Beleren!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DIEGO_D

Beleren!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 10:02

Hallo,

Ik heb een 3 jarige volbloed arabier.
Ik ben al een tijdje met hem bezig om hem te beleren, maar het gaat nog niet
fantasties.
Alwel heb ik op hem gereden. Gestapt en Gedraaft.
Maar dan gaat het een tijdje goed en dan krijgt hij weer een terug val.
Hij begint te bokken en je kan weer van het begin af aan beginnen.
Ik ben er nu een beetje zat van en ben van plan om mijn paard naar
iemand te brengen die hem voor mij kan beleren.
Ik vind dit wel heel jammer, want ik wou hem het liefste zelf beleren.
Ik heb alwel 3 andere paarden beleerd en dat was zo gepiept.
Maar ja een arabier is toch even anders. Maar daar hou ik wel van.
Beetje actie.

Bij deze wil ik vragen of iemand nog goeie tips heeft voor mij, zodat ik mijn paard wel zelf
kan beleren.
hebben jullie ook tips voor mij zodat mijn paard niet weer terug kan vallen als het 1 keer goed
gaat.
Ik heb het al geprobeert met overgangen maken, maar dat hielp ook niet.
Ook heb ik nog nooit los gereden, maar aan de longeer lijn.
Kan iemand mij helpen en tips geven.

Alvast bedankt.
Veel liefs Marije.

Bren79

Re: Beleren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:21

Hoe vaak ben je met hem bezig in de week, en wat voor afwisseling doe je dan?

En wanneer gaat hij bokken?

DIEGO_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 10:28

Ik ben elke dag met hem bezig.
En ik maak overgangen naar stap en draf.
En als ik draaf maak ik ook overgangen naar midden draf en verzamelde draf.
Als hij gaat bokken is dat vaak al als k hem ga longeren.
Maar dan ga ik er daarna niet op, want het gaat er dan echt om weg.
Ik wil wel heel blijven.
Hij heeft me er 1 keer afgebokt, maar toen ben ik er wel weer op gegaan.
Maar toen was hij heel gespannen.
Ook is hij erg gespannen als het hard waait.
Dan voelt het of kan hij elk moment weg schieten.

heb jij tips voor mij??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:35

DIEGO_D schreef:
Ik ben elke dag met hem bezig.
En ik maak overgangen naar stap en draf.
En als ik draaf maak ik ook overgangen naar midden draf en verzamelde draf.
Als hij gaat bokken is dat vaak al als k hem ga longeren.
Maar dan ga ik er daarna niet op, want het gaat er dan echt om weg.
Ik wil wel heel blijven.
Hij heeft me er 1 keer afgebokt, maar toen ben ik er wel weer op gegaan.
Maar toen was hij heel gespannen.
Ook is hij erg gespannen als het hard waait.
Dan voelt het of kan hij elk moment weg schieten.

heb jij tips voor mij??

Een 3-jarige elke dag berijden vind ik persoonlijk veel te veel. Hoe lang rij je dan?
Ik denk dat je paard iets aan wil geven, dat hij ergens last van heeft.
Zijn rug, zijn tanden, er is iets.

Heb je niet het gevoel ook dat je hem overvraagt door elke dag te gaan rijden?
Ik vind het wel veel voor een 3-jarige namelijk.

Vergeet ook niet dat een jong paard vaak snel afgeleid wordt (bv. bij die harde wind). Dat is een leeftijdskwestie, lijkt me. Ik heb zelf een 3-jarige waar ik nog niet op rij. Ik bouw zijn training heel rustig op, we hebben alle tijd. Mijn paardje is ook snel afgeleid als er van alles om hem heen gebeurd. Vind ik ook logisch gezien zijn leeftijd. Is het rustig, dan is hij ook rustiger. De ervaring zal hem in de loop der jaren wel leren dat er niets 'spannends' is en dan worden ze meestal vanzelf wel wat relaxter.

Ik zou er een expert bij halen die kan kijken naar lichamelijke ongemakken van je Arabier. En ik zou de training minder intensief maken. Heb geduld, doe rustig aan met hem. Hij is pas 3, dus je hebt nog jaren de tijd. Lachen
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-06-07 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:37

Citaat:
Maar ja een arabier is toch even anders. Maar daar hou ik wel van.
Beetje actie

ik heb tot nu toe enkel av's ingereden en nog nooit hebben ze 1 bok of wat dan ook gegeven. Bloos
maar dat is vast mijn geluk hihi

de enige tip die ik kan meegeven: geduld, geduld en nog eens geduld. Als het een keertje goed gaat, stop dan en beloon hem goed, zodat het paardje iedere keer met een goede herinnering aan de volgende keer begint. terugvallen horen er nu eenmaal bij, het is ook niet niks voor een paard. de een heeft er mentaal meer moeite mee dan de ander. Als hij begint te bokken, gewoon doorzetten (mits er geen lichamelijke oorzaken zijn: dat moet je wel even in de gaten houden) en op het moment dat hij weer braaf is belonen en stoppen. zo bouw je het langzaam op. geduld en goede herinneringen aan de vorige keer zijn voor het paard het belangrijkste tijdens deze spannende periode. en wissel inderdaad lekker af, ga ook gewoon ns lekker wandelen, of longeer hem alleen ook eens zonder zadel. zorg dat ie lekker in zn vel blijft zitten en dat niet alles gespitst is op alleen het rijden..

succes!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:46

Ga je ook wel ipv longeren met hem lekker een wandeling maken of alleen even losgooien in de bak?
Hij is tenslotte nog jong dus je kunt rustig aan met hem doen. Ik begrijp dat je als je erop zit je aan de longe zit?
Zoals de overgangen stap, draf is op zich wel heel goed, om hem goed aan je been te krijgen. maar ook hiermee kun je ook zeggen we doen dat eens een keer niet, en je gaat ipv aan de longe los door de bak, en je gaat dan grove figuren rijden, van hand veranderen, grote voltes, gebroken lijnen, over de a-c lijn, etc.. ookal doe je dit eerst alleen in stap, gaat dat fijn dan doe je er een drafje bij, want een ontspannen paard die plezier heeft in wat hij doet staat voorop. Knipoog

Arabieren zoals mijn ervaring is zijn ontzettend leergierig, en hebben al heel snel dingen door hoe ze bv ergens onderuit kunnen komen, en daardoor is het juist goed om ze op een positieve manier te prikkelen om bv iets nieuws te leren zonder dat je te snel gaat met ze, want buiten dat hun lichaam het aan moet kunnen, moeten ze ook de kans hebben dit in hun koppie ook te verwerken Knipoog
Dus eens een paar dagen lekker vrij geven is helemaal niet erg, dan kunnen ze het geleerde verwerken, en geef ze afwisseling door bv te gaan wandelen, etc zodat ze plezier krijgen in hetgeen wat je met ze doet Knipoog

ZahlinaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:12

Ik verplaats dit topic naar [RT-P] Praktijkproblemen daar beleer problemen niet rasgebonden zijn.

Buterblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:16

Als het nu al niet goed gaat, breng hem dan alsjeblieft weg voordat het mis gaat! Je hebt duidelijk nog niet genoeg ervaring, dan kan je toch beter hulp krijgen van anderen en het goed leren? dan een paard te verpesten, het kost wat geld. maar je krijgt er wel een goed paard voor terug!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:29

Een 3 jarige die al niet aan de hulpen staat vraag je middendraf en ( nog erger ) verzamelde draf???? MMMMMM.... 20 stappen terug in je africhting lijkt me een beter plan.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:33

vergeet ook niet dat een AV verschrikkelijk gevoelig is en niet vergelijkbaar is met elk ander ras!, dus zorg dat ie geen slechte ervaring krijgt want dan word het vreselijk lastig dat nog te herstellen..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:35

aerdenhout1 schreef:
Een 3 jarige die al niet aan de hulpen staat vraag je middendraf en ( nog erger ) verzamelde draf???? MMMMMM.... 20 stappen terug in je africhting lijkt me een beter plan.

Mee eens Ja Volgens mij vraag je wel een beetje erg veel...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:45

Ik vind sowieso dat ze hem overvraagt door elke dag te gaan rijden. Dat beestje is 3 jaar.
Ik vraag me af hoe lang ze dan ook rijdt. Mag hopen niet meteen een vol uur of langer. Verward

Buterblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:50

Ik vind dat je een 3 jarige niet vaker dan 5 keer per week 20/30 min moet rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:53

Zeker niet vaker, nee.

Die van mij rij ik deze zomer in (dan is 'ie 3,5) en dan rij ik echt niet vaker dan 3x in de week 20 minuutjes.
Ik bouw liever rustig op en dingen als verzamelde draf, daar denk ik nog helemaal niet aan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:54

Logisch als hij iedere dag moet werken dat hij dan aan de longeerlijn even zijn ei kwijt wil en gaat bokken, geen probleem toch? Doet mijn 4-jarige ook, vindt ze heerlijk.
Ik zou maar eens het werk minderen naar twee a drie keer in de week en hem verder met rust laten, je vraagt teveel van hem.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:19

Mijn av van 3 is nog een kleuter.
Daar komt pas een zadel in de buurt als 'ie 4 is en we het boek 'Grondwerk' van Inge Teblick hebben doorgelopen.

DIEGO_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 14:57

Ik rijd ook niet altijd. Ik ben gewoon elke dag met hem bezig en dat bestaat niet alleen uit rijden.
Jullie hebben me een beetje verkeerd begrepen denk ik.
Ik noem verzamelde draf, omdat ik dan wat langzamer rijd en dat wat sneller.
Ik hoopte dat hij door afwisselingen niet snel afgeleid werd. Dan ben ik met hem bezig.
En als ik erop rijd, dan is het meestal een kwartiertje. Ik rijd ook wel eens een paar dagen niet. Maar probeer wel zovaak mogelijk bij hem te zijn, om contact te houden.
Het is niet dat ik hem ELKE dag berijd. Het bestaat ook vaak uit longeren enz. Ook zonder zadel.
En soms loop ik gewoon met hem door de bak en dan eens een balkje wat op de grond ligt mee pakken.
Ik hoop niet dat jullie me allemaal verkeerd begrijpen.
Ik rijd hem met losse teugel, zodat hij niet opgekropt loopt.

naja, ik hoop dat ik niet een verkeerde indruk heb gemaakt.

DIEGO_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 14:58

En hoe kan ik hem nou een vol uur berijden, als hij nog niet volledig beleerd is. En als hij beleerd is dan wordt het eerst ook niet langer dan een half uur. Hij moet ook conditie opbouwen.
Toch!

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:13

Rij hem 2x in de week en laat hem de rest van de week met rust. Bouw dit langzaam op en ga geen tempo wisselingen rijden gewoon naar voren volte hier en daar en van hand veranderen meer niet. Onbewust vraag je net iets te veel. Dat kan gebeuren maar rij hem gewoon lekker naar voren een paard dat voorwaarts is kan nl niet bokken.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:19

Heb je les? Oke ik weet het bokt zeurt vaak neem les. Maar echt waar dit is de basis, zorg er gewoon voor dat je goede hulp krijgt!

Beleren is niet te leren van papier.

annelies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:28

hallo
ik ben zelf mijn paard ook aan het beleren maar ik vind ook dat je teveel van je paard vraagt.
probeer niet te lang met hem te rijden en houd hem bezig met constant andere dingen met hem te gaan doe maar beloon hem vooral heel goed als hij iets goed doet en braaf is bij een jong paard is dat erg belangrijk. maar blijf wel rustig als hij de fout in gaat en stop gelijk met rijden als hij braaf is dit ziet hij namelijk als beloning voor zijn goede gedrag en zal dit dus vaker gaan doen.
je kunt hem voor het rijden ook eerst even longeren zodat de meest enargie eruit is en hij lekker los is dit scheeld meestal een heel end. maar begin niet eerder met draven dan dat hij in stap lekker ontspannen is, goed loopt en geen rare kuuren meer heeft want anders is hij daar gewoon nog niet klaar voor.
suc6 met belerenik hoop dat je hier wat aan hebt

groetjes annelies

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:24

Ik ben mijn Fries nu ook aan het beleren. Heb er nu een week elke dag opgezeten, hier bij ons in de buurt zeggen ze dat dat goed is, want sla je een dag over dan vergeet hij het snel. (even verder uitleggen: ik stap elke dag een paar keer op, maar de volgende dag is de 1e keer toch weer enger.)

Nu heb ik wel alleen nog maar gestapt, dus overbelast wordt ze niet, ik wil haar nu eerst goed aan het opstappen laten wennen, omdat ze dat het engste vind (niet dat ze vervelend doet ofzo, maar dan voelt een een beetje gespannen), Als ik erop zit is er niks meer aan de hand.

Even een vraagje aan jullie: als ik straks ga draven met haar, kan ik dan het beste lichtrijden of doorzitten? En dan bedoel ik gewoon de eerste paar keren, waarvan schrikt ze het minst of heeft ze het minste last van?

Edit: Ik denk ook dat als je echt wat meer van je paard gaat vragen. dus draven, figuren rijden, enz. en dus wel ongeveer een half uur aan het rijden bent, dat dit niet elke dag hoeft.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:01

[quote="elienlady"]

Even een vraagje aan jullie: als ik straks ga draven met haar, kan ik dan het beste lichtrijden of doorzitten? En dan bedoel ik gewoon de eerste paar keren, waarvan schrikt ze het minst of heeft ze het minste last van?
quote]

Ik zal pas gaan doorzitten als het paard wat verder is. Het woord zegt het al licht. Doorzitten is veel belanstener voor het paard. En als je dan toch gaat doorzitten doe dit kleine stukjes.

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:06

Oke! bedankt voor de tip, klink wel logisch. Lachen

DIEGO_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 09:17

Inderdaad,
Bij ons zeggen ze ook dat je eigenlijk geen dag mag overslaan
met het beleren van het paard.
Maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen methode.
Bedankt voor alle tips.
We hebben het nog wel even tijd.