3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 15:48

wij hebben een 3 jarig paard dat op dit moment 2 maanden onder het zadel is. we hebben hem een maand weggebracht naar annemarie van toren. nu staat hij inmiddels 1 maand bij ons en het gaat heel goed. hij reageert goed op het been, laat zich makkelijk rijden. en begint nu zelfs aan de teugel te lopen en te schuimen op het bit. overal lees ik hier dat je een jong paard niet meer dan 3/4 keer per week mag rijden, ik vind dit opzich geen rare regel. omdat sommige paarden dat nodig hebben. maar een paard dat het leuk vind om onder de mens te komen, die graag voor je werkt. en daarbij ook nog dag en nacht in het land staat. waarom zou die niet gewoon 5 keer gereden kunnen worden en een keer gelongeerd. hij moet toch ook aan zijn conditie komen. of overbelast ik hem hiermee? als ik zo naar het paard kijk, die uiterst tevreden kijkt, op welk moment dan ook. voor het rijden, tijdens het opzadelen. als ik hem uit het land haal, als ik hem terug het land in zet. wat vinden jullie? en ik wil dan ook geode argumenten horen.
Laatst bijgewerkt door Horsea_nl op 12-06-07 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:49

Ik zou een 3jarig paard wat zo kort onder het zadel is nooit meer dan 3/4x in ed week rijden, en dan niet langer dan 20/25minuten. En daarna kun je dit langzaam opbouwen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:50

ik denk dat het paard dan ineens te veel belast word. en last van zijn spieren kan krijgen als je het niet opbouwd?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 15:53

we bouwen het ook op, want toen die bijna 3 was hebben we hem al regelmatig aan dew longe gehad zodat ie zou aansterken. daarna heeft ie een maand bij annemarie v toorn gestaan waar die steeds meer conditie heeft gekregen. en hij lijkt het zelf niet te zien als 'zwaar' . want hij is ontzettend voorwaards. oortjes naar voren. en als ik hem lekker uitstap knort ie ook tevreden. als die spierpijn zou krijgen of als ik hem overbelast dan zou ik dat toch merken? want het is een heel gevoelig paard dat heel heftig op dingen kan reageren

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:55

die van mij rijdt ik de ene keer 20 min de andere keer 30 of 40 licht er helemaal aan
ik heb wel 1x per week prive les en ik rij daarnaast nog 2 of 3x ook in dit weer ga ik 1 maal naar buiten hij krijgt 2 dagen rust soms weer 3 en in de zomer krigjt hij lekker 3 weken vrij

licht helemaal aan het weer wat ik met hem doe
maar die van mij is idd alweer 4 maanden onder het zadel en leert ook nog eens super snel
je moet idd wel uitkijken want ze krijgen snel spierpijn en je moet het goed opbouwen
denk dat 1 of 2 maal longeren en 2x rijden in de week goed genoeg is om het even op te bouwen
in dit weer is het ook goed voor een jong paardje om even lekker buiten te wandelen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:56

Nou kijk.. Het probleem is dat sommige paarden dus alles goed vinden. Daar mérk je niet aan dat je ze overbelast.
Maar dat wil niet zeggen dat je dat niet kunt doen.
Ik zou oppassen, als jouw paard 2 maanden onder het zadel is, en je rijdt hem al 5 dagen in de week, kan dat véél meer belastend zijn voor je paard, dan jij ooit zult merken.
Sommige paarden laten het gewoonweg niet merken, paarden zijn doorbijters, laten meestal niet zo snel zien dat ze pijn (of iets anders) hebben.
Een paard wat zichzelf aanbied belast je daarom des te sneller. Ik zou hem maar 3 á 4 keer in de week rijden, lichte training, op eigen benen leren lopen etc.
En dan evt. nog een keer longeren erbij, maar ikzelf geef de voorkeur naar handtraining, omdat je dan dus niet alleen op een rondje werkt.
Daarbij is je paard pas 3 hé, houdt daar rekening mee. Met hun 3 zijn de meesten nog lang niet uitgegroeid.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:57

dat het paard 'aangeeft' dat ie het aan wil..
betekent niet dat ie het al aan kan..

Ik zou voorzichtig zijn, die conditie kan altijd nog!

Bij zo'n paard (werkwillig etc) is juist de kans op overvraging het grootst imo..het paard geeft immers geen grens aan..wil juist meer..
Maar lijkt mij niet verstandig.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:57

Ik zou een 3-jarig paard niet eens 3-4 keer in de week rijden, ze zijn dan nog lang niet volgroeid. Ik heb zelf ook een 3-jarig paard en daar stap ik eens per 2 of 3 weken eens een beetje mee, maar verder niet (en dit paard wil zelf maar al te graag, ik doe het alleen niet omdat ze gewoon nog "uit moet harden").

Nu teveel belasten zal er bijna zeker voor zorgen dat je paard later makkelijker chronische klachten krijgt omdat hij/zij gewoon sneller versleten is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:59

Ik rij mijn 10 jarige paard niet eens 5 keer per week omdat ik vind dat afwisseling en ontspanning erg belangrijk zijn. Je moet zien te voorkomen dat een paard over de drempel van overvragen of verveling gaat. Als je doorvraagt tot je merkt dat het te veel is dan ben je al te ver en is dat een terugval in je training omdat je dan vaak drastisch moet minderen. Ijverige paarden kunnen echt veel te veel overvraagd worden zonder dat je het door hebt en ineens staan ze dan kapot.
Maar als je erg alert blijft op kleine aanwijzingen van overvragen dan zou het geen probleem hoeven zijn. Jonge hengsten worden ook vaak intensief getraind, daarvan zie je een bepaalde groep terug in de sport en een andere groep is al vroeg stuk en is dus verkeerd ingeschat qua vermogen. Het is dus moeilijk te beoordelen, zeker vanaf de pc.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:59

Zoekstalling, hangt er ook vanaf wat voor paard. Ik ben van mening dat 3jarigen wél bereden mogen worden, maar met mate.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:00

ik bedoel hier niet mee dat ik hem 7 dagen per week een uur aan het werk zet. ik zet hem meestal nog geen 20 minuten aan het werk. en het gaat ook heel speelsederwijs. geen druk, gewoon totale ontspanning. hij krijgt zoiezo 2 dagen in de week helemaal vrij zodat ie lekker kan spelen in de wei

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:03

Blijkbaar heb je geen twijfel zelf, dus waarom vraag je het dan hier?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:04

En juist dit soort paarden, die het zo "gemakkelijk" doen, daar gaat vaak later helemaal mis. Alleen de HELE sterke paarden, en dan ook nog onder een heel deskundige ruiter, kunnen dit lichamelijk en vooral geestelijk aan. Er zijn voorbeelden legio van te snel doorgereden paarden. 3 jaar dat is nog een peuter!! Volop in de groei, tanden moeten nog gewisseld, enz. enz. Ik zou een paar stappen terug doen, maar ik zou dan ook met een 3 jarige net zijn begonnen met longeren.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:05

dan nog..
3 keer is imo genoeg..en dan heel kort.

Maar ja, zoals hierboven al gezegd wordt,is vanaf pc moeilijk te beoordelen..maar bepaalde principes heb je je gewoon aan te houden, vind ik. Bloos

Veel mensen weten wel dat je rustig aan moet doen met 'het jonge paard'..dat deze nog moet uitgroeien/uitharden..en dus ook niet overvraagd moet worden.
(wil nou niet de discussie oproepen over <3jr beleren..maar ik vind zelf min 3jr)

Maar ja een ieder moet hier zijn eigen afweging in maken..toch? Knipoog
vind dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moet dragen over zijn keuzes en zijn paard.

(en bokt is soms nogal fel mbt dit soort zaken Nagelbijten / Gniffelen )

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:06

als je hem overigens 5 dagen per week rijdt
kan je hier ook nog eens problemen mee krijgen
als je hem dus over een paar weken even geen zin heb die dag te rijden moet je de volgende dag uitkijken

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:07

Ik ben ervan overtuigd dat 3 jarige juist moeten leren wat werken is, ik zit er amper 30 minuten op. Lotjj92 heeft het over mijn paard maar aangezien die van haar verkocht is rijdt ze mijn 3 jarige tijdelijk(zusjes). en als je paard er plezier in heeft vind ik het zeker kunnen, ik ken mijn paard. Als hij iets niet aangenaam vindt merk ik dat absoluut. Hij wil juist te graag werken, soms moet ik voor hem een stapje terug doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:07

Het gaat er niet om of het paard het wil, maar of hij het lichamelijk aankan. En als je bedenkt dat de groeischijven in de rug pas op zijn zesde sluiten, kun je je afvragen of je niet op driejarige leeftijd teveel van hem vraagt.

Dat een paard aanbiedt om sneller te gaan dan zijn lichaam aankan, betekend nog niet dat je als ruiter en opleider daar ge(mis)bruik van moet maken. Ziedaar al die 5 jarigen die in de Z lopen, en dan met 10 versleten zijn. Jij wilt je paard toch heel houden tot ver in de 20?

Drie tot vier keer in de week rijden is op die leeftijd echt zat. Minder zou ik niet doen, maar meer ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:08

Idd
dat zijn de paarden die je snel overvraagt en over een paar jaar geestelijk en lichamelijk kapot zijn.
Juist als je dat gevaar dus zelf niet inziet

3x per week (incl longeren) en dan 20/25 min is meer dan genoeg voor een paard van 3.
(die van mij is 3 en die longeer ik hoogstens 10 min. 1x in de maand gemiddeld)
En voor een 4 jarige een dagje meer, maar niet in tijd.

Voor de rest lekker beweging door de hele dag in het land met andere.
Dáár worden ze sterk van

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:09

dat laatste is een beetje een raar antwoord Dors04. Dat heeft niets met een driejarige te maken. Training correct onderhouden is op iedere leeftijd belangrijk.

En zoals ik al zei: als jullie duidelijk weten waar je mee bezig bent waarom vraag je het dan?

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:09

lotjj92 schreef:
ik bedoel hier niet mee dat ik hem 7 dagen per week een uur aan het werk zet. ik zet hem meestal nog geen 20 minuten aan het werk. en het gaat ook heel speelsederwijs. geen druk, gewoon totale ontspanning. hij krijgt zoiezo 2 dagen in de week helemaal vrij zodat ie lekker kan spelen in de wei

Ik denk dat dat prima kan op deze manier. Wij rijden onze jonge paarden ook bijna elke dag, en dan niet te lang. Verder staan ze dag en nacht in de wei en over het algemeen zijn ze erg werkwillig voor die paar minuten dat ze onder het zadel lopen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:10

Karoliefje_ schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat 3 jarige juist moeten leren wat werken is, ik zit er amper 30 minuten op. Lotjj92 heeft het over mijn paard maar aangezien die van haar verkocht is rijdt ze mijn 3 jarige tijdelijk(zusjes). en als je paard er plezier in heeft vind ik het zeker kunnen, ik ken mijn paard. Als hij iets niet aangenaam vindt merk ik dat absoluut. Hij wil juist te graag werken, soms moet ik voor hem een stapje terug doen.

wie houd je tegen? Frusty

ikenindi

een paard kan het nog zo leuk vinden om te rijden, als ze zo jong zijn is het gewoon slecht voor hun rug

grappig voorbeeldje uit de praktijd. mijn broertje van 10 wil mijn moeder ook graag een keer op zijn rug tillen. hij probeerde het van het weekend. ze vielen beide zowat om, maar hij vond het wel leuk en wilde het zo weer doen. mijn moeder vond het wat minder leuk, maar zou jij zo`n jongetje dan ook maar de hele week een uur laten tillen? hij vind het echt leuk. hij kan praten en zegt dat zelf. jouw paard kan niet praten. schuimen om het bit zou ik persoonlijk niet eens goed vinden.

Daisies

Precies, dit paard loopt 5 keer per week. 4 keer 20/25 min licht rijden en 1 keer licht longeren. andere 2 dagen staat hij in het land en wordt er niks mee gedaan. Het is niet zo dat ik nu lessen rijd van een uur. Jullie hebben wel gelijk, ik wil hem absoluut niet overbelasten.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:11

Ik rijd mijn 3jarige 4 of 5 keer in de week, ong. 20 minuutjes..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:11

Wat dacht je van het geestelijk aspect?
Van een onbezorgd leven naar bijna elke dag bereden en dat in een tijd van 2 maanden. Dat is een hoop nieuwe informatie voor een paard. Hij moet dat ook allemaal kunnen verwerken. Ik denk dat een paard helemaal niet sneller iets leert door hem zo vaak te berijden, maar juist door hem de tijd te geven.
Het zou zonde zijn om zo;n werkwillig paard al in de eerste fase te verpesten.

Vraag jezelf vooral af, wat is de meerwaarde van zo vaak rijden?