Net onder het zadel en al aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Net onder het zadel en al aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 20:06

Het is mij al een aantal keren opgevallen, bij HAW bijvoorbeeld, dat jonge paarden die net een paar maandjes onder het zadel zitten al aan de teugel lopen. Nu ben ik geen deskundige hierin, maar ik verbaas me er toch wel over dat zij dit al zo snel moeten/kunnen. Nemen paarden dat over het algemeen dan echt zo snel aan? Ik neem ook aan dat die jonge dieren niet dagelijks intensief getraind worden? En kun je het in het begin dan beter even 'doorduwen' of gewoon afwachten tot het dier vanzelf naar beneden komt en het net zolang met zijn neus in de lucht laten lopen als hij zelf prettig vindt? Een jong dier moet zijn evenwicht nog vinden en mij lijkt dit makkelijker als hij dan de locatie van zijn koppie nog zelf even kan bepalen, of zit ik er nu helemaal naast? Clown

Ps. overigens geen aanval ofzo op mensen die hun jonge dieren al zo snel aan de teugel hebben. Als het dier het kan, dan kan ie het. Het is puur een interessevraag.
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 21-06-07 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lascolover

Re: Net onder het zadel en al aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:09

is een goeie vraag zou ik ook wel eens wiillen weten Tong uitsteken ik volg dit even Knipoog

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:11

Veel paarden zakken er vanzelf al er al in. Als ze ontspannen van voorwaarts lopen, zoeken ze vaak je hand op. Ik geloof ook dat ik laatst ook al zo;n topic tegen kwam..

brammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:12

Ik denk dat je hem gewoon met zachte hand naar beneden kan vragen want nagevelijkheid is toch iets wat goed is voor het paard (als het goed wordt gedaan tenminsten) en zo leer je hem gelijk het goede aan want als je hem eerst lekker sterren laat kijken dan heeft het paard de nijging dit altijd te gaan doen!

Nena.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 20:13

@ Vadisha: ik had 3 pagina's teruggezocht, maar kwam niets tegen... vast niet ver genoeg dan Clown

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:14

Nee ik zat ook nog te spitten in oude berichten van mij maar kom het topic zo ook niet tegen. Ik dacht misschien staat er nog wat nuttigs voor je in, maarja dan moet ik het topic wel kunnen vinden Clown .

cpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:15

Veel jonge pony's zoeken al gauw zélf ontspanning op, helaas worden ze ook heel vaak in de krul getrokken. Dat tweede is dus heel slecht idd, maar het beeld vertekent vaak hoor. Sommige pony's vinden het gewoon makkelijker als anderen.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:24

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 20:25

@vadisha: Bedankt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:36

Beter dan dat ze met hun hoofd omhoog lopen/mits het op de juiste manier gedaan word uiteraard.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:48

Als je het mij vraagt worden ze vaker naar beneden 'getrokken' dan dat ze dit echt uit zichzelf voorwaarts/neerwaarts doen.
Vaak lopen jonge paarden ook te diep/op de voorhand. Maar dit zien veel ruiters/amazones niet.
Jammer, maar goed, dat is wat ik eraan zie. Tuurlijk zijn er uitzonderingen hoor!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:50

Ik denk dat inderdaad veel jonge paarden die net onderzadel zijn, de hand zelf al op zoeken. Ze zijn ook makkelijker nagevelijk te rijden(teminste wat ik heb mee gemaakt) dat komt denk ik ook omdat ze heel soepel zijn..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:57

Jonge paarden zoeken zelf de hand op, maar niet altijd.
En dan gaan ze ze al snel nagevelijk rijden, maar laat ze eerst op hun eigen benen lopen voordat je gaat laten nageven..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:06

Joscaa schreef:
En dan gaan ze ze al snel nagevelijk rijden, maar laat ze eerst op hun eigen benen lopen voordat je gaat laten nageven..

Sluit ik me helemaal bij aan.
Anders gaan ze teveel leunen op de ruiter.
Nageeflijkheid is een beloning en zal bij goed rijden vanzelf komen.
In de krul trekken is nooit goed. Niet bij een jong paard en niet bij een oud paard.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:12

Aan de teugel is weer zo'n begrip..

Het beste (voor elk paard) is het voorwaarts neerwaarts, omdat dan de bovenlijn aangespannen wordt.. Het jammere alleen is dat een hoop mensen dan niet het neusje eruit laten komen zodat ie zelf zijn hals/ hoofd gaat dragen..

Maar er zijn idd ook paarden die uit zichzelf in de houding lopen, er zijn ook paarden die dit juist niet doen.. en dat is per paard verschillend..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 22-06-07 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:13

van de ponys die ik beleerd heb waren er inderdaad een paar die zelf al wat gingen lopen.
het nadeel hiervan vind ik dat ze vaak te diep gaan lopen omdat ze naar mijn idee het bit nog een beetje ongewoon zijn. zelf heb ik voorkeur aan gewoon lekker doorrijden en eerste tijd nog niet hier mee bezig te zijn.

Maar als je een beetje een leergierig paardje hebt valt het ''moeilijk'' aan het leren best mee Lachen

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:14

ik zag gister ook zo een bericht van iemand,, met een pony waar voor de 2e keer iemand op zat, die al aan de teugel stond.. maar sorry dat vind ik echt te ver gaan,, en die pony stond met alle fotos met open mond er op,, en ik heb het idee dat die pony gewoon krom getrokken word,, erg zielig vind ik dat...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:19

Ik zie het niet zozeer als aanleren, meer als aanleg. Mijn paard wordt volgende week 5 en is net een paar maanden onder het zadel. Vanaf dag een heeft hij nageeflijk gelopen, ik dwing hem nergens toe. Ben helemaal geen dressuurruiter, hij heeft me hier ook mee verrast. (En toegegeven, zo is dressuur een stuk leuker om te doen!) Na een paar minuten stappen ontspant hij helemaal en buigt hij rustig door, zowel in de bak als buiten.
En dat voor een Belg Clown

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:37

Ik ben ook mijn paard aan het inrijden. Ze is nu zo'n 7 weken onder het zadel denk ik, en loopt ook nagevelijk. Dit bied ze zelf aan, en voor mij is het zo ook veel makkelijker, ze laat zich veel beter sturen als ze nagevelijk loopt dan wanneer ze met dr hoofd in de lucht loopt.
dit was een paar weekjes terug:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=LGHYXGY6
nu gaat ze al meer zakken en wat over de rug lopen, en daar wil ik naar toe.
Ik vind het wel fout als mensen de hele tijd als ze op hun (jonge) paard zitten, zitten te denken van, oh ze moet aan de teugel, en dan gaan trekken als het niet lukt.
Ik vind het alleen maar goed als mijn paard het zelf aanbied, en ja, ik longeer haar wel met hele losse bijzetjes. Deze hangen eigenlijk altijd los en zeker als mijn paard lekker ontspant.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:40

MissEvil schreef:
Vaak lopen jonge paarden ook te diep/op de voorhand. Maar dit zien veel ruiters/amazones niet.
Jammer, maar goed, dat is wat ik eraan zie. Tuurlijk zijn er uitzonderingen hoor!

Hmm lijkt me logisch? Blond En lijkt me ook helemaal nog niet zo erg in het begin..

Joscaa schreef:

Mee eens Lachen

En verder..idd er zijn paarden die sneller de hand op zoeken dan anderen..verschilt imo per paard..Maar vind wel dat je er, vooral in het begin, zelf niet teveel mee bezig moet zijn..
Als het paard het zelf aanbied oke..(uit ontspanning, lekker vw/nw over de rug -verhaal)
Maar als ie het dan een keer niet doet, is er toch ook geen man over boord?
(beter als..ratss..kom hier paard..ik trek je even in de krul) Verdrietig

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:45

Een jong paard moet eerst goed rechtgericht zijn en gewoon zijn eigen ding kunnen aanvoelen, later kan je hem alsnog aan de teugel laten lopen, maar zeker niet als ze pas onder het zadel zijn...

_miracle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:54

paarden kunnen van zichzelf ook al ontspannen lopen en lager gaan lopen
dan kan je best iets meer vragen
het is goed voor de ontwikkeling van rugspieren
als je het maar niet doortrekt

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:58

Bij mijn paard was dat ook het geval met beleren.. hij liep toen zelfs na een week al gewoon naar beneden en dan vroeg ik niks! Hij loopt nu ook gewoon heel constant en ik moet zeggen dat je het bij paarden vaker ziet dat ze naar beneden komen bij beleren dan bij pony’s.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:59

Wij hebben net een nieuwe, jonge pony op onze manege. Zondag reed ik erop. Zij liep ook al heel sneel aan de teugel terwijl ik nauwelijks iets deed met m'n handen! (mocht namelijk niet van instructrice, gewoon laten lopen en tempo regelen, sturen etc.) Volg dit eventjes!

x
ps. die pony blijft niet lang hoor! Zo'n jonkie (4) moet 1 eigenaar hebben. Geen betwetertjes van een manege.. (klinkt beetje hard, maar vind wel dat het zo is.)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:03

Met licht contact wil ik graag dat ze het bit aan nemen. Sommige lopen dan nog met het neusje er (soms overdreven) uit, andere zakken wel en lopen aardig nagevelijk.

Vaak de gene die met hun hoofd omhoog lopen kan je wel een keer met je teugels in een boog rond tuffen en de gene die vaak in een krulletje lopen(zonder achter de teugel te kruipen) vinden het spannend als je ze een keer los laat (gaan slingeren, komen terug in tempo omdat ze niet meer ondersteund worden).

Ik ga eerst altijd sturen in alle gangen(lekker kilometers maken) dan er dan pas aan 'sleutelen'.