Te sloom + soms slecht aan het been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natje_Spirit

Te sloom + soms slecht aan het been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 21:16

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik vond niets dat me kon helpen Bloos .

Spirit is nu 5jaar, een jaar onder het zadel waarvan de laatste 6 maanden echt rijden (ervoor hobbelden we maar, we hadden geen les, sinds 6 maand wel). Hij staat sinds 2 weken 24h-7 in een grote volle weide (geen extra brok). We rijden vooral dressuur, wandelingen, springen doen we nog niet (zijn we niet klaar voor) en longeren doen we ook niet (hij crost altijd weg, m'n instructrice longeert hem nu tijdens m'n les met mij erop zodat ik hem kan corrigeren zodra hij begint weg te crossen). We rijden nu normaal 2x per week privé les (waarvan 1x een halfur longeren), 1-2x in de 2 weken gaan we gaan wandelen en 1x per week (half uurtje) rijden we op onszelf. Voor de rest spelen we een beetje of staat hij gewoon in de wei (meestal gewoon de wei). Ik rij met een dressuurzweep, zonder sporen want ik kan m'n benen niet genoeg stilhouden en dat wil ik hem niet aandoen.

Het probleem:
Hij is nogal sloom tijdens het rijden, als hij eenmaal is opgewarmt rijd hij z'on 15tal minuutjes goed en luistert hij perfect en dan is het gedaan en is hij weer sloom. Als hij echt sloom/lui is wil hij niet altijd reageren op m'n been, zelfs niet als ik er een tikje van de zweep bijgeef. Het is wel zo dat hij niet altijd zo sloom of slecht aan het been is, het is te zien wnr we les hebben gehad en welk weer het is. Als m'n instructrice hem rijdt luisterd hij meestal wel goed en heeft hij meestal wel een goed tempo, maar niet altijd soms moet ze hem ook regelmatig bijtikken. Als we longeren/gelongeerd hebben loopt hij wel in een goed tempo (zonder zweep) en neemt hij mooie grote passen we longeren trouwens met een elastiek en na het longeren rijd ik ook m'n les verder met stiek.

Kan het zijn dat hij gewoon geen energie genoeg heeft of een vitamine tekort? Of verveelt hij zich gewoon omdat we meestal dressuur rijden? Moet ik dan meer gaan variëren in m'n rijden en eens balkjes lopen onder het zadel, eens laten vrijspringen,.... Meer gaan wandelen kan meestal niet omdat iedereen op stal moet werken, laat gaan gaan wandelen, of niet gaan wandelen of gaan gaan wandelen wnr ik les heb, het hangt natuurlijk ook van het weer af Clown .

Bedankt om te lezen en ook voor je tip!
Groetjes, Natje.

Leenniieeej

Re: Te sloom + soms slecht aan het been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:27

Ik heb nu ook net een jong paardje die ik aan het inrijden ben onder begeleiding. In het begin met in rijde was ie wel aardig voorwaarts. Na een tijdje niet meer omdat hij nog geen conditie heeft. Dus dat kan het ook zijn. Maar het kan ook als hij al aan de teugel begint te lopen. Dat hij zo z'n rug bol maakt waardoor z'n spieren worden opgerekt. Hierdoor zakken ze ook vaak in. En wat te doen... lekker voorwaarts rijden, en zolang je rijdt dat ook echt volhouden. Ik weet niet of ie dik is? Maar anders toch bij voeren met brok als je gewerkt heb. Voor extra energie.
Succes ermee!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 21:33

Hij is niet echt mager maar hij heeft nu ook geen grote grasbuik, hij is al veel, veeel dikker geweest, iedereen zegt dat hij nog een klein beetje moet vermageren en dat hij daarna goed staat.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UO8NCPX.jpg foto hoe hij er nu uit ziet (is van deze week).
Hij begint inderdaad een beetje aan de teugel te lopen, ik wist niet dat ze daardoor sloom worden Bloos weer wat bijgeleerd Haha! . Vanavond heb ik ook les gereden en daarna heb ik hem een klein beetje brok gegeven (gewoon conditiemengeling). Ik zal hem meer voorwaartser rijden en z'n conditie een beetje trainen. Bedankt voor je tip Pling .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:39

Spierpijn of te weinig conditie kan ook een reden zijn, zeker als je nog niet zo lang en veel op deze manier aan het werk bent. Let ook op je hulpen. ben je licht genoeg in je handen voor hem? Zit je ook nog goed als hij sloom wordt? Heb jij zelf ook spierpijn/ ben je moe als hij sloom wordt?

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 22:15

Spierpijn heb ik vrijwel nooit, wel moe maar dat is omdat ik niet z'on goede conditie heb en omdat ik steeds moet bijdrijven. We rijden sinds 2 maanden ofzo 2x per week les, dus er zit zeker genoeg tijd tussen voor hem om te wennen aan het zwaarder rijden (vroeger reden we ook 3-4x per week maar dan een half uurtje tot 3 kwartier). Ik ben soms wel streng met m'n binnenhand, maar daar werk ik aan, Spirit is ook wel hard in z'n mond, altijd al geweest. Hij word soms wel zwaar op m'n handen, dan gaat hij echt hangen, nu is het wel al wat minder maar kan het hier aan ook liggen dat hij slomer wordt?
Bedankt voor je reactie Lachen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:42

Als je steeds bijdrijft worden de meeste paarden ook slomer van. Die worden dan dood voor je been, dan kan je drijven wat je wil maar vooruit gaan ze dan echt niet meer. Probeer meteen aan het begin van het rijden duidelijk te maken dat je met lichte been hulp voorwaarts bedoelt en de rest van de tijd goed je been eraf houden.
Dat hij zwaar op je hand wordt, heeft te maken met dat je hem niet voorwaarts genoeg hebt en dat hij nog niet echt vanuit de achterhand stuwt.
Probeer eens veelovergangen met het te rijden, vooral draf-stap-draf. Daarbij krijg je hem beter aan het been en wordt z'n achterhand beter getraind, zodat hij straks beter in de juiste houding kan lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:51

Ik zou eerst dat stiek er eens af halen, een (elk)paard en zeker een jong paard moet je niet met hulp middelen rijden,
Ook zou ik mijn tijd eens in het longeren steken en dan met name de dubbelen lijn zonder hulpmiddelen eraan .
Als je rijd kun je ook na 5 of 10 min stoppen al hij het goed doet , want nu kom je steeds op een punt na 15 min dat hij terug valt, dus gewoon ruim voor die tijd stoppen, en conditie opbouwen , hoe is het met je eigen conditie??

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:56

Natje_Spirit schreef:
Hij is niet echt mager maar hij heeft nu ook geen grote grasbuik, hij is al veel, veeel dikker geweest, iedereen zegt dat hij nog een klein beetje moet vermageren en dat hij daarna goed staat.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UO8NCPX.jpg foto hoe hij er nu uit ziet (is van deze week).

Dat je paard eerder nog veel dikker is geweest, is geen excuus om te zeggen dat het nu wel meevalt. Ik zie op je foto echt een moddervet paard eerlijk gezegd. Ik denk zelf dat afvallen echt al heel veel zou helpen.
Verder ben ik het met de rest eens.
Hoe is trouwens de indruk van je paard? Kan die het allemaal wel verwerken? (oftewel, moet die niet een maandje vakantie hebben om bij te komen in z'n koppie).

nouschka87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:02

Ik zie op de foto echt een heel leuk paard.. Echt een tip kan ik je niet geven, maar ik heb zelf ook een 'dik' paard, maar dat kun je tijdens het rijden absoluut niet merken.. Dit betekent natuurlijk niet dat het 'dik zijn' een uitgesloten reden voor de sloomheid is.. Alleen maar dat dat niet perse de reden hoeft te zijn Knipoog Succes ermee iig

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 08:51

Vonnie84 schreef:
Dat je paard eerder nog veel dikker is geweest, is geen excuus om te zeggen dat het nu wel meevalt. Ik zie op je foto echt een moddervet paard eerlijk gezegd. Ik denk zelf dat afvallen echt al heel veel zou helpen.

Hij is al veel afgevallen, we zijn er nog steeds mee bezig. Echt moddervet is hij niet, hij is ook breed gebouwd, dat helpt ook wel aan het "moddervet".

nouschka87 schreef:
Ik zie op de foto echt een heel leuk paard.. Echt een tip kan ik je niet geven, maar ik heb zelf ook een 'dik' paard, maar dat kun je tijdens het rijden absoluut niet merken.. Dit betekent natuurlijk niet dat het 'dik zijn' een uitgesloten reden voor de sloomheid is.. Alleen maar dat dat niet perse de reden hoeft te zijn Succes ermee iig

Dank je Knipoog

midgie schreef:
Ik zou eerst dat stiek er eens af halen, een (elk)paard en zeker een jong paard moet je niet met hulp middelen rijden, Ook zou ik mijn tijd eens in het longeren steken en dan met name de dubbelen lijn zonder hulpmiddelen eraan

Ik kan hem niet eens longeren, m'n instructrice heeft er zelfs moeite mee en zij leert paarden op als beroep. De stiek hangt eraan zodat ze nog een beetje controle heeft over hem, als ze hem longeert zit ik er op. Als hij dan probeert uit te breken, kan ik hem een beetje bijsturen en nu probeert hij niet veel meer. We hebben al alles geprobeert met hem en niets helpt hij is ontzettend slim en sterk en kan dit ook perfect uitbuiten omdat hij weet wanneer hij presies iets moet ondernemen. De stiek hangt trouwens redelijk los en hier loopt hij eigenlijk goed op, mooi ontspannen op z'n goede kant, mooi zijn achterhand eronder,.... Als je me niet geloofd moet je hem maar een komen longeren Clown Er zijn er trouwens meer ervaren ruiters hem komen longeren zonder succes, deze manieren helpt tenminste...

Evelijn schreef:
Als je steeds bijdrijft worden de meeste paarden ook slomer van. Die worden dan dood voor je been, dan kan je drijven wat je wil maar vooruit gaan ze dan echt niet meer. Probeer meteen aan het begin van het rijden duidelijk te maken dat je met lichte been hulp voorwaarts bedoelt en de rest van de tijd goed je been eraf houden.
Dat hij zwaar op je hand wordt, heeft te maken met dat je hem niet voorwaarts genoeg hebt en dat hij nog niet echt vanuit de achterhand stuwt.
Probeer eens veelovergangen met het te rijden, vooral draf-stap-draf. Daarbij krijg je hem beter aan het been en wordt z'n achterhand beter getraind, zodat hij straks beter in de juiste houding kan lopen.
Bedankt voor je reactie, ik zal vanmiddag oefenen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:42

Krijg trouwens de indruk dat je niet alleen problemen hebt met dat je paard sloom is. Hij vind het sowieso lastig om te doen wat je vraagt. Er is lichamelijk niet iets aan de hand?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:56

Longeren en dubbele lange lijnen zijn voor mij de basis van het opleren voor ik zelfs maar op een paard ga zitten! Dat gaat wat mij betreft over het aanleren van links en rechts en de rem, en het volgen van/toegeven aan druk, het meest belangrijke in de omgang en het rijden met paarden. Juist met dubbele lange lijnen kun je beter voorkomen dat het paard uitbreekt. Heb je niet ergens de beschikking over een kleine longeerpiste oid? Of zet een vierkantje af met draad en longeer daarin...

Voor het voorwaarts zijn: bedenk dat een jong paard na een kwartier rijden door zijn concentratievermogen heen is. Dit verschilt natuurlijk per paard, maar als je een kwartiertje warmrijdt, dan een kwartiertje intensiever werken en dan tien minuten uitstappen, heeft ie goed gewerkt! Doe even een stapje terug in je training en bouw het goed op.

Dat het longeren niet goed gaat is voor mij een teken dat je paard toch redelijk wat verzet toont. Dat zou ik er liever vanaf de grond uit werken, dan wanneer je er op zit, want als je nu met rijden meer gaat vragen, ga je daar tegen datzelfde verzet aanlopen, en dat geeft meer problemen!

Edit: Ik heb nog even in je profiel gekeken, en van wat ik zie loopt je paard niet bepaald nagevelijk. Ik wil niet zeggen dat hij in de krul moet lopen, daarvoor moet hij eerst spieren opbouwen. Maar het is wel de bedoeling dat als je iets meer druk zet op je teugels en met je benen drijft, je paard zou moeten toegeven aan die druk op het bit en dus nageven. Die foto's zijn natuurlijk momentopnames, dus ik kan er naast zitten, maar hij loopt op veel foto's met zijn neus heel ver naar voren. Dat maakt ook dat hij zijn rug niet goed gebruikt, en dat kan na een tijdje gewoon pijn doen, weer een reden om na een kwartier minder actief te worden.
En ik zie dat je paard bij een "paardenfluisteraar" geweest is. Kon die je paard ook niet longeren?

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:37

Wat versta jij onder paarden fluisteraar?? als die al wel bestaan !!
Ik zou toch als ik jou was helemaal opnieuw beginnen, beetje grondwerk , vertrowuen krijgen in je paard en zijn lichaams taal leren , geen stieken eraan , ook geen losse , je maakt het alleen maar erger met dat soort dingen.
Gewoon terug naar het begin en zolang jij je paard niet kan longeren op een normalen manier zou ik er niet meer op kruipen, hij snapt gewoon niet wat je van hem vraagt , de fout ligt dus gewoon echt bij jezelf .
Het ene paard slaat op de vlucht en de andere gaat staken
En gewoon heel kort werken en zorgen dat hij er plezier in gaat krijgen en het voor JOU wil doen en niet voor alle hulpmiddelen, maar dat zal de Paardenfluisteraar toch wel hebben vertelt, want je gaat niet voor niets naar zo iemand.
Zou ook een andere instructrice nemen, die wel het geduld heeft om jou te leren paard rijden zonder hulpmiddelen,

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:41

Sluit me bij Midgie aan.
Heb ook sinds 2 weken een 5 jarige en die heb ik eerst goed aan t longeren gekregen. Stap, draf en galop en stoppen. Vindt ook als je dat nog niet onder controle hebt, het fatsoenlijk longeren, je er beter nog niet op kan stappen.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 12:17

Evelijn schreef:
Krijg trouwens de indruk dat je niet alleen problemen hebt met dat je paard sloom is. Hij vind het sowieso lastig om te doen wat je vraagt. Er is lichamelijk niet iets aan de hand?

Lichaamlijk scheelt hem niets, ik heb de DA al een paar keer laten komen om te kijken of hem niets mankeert en hij zegt dat hij tip-top in orde is en super gezond. Tandjes heb ik ook nog maar laten nakijken.

snuffelhues schreef:
Heb je niet ergens de beschikking over een kleine longeerpiste oid? Of zet een vierkantje af met draad en longeer daarin...
Dat het longeren niet goed gaat is voor mij een teken dat je paard toch redelijk wat verzet toont. Dat zou ik er liever vanaf de grond uit werken, dan wanneer je er op zit, want als je nu met rijden meer gaat vragen, ga je daar tegen datzelfde verzet aanlopen, en dat geeft meer problemen!
En ik zie dat je paard bij een "paardenfluisteraar" geweest is. Kon die je paard ook niet longeren?
Succes!
Ik heb geen beschikking over een kleine longeerpiste en een vierkantje afzetten heb ik al vaak geprobeerd maar hij loopt het gewoon omver of probeert er over te springen. De paardenfluisteraar kon hem wel longeren gewoon met een touwhalster, dit heb ik ook gedaan en toen ik stopte met de PF heeft Spirit er na 2 maanden de brui aan gegeven en was het onmogelijk om nog te longeren, zowel met NH als het longeren. Hij liep niet alleen weg maar steigerde ook richting mij (in het vierkant) en toen ben ik er enorm bang van geweest. Na een paar maanden ben ik dan gaan lessen en sinds 2 maanden longeren we af en toe een half uurtje, vanaf dat hij zich gedraagt, stoppen we. Af en toe doen we nog eens aan grondwerk maar hij wilt gewoon niet luisteren/reageren, hij heeft dan ook geen respect meer voor me maar vanmiddag ga ik niet rijden maar dan doen we een beetje aan NH en ik hoop dan ook dat het nu beter gaat. Met rijden toont hij geen verzet, heeft hij eigenlijk nooit gedaan.
midgie schreef:
Wat versta jij onder paarden fluisteraar?? als die al wel bestaan !!
Ik zou toch als ik jou was helemaal opnieuw beginnen, beetje grondwerk , vertrowuen krijgen in je paard en zijn lichaams taal leren , geen stieken eraan , ook geen losse , je maakt het alleen maar erger met dat soort dingen.
Gewoon terug naar het begin en zolang jij je paard niet kan longeren op een normalen manier zou ik er niet meer op kruipen, hij snapt gewoon niet wat je van hem vraagt , de fout ligt dus gewoon echt bij jezelf .
Het ene paard slaat op de vlucht en de andere gaat staken
En gewoon heel kort werken en zorgen dat hij er plezier in gaat krijgen en het voor JOU wil doen en niet voor alle hulpmiddelen, maar dat zal de Paardenfluisteraar toch wel hebben vertelt, want je gaat niet voor niets naar zo iemand.
Zou ook een andere instructrice nemen, die wel het geduld heeft om jou te leren paard rijden zonder hulpmiddelen,

Ik weet gewoon geen andere naam voor paardenfluisteraar Clown . Maar hij doet dus aan NH, we hebben hem erbij laten komen omdat hij ontzettend bang was voor alles, ik kon hem niet eens poetsen, met hulp van de PF is hij van niets meer bang wat hem nu ook ontzettend zekerder maakt. Toen ik hem kocht kon hij helemaal niets en was hij als jaarling mishandeld (hij was toen een hengst en was "onhandelbaar" Ik weet dat het aan mezelf ligt, ik ben dan ook ontzettend bang geweest en durfde hem niet te corrigeren. In omgang en in rijden is hij ontzettend braaf en respecteerd hij me ook maar zodra ik de longe uithaal word men engeltje een echte duivel.... M'n instructrice heb ik van m'n DA (Bruno Beyne, bekende DA van Vlaanderen, heeft een collum in de Hippo) dus hij weet goe goed m'n instructrice is. Ik heb al enorm veel geleerd en ik ben nu ook niet meer bang van m'n paard. Geduld heeft ze genoeg met me want zoals ik al zei, ik ben een enorme angsthaas en durfde hem nooit te corrigeren. Nu durf ik dit wel en we rijden eigenlijk nooit met hulpmiddelen, behalve als we gelongeerd hebben. Dan rij ik hem nog een half uurtje met (losse stand).

Esther28 schreef:
Sluit me bij Midgie aan.
Vindt ook als je dat nog niet onder controle hebt, het fatsoenlijk longeren, je er beter nog niet op kan stappen.

Hier ben ik het er niet mee eens, ik ken genoeg andere paarden die niet fatsoenlijk (lees: weg crossen, bokken, steigeren,...) kunnen longeren maar hét liefste paard zijn onder het zadel. Ik ken een pony die zelfs in de beginnerlessen meerijd en hij doet nooit een stap verkeerd maar zet hem niet aan de longe.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:28

Ik vind dat er vele tegenstrijdigheden in je verhaal staan. Hij is ontzettend braaf in de omgang en met rijden. Maar hij luistert/reageert niet bij het grondwerk.
Je zegt dat hij zich niet verzet, maar hij is wel hard in z'n mond en niet voorwaarts.
Om eerlijk te zijn heb ik mijn twijfels of jij en je paard wel zo'n goede combinatie vormen.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 12:40

Met verzet bedoel ik dan: weglopen, bokken, steigeren,.... dus nee dat is hij niet. Bij het grondwerk verzet hij zich wel omdat hij dan de baas is over me, zoals ik al zei, er is een tijd geweest dat ik enorm bang ben geweest voor hem. En dat weet hij, met het verzet probeert hij me bang te maken en dat lukt hem meestal. Als we aan grondwerk doen kunnen we: achteruit lopen, stilstaan en overal aanraken, mij volgen, draaien als ik kijk naar z'n kont, naar mij komen,.... De join-up heb ik nog niet geprobeerd eigenlijk, dat zal ik vanmiddag eens proberen. Erg goed in NH ben ik niet, ik heb wel lessen gevolgt maar dit is een jaar geleden. Opnieuw lessen is geen optie want die man is verhuist..

Dit is trouwens de eerste keer is dat ik hoor dat we geen goede combinatie zijn, meestal zeggen ze juist wel dat we bij elkaar passen. We hebben een beetje elkaars karakter dus dat kan ook eens botsen, we zijn oa allebei enorm koppig en geven niet gemakkelijk op.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:50

Natje: een paard dat wil werken voor jou is een paard dat jou als de dominante ziet, dus ook aan de lijn normaal zal doen.
Als of het rijden of het longeren of een combinatie van beiden niet goed gaat, is er dus echt iets niets in orde in de rangorde bepaling. En moet je daar dus eerst aan werken.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:53

Misschien de zoekfunctie gebruiken hier op Bokt, want er zijn al meerdere topic's geweest. Misschien heb je daar nog iets aan Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:50

Natje_Spirit schreef:
De join-up heb ik nog niet geprobeerd eigenlijk, dat zal ik vanmiddag eens proberen. Erg goed in NH ben ik niet, ik heb wel lessen gevolgt maar dit is een jaar geleden. Opnieuw lessen is geen optie want die man is verhuist..

Join-up heeft alleen zin als je precies weet wat je doet. Zeker met de koppigheid van je paard die jij aangeeft kan je erg in de problemen komen als je op deze manier aan de slag gaat.

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:02

Zorg dat ie bezig word gehouden misschien is het niet gevarieerd genoeg probeer veel afwisseling te maken in het rijden en hem bezig te houden door overgangen te rijden.. meestal worden ze dan wel wat aletter en wat sneller..

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 16:55

tamary schreef:
Join-up heeft alleen zin als je precies weet wat je doet. Zeker met de koppigheid van je paard die jij aangeeft kan je erg in de problemen komen als je op deze manier aan de slag gaat.

De join-up heb ik vanmiddag niet getest, de piste was bezet, misschien maar goed ook als ik zo lees.

Jeany schreef:
Misschien de zoekfunctie gebruiken hier op Bokt, want er zijn al meerdere topic's geweest. Misschien heb je daar nog iets aan Lachen
Zoekfunctie heb ik geprobeerd maar ik kon niets vinden waarmee ik geholpen was maar toch bedankt Knipoog .
Esther28 schreef:
Natje: een paard dat wil werken voor jou is een paard dat jou als de dominante ziet, dus ook aan de lijn normaal zal doen.
Als of het rijden of het longeren of een combinatie van beiden niet goed gaat, is er dus echt iets niets in orde in de rangorde bepaling. En moet je daar dus eerst aan werken.
Als we wat grondwerk doen (zonder longeren of join-up) zou dit helpen om de rangorde weer te bepalen? En wat voor oefeningen dan? Ik heb verschillende boeken over grondwerk en een dvd van Emiel Voest liggen zou dit ook helpen om meer variatie te brengen?

Hermes16 schreef:
Zorg dat ie bezig word gehouden misschien is het niet gevarieerd genoeg probeer veel afwisseling te maken in het rijden en hem bezig te houden door overgangen te rijden.. meestal worden ze dan wel wat aletter en wat sneller..
Oké ik zal wat meer variatie in m'n rijden brengen en meer overgangen rijden, bedankt voor je tip Pling .

Bedankt allemaal, dit zijn nu reacties waar ik iets aan heb Haha! . (Niet dan de andere reacties allemaal slecht zijn hoor! Knipoog )

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:18

Een goed boek over grondwerk is van Inge Teblick, duidelijke uitleg en fotos, stap voor stap vanaf de basis uitgelegd.
Ik denk echt dat jou paard denkt dat hij het voor t zeggen heeft in combinatie met leeftijd. Die jonkies moeten voor als eerste goed hun plaats weten. Merkte het bij mijn 5 jarige ook hoor. Die ging op zijn nieuwe stal voor t eerst de wei op waar dus al een gevestigd groepje stond en hij probeerde het wel, maar wel constant op zn plek gezet en weet nu dat ie onderaan de rangorde staat. Zo zou je het d.m.v. grondwerk ook moeten krijgen tussen jou en je paard. Jij eerst, dan hij....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:57

En ter aanvulling consequent, consequent en nog eens consequent, ook al wordt je dr wel eens moe van en is de makkelijkere weg aantrekkelijker.
Zo doe ik dat ook hoor. Hij mag pas lopen als ik voorwaarts zeg en moet stoppen als ik halt zeg. Achterwaarts gaat ie inmiddels op mijn houding (gelukkig zat dit knopje er al aardig op door de vorige eigenaar, maar toch altijd maar afwachten of hij het bij mij ook doet). En gaat ie toch lopen voordat ik zeg dat het mag, zet ik hem weer terug op zn plek en laat net zo lang wachten tot ik zeg dat het mag. Al moet ik het 30x overnieuw doen.....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 07:45

Natje_Spirit schreef:
Met verzet bedoel ik dan: weglopen, bokken, steigeren,.... dus nee dat is hij niet. Bij het grondwerk verzet hij zich wel omdat hij dan de baas is over me, zoals ik al zei, er is een tijd geweest dat ik enorm bang ben geweest voor hem. En dat weet hij, met het verzet probeert hij me bang te maken en dat lukt hem meestal. Als we aan grondwerk doen kunnen we: achteruit lopen, stilstaan en overal aanraken, mij volgen, draaien als ik kijk naar z'n kont, naar mij komen,.... De join-up heb ik nog niet geprobeerd eigenlijk, dat zal ik vanmiddag eens proberen. Erg goed in NH ben ik niet, ik heb wel lessen gevolgt maar dit is een jaar geleden. Opnieuw lessen is geen optie want die man is verhuist..

Dit is trouwens de eerste keer is dat ik hoor dat we geen goede combinatie zijn, meestal zeggen ze juist wel dat we bij elkaar passen. We hebben een beetje elkaars karakter dus dat kan ook eens botsen, we zijn oa allebei enorm koppig en geven niet gemakkelijk op.

Ik volg het even niet meer, hij verzet zich met grondwerk , maar je zegt ook Als we aan grondwerk doen kunnen we: achteruit lopen, stilstaan en overal aanraken, mij volgen, draaien als ik kijk naar z'n kont, naar mij komen,.... ,

Zijn er in Belgie niet meer mensen die les geven , zou eens zoeken op het Inet , volgens mijj zijn er wel een paar daar die jou kunnen helpen.