M'n paard is niet te houden buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glover

M'n paard is niet te houden buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 08:34

Hoi,
Ik verzorg een Gelderse Tuiger van 18 jaar. Hij is heel braaf en loopt ontzettend netjes nu zit ik met 1 probleem. Als ik buiten met hem ga rijden heeft hij nog wel eens de neiging om als een gek te gaan rennen. Nu is het al een paar keer gebeurt de meeste keren kon ik hem wel terugnemen maar het is nu al 2 keer gebeurd dat ik hem dus niet kon houden hij is zo ongelofelijk sterk. Nu rijd ik hem al met martingaal buiten dat werkt een beetje. Gister was ik ook met hem naar buiten gegaan in volle galop en toen zag ik opeens een weg voor me en ik kan hem dan heel moeilijk stoppen weten jullie misschien nog een andere manier. In de bak is hij gewoon te houden maar buiten is hij echt heel sterk.
xxx Mii

blacklight

Re: M'n paard is niet te houden buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:37

Glover schreef:
Hoi,
Ik verzorg een Gelderse Tuiger van 18 jaar. Hij is heel braaf en loopt ontzettend netjes nu zit ik met 1 probleem. Als ik buiten met hem ga rijden heeft hij nog wel eens de neiging om als een gek te gaan rennen. Nu is het al een paar keer gebeurt de meeste keren kon ik hem wel terugnemen maar het is nu al 2 keer gebeurd dat ik hem dus niet kon houden hij is zo ongelofelijk sterk. Nu rijd ik hem al met martingaal buiten dat werkt een beetje. Gister was ik ook met hem naar buiten gegaan in volle galop en toen zag ik opeens een weg voor me en ik kan hem dan heel moeilijk stoppen weten jullie misschien nog een andere manier. In de bak is hij gewoon te houden maar buiten is hij echt heel sterk.
xxx Mii

Deed je dat zelf of deed hij dat? anders zou ik eens proberen om buiten eerst rustig te stappen en dan steeds opbouwen zodat je hem onder controle houd.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 08:37

blacklight schreef:
Glover schreef:
Hoi,
xxx Mii

Deed je dat zelf of deed hij dat? anders zou ik eens proberen om buiten eerst rustig te stappen en dan steeds opbouwen zodat je hem onder controle houd.

Ik had hem gewoon in een rustige galop en zelf gaat hij dan steeds harder.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:41

Buiten een zwaarder bit gebruiken als martingaal al te weinig helpt. Je moét hem teug kunnen nemen als hij er zo vandoor gaat.

Zie dat je het paard de baas wordt. Het heeft ook met gehoorzaamheid te maken, dat hij buiten niet naar je wil luisteren.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:43

Ik zou dan even niet galoperen dat hij leert dat hij niet alleen keihard mag als hij naar buiten gaat. En vol blijven houden dat als hij harder gaat draven ofzo, je hem weer terug neemt. En je kan ook in de bak veel doen aan wegrijden en terugpakken. Dat hij iets beter gaar reageren

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 08:46

blacklight schreef:
Ik zou dan even niet galoperen dat hij leert dat hij niet alleen keihard mag als hij naar buiten gaat. En vol blijven houden dat als hij harder gaat draven ofzo, je hem weer terug neemt. En je kan ook in de bak veel doen aan wegrijden en terugpakken. Dat hij iets beter gaar reageren

Oke ik was ook al van plan even niet meer naar buiten te gaan want in bak doet hij wel gewoon alles en is hij goed terug te nemen.
xxx Mii

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:47

Ik ken ook zo'n pony die voordat je het in de gaten hebt ervandoor gaat. Eerst gaat ie draven, dan galoppeert ie rustig aan en binnen een halve seconde is je pony aan de kletter.
Dan zorg ik er dus voor dat als ie aandraaft hij ook blijft draven, of als ie aangaloppeert ook heel rustig blijft galopperen, zodra ie enige versnelling maakt meteen terugnemen.
En ik ken tuigers, die zijn gewoon enorm sterk en hebben ook vaak een scherp bit nodig.

Je moet juist wel naar buiten gaan, want hoe langer je niet naar buiten gaat, hoe gekker dat beest wordt.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 08:54

Toad schreef:
Ik ken ook zo'n pony die voordat je het in de gaten hebt ervandoor gaat. Eerst gaat ie draven, dan galoppeert ie rustig aan en binnen een halve seconde is je pony aan de kletter.
Dan zorg ik er dus voor dat als ie aandraaft hij ook blijft draven, of als ie aangaloppeert ook heel rustig blijft galopperen, zodra ie enige versnelling maakt meteen terugnemen.
En ik ken tuigers, die zijn gewoon enorm sterk en hebben ook vaak een scherp bit nodig.

Je moet juist wel naar buiten gaan, want hoe langer je niet naar buiten gaat, hoe gekker dat beest wordt.

Oke maar het is niet mijn eigen paard en weet niet of hij een scherper bit inmag ik heb nu zelf een hoofdstel met een al ietsje scherper bit.
xxx Mii

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:58

Citaat:

Ik vind dit zo'n vreselijk niet over nagedachte oplossing!
Het lost een probleem niet op.

Heb je zelf enig idee waarom hij aan de kletter gaat?
Schikt hij ergens van? Doet je hem pijn in zijn mond als hij te hard gaat en je wil hem terug nemen?
Of wil hij gewoon eens zijn benen flink strekken?
(geef je hem wel eens de ruimte om eens flink te galoperen? Een lang breed bospad ofzo?)

Ik zou proberen om in eerste instantie veel in stap de overgangen te gaan rijden.
Gaat hij van de draf weer terug in stap... belonen!
Als dat onder de knie zit, pak je er een extra versnelling bij.
Al zijn het maar een paar passen galop, terug nemen naar de draf en belonen!

Succes.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:45

Annebe, heb jij al eens op een paard gezeten dat thuis met hetzelfde harnachement wel gewoon braaf was, en dan in het bos een recht lang pad voor zich ziet en er dan écht zo snel mogelijk overheen wil jagen?

Ik geloof van niet.

Als een scherper bit het leven van de ruiter veiliger kan stellen, moet je het zeker niet laten.

Wat je beschrijft kan heus werken hoor, maar in de tussentijd loopt een ruiter wel een risico dat het paard zich even niet terug laat nemen.... Nou, dan kan je maar beter een noodrem op het paard geinstalleerd hebben!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:46

Het zal trouwens niet mee gaan vallen, een 18 jarig paard zoiets af te leren.
Succes!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:51

Mijn vriendin heeft er ook 1 die buiten zo sterk in. Die rijden we dus buiten met correctiebit, gaat prima. Ik zou ook niet weten waarom het erg is is om een ander bit te pakken. Verongelukken omdat een scherper bit zielig zou zijn is natuurlijk heel heroisch maar niet heus!
En ik zou idd eerst blijven stappen buiten, daarna eens rustig een overgang naar sukkeldraf en bij enige versnelling direct terugnemen. Hij neemt je gewoon in het ootje vrees ik en het is hem nu een aantal keer gelukt. Je zou ook een slof kunnen proberen maar het risico is dat ie daar in gaat hangen met zijn hoofd en dan heb je daar ook niks meer aan. Hoe dan ook het gaat erom dat hij een keer snapt dat dit niet mag. Misschien een keer iemand erop die sterker/handiger is?
Maar ik zou eerst eens een staprit met wat rustige overgangen naar draf proberen. Paar pasjes sukkeldraf en weer terug.
Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:31

Als je een ander bit wil proberen, dan zou je een pessoabit kunnen nemen. Daar maak je dan twee teugels aan vast, een aan de grote ring en een aan de onderste kleine ring. Normaal kun je dan op de eerste teugel rijden, en om hem terug te nemen kun je de tweede teugel erbij pakken. Zo voorkom je dat hij straks ongevoelig wordt voor een normale trens.
Verder zou ik voorlopig even niet galopperen, eerst eens goed onder controle in de draf. Doe wat oefeningen in de draf. Wat meer verzamelen, even een rustige draf, en dan weer wat harder doordraven, en weer terugnemen. Dan blijft hij met zn gedachten bij jou in plaats van bij het galopperen.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:26

annebe schreef:
Citaat:

Ik vind dit zo'n vreselijk niet over nagedachte oplossing!
Het lost een probleem niet op.

Heb je zelf enig idee waarom hij aan de kletter gaat?
Schikt hij ergens van? Doet je hem pijn in zijn mond als hij te hard gaat en je wil hem terug nemen?
Of wil hij gewoon eens zijn benen flink strekken?
(geef je hem wel eens de ruimte om eens flink te galoperen? Een lang breed bospad ofzo?)

Ik zou proberen om in eerste instantie veel in stap de overgangen te gaan rijden.
Gaat hij van de draf weer terug in stap... belonen!
Als dat onder de knie zit, pak je er een extra versnelling bij.
Al zijn het maar een paar passen galop, terug nemen naar de draf en belonen!

Succes.

Oke dank je. En ik denk wel te weten waarom hij aan de kletter gaat volgens mij komt hij niet zo vaak op de plek waar wij waren en wil hij waarschijnlijk gewoon zijn benen strekken, want in de wei heeft het te druk met eten Tong uitsteken . En de bak is eigenlijk te klein om echt te rennen wel galop maar echt rennen kan hij daar niet.
xxx Mii

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:28

MysticTinker schreef:
Als je een ander bit wil proberen, dan zou je een pessoabit kunnen nemen. Daar maak je dan twee teugels aan vast, een aan de grote ring en een aan de onderste kleine ring. Normaal kun je dan op de eerste teugel rijden, en om hem terug te nemen kun je de tweede teugel erbij pakken. Zo voorkom je dat hij straks ongevoelig wordt voor een normale trens.
Verder zou ik voorlopig even niet galopperen, eerst eens goed onder controle in de draf. Doe wat oefeningen in de draf. Wat meer verzamelen, even een rustige draf, en dan weer wat harder doordraven, en weer terugnemen. Dan blijft hij met zn gedachten bij jou in plaats van bij het galopperen.

Oke ik snap inderdaad wat je bedoeld maar hij meestal uit draf meteen in galop. En waar ik gister ben wezen rijden was hij zelfs in stap heel hyper steeds dribbelen en trekken met zijn hoofd.
xxx Mii

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:30

Tiessie schreef:
Mijn vriendin heeft er ook 1 die buiten zo sterk in. Die rijden we dus buiten met correctiebit, gaat prima. Ik zou ook niet weten waarom het erg is is om een ander bit te pakken. Verongelukken omdat een scherper bit zielig zou zijn is natuurlijk heel heroisch maar niet heus!
En ik zou idd eerst blijven stappen buiten, daarna eens rustig een overgang naar sukkeldraf en bij enige versnelling direct terugnemen. Hij neemt je gewoon in het ootje vrees ik en het is hem nu een aantal keer gelukt. Je zou ook een slof kunnen proberen maar het risico is dat ie daar in gaat hangen met zijn hoofd en dan heb je daar ook niks meer aan. Hoe dan ook het gaat erom dat hij een keer snapt dat dit niet mag. Misschien een keer iemand erop die sterker/handiger is?
Maar ik zou eerst eens een staprit met wat rustige overgangen naar draf proberen. Paar pasjes sukkeldraf en weer terug.
Succes!

Hoi, er iemand oplaten die sterker of handiger is heeft niet zo heel veel zin want hij word door 5 verschillende mensen gereden waarbij die waarschijnlijk bij allemaal weer wat anders mag.
xxx Mii

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:32

Kun je niet met een ander paard mee naar buiten, zodat je daar achter kan blijven?
Of met iemand op de fiets of gewoon iemand die ernaast loopt?

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:34

MysticTinker schreef:
Kun je niet met een ander paard mee naar buiten, zodat je daar achter kan blijven?
Of met iemand op de fiets of gewoon iemand die ernaast loopt?

Ik ben gister met een ander paard geweest en eerst reed ik voorop maar daarna ben ik erachter gaan lopen maar dan probeert hij er steeds langs te gaan en dan ben ik bang dat die die ander omver loopt.
xxx Mii

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:38

Dees schreef:
Annebe, heb jij al eens op een paard gezeten dat thuis met hetzelfde harnachement wel gewoon braaf was, en dan in het bos een recht lang pad voor zich ziet en er dan écht zo snel mogelijk overheen wil jagen?

Ik geloof van niet.

Als een scherper bit het leven van de ruiter veiliger kan stellen, moet je het zeker niet laten.

Wat je beschrijft kan heus werken hoor, maar in de tussentijd loopt een ruiter wel een risico dat het paard zich even niet terug laat nemen.... Nou, dan kan je maar beter een noodrem op het paard geinstalleerd hebben!

ja ik vind dat je ergens een punt hebt! er is een groot verschil tussen ALTIJD met een schep bit rijden en enkel met een scherper bit buiten gaan, voor het geval dat hij aan de kletter gaat...
Wel met heel zachte hand rijden uiteraard; het is niet de bedoeling van hem sterker te gaan maken met een scherper bit. Dat zie je wel vaker... paard is niet te houden, scherper bit, paard went eraan, weer niet meer te houden, ander bit,... dat moet je wel voorkomen!

of anders (oeeee en nu ga ik commentaar krijgen) hou je het bij je gewone bitje en je hangt een slofteugel (losjes) om als je gaat wandelen... zolang hij braaf is rij je hem gewoon net als in de piste, maar dan heb je toch een soort noodrem als hij er vandoor gaat...ik weet dat velen de slof geen noodrem voor op wandeling vinden, maar hoe je het ook draait of keert: een slof is handen x 3 . als je hem ook steeds netjes laat liggen als je paard braaf is, kan je dat best gebruiken vind ik...

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:42

kynshiri schreef:
Dees schreef:

Ik geloof van niet.

ja ik vind dat je ergens een punt hebt! er is een groot verschil tussen ALTIJD met een schep bit rijden en enkel met een scherper bit buiten gaan, voor het geval dat hij aan de kletter gaat...
Wel met heel zachte hand rijden uiteraard; het is niet de bedoeling van hem sterker te gaan maken met een scherper bit. Dat zie je wel vaker... paard is niet te houden, scherper bit, paard went eraan, weer niet meer te houden, ander bit,... dat moet je wel voorkomen!

of anders (oeeee en nu ga ik commentaar krijgen) hou je het bij je gewone bitje en je hangt een slofteugel (losjes) om als je gaat wandelen... zolang hij braaf is rij je hem gewoon net als in de piste, maar dan heb je toch een soort noodrem als hij er vandoor gaat...ik weet dat velen de slof geen noodrem voor op wandeling vinden, maar hoe je het ook draait of keert: een slof is handen x 3 . als je hem ook steeds netjes laat liggen als je paard braaf is, kan je dat best gebruiken vind ik...

Oke ik zal eens kijken wat ik kan doen want ik moet uiteraard wel vragen aan de eigenaar of ik met slof of scherper bit mag rijden en bovendien moet ik het ook zelf kopen dan Tong uitsteken
xxx Mii

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:53

als ik het goed begrijp doet hij het op 1plek?
dan is hij gewend omdaar te crossen. dat word moelijk.
daarom is het ook zo belangrijk om op je crosstukjes ook te stappen en draven. als ik jou was zou ik daar alleennog maar stappen en sukkelig draven en meerdere crosstukjes zoeken en afwisselen met netzovaak rustig aan als wat hrder succes

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:54

kynshiri schreef:
Dees schreef:

Ik geloof van niet.

sorry maar dan vind ik een pesoa een beeter idee.
heb ik ook een tijd gedaan. heel fijn. ook met twee teugels.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:56

Probeer veel overgangen te maken. Stap- draf, draf-halt enz. Zodat je de controle krijgt en hij naar jouw luisterd.

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:58

He nikita, ik wist niet dat je problemen had met gyco?! Bloos!
Ik zelf snap niet waar je het over heb, maar wel balen zeg dat ie zo doet.
heb je zweep bij je ofzo? of wat?
Ik weet wel dat ie de zweep niet fijn vindt, en waar ga je dan galoperen?!
Rij zelf ook op hem, en heb er eigenlijk nooit last van moet ik eerlijk zeggen..

ovelinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:13

zelf heb ik dat probleem ook gehad, en dat in mijn plaats was er geen bak wara ik in kan rijden, dus ik kon niet anders dan buiten rijden. op dat moment was er niks met haar aan de hand, maar wou ze heel graag racen, en als ze dat dan doet door mij is het ok, maar ze hield me vaak het geinte uit om dus echt heeeel hard te gaan trekke en der vandoor te gaan. Heb met heel veel mensen gepraat erover, ook haar oude baas. en die zij toen (hij zit op de "paardenschool", soort van durne) dat het geen slecht ide was om inderdaat een wat scherper bit te doen. Daarna is nog iemand langsgeweest, en die nam dus zijn bit mee, was een stang met kettinkje. deet hij niet strak en hij was er echt voorzigtig mee. Hij heeft me dar toen mee begelijd. Voor mij is het wel de oplossing geweest, en ze doet het nu dus echt niet meer, en ik hoef helemaal niet te "trekken" als ze het weer doet.
Als iemand weet hoe hij er mee om moet gaan en er mensen zijn die er van weten en opletten en/of begelijden i het geen probleem, vind ik..

ik wil er gewoon liever niet afgeraced worde of een ongeluk krijgen door datze door haar eige stomietijd uitglijd.