Help, hij blijft met het hoofd op en neer slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal86

Help, hij blijft met het hoofd op en neer slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 10:48

Beste mensen,

Soms een paar weken doet Uron op en neer slaan met zijn hoofd. Hij had eerst altijd een enkel gebroken bit, en ben toen over gegaan naar dubbel gebroken omdat die met springen het bit vast pakte omdat die te enthousiast werd.
Maar heb het nu met allebei geprobeerd. Hij blijft op en neer slaan. En word er best moe van.
Op straat loopt die wel heel netjes aan de teugel, maar na een kleine 10 minuten doet die ff op en neer slaan, en dan is het weer over, maar in de bak blijft die het steeds doen.
Hij krijgt wel zijn hengsten kiezen, maar weet niet of het daar mee te maken heeft, want die krijgt die al een tijdje door.

Moet ik een scherper bit kopen. Was al van plan om een dubbel gebroken bit te halen, maar dan geen zilvere die ik nu heb.
Of zeggen jullie laat de da er even naar kijken

groetjes chantal

natasja1991

Re: Help, hij blijft met het hoofd op en neer slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:49

hier zijn volgens mij al topics over geweest

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:10

Zeker geen scherper bitje kopen.
Ik denk dat je hem meer naar de hand toe moet rijden of nog beter nog harder aan het werk zetten zodat hij geen tijd meer heeft om met zijn hoofd te gaan schudden.
Hoe meer je een paard naar de hand toe rijd hoe stiller de aanleuning wordt

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 11:25

Ik zal volgende week me best doen. Hij stribbelt ontzettend tegen, en aan de longe met pessoa doet die het ook, alleen na 5 minuten word die er moe van, en doet die het niet meer.
Hij wil nog niet gaan stijgeren maar wel kop recht op.
Heb er eigenlijk al een martingaal om heen gedaan, of moet ik die er af halen?? Wat denken jullie??

groetjes chantal

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:27

Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 11:28

toen die in werd geent 3 maandjes geleden denk ik kan ook nog wel eens 2 zijn hoor

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:42

Sommige paarden hebben ook een pollenallergie, waardoor ze tijdens bepaalde maanden wel zeer onrustig worden met hun hoofd. Kijk eens of er niet bepaalde bomen oid bij de rijbak staan waardoor hij last zou kunnen hebben. Het hoeft niet altijd een rijtechnisch probleem te zijn.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 12:03

hij heeft er toevallig geen last van, omdat die het vorig jaar niet heeft gehad

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:19

Ik zou voor de zekerheid toch even de tandarts laten kijken, zeker als je zegt dat er tanden door komen.
Zou zeker geen scherper bit nemen, gewoon een dubbel gebroken blijven houden en misschien even bitloos proberen.

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:56

het zou aan het gebit kunnen liggne en anders probeer je hande zo stil mogelijk te houden Lachen en vele overgangen te rijden Lachen

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 15:57

dat is het enige wat ik doe, overgangen rijden.
En blijf ik ook doen, hij is nog op veel dingen aardig groen. Word nu twee keer per dag aan het werk gezet, tussen de middag en ik de avond
tussen de middag longeren en in de avond rijden,,,,

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:00

IK denk dat ie gewoon aan het protesteren.. ik heb ook wel vaker paarden gereden die dat deden gewoon zorgen dat je je handen goed stil houd en hem bezig houd met overgangen.. maar zeker geen scherpe bit nemen.. dan gaat ie alleen maar sneller met zijn hoofd heen en weer slaan..

Aya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:02

Een manegepaard deed dat ook altijd; na een rukje aan de teugels hield hij er meestal wel mee op. Bij hem was het gewoon een tic... Ik denk dat je er meer aan zal kunnen doen zodra je de oorzaak weet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:03

wat zegt je instructeur er van?
Als je teveel druk geeft op de teugels is dát 1 van de manieren om als paard dat aan te geven aan de ruiter.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:05

Mijn haflinger deed dat ook altijd, teugels uit handen trekken en maar hoofd op en neer slaan. Hij was dit gewend bij zijn oude eigenaar die de teugels veel te kort hield, nu is het over. Ik moest hem gewoon de ruimte geven

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 17:09

Mijn instructeur geeft als antwoord. Ik ken het paard niet :S. hij zei dat het bit te klein was. Maar het bit is juist de goede maat, alleen de ringetjes aan het bit zijn wat kleiner.
Ik geef juist geen druk. Ook als ik ze heel los heb hangen doet die het. Zelfs als ik ze in 1 hand heb.
Kan het ook zijn dat het zadel niet goed is ofzo?

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:46

Kan ook wel zijn, maar twee keer per dag aan het werk met een groen paard? Vind je dat niet wat erg veel? Daar zou ik ook tureluurs van worden. Misschien moet je juist eens wat minder doen in plaats van meer? OOit gehoord van "less is more"?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:47

Check:

- Bit zacht genoeg
- Tandarts
- Rug/hals problemen
- Pollenallergie??????

hoi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:00

Ik zou eens een oornetje op zetten kunnen ook de vliegjes zijn met de tijd van het jaar.
En als je de da er pas bij hebt gehad denk ik niet dat daar het probleem zit.
Maar ruimte geven is zeker belangrijk en een scherper bitje zou ik niet doen.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:49

ik rij ook een paardje die dat doet (op de manege) en zij doet het minder met slechter weer en als ze zich niet druk maakt. Ik heb iets gelezen over head shacking syndrome, dan krijgen ze teveel licht binnen in hun ogen en dat werkt op de zenuwen alleen dan doen ze ook met hun been slaan, kun je meer over lezen op wikipedia

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:50

het kunnen idd ook gewoon vliegen zijn en al die andere dingen die al genoemd zijn

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:31

Er zijn kapjes te koop die je aan de neusriem van je hoofdstel kan bevestigen. Deze beschermen hierbij de neus van het paard tegen vliegjes/pollen/e.d.
Afbeelding
Ze zijn wel best duur, althans, deze kost zo'n €40 voor 3 netjes. Maar als het aan vliegjes/pollen licht, is dit een goede oplossing.

Anders kan het ook zijn dat hij misschien concentratie verliest o.i.d.? Probeer, als hij weer gaat schudden, een zacht tikje te geven dat hij er met zijn hoofd bij blijft. Dus niet slaan, maar gewoon even van: hey, blijf eens opletten. Dit kan ook helpen dat het een tic is, dan leert hij het af.

In ieder geval geen scherper bit nemen!

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:38

Mijn paard deed (doet het soms nog) en ik heb hem harder beginnen rijden (hij was erg lui) en hij had gewoon geen tijd meer. Heb hem beginnen strenger te rijden (ik lied veel toe) en soms doet hij het nog maar dan eens goed de benen erbij en dan stopt ie het. Kan ook tand of rugproblemen zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:43

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe oud je paardje is?? Of heb ik er over heen gelezen? Dit klinkt als tanden wisselen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:49

Misschien kun je juist eens een zachter bitje proberen, een ongebroken trens bijvoorbeeld. Sommige paarden houden gewoon niet van het gerammel in hun mond, een een gebroken bit heeft ook nog eens een notenkrakerwerking (mondhoeken worden bij elkaar geknepen). Een ongebroken trens is vriendelijker.

Verder inderdaad tanden controleren, oren controleren, teugels losser, en misschien eens een osteopaat laten komen, die kan controleren of er iets vast zit in de nek.