Keuze: wiebelen of ongelijke beugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Keuze: wiebelen of ongelijke beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 22:18

Beetje rare titel maar ik zal het uitleggen.
Ongeveer 4 jaar geleden ben ik op ongelukkige wijze van de trap gevallen waarbij het e.a. in m'n rug/bekken niet goed is gekomen. Sindsdien merk ik dat ik bij paardrijden tegen frustratie's aanloop van mijn eigen lichaam. Een van deze frustratie's is dat ik nu ongelijk ben. De kracht in m'n rechterbeen is verminderd (en dit been is ook dunner, noem het altijd m'n leipe beentje). Hierdoor heb ik een wiebelbeen (verminderde kracht en coordinatie) en kan ik m'n hak niet uitdrukken. Ik ben ontzettend hard bezig om dit goed te krijgen, maar dit is gewoon een proces van jaren of misschien voor altijd dat ik zo scheef blijf. Ik rij nu met m'n beugels op gelijke lengte, maar merk daardoor aan m'n paard dat ik soms m'n hulpen anders geef, omdat m'n gevoel in m'n linkerkant anders is dan in m'n rechterkant. Ik probeer erop te letten dat ik recht zit en gelukkig is het niet zo dat ik scheef ga zitten, het zit hem puur in m'n bekken en benen, dat m'n rechterbeen dus zo raar wiebelt en ik niet duidelijk genoeg kan zijn in m'n hulpen. Nu heb ik een poos met m'n rechte beugel een gat korter gereden, en dat ging veel beter w.b.t het wiebelen. M'n hulpen kan ik beter doorgeven, duidelijker, omdat ik een betere coordinatie heb in dat been. O.a. kan ik rechtsom beter op binnenbeen-buitenteugel rijden, waarin ik hem weer rechter kan maken. Gevolg hiervan is dat ik daardoor scheef ga zitten, sneller voorover val en dit is dus moeilijker te corrigeren door te korte beugels, daarnaast valt het dus duidelijk op dat ik een beugel korter heb en ik ben bang dat ik straks op concour daar opmerkingen over ga krijgen.
Ik weet het even niet meer, ik wissel nu af omdat het ene me niet goedlijkt, maar het andere is ook niet optimaal. Er is op het moment lichamelijk bij mij niks te veranderen dus ik moet roeien met de riemen die ik heb. Ik ben heel erg benieuwd waar jullie voor zouden kiezen en waarom??
Laatst bijgewerkt door #Ymke# op 28-05-07 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LaUrOssssss

Re: Keuze: wiebelen of ongelijke beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:22

Ik zou gewoon met de beugels een gaatje korte rijden!!!!!!!omdat je je dan beter voelt en je paard voelt zic dan ook prettiger omdat hij dan precies weet wxat jij wilt
en op wedstrijden zal de jury je vast wel begrijpen als je het uitlegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:26

Ik zou voor de kortere beugel gaan, zodat ik op beide beugels gelijke druk kon houden. En verder gewoon heel kritisch op je eigen rijden blijven voor wat betreft het voorover kukelen etc. Dat lukt jou wel.

Je kunt het overigens van te voren melden dat je met 1 kortere beugel rijdt, zodat je daar geen aftrek op krijgt. Gewoon dispensatieaanvraag insturen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 22:29

Ok, dus gewoon wel 1 beugels korter en 1 gewoon?
Ik ben er keihard mee bezig, soms is het gewoon ontzettend frustrerend.
Moet ik dan bij de KNHS een verzoek indienen, ik heb geen idee hoe dat werkt Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:43

Yep, clubgenootje van me had dat vroeger ook, startte er ook gewoon mee, en kreeg er geen aftrek voor.
Ik ben niet meer zo thuis in dat dressuurwereldje dus kan je niet vertellen waar je precies de benodigde info of formulieren vindt. Maar ik denk dat als je gewoon even een belletje of mailtje naar de KNHS doet, zij je wel op het goede spoor kunnen zetten.

Gewoon doen hoor Ymke, je hebt al zo veel bereikt, doorpakken nu!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:47

Waar jij en je paard het fijnst bij zijn. Er zijn heel veel mensen die het ene been bijv langer hebben dan het het andere been, dus je kan gewoon starten hoor. Naar mijn idee hoef je dat dus ook niet te melden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:09

Als het goed is Knipoog krijg je toch echt wel commentaar van de jury als je ongemeld scheef op je paard zit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:20

ik gok dat beide beugels 1 korter ook niet een optie is als ik het zo lees
sja, als jij met je ene beugel korter wel de hulpen duidelijk kunt geven , is het zeker een optie, een groot nadeel ervan is dat je sneller voorover valt etc , en scheef gaat zitten
dat voorover vallen is ene kwestie van balans vinden in je houding op je paard
denk wel dat dat " opgelost " kan wrden
alleen het scheef zitten is een risico wat betreft gewichtshulp geven waardoor je paard misschien makkelijker scheef gaat

maar als je je beugels gelijk hebt op de langere stand zeg maar ,m dan wiebelt je been en je hulp komt niet goed aan
nu is dta wiebelen op zich niet zo'n probleem...
maar de hulpen niet goed kunnen geven met je ene been wel ...
het hak niet goed uit kunnen drukken lijkt me op zich ook niet een heel groot probleem

ik zou bijna zeggen probeer het toch met de langere beugels zodat je wel recht blijft zitten en je paard dus ook recht blijft op je gwichtshulp ...laat het hak uitdrukken lekker even zitten en focus je puur op het doorkomen van de hulpen ...
dit is trouwens ook iets waar de zweep van pas kan komen
de hulpen die je minder goed kunt geven door de verminderde kracht kun je ondersteunen met de zweep ...(als met dameszadel rijden)

het is sowieso iets waar je denk ik met je instructeur naar zou moeten kijken , ik bedoel die ziet jou en je paard en als je lichamelijk een probleem hebt wat je houding beinvloed en je hulpen, is het fijn als iemand die ziet wat het probleem is met je meedenkt

ook zou ik het idd eens voorleggen de khns, zeker als je wedstrijden wil starten ...
als je met ongelijke beugels start en scheef zit zal daar idd opmerkingen over gemaakt kunnen wordne in je protocol wat je punten scheelt ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:26

Ik heb ook 1 beugel korter
Mijn rechterbeen is namelijk korter, heb ik ze gelijk ga ik scheef zitten omdat ik de druk op beide voeten gelijk wil hebben.

Nog nooit heeft iemand tegen me gezegt, zijn jou beugels ongelijk Lachen
En houding en zit was altijd een 7 Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:31

kawa, maar bij jou is jhet dus echt dta je ene been korter is , dus jouw houding zal bij ongelijke beugels recht zijn en bij gelijke beugels juist recht....
dat is denk het verschil
de ts gaat bij ongelijke beugels wel scheef zitten, maar de hulpen kan ze wel beter geven ...
maar door scheef te zitten.... is het risico op scheeftrekken van je paard weer groter.....
mmm, stiekem vind ik hem best ingewikkeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:35

Maar is dat dan niet een kwestie van jezelf trainen en hameren op recht zitten?
Omdat je natuurlijk moet wennen aan het anders zitten?

Ik heb zelf altijd op springzadels gereden en jonge paarden
zat ook altijd voorover (op een vreemd paard nog steeds automatisch)
Maar dat was dan gewoon weer een kwestie van, elke sec proberen te denken, houding.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:37

Ik zou het bij de wedstrijden gewoon even melden.
Ik heb met mijn kapotte bekken (waardoor ik dus niet in het zadel kan zitten, ik moet iets naar voren zitten en in galop in verlichte zit) proeven gestart (en zelfs gewonnen) en achteraf zei de jury eigenlijk steeds: 'Waarom heb je dat niet gezegd joh, dan had ik anders gepunt!' Maar ik wilde vergeleken worden met de andere ruiters en geen uitzonderingspositie vanwege mijn bekken. Maar het kan dus wel en aangezien jouw geval chronisch is, is het wel de moeite waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:41

Ja Dat herken ik wel, wat Urielle schrijft. Ik heb ook nooit gemeld dat ik een kunstarm heb en evt. opmerkingen over geen handschoenen of soepeler in de pols zijn voor lief genomen. Dan maar een puntje minder.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:45

ik heb links allemaal gaatjes tussen de originele gaatjes in gemaakt; ik zit dus een half gaatje korter. dan voelt het verschil niet zo groot, maar het helpt al wel veel.
als ik ze even lang doe wiebel ik ook steeds met mn linkerbeen, omdat die een beetje korter is

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:52

gelukkig dat het helpt zo'n half gaatje. het lijkt me ook de beste oplossing.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:41

runningkawa schreef:
Maar is dat dan niet een kwestie van jezelf trainen en hameren op recht zitten?
Omdat je natuurlijk moet wennen aan het anders zitten?

Ik heb zelf altijd op springzadels gereden en jonge paarden
zat ook altijd voorover (op een vreemd paard nog steeds automatisch)
Maar dat was dan gewoon weer een kwestie van, elke sec proberen te denken, houding.

heb je ook weer gelijk in Lachen
maar het is wel de vraag of het haalbaar is ...maar daar is maar 1 manier om achter te komen
doen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:38

Ik weet niet hoe het bij Ymke zit, maar in mijn bekken is het momenteel fysiek niet mogelijk om mijn bekken naar achteren te kantelen. Dat blokkeert gewoon, zit vast. En om op je zitbeenknobbels te zitten moet je je bekken iets kantelen.
(dat is ook de reden dat ik er achter kwam dat er iets mis was)
Maar goed, bij mij zou het van tijdelijke aard moeten zijn en ik weet niet hoe het in Ymkes bekken gesteld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:39

Maar maakt dat dan uit of je beugels kort of lang zijn?
Gat dat bijv beter met langere beugels? Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:50

Ik reed voor mijn stop (mag nu een aantal maanden niet rijden) met iets kortere beugels dan normaal, omdat ik dan makkelijker kon gaan staan in de beugels als ik het niet meer trok om te blijven zitten.

Bij TS is er sprake van scheefheid. Zij heeft het nu over haar been maar ik kan me voorstellen dat er ook een blokkade in het bekken of onderrug zit oid door het ongeluk waardoor het fysiek niet mogelijk is om recht te zitten? Anders is voor mij de scheefheid niet echt verklaard nl, afgezien van een balansverschil maar dat compenseer je vrij gemakkelijk met de tijd.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:54

Kan je niet misschien iets doen met een extra zooltje in de beugel of in je laars/schoen ofzo?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 12:00

Jemig, wat fijn dat er zoveel mensen meedenken.

Er zit om te beginnen is er idd iets in m'n bekken niet goed, waardoor ik die scheefheid heb. Hier vanuit komt dus de onbalans voornamelijk in m'n rechterkant. Ik merk ook met b.v. op 1 been staan, dat ik op links keurig kan blijven staan, op m'n rechterbeen wankel ik of ik gedronken heb. Ik ben in de les heel erg veel bezig met rechtzitten, rechtop, 2 benen contact, maar het is gewoon iets wat niet 1,2,3, op te lossen is helaas. Het gekke is dat ik, als ik gewoon zo sta, niet ongelijk ben. Dat ik b.v. een korter been heb en een langer been heb. Het scheve zit hem meer in het naar voren/naar achter van m'n bekken dan het naar links of naar rechts (snappen jullie het nog Bloos ). Beide beugels een gat korter heb ik gedaan, maar dat is geen oplossing, het voelt niet fijn omdat ik dan voor mijn gevoel links zo kort zit dat ik met m'n knie over de wrong ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:04

Een extra zooltje vind ik niet eens zo'n gek idee
Is het niet te maken dat 1 beugelblokje dikker is?

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:05

runningkawa schreef:
Een extra zooltje vind ik niet eens zo'n gek idee
Is het niet te maken dat 1 beugelblokje dikker is?

Ja, of je gaat gewoon naar de ruitersportzaak en koopt twee paar verschillende beugelblokje..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:07

ongelijke beugels lijkt me niet zo lekker voor de rug van je paard wegens toch de verdeling van het gewicht.
de beugelblokjes is mischien wel een idee

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 12:07

hm, dat zou ook nog een idee zijn. Maar er bestaan geen extra dikke beugelzooltjes ofzo toch?