eigenwijs paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LucyB

eigenwijs paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 19:33

ik zit vast met rijden en weet het even niet meer, wie heeft een tip ?
het probleem :
- ik durf niet naar buiten omdat ik bang ben geworden nadat een hond ons aanvloog en ik aan de kletter ben gegaan (daarbij vinger gebroken maar er gelukkig net niet afgevlogen)
- ben sowieso al een bangerd omdat ik met aan de kletter gaan al eerder onder een paard heb gelegen en die angst zit er nog steeds in (was niet met Karina)
- in de bak wil Karina niet doorlopen, reageert niet/onvoldoende op je been als je sneller dan stap wil
- ik durf geen zweep te gebruiken omdat ze dan bokt
- ik wil geen sporen om omdat ik door fibromyalgie geen perfecte controle heb over mijn benen en daardoor de kans loop haar steeds per ongeluk met die sporen te porren
- blijven drijven met mijn benen werkt sowieso al averechts en ik heb na 10 min al geen gevoel meer in mijn benen

Een stalgenootje is er voor een keer op gaan zitten, zij rijdt heel goed en ook met sporen en Karina liep eventjes heel keurig totdat ze t zat werd en haar lanceerde.... Dit stalgenootje kom ik normaal ook niet tegen, het was een toevalstreffer.

Hoe los ik dit op, ik moet het helaas wel helemaal zelf doen.Ik heb wel hulp gevraagd maar dat kon niet. Als ik op stal ben dan ben ik daar alleen.
Ik zou best instructie kunnen gebruiken maar ook dat is een probleem. s Avonds is het te druk in de bak om normaal te lessen want Karina vindt het ook leuk om naar langsrijdende paarden te meppen, waar ik nog banger van word en op de tijden dat ik er ben werkt de instructrice....

Karina hoeft geen super dressuurpaard te worden, ze is al 17 dus het enige wat ik van haar vraag is 3 normale gangen als ik daar om vraag, zich laten sturen en stopen.
Ze is gelukkig helemaal gezond en heeft net een nieuw zadel dat haar ook goed past.

Ik wil dat ze luisterd in de bak dan kan ik misschien weer buiten gaan proberen want de bak vinden we beiden eigenlijk niet zo geweldig.Het lijkt het me niet verstandig om in deze toestand toch naar buiten te gaan. De lol van het paardrijden is er nu wel aan het af gaan Verdrietig

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: eigenwijs paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:49

Is het mogelijk om voor overdag een andere instructrice te vragen? Of zit je vast aan deze? Kan je instructrice niet op een zaterdag of zondag komen? Of op een andere tijd dat de bak vrij is? Ik bedoel, met overleg is een heleboel mogelijk.
Over het buitenrijden: wil je wel met iemand anders samen buiten rijden? Of vind je dat ook eng?
Misschien moet je beginnen met kleine rondjes en die langzaam uitbreiden. En ga eerst alleen stappen en een stukje draven. Als dat goed gaat breidt je dat uit.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:04

Hoi Sheela,
Deze instructrice en ik kunnen het heel goed vinden samen en ik vertrouw haar, maar zij kan alleen op die tijden. Ik zou best met iemand anders naar buiten willen om te proberen, ook daar weer hetzelfde - als ik kan dan is er niemand.
Ik blijf dus in mn uppie aanrommelen in de hoop dat het gaat lukken maar word er een beetje moedeloos van op het moment.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:47

Paardrijden moet idd wel leuk blijven. Hoe is je band verder met Karina en wat doe je naast rijden met haar? Want dat zou ik dan eerst lekker mee bezig gaan, longeren en veel op stemcommando doen. Dat kan je helpen wanneer je op haar rijdt.

Het is gewoon erg lastig als je zelf onzeker bent en je paard eigenwijs is (of juist soms ook wat onzeker) en dat je idd geen begeleiding hebt op de momenten dat je met haar bezig bent.

Het bokken klinkt wel als een groot probleem in wording, als ze idd medisch niks mankeert moet haar gedrag wel een keer NIET beloond worden Knipoog (kortom een ruiter die blijft zitten en eventjes aanpakt) Succes!

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:50

Hoi Lise81.
Mijn band met Karina is verder wel prima, longeren gaat netjes en wandelen en verdere omgang gelukkig ook.
Het is een lieve knuffel alleen dat rijden is op het moment even knudde met een rietje...

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:58

Zonde dat je op deze manier je hele plezier in het rijden gaat verliezen. Misschien is het een optie om een keer wat anders met je paard te gaan doen, wat dacht je van een cursus grondwerk ofzo. Of inderdaad tijdelijk de hulp van een goede ruiter zoeken die jouw paardje even kan aanpakken. En anders een hele drastische oplossing als van stal veranderen waar er meer mensen zijn die ook op de tijden dat jij er bent zijn, al zou dat om te beginnen al helemaal niet mijn keus zijn.
succes ermee.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:17

Is er niet iemand bij jou in de buurt die goed kan rijden en met je mee kan om Karina even terug op haar plek te wijzen? Ik maak uit jouw verhaal op dat Karina elke keer degene is met het laatste woord... Als dit niet aangepakt wordt, kan het een groot probleem worden (voor zover dat al niet zo is).

Voor je angst buiten, ik denk dat je daar 'gewoon' overheen moet komen. Ik begrijp dat het nu eng vind, omdat je bang bent dat er weer iets gebeurd, maar ik zou niet weten hoe je daar vanaf zou kunnen komen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:21

ik ga met rissa en deniseES mee, je paardje weet nu wat de mogelijkheden zijn met jou en dat moet je toch op een of andere manier doorbreken. Rustig aan en succes ermee

GwoonMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:23

Ik denk niet zozeer dat het een eigenwijs paard is, maar een ruiter die niet (genoeg) de leiding neemt.
Het paard neemt daarom deze leiding over.
1 van de 2 zal namelijk toch de 'leidersrol' moeten spelen.

Een andere instructrice zoeken?
Iemand zoeken die met jou mee wilt naar buiten?
Ik denk niet dat het erg zinvol is om er een andere ruiter op te zetten, want zodra jij er weer opklimt zal zij je weer uit gaan proberen en de leiding nemen als jij dit niet doet.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:28

GwoonMandy schreef:
Ik denk niet zozeer dat het een eigenwijs paard is, maar een ruiter die niet (genoeg) de leiding neemt.
Het paard neemt daarom deze leiding over.
1 van de 2 zal namelijk toch de 'leidersrol' moeten spelen.

Een andere instructrice zoeken?
Iemand zoeken die met jou mee wilt naar buiten?
Ik denk niet dat het erg zinvol is om er een andere ruiter op te zetten, want zodra jij er weer opklimt zal zij je weer uit gaan proberen en de leiding nemen als jij dit niet doet.

Ik denk dat er toch eerst een meer ervaren ruiter op moet, die Karina even op haar plaats wijst, zodat dat iig duidelijk is, de TS kan er dan zelf op (met ervaren ruiter er nog bij) om zelf in te kunnen grijpen als het weer mis gaat. De eerste keer dat iemand het paard zijn plaats wijst is moeilijker voor het paard dan als dit al gebeurd is. Als dit al gebeurd is gaat de TS er dus op, en als het paard dan weer de baas probeert te worden, kan ze ingrijpen.

Waarom ik dus denk dat er eerst een ervaren persoon op moet: een paard vind het de 1e keer dat iemand probeert haar op haar plek te wijzen moeilijker te accepteren dan wanneer het paard later weer het leiderschap over probeert te nemen.

GwoonMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:51

Vraagje aan TS: Is de verhouding leider/'onderdanige' op de grond wel goed tussen jullie?
Anders misschien denken aan Natural Horsemanship.

DeniseES, ik ben het met je eens om er een ervaren! ruiter op te laten. Maar niet zoals TS dat hier beschrijft:

Citaat:
Een stalgenootje is er voor een keer op gaan zitten, zij rijdt heel goed en ook met sporen en Karina liep eventjes heel keurig totdat ze t zat werd en haar lanceerde.... Dit stalgenootje kom ik normaal ook niet tegen, het was een toevalstreffer.

'Wildvreemde', die heel goed schijnt te rijden terwijl je haar normaal gesproken niet tegenkomt?
Mijn vraag dan: Hoe weet je dat zij dan zo enorm goed rijdt?

Goed rijden en sporen hebben imo ook niets met elkaar te maken.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 19:22

Hey allemaal bedankt voor de reacties !
Op de grond ben ik zeker wel de baas want daar ben ik helemaal niet bang maar er op, dat is een ander verhaal...

De wildvreemde is niet wildvreemd hoor haha, ik weet hoe ze rijdt maar ik ben normaal gewoon nooit gelijk met haar op stal.
Zij is ook niet bang en toch werd ze gelanceerd, Karina wil gewoon echt de dienst uit maken met rijden. Als zij haar vaker zou rijden dan zou t wel beter worden maar ook zij heeft daar geen tijd voor met 2 kleine kids en ook niet echt veel trek in.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:24

tja, om te beginnen met "een eigenwijs paard"
dan schop je iig mij tegen het verkeerde been.
Als ik daarna een lijstje zie met beperkingen van de ruiter valt het gelijk op z'n plek.
Je kan het niet zelf, niet zonder hulp!

Een paard heeft een leider nodig en dat ben je (blijkbaar) niet. Hierdoor móet het paard dde leiding over nemen, terwijl de ruiter z'n best blijft doen voor de leiding.

Zie het als bijv: een klas met kinderen waarvan de leraar de klas niet aan kan. Leraar én kinderen voelen zich niet prettig in hun "rol", maar niemand kan dat veranderen. Enkel een andere leraar en daarna een periode onder begeleiding.....
Want als de slechte leraar zomaar streng wordt, willen de kinderen niet meewerken. Een goede leraar kan de klas motiveren.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 21:39

ik wil je meteen gelijk geven, behalve dan dat ze precies dezelfde dingen ook doet bij mensen die niks mankeren, niet bang zijn en wel degelijk rijkunstig iets presteren. Ik ben nu door omstandigheden in mijn eentje aan t rommelen maar zoals ik al zei, bij een ander is ze net zo erg. In mijn ogen doet ze er gewoon alles aan om onder het werk uit te komen, dat vind ik toch behoorlijk eigenwijs (en ook wel slim van haar...).
Maar leuk is het niet. Ze heeft bij mij de mazzel (en ik de pech) dat ik haar aan de ene kant niet een tik wil geven want daar hou ik helemaal niet van en aan de nadere kant ook niet echt durf.
Als ik er niet op zit dan doet ze wel alles wat ik vraag, zonder poespas en ik heb haar nog nooit hoeven te straffen.
Als ik op haar zit luisterd ze in stap ook goed alleen sneller dan dat wil ze gewoonweg niet ?!
Als ze dan wel wordt gedwongen zoals bij die stalgenote, dan laat ze even goede dingen zien totdat ze het echt zat was.

Naar mijn mening hoort een paard dat gezond van lijf en leden is en goed passend tuig heeft gewoon 3 gangen te kunnen lopen en normaal stoppen en sturen zonder al te veel poespas, dat lijkt me niet teveel gevraagd.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 21:47

Helaas lijkt er verder gewoon op het moment geen oplossing te zijn, ik vertik het toch echt om haar een mep te verkopen. Dwingen haalt volgens mij toch niet zo veel uit op de lange termijn, ze moet ook zelf een beetje willen. Misschien als het weer wat kouder wordt en ze minder last heeft van de warmte dat haar looplust weer terugkomt.Wat ik graag wil is samenwerking, op de grond gaat het goed, met rijden helaas niet. Het enige wat ik kan doen is straks blijven proberen, misschien dat het muntje dan valt. Ze moet volgens mij heus wel met lichte hulpen te rijden zijn.
Ik hoop dat ik toch nog ergens hulp vandaan kan toveren en tot die tijd ga ik er denk ik maar niet meer op, de frustratie is te groot en met een boos hoofd presteer je toch niks.

By the way : Sneeuwpop, hoe moet ik volgens jou de leiding nemen met rijden ? Naar kleine hulpen luistert ze niet en sporen en zwepen ben ik geen fan van. Hoe motiveer ik haar zonder geweld om naar kleine hulpen te luisteren tijdens het rijden (op de grond doet ze dat al) ?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:58

Ik heb ook een tijd last gehad van dat bangige tegen over mijn pony wat mij goed hielp was dingen aan de hand doen en gewoon een tijdje niet meer rijden zonder dat er iemand wij was, ik heb zo bijvoorbeeld met haar over zeiltjes gelopen, door pylonnen enz.
Het is ontzettend goed voor je vertrouwen en je kunt via grondwerk de leiding leren nemen over jouw paard.

Wat ik ook deed toen het vertrouwen tussen mij en mijn pony weg was, was vrijheidsdressuur en ik moet je zeggen, die achterhaalde truucjes hebben toch echt goed gedaan op mijn vertrouwen voor haar.

Het klinkt misschien stom of penny-achtig, maar het werkt echt ontzettend goed.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:04

ik vind het niet stom, het is leuk om te doen en het helpt inderdaad een vertrouwensband te krijgen.
Dit soort dingen kan ik met haar doen, zelfs met mn ogen dicht als het moet maar niet als ik er op zit.
Ik heb soms het idee dat ze aan de ene kant liever lui is als moe maar dat ze ook op de een of andere manier mij wil ontzien ofzo. Te fanatiek doorrijden doet zeer bij mij en toen ik met mn eigenwijze hoofd toch naar buiten ging met haar liep ze zo met mij terug naar de bak... Niet meer te sturen, gewoon volhardend doorstappen richting bak en de bak in alsof ze wilde zeggen van : jij gaat niet naar buiten, dat trek je (nog) niet, blijf maar mooi hier rommelen totdat je wel durft.Eenmaal in de bak zat er wel weer een stuur op ?! Hoe bedoel je penny haha. Het is verder ook echt een heerlijk dier, ik zou willen dat ze kon praten.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:10

LucyB schreef:
ik vind het niet stom, het is leuk om te doen en het helpt inderdaad een vertrouwensband te krijgen.
Dit soort dingen kan ik met haar doen, zelfs met mn ogen dicht als het moet maar niet als ik er op zit.
Ik heb soms het idee dat ze aan de ene kant liever lui is als moe maar dat ze ook op de een of andere manier mij wil ontzien ofzo. Te fanatiek doorrijden doet zeer bij mij en toen ik met mn eigenwijze hoofd toch naar buiten ging met haar liep ze zo met mij terug naar de bak... Niet meer te sturen, gewoon volhardend doorstappen richting bak en de bak in alsof ze wilde zeggen van : jij gaat niet naar buiten, dat trek je (nog) niet, blijf maar mooi hier rommelen totdat je wel durft.Eenmaal in de bak zat er wel weer een stuur op ?! Hoe bedoel je penny haha. Het is verder ook echt een heerlijk dier, ik zou willen dat ze kon praten.

Waarom neem je niet een goede vriendin mee of vriend en ga je daar samen mee rijden, als jij het eng begint te vinden stapt diegene op loop jij er lekker naast, hielp bij mij ook erg, vooral met het springen, ik durfde niet meer en liet iemand anders springen.
Toen zag ik dat het zo eng eigenlijk helemaal niet was, en als je het een paard keer gedaan hebt valt het best mee (hier heb ik het niet over alleen springen, maar echt over rijden).
Ik denk gewoon dat je paard iets meer baas zoekt in jou dan je nu bent.

GwoonMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:15

En misschien als je langzamerhand naar de draf (en veel later de galop) toewerkt?
Je zegt dat ze in de stap wel normaal te rijden is?
Hoe was ze met longeren? Of heb ik daar overheen gelezen?

Misschien een idee om dan voornamelijk in stap te rijden en af en toe een lange zijde draf meenemen, of een rondje.
Doet ze dit braaf en zonder veel protest en redelijk voorwaarts kan je stoppen.
Dan sluit je het goed af en kan je dit misschien steeds ietsjes uitbouwen.
Niet te snel, ik denk dat dit wel geduld eist.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:16

ik ga dat inderdaad wel weer proberen, kijken of er iemand is die tijd heeft om met me mee te gaan. Dat is gezellig en geeft afleiding.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:18

met longeren is ze ook niet turbo maar ze luisterd in elk geval wel goed.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:21

Weet je wat nu het meest vreemde is, ze heeft nog nooit geprobeerd mij er af te werken. Andere mensen wel.
Ik heb haar van alles zien doen bij anderen, knal hoge rotbokken, wegspurten, bokken naar de zweep, weense rijschoolachtige sprong en trap manoevres naar andere paarden maar nog nooit als ik er op zit... Ze is voor mij echt wel lief alleen niet voorwaarts.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:25

LucyB schreef:
ik wil je meteen gelijk geven, behalve dan dat ze precies dezelfde dingen ook doet bij mensen die niks mankeren, niet bang zijn en wel degelijk rijkunstig iets presteren. Ik ben nu door omstandigheden in mijn eentje aan t rommelen maar zoals ik al zei, bij een ander is ze net zo erg. In mijn ogen doet ze er gewoon alles aan om onder het werk uit te komen, dat vind ik toch behoorlijk eigenwijs (en ook wel slim van haar...).
Maar leuk is het niet. Ze heeft bij mij de mazzel (en ik de pech) dat ik haar aan de ene kant niet een tik wil geven want daar hou ik helemaal niet van en aan de nadere kant ook niet echt durf.
Als ik er niet op zit dan doet ze wel alles wat ik vraag, zonder poespas en ik heb haar nog nooit hoeven te straffen.
Als ik op haar zit luisterd ze in stap ook goed alleen sneller dan dat wil ze gewoonweg niet ?!
Als ze dan wel wordt gedwongen zoals bij die stalgenote, dan laat ze even goede dingen zien totdat ze het echt zat was.

Naar mijn mening hoort een paard dat gezond van lijf en leden is en goed passend tuig heeft gewoon 3 gangen te kunnen lopen en normaal stoppen en sturen zonder al te veel poespas, dat lijkt me niet teveel gevraagd.

je kunt niet verwachten dat ze het bij de eerste de beste niet zal proberen.
Een paard snapt natuurlijk wel dat dát kunsje zorgt dat ze niet hoeft te werken.
Ze moet weer leren om het werken leuk te vinden .
met alle respect: jij zal genoeg fouten maken, die het paard niet prettig vind of dat ze eens spierpijn heeft gehad, noem maar op, waarom ze niet meer graag wil werken. of igg het de moeite loont om het trukje te doen.
Het trukje kan ze ook gewoon leuk vinden Clown .
Hoe dan ook. Zorg voor GOEDE begeleiding.
niet iemand die aardig kan rijden, maar iemand die echt meer weet van rijden en lesgeven Knipoog

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:27

Probeer je vertrouwensband op te pakken.. Eerst wat grondwerk zodat je weer vertrouwen krijgt. Daarna rustig aan beginnen met rijden onder goede begeleiding.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:41

LucyB schreef:
Weet je wat nu het meest vreemde is, ze heeft nog nooit geprobeerd mij er af te werken. Andere mensen wel.
Ik heb haar van alles zien doen bij anderen, knal hoge rotbokken, wegspurten, bokken naar de zweep, weense rijschoolachtige sprong en trap manoevres naar andere paarden maar nog nooit als ik er op zit... Ze is voor mij echt wel lief alleen niet voorwaarts.

Tuurlijk doet ze dit bij jou niet, bij jou krijgt ze ook haar zin en moet ze niet werken.. Stuur jij naar buiten dan gaat zij gewoon weer naar binnen, zonder dat jij daar ingrijpt. Ze doet gewoon haar zin omdat ze weet dat er nooit ingegrepen wordt. En dan is het ook normaal dat ze dat ook probeert als er andere mensen opkruipen, en dat ze ook blijft proberen als ze toch moet werken.. Een paard dat altijd zijn zin gekregen heeft zal dat ook blijven doorduwen.
Het kan allemaal zijn dat jij niet zo een fan bent van sporen/zweep/hardere aanpak, maar volgens mij ben jij ook wel net iets te braaf en te lief naar je paard toe.
Mijn raad? Zet er iemand op die deftig kan rijden en absoluut geen bang heeft. Gewoon met die andere persoon een tijdje aan het werk zetten.. Wordt die gelanceerd zoals het meisje van bij jou op stal? Geen probleem, zolang die persoon er maar terug opkruipt en haar er weer doorrijd. Na een paar keren zal je zien dat ze al niet meer zo zal proberen. Dan kruip jij er weer op onder begeleiding van die andere persoon. Als je hier door wil raken ga je wel enorm enorm consequent moeten gaan rijden ook. Als jij je paard vraagt om naar links te draaien, moet ie niet naar rechts gaan.. Als ie dat wel doet dan zet je haar gewoon stil en draai je alsnog naar links. Als jij draf vraagt, dan moet ze niet blijven stappen maar gaan draven. Als er geen reactie komt neem er dan alsjeblieft een zweep bij en geef haar een tik. Komt er nog geen reactie dan mep je maar eens deftig door. Ze moet weten waar ze staat en ze moet weten dat ze ten alle tijden naar jou moet luisteren, jij moet niet naar haar luisteren.