af te kraken.
We sprongen gewoon een beetje voor de lol, en de hindernissen waren ook erg laag dus, er is verder niks gebeurd. Ja maar der kan altijd wat gebeuren, nou dat heb ik nog niet meegemaakt met mijn paard, en we hebben ook weleens 1.20m gesprongen. En ik wil mezelf niet verdedigen maar als je weet hoe mijn paard is praat je denk wel anders, want hij is echt lomp.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:04

Nouks schreef:
Had je nog LANG NIET mee moeten stoppen als je het eerder wel deed.

Mee eens Knipoog

Ik krijg nu pak weg 3 maanden springles?? ik mag sindskort parcourtjes 60cm springen in galop,,, nou geloof mij ik mag het echt NIET zonder grondbalkjes doen hoor??

Wat denk je nu eigenlijk,, ach ik heb al paar keer gesprongen,,mn paard doet het wel vanzelf??? nee dus..

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:05

LittleRose schreef:
Umhh ja zoals je zegt is het bedoeld om adviesen te geven, en niet om iemand af te kraken.
We sprongen gewoon een beetje voor de lol, en de hindernissen waren ook erg laag dus, er is verder niks gebeurd. Ja maar der kan altijd wat gebeuren, nou dat heb ik nog niet meegemaakt met mijn paard, en we hebben ook weleens 1.20m gesprongen. En ik wil mezelf niet verdedigen maar als je weet hoe mijn paard is praat je denk wel anders, want hij is echt lomp.

Hoe durf je Boos!

Makkelijk he?? paard de schuld te geven,,

Ik denk dat hij telkens weer aangeeft aan jouw hoe JIJ hem in de weg zit,, hij is dus NIET lomp,, maar jij zit hem te treiteren...

Ja sorry hoor??daar kan ik dus niet tegen

en dan met jouw techniek 1.20 springen???? dan heb je heel erg veel geluk gehad dat je niet over de kop ben gegaan met paard en al..