Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Glover schreef:Hoi,
Ik verzorg een Gelderse Tuiger van 18 jaar. Hij is heel braaf en loopt ontzettend netjes nu zit ik met 1 probleem. Als ik buiten met hem ga rijden heeft hij nog wel eens de neiging om als een gek te gaan rennen. Nu is het al een paar keer gebeurt de meeste keren kon ik hem wel terugnemen maar het is nu al 2 keer gebeurd dat ik hem dus niet kon houden hij is zo ongelofelijk sterk. Nu rijd ik hem al met martingaal buiten dat werkt een beetje. Gister was ik ook met hem naar buiten gegaan in volle galop en toen zag ik opeens een weg voor me en ik kan hem dan heel moeilijk stoppen weten jullie misschien nog een andere manier. In de bak is hij gewoon te houden maar buiten is hij echt heel sterk.
xxx Mii
blacklight schreef:Glover schreef:Hoi,
Ik verzorg een Gelderse Tuiger van 18 jaar. Hij is heel braaf en loopt ontzettend netjes nu zit ik met 1 probleem. Als ik buiten met hem ga rijden heeft hij nog wel eens de neiging om als een gek te gaan rennen. Nu is het al een paar keer gebeurt de meeste keren kon ik hem wel terugnemen maar het is nu al 2 keer gebeurd dat ik hem dus niet kon houden hij is zo ongelofelijk sterk. Nu rijd ik hem al met martingaal buiten dat werkt een beetje. Gister was ik ook met hem naar buiten gegaan in volle galop en toen zag ik opeens een weg voor me en ik kan hem dan heel moeilijk stoppen weten jullie misschien nog een andere manier. In de bak is hij gewoon te houden maar buiten is hij echt heel sterk.
xxx Mii
Deed je dat zelf of deed hij dat? anders zou ik eens proberen om buiten eerst rustig te stappen en dan steeds opbouwen zodat je hem onder controle houd.
blacklight schreef:Ik zou dan even niet galoperen dat hij leert dat hij niet alleen keihard mag als hij naar buiten gaat. En vol blijven houden dat als hij harder gaat draven ofzo, je hem weer terug neemt. En je kan ook in de bak veel doen aan wegrijden en terugpakken. Dat hij iets beter gaar reageren
Toad schreef:Ik ken ook zo'n pony die voordat je het in de gaten hebt ervandoor gaat. Eerst gaat ie draven, dan galoppeert ie rustig aan en binnen een halve seconde is je pony aan de kletter.
Dan zorg ik er dus voor dat als ie aandraaft hij ook blijft draven, of als ie aangaloppeert ook heel rustig blijft galopperen, zodra ie enige versnelling maakt meteen terugnemen.
En ik ken tuigers, die zijn gewoon enorm sterk en hebben ook vaak een scherp bit nodig.
Je moet juist wel naar buiten gaan, want hoe langer je niet naar buiten gaat, hoe gekker dat beest wordt.
Citaat:En ik ken tuigers, die zijn gewoon enorm sterk en hebben ook vaak een scherp bit nodig.
annebe schreef:Citaat:En ik ken tuigers, die zijn gewoon enorm sterk en hebben ook vaak een scherp bit nodig.
Ik vind dit zo'n vreselijk niet over nagedachte oplossing!
Het lost een probleem niet op.
Heb je zelf enig idee waarom hij aan de kletter gaat?
Schikt hij ergens van? Doet je hem pijn in zijn mond als hij te hard gaat en je wil hem terug nemen?
Of wil hij gewoon eens zijn benen flink strekken?
(geef je hem wel eens de ruimte om eens flink te galoperen? Een lang breed bospad ofzo?)
Ik zou proberen om in eerste instantie veel in stap de overgangen te gaan rijden.
Gaat hij van de draf weer terug in stap... belonen!
Als dat onder de knie zit, pak je er een extra versnelling bij.
Al zijn het maar een paar passen galop, terug nemen naar de draf en belonen!
Succes.
. En de bak is eigenlijk te klein om echt te rennen wel galop maar echt rennen kan hij daar niet.MysticTinker schreef:Als je een ander bit wil proberen, dan zou je een pessoabit kunnen nemen. Daar maak je dan twee teugels aan vast, een aan de grote ring en een aan de onderste kleine ring. Normaal kun je dan op de eerste teugel rijden, en om hem terug te nemen kun je de tweede teugel erbij pakken. Zo voorkom je dat hij straks ongevoelig wordt voor een normale trens.
Verder zou ik voorlopig even niet galopperen, eerst eens goed onder controle in de draf. Doe wat oefeningen in de draf. Wat meer verzamelen, even een rustige draf, en dan weer wat harder doordraven, en weer terugnemen. Dan blijft hij met zn gedachten bij jou in plaats van bij het galopperen.
Tiessie schreef:Mijn vriendin heeft er ook 1 die buiten zo sterk in. Die rijden we dus buiten met correctiebit, gaat prima. Ik zou ook niet weten waarom het erg is is om een ander bit te pakken. Verongelukken omdat een scherper bit zielig zou zijn is natuurlijk heel heroisch maar niet heus!
En ik zou idd eerst blijven stappen buiten, daarna eens rustig een overgang naar sukkeldraf en bij enige versnelling direct terugnemen. Hij neemt je gewoon in het ootje vrees ik en het is hem nu een aantal keer gelukt. Je zou ook een slof kunnen proberen maar het risico is dat ie daar in gaat hangen met zijn hoofd en dan heb je daar ook niks meer aan. Hoe dan ook het gaat erom dat hij een keer snapt dat dit niet mag. Misschien een keer iemand erop die sterker/handiger is?
Maar ik zou eerst eens een staprit met wat rustige overgangen naar draf proberen. Paar pasjes sukkeldraf en weer terug.
Succes!
MysticTinker schreef:Kun je niet met een ander paard mee naar buiten, zodat je daar achter kan blijven?
Of met iemand op de fiets of gewoon iemand die ernaast loopt?
Dees schreef:Annebe, heb jij al eens op een paard gezeten dat thuis met hetzelfde harnachement wel gewoon braaf was, en dan in het bos een recht lang pad voor zich ziet en er dan écht zo snel mogelijk overheen wil jagen?
Ik geloof van niet.
Als een scherper bit het leven van de ruiter veiliger kan stellen, moet je het zeker niet laten.
Wat je beschrijft kan heus werken hoor, maar in de tussentijd loopt een ruiter wel een risico dat het paard zich even niet terug laat nemen.... Nou, dan kan je maar beter een noodrem op het paard geinstalleerd hebben!
kynshiri schreef:Dees schreef:Annebe, heb jij al eens op een paard gezeten dat thuis met hetzelfde harnachement wel gewoon braaf was, en dan in het bos een recht lang pad voor zich ziet en er dan écht zo snel mogelijk overheen wil jagen?
Ik geloof van niet.
Als een scherper bit het leven van de ruiter veiliger kan stellen, moet je het zeker niet laten.
Wat je beschrijft kan heus werken hoor, maar in de tussentijd loopt een ruiter wel een risico dat het paard zich even niet terug laat nemen.... Nou, dan kan je maar beter een noodrem op het paard geinstalleerd hebben!
ja ik vind dat je ergens een punt hebt! er is een groot verschil tussen ALTIJD met een schep bit rijden en enkel met een scherper bit buiten gaan, voor het geval dat hij aan de kletter gaat...
Wel met heel zachte hand rijden uiteraard; het is niet de bedoeling van hem sterker te gaan maken met een scherper bit. Dat zie je wel vaker... paard is niet te houden, scherper bit, paard went eraan, weer niet meer te houden, ander bit,... dat moet je wel voorkomen!
of anders (oeeee en nu ga ik commentaar krijgen) hou je het bij je gewone bitje en je hangt een slofteugel (losjes) om als je gaat wandelen... zolang hij braaf is rij je hem gewoon net als in de piste, maar dan heb je toch een soort noodrem als hij er vandoor gaat...ik weet dat velen de slof geen noodrem voor op wandeling vinden, maar hoe je het ook draait of keert: een slof is handen x 3 . als je hem ook steeds netjes laat liggen als je paard braaf is, kan je dat best gebruiken vind ik...
kynshiri schreef:Dees schreef:Annebe, heb jij al eens op een paard gezeten dat thuis met hetzelfde harnachement wel gewoon braaf was, en dan in het bos een recht lang pad voor zich ziet en er dan écht zo snel mogelijk overheen wil jagen?
Ik geloof van niet.
ja ik vind dat je ergens een punt hebt! er is een groot verschil tussen ALTIJD met een schep bit rijden en enkel met een scherper bit buiten gaan, voor het geval dat hij aan de kletter gaat...
Wel met heel zachte hand rijden uiteraard; het is niet de bedoeling van hem sterker te gaan maken met een scherper bit. Dat zie je wel vaker... paard is niet te houden, scherper bit, paard went eraan, weer niet meer te houden, ander bit,... dat moet je wel voorkomen!
of anders (oeeee en nu ga ik commentaar krijgen) hou je het bij je gewone bitje en je hangt een slofteugel (losjes) om als je gaat wandelen... zolang hij braaf is rij je hem gewoon net als in de piste, maar dan heb je toch een soort noodrem als hij er vandoor gaat...ik weet dat velen de slof geen noodrem voor op wandeling vinden, maar hoe je het ook draait of keert: een slof is handen x 3 . als je hem ook steeds netjes laat liggen als je paard braaf is, kan je dat best gebruiken vind ik...