discussie: dressuurrijder zijn minder verdraagzaam dan sprin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

discussie: dressuurrijder zijn minder verdraagzaam dan sprin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 18:49

Wat me bij ons in de manege opvalt is dat de meiden die dressuur rijden veel meer roddelen en vitten op elkander dan spring amazone's.
Misschien is dit omdat er bij de dressuur beoordeelt wordt door wat de jury ervan vind en bij springen de enkel de tijd en de balken tellen(en het weigeren en vallen)
Dressuur meiden bij ons zijn echt venijnig!roddelen,uitlachen,afblaffen,...alles
bij de Spiringers is het echt veel toffer, je kan het of niet.
wat vinden jullie hiervan?

Pistasche

Re: discussie: dressuurrijder zijn minder verdraagzaam dan sprin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:52

Ik merk het wel Ja
Alleen weet niet waarom

Bij de springers vind ik het vaak ook erg gezellig want de dresuurruiters zijn wel anders ja Lachen

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:54

Bij ons bijna allemaal crossruiters Knipoog Maar twee jaar terug was er een dressuuramazone en zij vertelde dat ze de sfeer bij ons, en ook op feestjes veel vriendelijker en socialer vond dan dat ze gewend was Knipoog (in de dressuurwereld dan)
Zelf heb ik er niet echt zoveel ervaringen mee dus zwijg ik maar verder Haha!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:56

mmh tsjah, ik heb het zowieso niet zo op de "gewone" wedstrijd wereld
geef mij maar mennen, en dan vooral marathons.. in een woord: Ge-wel-dig Haha!
bij mij op de club zijn voornamelijk van die dressuur tuttekoppen, en daar kan ik indd niet mee opschieten. met hun geroddel en gepraat over hun dure paarden. maar of dat aan het feit ligt dat ze dressuur rijden of dat dat gewoon hun karakter is durf ik niet te zeggen Tong uitsteken

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:59

ahum, ik vindt dressuuur ruiters ook niet altijd even aardig, maar heb je die springruiters weleens tekeer horen gaan???
Als ringmeester heb ik al menig onaardig woord tehoren gekregen! Om nog maar niet te spreken van het asociale gedrag met inschrijven en betalen bij het secretariaat!!
Ze denken echt alles te kunnen maken!!!

Maar ik denk dat in elke tak van de paardensport mensen rondlopen met een Attitude. Ongeacht of dit dressuur of springruiters zijn.

edit type o

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:03

Ik merk wel op wedstrijden dat bij crossen de sfeer veel beter is. Iedereen gunt het elkaar dat het goed gaat, bij dressuur zijn er allemaal van die 'kakmensen' die elkaar niks gunnen

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 19:34

ik heb het nu niet echt over wedstrijden( de spanning enzo)
maar voroal voor in het algemeen, als je tegen een springruiter(van bij ons) hoi zegt zal deze ALTIJD iets terug zeggen!
maar enkele van onze dressuur ruiters vinden zich tegoed

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:51

Shanna_W schreef:
Bij ons bijna allemaal crossruiters Knipoog Maar twee jaar terug was er een dressuuramazone en zij vertelde dat ze de sfeer bij ons, en ook op feestjes veel vriendelijker en socialer vond dan dat ze gewend was Knipoog (in de dressuurwereld dan)
Zelf heb ik er niet echt zoveel ervaringen mee dus zwijg ik maar verder Haha!

Hierkan ik me wel bij aansluiten. Het crosswereldje is anders. De wedstrijden zijn gezelliger natuurlijk hoop je dat je vooraan eindigt. Maar je gunt een ander ook dat die het goed doet. Veel mensen kennen mekaar en je moedigt mekaar ook aan.

Verder sta ik niet op een pensionstal, en ik zie alleen andere dressuurruiters als ik op een wedstrijd ben. Daar heb ik dan meestal niet zoveel contact mee, dus ik kan er niet zoveel over zeggen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:50

Tja ik ben wel dressuur ruiter, maar herken me er totaal niet in. Moet ik wel zeggen dat we ons wel zo is dat je iedereen wel kent. Misschien ligt het eraan waar je zit? Bij ons het meer van dat boeren klootjes volk en dat is reuze gezellig.

Laatst op een wedstrijd stond ik naast een vrachtwagen van springruiters. Zegt die man. Pas maar op want er komt een paard uit. Ik zeg: Ja nou en... Nou zegt ie, dat ie niet schrikt ofzo...
Ik zeg: Neuh dat valt wel mee. Leert ie weer van.... Zit ook springbloed achter hoor. Ja zegt ie man: ik kijk alleen maar wat voor zadel erop ligt want de meetse dressuur ruiters stellen het niet zo op prijs...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:51

Als mensen niet zo snel zouden oordelen en in hokjes stoppen,dan zou er ook niet zo'n topic zijn..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:44

Bij de titel dacht ik aan onder het rijden en ik denk wel dat dat klopt. Dressuurruiters willen de concentratie van het paard p zich gericht gehouden en kunnen geirriteerd reageren op afleidingen, waarvan een springruiter denkt: Mwah, op concours moet ie ook niet zitten mauwen over een enge hindernis. Dat zie je wel veel.

In het 'stalgedrag' zie ik eigenlijk geen verschil. Ik sta zelf op een echte dressuurstal waar de sfeer wel superrelaxed is onderling, hoe hoog of laag je ook rijdt en of je nu dressuur rijdt of recreatie. Daarentegen ken ik ook een dressuurstal waar ik nevernooit ga staan. Ik knal hem nog liever op de wei dan dat ik daar moet gaan staan! Zo'n kapsones en uit de hoogte doen en achterbaks gedoe , bah! Ik ken hele gezellige vlotte springruiters en springruiters die zichzelf helemaal the max vinden. Daar zie ik zelf dus weinig verschil.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:55

Qua sfeer merk je het wel idd.
al is het op het ene concours 'erger' dan het andere.

Maar ik zelf (vind ik) best easy going..en als ik dan een keer een beetje 'luchtig' uit de hoek kom..zie ik sommige echt kijken zo van.. Nors opkijken
Vb: ik had mijn grote paard mee (>180) die soms nogal "dom sterk" kan worden..en als iemand dan snel voor me langs wil..ik kan niet zo gauw remmen..zeg ik "sorry, zit geen handrem op".

Het is vaak bloedserieus..een en al concentratie.

Maar bij het springen is het soms wel weer ouwehoeren over inspringen enzo. Knipoog

Maar ik vind zelf..sja tis maar net wat je er van maakt..ik doe iig niet mee aan die onzin.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:04

Ik heb lange tijd voor spring-handelaren gewerkt en zelf ook veel gesprongen.
Over het algemeen vond ik het altijd een gezellige en gemoedelijke sfeer.
Wel hard voor de paarden!
Inmiddels rijdt ik eigenlijk alleen maar dressuur en breng ik veel paarden uit voor de baas,ik merk wel dat dit wereldje een stuk minder gezellig en tolerant is .
Het gaat er voornamelijk om op welk zadel je zit,welke afstamming je paard is,bij wie je traint,en welk merk kleding je gebruikt..
Ik kom nog wel eens wat oud-springers tegen tussen de hekjes en dat is dan altijd weer gezellig!
Dit tot grote irritatie van de echte prikkers!
Ik heb er maling aan!ben er ook voor m´n lol!! Vork

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:09

TornadoLover schreef:
Wat me bij ons in de manege opvalt is dat de meiden die dressuur rijden veel meer roddelen en vitten op elkander dan spring amazone's.
Misschien is dit omdat er bij de dressuur beoordeelt wordt door wat de jury ervan vind en bij springen de enkel de tijd en de balken tellen(en het weigeren en vallen)
Dressuur meiden bij ons zijn echt venijnig!roddelen,uitlachen,afblaffen,...alles
bij de Spiringers is het echt veel toffer, je kan het of niet.
wat vinden jullie hiervan?

Hier sluit ik me helemaal bij aan! Bij SGW is het nog gezelliger. Dressuur ruiters gunnen elkaar de winst ook niet, daar gaat het alleen maar om die gene zelf. Bij sgw moedigt iedereen elkaar aan, en iedereen gunt iedereen winst. Bij het springen zie je dit ook wel een beetje, maar minder dan bij de sgw.

juksz schreef:
Het gaat er voornamelijk om op welk zadel je zit,welke afstamming je paard is,bij wie je traint,en welk merk kleding je gebruikt..

Ook hier sluit ik me bij aan. Ik heb een nieuwe rijkbroek. echt?! welk merk, blablabla. Dan denk ik echt zo van.. Wat maakt t nou uit wat voor merk, als ie maar fijn zit toch? Er hoeft voor mij echt geen pikeur of anky ( ANTI-ANKY!!) op te staan hoor. ( oke, ik geef toe, eurostar zit wel erg lekker ) Maar ik ben absoluut geen merkenfreak. tuurlijk heb je ze er bij t springen ook wel tussen zitten. Maar over het algemeen niet.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:21

Elisa2 schreef:
Als mensen niet zo snel zouden oordelen en in hokjes stoppen,dan zou er ook niet zo'n topic zijn..

gelukkig is er nog iemand die het begrijpt.. Vork
Ik rijd zelf alleen maar dressuur, sta op een dressuurstal,en de leden van onze vereneging zijn merendeel ook dressuurruiters. En heb het heel erg naar m'n zin, óók op concour!!
Het is maar net hoe je er als persoon tegen aankijkt, en JA ik hou van anky kleding en wil er altijd op m'n best uitzien, So What!??!

Moet zeggen dat er mensen zijn die ik ook niet kan luchten op wedstrijd,springen,dressuur of sgw, ik denk dan maar: we beoefenen hier allemaal dezelfde passie, dus heb respect hoe die persoon daar mee omgaat, want je kent de mensen niet.
Dus stop mensen aub niet in een hokje, zegt meer iets over jezelf dan over de persoon die je veroordeeld tot iets.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:22

Ik heb dressuur gereden op M2 niveau en ben daarna gaan springen en inderdaad springruiters zijn veel relaxter onder elkaar en naar elkaar toe op de één of andere manier..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:23

ik snap dat geprop in hokjes niet zo, je hebt overal leuke en minder leuke mensen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:49

Inderdaad, het heeft niets met je dicipline te maken, maar met de persoon die je bent. De één doet dat nu eenmaal meer dan een ander.
En op maneges heb je zoiezo veel roddels Knipoog

Ik rijd dressuur, maar spring ook weleens, en ik roddel (bijna) niet. Maar ik rijd gelukkig ook niet op een manege Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:09

Kaitlin schreef:
Elisa2 schreef:

gelukkig is er nog iemand die het begrijpt.. Vork
Ik rijd zelf alleen maar dressuur, sta op een dressuurstal,en de leden van onze vereneging zijn merendeel ook dressuurruiters. En heb het heel erg naar m'n zin, óók op concour!!
Het is maar net hoe je er als persoon tegen aankijkt, en JA ik hou van anky kleding en wil er altijd op m'n best uitzien, So What!??!

Moet zeggen dat er mensen zijn die ik ook niet kan luchten op wedstrijd,springen,dressuur of sgw, ik denk dan maar: we beoefenen hier allemaal dezelfde passie, dus heb respect hoe die persoon daar mee omgaat, want je kent de mensen niet.
Dus stop mensen aub niet in een hokje, zegt meer iets over jezelf dan over de persoon die je veroordeeld tot iets.

Helemaal mee eens. Denk dat je overal leuke en minder leuke mensen hebt, dat zegt niets over de discipline. Je hebt ook trutten in de winkel waar ik werk en ook ontzettend leuke, lieve mensen. Het heeft imo meer met vooroordelen te maken dan met de werkelijkheid. Als je een bepaald idee hebt over een persoon, zul je ook steeds in kleine details een bevestiging zien. Ik kan jou over een willekeurig persoon zeggen dat het een egoïst is, en na een week ben je het met me eens, omdat je in kleine dingetjes een bevestiging zult zien van wat ik zeg. Maar dat heeft niets met die persoon te maken, het zegt alleen iets over hoe ik/jij er tegenaan kijkt.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:52

Tuurlijk mag je mensen nooit in een hokje stoppen,helemaal mee eens!!
Maar kijk om je heen,over het algemeen gaat het helaas wel op...
Ik ben ook een fanatieke dressuur-muts maar na afloop sta ik liever een drankje te drinken met een stel springruiters...komt natuurlijk ook omdat het dressuur volk dan al vaak weg is Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:46

Yamcha schreef:
Helemaal mee eens. Denk dat je overal leuke en minder leuke mensen hebt, dat zegt niets over de discipline. Je hebt ook trutten in de winkel waar ik werk en ook ontzettend leuke, lieve mensen. Het heeft imo meer met vooroordelen te maken dan met de werkelijkheid. Als je een bepaald idee hebt over een persoon, zul je ook steeds in kleine details een bevestiging zien. Ik kan jou over een willekeurig persoon zeggen dat het een egoïst is, en na een week ben je het met me eens, omdat je in kleine dingetjes een bevestiging zult zien van wat ik zeg. Maar dat heeft niets met die persoon te maken, het zegt alleen iets over hoe ik/jij er tegenaan kijkt.

Nou, bij mij juíst niet!
Ik heb er een hekel aan dat sommige mensen denken dat als hun iemand egoïstisch (of iets anders) vinden, dat de rest dat dan ook meteen vind.
Ik (probeer pas te oordelen/) oordeel pas als ik iemand ken. Eerder niet, dat is niet eerlijk.
Heel simpel, en als de rest dat ook zou doen, zouden we het elkaar niet zo moeilijk maken, toch ? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:01

Ik ben blij dat jij niet zo in elkaar zit. Ik denk dat als iedereen het zo zou doen als jij dat er nooit oorlog zou zijn geweest...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:31

Ik ken het verschijnsel idd, en ik ben dan zo'n iemand die eigenlijks te snel de mond opentrekt (tegen in gaan) Bloos
Ik erger mij er best aan, rij je in een bak en staan er allemaal omheen te smiesen en te gienen, en dan ook net op de dag dat je beestje of jij niet lekker in je vel zit.
Maar helaas heb je dit op (bijna) iedere stal en ik heb de laatste jaren wel een negeringsgevoel ervoor gekweekt (al trek ik soms wel een mond trug!)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:02

ja klopt absoluut voor zover ik heb meegemaakt. toen ik nog in het dressuurteam zat. was het soms ging het wel goed maar er was ook heel vaak onderling ruzie want die deed weer dit blablabla. nu spring ik. op mijn niveau zijn er op zich maar weinig meiden. en die er zijn kan ik het eigenlijk allemaal wel goed mee vinden. ze roddelen natuurlijk wel maar dat blijf je gewoon houden. maar ze zijn (over het algemeen) niet zo enorm arrogant en achterbaks. al merk ik wel dat dit in de B/L/M een beetje de kop op doet soms.

queenie_evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:51

het is me inderdaad ook al wel opgevallen dat er vaker jalousie en venijnigheid onder de dressuurruiters heerst, soms krijg je het idee, hoe duurder je paard of je spullen hoe beter je zou zijn, onder de pringers merk ik dit niet, maar ja ik denk dat er in elke tak wel zon paar zijn...