Te laat afzetten, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Te laat afzetten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:02

Hallo,

Ik heb een Friese merrie van 7jaar. Heb haar nu 10weken en ben begonnen met springen. Eerst lage sprongetjes, en nu bouwen we op naar wat hoger. en tot 80 centimeter gaat het goed. Maar hoger dan dat redt ze niet. Ze kan het opzich makkelijk springen, maar ze zet superlaat af waardoor ze niet op tijd meer die hoogte kan maken. Een hindernis van 90centimeter, komen we dan ook niet overheen zonder er een balk af te slaan. Verder vindt ze het springen leuk, maar wel wat moeilijk nog. Ook ben ik geen ervaren springer, vindt het zelfs wat eng, en mijn houding is ook niet echt goed. Kan het aan mijn houding liggen dat ze zo laat afzet, of komt het doordat k toch nog wat angst heb voor de hindernis en mijn lichaamstaal haar "verteld" dat ik heel erg twijfel, en zij dus pas op het laatste moment van mij de opdracht krijgt toch nog te springen. Heel lastig allemaal, maar ik wil weten of er oplossingen zijn om een paard eerder te laten afzetten. Sorry voor het ietwat warrige verhaal.

Hier een foto van de late afzet, bij een lagere sprong komen we dan dus, zoals je ziet, prima uit.

Afbeelding

Bedankt voor jullie reacties!

magriet

Re: Te laat afzetten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:02

Een galopbalkje ervoor?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:04

Doet ze het ook bij het vrijspringen? Als ze het alleen doet wanneer jij er op zit, dan ligt het waarschijnlijk aan je eigen angst en het onbewust geven van signalen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:05

De galop is nog wat uit balans, en vind ze heel moeilijk, ik rijdt dus ook niet in galop op een hindernis aan, in ieder geval bedankt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:05

Vrijspringen heb ik nog nooit gedaan, Maar we mogen de paarden ook niet los in de bak...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:06

Ik zou er een grondbakje voor leggen, dan moet ze wel eerder afzetten.

Moet zeggen dat mijn paard bij lage sprongen ook niet zo nauwkeurig is in haar afzet. Zodra het hoger gaat, gaat ze wel op de juiste plaats omhoog. Bij haar is dat dan echt laksigheid...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:07

Er ligt een grondbalk tegen de hindernis aan.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:09

Die grondbalk dan een stukje verder voor de sprong leggen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:10

VIPPIEKIPPIE schreef:
De galop is nog wat uit balans, en vind ze heel moeilijk, ik rijdt dus ook niet in galop op een hindernis aan, in ieder geval bedankt.

Dan de balk op een drafpas afstand leggen zodat ze daar eerst overheen moet draven. Anders toch galop proberen want draf is moeilijker.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:14

In galop aanrijden is wel een doel wat ik voor ogen heb. Maar nu is het nog onmogelijk, ze raakt vaak nog helemaal uit balans in de galop en is na een half rondje galop ook helemaal uitgeput.

Ik ga proberen de balk op een drafpas afstand te leggen, maar ik durfde dat laatst niet, vindt er gelijk weer veel enger uitzien. Maar dt zit allemaal tussen mijn eigen oren.

Maar hoe helpt zon drafbalk je paard eerder te laten afzetten? Want heb wel ervaring met paarden die te vroeg afzetten, maar dat is hier niet het geval.

Bdankt in ieder geval voor de reacties!

laurajaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:53

je kan er misschien een balkje voor leggen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:58

Dat is al geopperd, heb je ook antwoorden op mijn vragen hierboven? Lachen

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:20

door de drafbalk moet ze op een bepaalde afstand met de sprong beginnen, komt ze te dicht op de drafbalk, dan komt het niet uit. Op een gegeven moment zal ze in de gaten krijgen waar ze af moet zetten en dus de afstand beter in kunnen schatten.
Als ze na een half rondje galop al uitgeput is zou ik in je training meer galop doen, en vooral meer conditie op proberen te bouwen dat ze niet zo snel uitgeput is, hier zou het aan kunnen liggen dat ze niet goed afzet.
Ik zou zelf misschien iets eerder springen, klinkt raar maar eerder in verlichte zit gaan staan en haar over de hindernis helpen. Misschien blijf jij te lang in het zadel zitten waardoor ze te laat afzet.
Ik zou toch ook eens aan je instructeu vragen of die misschien een oplossing weet, die weet hoe jou paard loopt en hoe jij rijd, en je aan de hand hiervan preciezere tips en aanwijzigingen kunnen geven.
Ik hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 15:37

Dankjewel. Ik ga sowieso een drafbalk proberen. En binnenkort mijn instructrice vragen of ze in is voor een springles in plaats van dressur. Tong uitsteken

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:35

Ten eerste de oplossing voor eht probleem is al genoemd Knipoog dat is de grondbalk. Hierdoor krijgt je paard zelf meer inzicht, maar ook jij weet dat als je over de grondbalk bent je in de verlichte zit moet gaan zitten en de afzet aangeven.

Om de galop te trainen is het niet de kunst om heel lang door te galoperen maar vooral heel veel aanspringen 3 passen galop en weer terug en dit dan vaak herhalen op beide kanten. Door dit veel te herhalen krijg je een krachtige en gebalanseerde galop. laat eht paard in deze overgangen niet uitelkaar vallen want dan heeft het geen zin.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Knipoog

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:37

idd die gronbalk wat meer naar voor plaatsen zodat hij mindeer in de voet loopt om te springen

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:40

VIPPIEKIPPIE schreef:
Maar nu is het nog onmogelijk, ze raakt vaak nog helemaal uit balans in de galop en is na een half rondje galop ook helemaal uitgeput.

Bdankt in ieder geval voor de reacties!

ik zou eerst meer conditie kweken en vertrouwen
het is niet normaal als een paard na een half rondje al uitgeput is.

als ze goed in conditie is zou ik pas gaan springen

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:42

Ik rij zelf ook friezen dus vandaar dat ik het weet van die galop oefening. De galop is bij de meeste friezen sowieso wel moeilijk. maar de oefening helpt echt, is gebleken uit pratijkervaring met meerdere jonge paarden.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:43

je kunt mss ook in uitjes doen
je begint met een drafbalk dan een kruisje en meteen weer springen naar het volgende, zonder een gallopsprong

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:48

Jep is een zeer goede oefening. Bouw dit echter wel langzaam op want het kost veel kracht.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:49

en nog even over jou houding. Neem les bij een spring instructeur of de vrouwelijk variant Knipoog dit zal waarschijnlijk heel goed zijn voor jou en je paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:49

Ik heb volgende week springles! Haha! In uitjes heb ik het materiaal niet voor, we hebben 3balken en 2staanders.. En ik weet het met emmers enz. maar ik ga dat eerst los met haar doen, als ik weet dat ze dat kan durf ik het ook erop.

De galop: Ik ben die aan het oefenen door regelmatig aan te springen, het gaat nu goed, maar wil het niet verpesten. Bovendien is het gewoon een moeilijke gang van haar, zoals bij veel Friesen, maar dat komt wel. Overigens heeft mijn paard een goede conditie, ik kan zo 2uur lang met haar rijden, draf. Ze is nu 7 en pas 10weken echt onder het zadel. Ze is als 3jarige zadelmak gemaakt, stap en draf, sindsdien op het land gestaan. Ze heeft dus nooit geleerd en hoeven te galloperen. Nu ik het onder het zadel veel train merk ik dat het al makkelijker wordt voor haar, en dat ze er ook op de wei profijt van heeft. Ze staat met een jaarling, die graag rondjes door de wei crossed, ze doet altijd mee, in draf, maar sinds kort gallopeerd ze lekker mee. Het is niet zozeer de conditie die meer moet worden, maar ze moet de kracht in de achterhand krijgen om het vol te kunnen houden, maar we zijn hard op weg. En we oefenen ook veel aan de longe, dus verwacht dat de galop snel zonder probleem zal gaan. We gaan namelijk echt met sprongen (haha) vooruit. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:51

Bij onervaren paarden altijd een grondbalk ervoor leggen
Dit zodat ze leren hoe het moet...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:54

balkje voor de hindernis leggen waar ze ongeveer moet gaan afzetten..
of voor je zelf 2 pionnen zodat je haar kan helpen met " NU " ga je er over heen.

heel veel succes

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:56

Er ligt een grondbalk. Alleen niet met een drafpas ertussen, de grondbalk tegen de hindernis zeg maar, ligt er ALTIJD. ik spring nóóit zonder, ook niet met de ervaren paarden. Pionnen is misschien ook een optie, dankjewel. Ik vindt een drafbalk ervoor heel eng, ja sorry, kan het ook niet helpen, zit nu eenmaal tussen mijn oren, maar misschien dat pionnen inderdaad wel goed zijn! Haha! Maarja, ik wacht ook af wat mijn instructrice ervan zegt! Haha!