Aan de teugel > Kneepjes geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dooortje

Aan de teugel > Kneepjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:08

Ik zie hier vaak in topics waar mensen om hulp vragen bij het aan de teugel rijden van hun paard dat mensen zeggen dat ze "kneepjes" moeten geven in de binnenteugel. Dit vat ik op als een los-vast-los-vast contact. Sinds ik fatsoenlijk les krijg heb ik geleerd dat je nóóit aan de teugels moet friemelen, je moet constant contact houden, geen los-vas-los contact. In alle boeken die ik ooit over dressuur heb gelezen heb ik ook nog nooit zien staan "Om je paard aan de teugel te rijden moet je aan de teugel friemelen."

Bedoelen deze mensen met dit kneepjes geven misschien het loslaten als je paard nageeft en het weer "tegenhouden" als je paard vastpakt? Of bedoelen ze letterlijk gewoon af en toe in de teugel knijpen? Ik ben hier een beetje in de war, wat denken jullie?

leintje_

Re: Aan de teugel > Kneepjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:11

je moet je handen ontspannen als je paard nageeft.. en als het nodig is geef je weer (zachte) kneepjes Knipoog

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:14

ik doe altijd net alsof ik zacht in een spons knijp en als ze dan reageert ontspan ik mijn handen en dan ontspant mijn paard ook, als ze dan haar hoofd weer omhoog doet doe ik hetzelfde.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:16

De gene die mij les geeft zegt gewoon druk houden en ook al koomt hij maar een beetje toch even ontspannen endaarna weer vast enn niet los vast los vast want dat werkt toch niet

Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:18

met "kneepjes" geven word er bedoelt, om het even makkelijk te zeggen,
doen alsof je in een stretchbal kneed. je hebt dus wel continu contact.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:18

Ik vind 'kneepjes' of 'spelen' ook maar vaag hoor.....

Je hebt contact met de mond, zodanig dat je weerstand kan bieden als het nodig is: Komt op zich neer op je hand meer sluiten of een kneepje in de teugel geven, dus in die zin kan ik het wel begrijpen. En je moet vanuit dat contact kunnen ontspannen, dus je hand iets openen en ontspannen.

Kneepjes of spelen zegt niets over wanneer je je hand moet sluiten of ontspannen, en laat het daar nu net om draaien. Gevolg van deze termen is dat mensen lukraak hun hand gaan sluiten en openen, of dit afwisselend links en rechts doen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:20

kneepjes geven wordt door mijn instructrice ook wel aangeduid als 'spelen met de teugels'.
Je knijpt inderdaad zachtjes,
en als je paard nageeft ontspan je bij wijze van beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:26

Jannickee schreef:
Ik zie hier vaak in topics waar mensen om hulp vragen bij het aan de teugel rijden van hun paard dat mensen zeggen dat ze "kneepjes" moeten geven in de binnenteugel. Dit vat ik op als een los-vast-los-vast contact. Sinds ik fatsoenlijk les krijg heb ik geleerd dat je nóóit aan de teugels moet friemelen, je moet constant contact houden, geen los-vas-los contact. In alle boeken die ik ooit over dressuur heb gelezen heb ik ook nog nooit zien staan "Om je paard aan de teugel te rijden moet je aan de teugel friemelen."

Bedoelen deze mensen met dit kneepjes geven misschien het loslaten als je paard nageeft en het weer "tegenhouden" als je paard vastpakt? Of bedoelen ze letterlijk gewoon af en toe in de teugel knijpen? Ik ben hier een beetje in de war, wat denken jullie?

Je hebt het op de goede manier geleerd hoor. Van achter naar voren rijden, en constant contact. Geen kneepjes.
Dat "loslaten als het paard nageeft en tegenhouden als hij vast pakt" klopt voor geen meter. Hoe kan het paard nageven als de ruiter niet loslaat? Hoe zal het paard ooit loslaten als de ruiter vastpakt?
Probeer het zelf maar eens uit. Als jij iets vasthebt, en iemand anders gaat eraan trekken, is je instinctieve reactie om nog steviger vast te houden. Ontspant die ander, maar houdt wel contact, dan houd jij ook contact, maar je hebt geen behoefte om terug te trekken (je vertrouwt er immers op dat die ander ook niet opeens gaat trekken).
Zo werkt het bij paarden ook. "Tegenhouden" ofwel trekken resulteert in terugtrekken (dat wordt dan rukken en plukken). Ooit wel eens geprobeerd een paard wat op je teen stond opzij te duwen? Het paard duwt waarschijnlijk gewoon terug. Laat jij los, dat doet het paard dat ook. Houd jij een licht contact, dan zoekt het paard je hand op.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:26

eefangel schreef:
kneepjes geven wordt door mijn instructrice ook wel aangeduid als 'spelen met de teugels'.
Je knijpt inderdaad zachtjes,
en als je paard nageeft ontspan je bij wijze van beloning.

ja dat moet ik ook doen Tong uitsteken Ja

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:29

Dat is toch ook zagen, of niet? Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:33

In mijn opinie wel. Het resulteert heel vaak in geruk en gepluk, precies ook om wat Kelly_ann zegt: mensen weten vaak niet wanneer de handen gopend of gesloten moeten zijn.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:35

kneepjes zijn geen los vast contact als je het goed doet, meeste mensen doen dit niet goed en dan heb je wel los vast contact helaas

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:36

Yamcha schreef:
In mijn opinie wel. Het resulteert heel vaak in geruk en gepluk, precies ook om wat Kelly_ann zegt: mensen weten vaak niet wanneer de handen gopend of gesloten moeten zijn.

Daarom ben ik ook van mening dat niet iedereen geschikt is om op deze methode te trainen,
maar het is zeker wel een effectieve manier,
mits op de goede manier toegepast dus.
Maar goed dat is met heel de paardensport het geval.

Idd bij kneepjes heb je een verbinding op de door Yamcha genoemde manier,
maar stimuleer je door kleine ophoudingen dat je paard zijn neus naar beneden laat zakken.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:39

Bedankt voor de reacties! Lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:39

Ik heb altijd geleerd om lichte druk op de teugels te zetten (zachte kneepjes, spons-idee) en mijn handen te ontspannen wanneer het paard nageeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:40

eefangel schreef:
Yamcha schreef:

Daarom ben ik ook van mening dat niet iedereen geschikt is om op deze methode te trainen,

maar stimuleer je door kleine ophoudingen dat je paard zijn neus naar beneden laat zakken.
Die kleine ophoudingen kunnen wel, maar dan moet je eerst met je benen goed voorwaarts rijden (die weerstand die je voelt, komt namelijk door een gebrek aan voorwaartse drang) komt het paard naar voren, dan vang je dát op dmv een kleine ophouding

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:43

Yamcha schreef:
eefangel schreef:

Die kleine ophoudingen kunnen wel, maar dan moet je eerst met je benen goed voorwaarts rijden (die weerstand die je voelt, komt namelijk door een gebrek aan voorwaartse drang) komt het paard naar voren, dan vang je dát op dmv een kleine ophouding

Juist, dat is precies hoe ik het doe... OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:50

Precies, en verder houd je gewoon constant contact.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:13

Yamcha schreef:
Precies, en verder houd je gewoon constant contact.

Ja Verward
Ik denk niet dat het zo simpel is, om een voorbeeld te geven:
Het weerstand bieden nadat je voorwaarts hebt gevraagd doe je niet altijd, bijvoorbeeld niet als je je paard beter aan het been wilt hebben, en puur voorwaarts vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:24

Dat is ook een stukje gevoel, maar je moet zeer zeker niet constant kneepjes zitten geven. Maar het is voor een groot deel een gevoelskwestie. Het is ook niet simpel, anders zouden er niet zo veel mensen zitten rukken en plukken.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:29

KsVrPy schreef:
Ik heb altijd geleerd om lichte druk op de teugels te zetten (zachte kneepjes, spons-idee) en mijn handen te ontspannen wanneer het paard nageeft.

Zo heb ik het idd ook geleerd Lachen
Het lukt alleen nog niet helemaal, met dat ontspannen op t goede moment, dan verlies ik het meestal weer, maargoed ik rij ook nog niet zo lang Tong uitsteken (3,5 jr)

Citaat:
Dat is ook een stukje gevoel, maar je moet zeer zeker niet constant kneepjes zitten geven. Maar het is voor een groot deel een gevoelskwestie. Het is ook niet simpel, anders zouden er niet zo veel mensen zitten rukken en plukken.

Dat 'rukken en plukken' zag ik pasgeleden iemand doen, echt vreselijk!
Tjah, en dat gevoel he? Het is wel zo, maar heb het nog altijd niet Boos!

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:44

Ik krijg ook vaak te horen , een beetje knijpen in de binnenteugel als ze omhoogkomt.
Je meot het zien als een spons

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:48

Dat is ook gewoon doen, denk ik. Bij mij iig wel, ik doe heel veel instinctief. Ik merk bij mij gewoon dat als ik van achter naar voor rij en constant contact houd, ik eigenlijk weinig meer hoef te doen dan fijn voorwaarts houden. Mss dat ik af en toe heel klein kneepje geef, maar meer ook niet.
@ Nicky_f: Binnenachterbeen er iets meer bij rijden is een wat betere oplossing, dan los je het voorwaarts op ipv met je handen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:33

Met 'kneepjes' hou je wel gewoon contact, tenminste dat is de bedoeling. Ik moest het altijd vergelijken met een hete spons die je voorzichtig een beetje uitknijpt. En als je de spons loslaat valt ie uit je handen Vork

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:17

Eigenlijk heb je idd geen kneepjes nodig,als je je duimen naar voren hebt dan heb je iets spanning op de teugel{gesloten hand} en als je je duimen dan weer iets naar achteren doet,dan open je je hand weer{ontspannen hand}.Ik leer mijn paarden om als ze hun hoofd iets teveel naar boven doen dan sluit ik m'n hand wat,totdat ze weer nageven en dan open ik weer.Dan is de druk er ook af in de mond en dat begrijpen ze.Met kneepjes in de teugel schiet je niks op,op een correct afgericht paard.Toch gebruik ik het weleens bij paarden die niet zo fijn gereden zijn en met hardere hand.