Steigeren wel of niet aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Steigeren wel of niet aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 17:33

Ik hoor steeds vaker mensen die hun paard steigeren aanleren. Het schijnt 'cool' te zijn om te kunnen zeggen dat je paard kan steigeren, zeker op commando.

Zelf vind ik het vreselijk gevaarlijk, een paard zal in de natuur nooit voor de gein even steigeren (m.u.v. spelende paarden) omdat het zo 'cool' is. Een paard is niet gebouwd om rechtop te staan, en het is ook zeker niet ongevaarlijk voor het paard zelf om dit te doen.
Toch zie en hoor ik steeds meer mensen over hun en hun steigerende paard dat ze persoonlijk het hebben aangeleerd.

Het is natuurlijk machtig om een paard rechtop te zien, maar om het als 'kunstje' aan te leren... Een paard is geen hond van een kilo of 15 die makkelijk zijn evenwicht houdt en voor een koekje wel even omhoog wil komen Vork

Waarom wil je het überhaupt aanleren? Wat heeft het voor een nut om een steigerend paard te hebben? De meeste mensen zijn niet echt blij als het paard het uit zichzelf doet, dus waarom zou je het gaan leren? Een paard heeft al snel door dat als hij het er ergens niet mee eens is, en hij steigerd, de baas snel bang wordt, en het paard zijn zin geeft...

Nu mijn vraag: Moet je het wel of niet aanleren? En als je het al hebt geleerd, waarom heb je het gedaan?

Anniek

_Jelske

Re: Steigeren wel of niet aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:42

ik zou het niet doen, zoals je zelf al zegt 't kan ook slecht uitpakken...

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:46

Citaat:
Een paard is niet gebouwd om rechtop te staan

Een paard is ook niet gebouwd om mensen op hun rug te dragen..
In de natuur steigeren ze toch ook..

Verder over het aanleren, ik ben er geen voorstander van..
Maar ik vind het ook geen kwaad kunnen, als je er consequent mee om gaat..
En het niet te vaak doet.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:48

Nee ik vind het gewoon weg klare onzin. Hou een beetje respect voor die beesten. Ik ken dan een shetlander die doet het ook op commando maar die doet het ook als ze het er niet mee eens is! Of de wei op mag en dan is het weg shetlander vroem vroem. T zou wel kunnen maar denk dan wel een beetje om je paard en verpest hem er dan niet mee

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:49

een vriendin van mij heeft dat ook aangeleerd. als ze der benen naar achter doet en ja zegt steigert die. Maar nu ook bij normaal rijden als ze den perongeluk der benen iets te ver naar achter doet gaat die al de lucht in. Ze heeft er echt spijt van want ze kan bijna niet meer normaal rijden, bij alles steigert die

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:51

Zeg Six, wel jammer dan jij ook op een paard gaat zitten na zo'n krachtige statement Tong uitsteken

We weten niet waarom paarden precies gemaakt zijn, we waren er tenslotte niet bij. Een paard steigeren leren vind ik redelijk tricky. Paarden zijn namelijk slim genoeg om zo'n trucje tegen je te gebruiken wanneer het hen uitkomt Tong uitsteken
Geef mij maar een paard dat netjes op alle vier blijft staan Haha!

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:51

Ik zou het mijn paard nooit aanleren, stel je voor dat hij het bij iemand anders doet die er op zit of met hem loopt.
Nee hoor daar krijg je alleen maar ongelukken van. Wat niet echt gevaarlijk vind en ook wel wel leuk vind dat zijn die andere kunstjes.

En over iedereen die het zijn paard of pony heeft aangeleerd: ik hoop dat jullie er verstandig mee omgaan.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:54

Ik zou het nooit doen. Straks gaat je paard het uit automatisme doen, of misschien gaat het helemaal verkeerd.. (Zakt door z'n achterbenen enz. enz.) en wat Jibbele zegt: En over iedereen die het zijn paard op pony heeft aangeleerd: ik hoop dat jullie er verstandig mee omgaan. (En dat mijn tekst erbij: En het dus absoluut niet mee doorgaan)

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:04

Schimmelig schreef:
Zeg Six, wel jammer dan jij ook op een paard gaat zitten na zo'n krachtige statement Tong uitsteken

We weten niet waarom paarden precies gemaakt zijn, we waren er tenslotte niet bij. Een paard steigeren leren vind ik redelijk tricky. Paarden zijn namelijk slim genoeg om zo'n trucje tegen je te gebruiken wanneer het hen uitkomt Tong uitsteken
Geef mij maar een paard dat netjes op alle vier blijft staan Haha!

Oh ja hoor..
ik bedoel er alleen maar mee, dat er wel meer van die dingen zijn. Knipoog

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:05

Ingridje16 schreef:
een vriendin van mij heeft dat ook aangeleerd. als ze der benen naar achter doet en ja zegt steigert die. Maar nu ook bij normaal rijden als ze den perongeluk der benen iets te ver naar achter doet gaat die al de lucht in. Ze heeft er echt spijt van want ze kan bijna niet meer normaal rijden, bij alles steigert die

Ja, daarom zou ik een paard het dus niet leren, ook met kleine kinderen vind ik het heel gevaarlijk Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:49

ik leer het onze paarden ook absoluut niet aan, ben veel te bang dat ze het bij elke situatie gaan gebruiken. want bijv ik leerde mijn paard achterwaards. nou als ik hem stil wilde zetten schoot ie keihard achteruit heeft een maand geduurd voordat ie normaal stil stond inplaats van achteruit te lopen. dus ik pas wel op Clown

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:28

Sommige paarden steigeren veel uit zichzelf, een merrie van mij doet het ook veel, ook in de wei om te laten zien dat ze dominant is. Haar volwassen dochter doet het ook snel.
Naar mijn idee is het bij die paarden helemaal niet gevaarlijk, die weten hoe ver ze kunnen gaan, juist paarden die het nooit doen en dan uit schrik omhoog komen gaan sneller achterover!

Of het verstandig is om het ze aan te leren, ik denk eigenlijk van niet, maar mijn merrie weet maar al te goed dat ik het ook wel grappig vind... dus tjsa, die van mij kan ik het wel laten doen, maar ze deed en doet het toch ook al uit zichzelf...
Het geeft wel leuke plaatjes Knipoog :
Afbeelding

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:46

Ik vind steigeren er erg mooi uitzien, maar ik denk niet dat het aanleren verstandig is. Voor je het weet staat je paard overal te steigeren en vindt hij dat nog een beloning waard ook. Pas als je echt heel ervaren bent in het trainen van een paard denk ik dat het wel kan. Zodat je een paard ook goed en vriendelijk kan leren dat hij het echt alléén op commando mag doen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:52

als je het zou willen alleen als je ervaren/deskundig genoeg bent en dus weet waar je mee bezig bent. Zoveel paarden die al verkeerd beleerd worden, waarom zulke tricky dingen leren? Verder vind ik zelf steigeren ongewenst en zie ik de reden neit in om het een paard te leren.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:00

ik zou het ook niet doen je paard kan er misbruik van gaan maken onder het rijden ofz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:03

Ik zou het alleen doen, als je zeker weet dat jij het met je paard aankan.
Als je veel ervaring hebt met vrijheidsdressuur, en het hem goed aan kan leren.
Ook zou ik als ik jou was, zeker weten dat je paard het niet gaat misbruiken.
Persoonlijk zou ik het niet doen, maar ik heb ook geen paard om het aan te leren.. Clown

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:17

Mijn pony hupste een keer en toen heb ik dat verder uitgebouwd en nu steigert hij op commando.
Hij heeft het nog nooit gedaan zonder commando en hij doet het ook alleen als ik op zit.
Je zegt dat paarden niet gemaakt zijn om te steigeren, paarden zijn ook niet gemaakt om op te rijden. En dat doen we toch állemaal.
En een paard is ook niet gemaakt om een buiging te maken. Dus je kunt VD ook nog ff in vraag gaan trekken.
Ik vind je verhaal niet op gaan.
Ik begrijp wel waarom steigeren een slecht beeld heeft gekregen, dochterlief van 10 vind het stoer om haar pony te leren steigeren en die pony kan een paar weken later naar de expert om hem te laten heropvoeden.
Ik heb het Silver het steigeren niet aangeleerd omdat ik het zo stoer vond maar om te zien of ik het hem kon aanleren.
Ik vraag het 1 keer per training, niet meer zo wordt het geen gewoonte.
Trouwens iedereen zegt altijd: "hij kan het tegen je gaan gebruiken" steigeren is een uiterst dominant gebaar, als je paard dit dus na het aanleren, tegen je (of iig ongepast) gaat gebruiken is er iets mis in de verstandhouding tussen jou en je paard, als je paard tegen je steigert wil dit dus zeggen dat hij is aan het proberen de leiding te nemen of hij deze al heeft...
Persoonlijk (en dit is absoluut niet om mezelf te prijzen) vind ik dat steigeren aanleren alleen geschikt is voor combi's waarvan beiden hun plek in de samenwerking kennen en elkaar ook accepteren.
Ik vertrouw hem trouwens ook 100% met kleine kinderen, het enige waar ik op moet letten is dat hij nogal graag knabbelt, niet bijten maar even een velletje pakken en daarom blijf ik er altijd bij.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 17-06-07 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:22

ik ben er ook absoluut geen voorstander van! als je ze t leert kan t eerder voorkomen dat ze t ook vaker uit hun zelf gaan doen , ik zou t niet aanraden Knipoog
x sharona

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:01

marlinH schreef:
Ingridje16 schreef:

Ja, daarom zou ik een paard het dus niet leren, ook met kleine kinderen vind ik het heel gevaarlijk Knipoog
Ik vind kleine kinderen met paarden überhaupt levensgavaarlijk. Of ze nu steigeren of niet.

Ontopic: ik vind het niet heel gevaarlijk om een paard te leren steigeren op commando, als je ze óók een commando leert om weer naar beneden te komen. Mijn ervaring is, dat getraind gedrag veel minder gevaarlijk is, dan ongetraind gedrag. Getraind gedrag heb je controle over.
En weet je, of je ze nou wel of niet een commando aanleert, ze kunnen het toch wel, en ze doen het ook, ieder paard steigert wel eens. Doordat we het paard getraind hebben kunnen we hem ook dan onder appèl houden, wat vele malen veiliger is, dan spontaan steigeren uit dominantie, brutaliteit, schrik of angst, want dan is het paard veel moeilijker te kalmeren.
Ik zou er alleen niet mee gaan experimenteren als je nog maar een paar jaar met paarden bezig bent... je moet wel weten wat je doet, anders krijg je idd levensgevaarlijke situaties.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:09

Teigetje01 schreef:
Nee ik vind het gewoon weg klare onzin. Hou een beetje respect voor die beesten. Ik ken dan een shetlander die doet het ook op commando maar die doet het ook als ze het er niet mee eens is! Of de wei op mag en dan is het weg shetlander vroem vroem. T zou wel kunnen maar denk dan wel een beetje om je paard en verpest hem er dan niet mee

Als het paard het zelf leuk vind, en je bent consuquent?
En over dat respect. In de vrije natuur steigeren ze ook.
En als ik het zou aanleren zou ik hem als ik het doe wel daarna een brokje geven ofzo,
Het hangt er maar net vanaf wat/hoe de situatie is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:17

Teigetje01 schreef:

Ik heb mijn hond (Duitse Herder) aangeleerd te bijten op commando. Geoefend met colaflessen, werkte prima. Ik heb dat gedaan, juist omdat ik respect voor hem heb. Omdat ik niet wil dat hij dat spontaan, impulsief doet. Juist omdat Duitse Herders heel pittig zijn, wil ik ook dat gedrag kunnen trainen. Omdat ik het dan kan beheersen en zeker weet dat het niet uit de hand loopt. Een ongetrainde hond is veel gevaarlijker dan een getrainde. Ik leer ze het dus aan om veiligheidsredenen. Het commando "los" kent hij ook, hoor.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:02

Mijn Fjord kan het ook, die deed het vaak vroeger uit protest. Ik heb er echter een kommando aan geplakt en nu gaat het stuk beter. Hij doet het echter alleen op commando. Natuurlijk zijn er momenten dat hij heel heet is, bijv. met ponyraces dat hij het doet. Maar doordat er een commando aanzit doet hij het juist stukken minder !

Afbeelding

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:07

Ik zou zelf mijn paard niet snel leren stijgeren.
Maar als je fanatiek met vd bezig bent en weet wat je doet en de nodige ervaring hebt ben ik er niet op tegen.
Wat je alleen vaak ziet is dat kleine kinderen met hun jaarling shet niks te doen hebben dus ze dat maar gaan aanleren.
Vervolgens gaat de pony het tegen ze gebruiken en is de pony ineens vals!
Ik vind dus dat je dit alleen moet leren als je ook echt weet waar je mee bezig bent

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:22

Ik heb eens op een pony gereden die deed het de hele tijd, ik vond dat zooo grappig ik lag altijd totaal in een deuk als hij begon te steigeren, ik heb hem toen eens staande gehouden, daarna deed hij het niet zo vaak meer.
(ps ik heb het wel over onder het rijden, op de grond deed hij het niet)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:25

ik zie de lol er niet van in,zeker omdat je paard het ook kan gaan doen als jij het niet wil maar per ongeluk je hulpen geeft bv.
en waarom is het zo leuk om je pony te laten stijgeren?

ik zou ook nooit een pony kopen die dat aangeleerd heeft