Opstappen aan beide kanten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Opstappen aan beide kanten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 07:14

Ik vroeg me af; zijn er mensen die, net als ik, aan beide kanten van hun paard op en af stappen? Ik wissel het per dag af, maar gisteren keek een instructrice me een beetje raar aan toen ik vanaf de rechterkant op mijn paard stapte.
De redenen waarom ik dit doe zijn;
- Beter voor het paard. Mijn paard is rechts wat zwakker, door ook aan die kant op de stijgen, 'trek' ik hem niet nog meer scheef.
- Controle of het paard me wel vertrouwd. Rechts opstappen is vaak ´raar´ voor een paard, omdat het vrijwel nooit gebeurd. Dat is ook de reden waarom sommige paarden eerder schrikken van iets aan de rechterkant; alles gebeurd aan links.
- Beter voor het zadel. Net als het paard trek ik mijn zadel niet scheef door altijd op één kant op te stijgen. Met een krukje is dit ook verholpen, maar ik heb nog een goede reden om rechts op te stappen;
- het is beter voor mezelf. Rechts opstappen is ontzettend moeilijk als je het niet gewend bent. Ik heb nog steeds moeite met mijn balans en ik stap nu toch al 3 maanden vrijwel om de dag rechts op. Ik ben ervan overtuigd dat je voor een onafhankelijke zit (de ultieme zit) alle bewegingen onafhankelijk en even correct moet kunnen uitvoeren. Zolang opstappen aan de rechterkannt nog niet net zo goed gaat als links, ben ik dus nog niet zover :p

Zijn dit goede redenen, of heb ik een dwangneurose? Wat vinden jullie?

Anieke89

Re: Opstappen aan beide kanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:20

Met mijn pony deed ik dat ook hoor, maar nu met een jong paard waag ik me daar nog maar even niet aan Knipoog
Onder andere omdat het beter voor je zadel is en omdat ik vind dat je gewoon alles aan beide kanten moet kunnen.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:25

Wij doen het bijna nooit, maar zoals je het verteld vind ik het zeker heel redelijk *LOL* Ik zou het bij mijn eigen paard ook doen, ook omdat ik vind dat je alles aan beide kanten moet kunnen

(Haha... 'dwangneurose' Tong uitsteken)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:28

zoutje2006 schreef:
Met mijn pony deed ik dat ook hoor, maar nu met een jong paard waag ik me daar nog maar even niet aan Knipoog
Onder andere omdat het beter voor je zadel is en omdat ik vind dat je gewoon alles aan beide kanten moet kunnen.

Ik snap het heel goed met je jonge paard, maar eigenlijk zou je er bij je jonge paard juist vroeg mee moeten beginnen, dan is het voor het paard ook niet raar.
Ik doe het trouwens zelf niet, nooit gedaan ook. Misschien wel een idee voor mijn jonge paard.

minidasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:42

Ik vind het een heel goed idee!

Nooit zo erg bij stilgestaan, maar waarom eigenlijk niet. Wie is er op gekomen om alles bij een paard links te doen?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 10:17

minidasy schreef:
Ik vind het een heel goed idee!

Nooit zo erg bij stilgestaan, maar waarom eigenlijk niet. Wie is er op gekomen om alles bij een paard links te doen?

Vroeger hadden de ridders hun zwaard aan het linker been hangen, en om te voorkomen dat het zwaard over het paard gezwaaid moest worden. stapten ze links op. Toen de zwaarden werden afgeschaft zijn mensen dat gewoon blijven doen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:50

Prima hoor, ik doe het ook Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:57

Ik vind het veel beter om je paard aan beide kanten te bestijgen, maar ook te leiden.
Ik heb een jong paard, nog niet ingereden, maar ik hang al aan beide kanten over zijn rug.
Opstijgen doe ik straks ook aan beide kanten, direct vanaf het begin. Hij is al helemaal gewend dat ik hem aan beide kanten leid, bij het wandelen e.d.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:01

Super, zouden meer mensen moeten doen!!!
Dat wij geleerd hebben om alleen links op te stappen stamt nog af van de cavalerie.
De ouderen die nog waren begonnen met rijles te geven en zij wisten ook niet beter.

Helaas is er in de rijles style nog steeds niet veel veranderd, terwijl we al zo lang bezig zijn en steeds weer nieuwe manier aangeboden krijgen.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:06

Ja, bij Frits doe/deed ik het ook altijd. Ik wissel altijd af Lachen . Vind ik wel zo prettig voor hem en ook wel voor mij. Word je wel leniger van Knipoog

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:26

erleyne schreef:
zoutje2006 schreef:

Ik snap het heel goed met je jonge paard, maar eigenlijk zou je er bij je jonge paard juist vroeg mee moeten beginnen, dan is het voor het paard ook niet raar.
Ik doe het trouwens zelf niet, nooit gedaan ook. Misschien wel een idee voor mijn jonge paard.

Eigenlijk wel ja, maar ben al blij dat ik er gewoon op kan komen. Hij is wel een stukje groter dan mijn kleine ponytje Tong uitsteken eerst zelf maar wat leniger worden Clown

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:30

Ik ben ook zon iemand die alleen links opstapt.
Heb wel een tijdje rechts opgestapt, omdat mijn linkerknie aan gort lag.
Rechts opstijgen is echt heel moeilijk, vooral voor stijve harken zoals mij.

paardenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:32

Ik stap ook altijd links op, maar als ik zo je redenen bekijk vind ik het wel een hele goeie dat je afwisselt en alsje paard er geen problemen mee heeft is het denk ik ook zeker beter..

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:19

ik stap altijd links op Tong uitsteken
het is idd wel goed om aan beide kanten op te stappen......
ik doe het nooit als ik het doe verrek ik iets ofzooo Knipoog
dus voor mij is het niet zo geschikt ben niet zo soepel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:48

Ik doe het ook om en om. En ik stap altijd aan de andere kant af als waar ik opgestapt ben.
Beter voor je paard, je tuig en je eigen lijf.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 14:49

Ook mijn paard vond het in het begin eng en raar hoor, nu staat hij net zo stil als ik vanaf rechts zadel, aansingel, opstap als dat ik het van links doe (nog niet perfect stil:p komt nog wel). In het begin vond hij het echt heel eng, maar we zijn met kleine stapjes begonnen en na een weekje oefenen waren er geen problemen meer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:58

Ik heb nooit begrepen waarom alleen aan een kant opstijgen "mag".Dus altijd aan beide zijden gedaan, hier ook vaak bittere noodzaak in het terrein, bergachtig, vaak erg lastig/onmogelijk je paard op nauwe schapepaadjes te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:02

@Kuggur: stamt nog uit de tijd dat ruiters een sabel langs hun linkerbeen hadden hangen.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:04

Ik kan er links nog niet eens opkomen, moet altijd met krukje.Haha laat staan dat ik rechts op kan stappen.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:05

ik stijg zelf ook aan beide kanten op op mijn ijslander. Beter voor mijn paard, mijzelf en het zadel.
En zoals Kuggur zegt, soms kan het gewoon niet anders en moet je wel aan de andere kant erop of eraf. Bij ons niet door de rotsen en smalle paadjes, maar vooral door de bomen die in de weg staan.
Mijn kinderen laat ik ook aan beide kanten op hun shetlander klimmen, hoewel de instructeur wel eens vreemd opkijkt. Knipoog
Laatst bijgewerkt door skessa op 31-05-07 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:06

Ik kan amper aan de 'goede' kant opstappen, laat staan dat ik aan de rechterkant kan opstappen. Clown

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:18

Sonja schreef:
@Kuggur: stamt nog uit de tijd dat ruiters een sabel langs hun linkerbeen hadden hangen.

Dus tenzij je nog met zo´n wapen rondrijdt (manege in een criminele buurt bv.) geen enkele reden zo´n verouderte traditie in stand te houden. En zoals hierboven al aangegeven verschillende goede hem af te schaffen.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:48

Zoals de anderen al zeggen: volgens mij is het alleen maar goed.
Ik denk dat het mat die dwangneurose wel meevalt Ja

LisaenNatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:01

ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht. ik ga het eens proberen dalijk lukt het niet eens

paardenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:44

LisaenNatan schreef:
ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht. ik ga het eens proberen dalijk lukt het niet eens

Inderdaad doordat je zo gewend bent links op te stappen, lukt het mij volgens mij ook niet haha maar misschien valt het wel mee.. Haha!